Insinöörien ylimielisyys paljastui nyt selkeästi

Seuraa 
Viestejä451
Liittynyt18.3.2008

Nyt on tullut selvästi esille insinöörien karkea ylimielisyys, ja heidän asenteensa, jonka mukaan ei-insinöörit, kansa, on äärimmäisen typerää idioottien joukkoa, joka ei tajua mistään mitään. Vain insinööri tajuaa.

Insinöörien asennevamma tuli nyt selvästi esille, kun he ovat Fortumissa hyväksyneet mainoskampanjan, jossa kuluttajille myydään "vesisähköä". Kampnajan mukaan vesisähköä ostamalla voi säästää hiilidioksidipäästöissä etelänmatkan verran vuodessa.

Hjallis Harkimo sanoi Diili ohjelmassa, että liike-elämässä ei menesty puhumalla paskaa toisista selän takana. Miten Fortum aikoo menestyä liike-elämässä syöttämällä tällaista vesisähköpaskaa kuluttajille? Ai, niin. Sillähän on monopoli.

Kyllähän sen jokainen suomalainen tajuaa, että jos Suomessa on vesivoimaloita, tai vaikka Norjassa, niin ei niistä vettä ohi koskaan juoksuteta, vaikka kukaan ei ostaisi Fortumin vesisähköä.

Kommentit (15)

Viinankylväjä
Seuraa 
Viestejä476
Liittynyt15.1.2009
Emotion Science

Insinöörien asennevamma tuli nyt selvästi esille, kun he ovat Fortumissa hyväksyneet mainoskampanjan, jossa kuluttajille myydään "vesisähköä".

Taitaa olla vähän eri kaverit tuolla markkinoinnissa

Itse mainos on kyllä typerä.

Jos asut kaukolämmitteisessä kerrostalossa, vesisähkön ilmastovaikutus on sama kuin

• menisit joka päivä kävellen tai pyörällä töihin

Suomalaisen työmatkan pituus on keskimäärin 13 km päivässä. Työpäiviä vuodessa on noin 260. Jos työmatkan liikkuu autolla (CO2-päästö 180 g/km), aiheutuu siitä lähes saman verran hiilidioksidipäästöjä (n. 600 kg) kuin kaukolämpökerrostalossa asuvan kolmihenkisen perheen sähkönkulutuksesta (n. 700 kg) vuodessa.

• jättäisit vuodessa yhden Euroopan lennon väliin

Edestakaisen Helsinki-Pariisi-lennon hiilidioksidipäästöt ovat n. 500 kg (viiden eri päästölaskurin keskiarvo). Suomalaisen kaukolämpökerrostalossa asuvan kolmihenkisen perheen sähkönkulutuksen hiilidioksidipäästöt ovat keskimäärin n. 700 kg vuodessa.

• siirtyisit sekaruokavaliosta kasvisvoittoisempaan ruokaan

Suomalaisen keskiverron sekaruokavalion hiilidioksidipäästöt ovat n. 1 700 kg vuodessa. Siirtyminen kasvisvoittoiseen ruokaan (ruokavalio ilman maitotuotteita sekä naudan- ja lampaanlihaa) vähentää päästöjä n. 560 kg:lla. Kaukolämpökerrostalossa asuvan kolmihenkisen perheen sähkönkulutuksesta aiheutuu vuodessa n. 700 kg:n hiilidioksidipäästöt.

Jos ostat Fortumilta vesisähköä, niin Etelä-Suomessa pistorasiaan tulee kuitenkin todennäköisesti ydinvoimasähköä. Periaate on, että Fortum lupaa, että vesisähköä tuotetaan vähintään ostetun verran. Tottakai he tuottavat kaiken mahdollisen vesisähkön kuitenkin, ostaisit sitä tai et. Apinaa koijataan, apinaa pumpataan.

Mainoksessa puhutaan ilmastovaikutuksesta. Entä kosket ja koskien ympäristöt?

syytinki
Seuraa 
Viestejä8906
Liittynyt18.8.2008

Me ei osteta vesisähköä.

Sen vuoksi on pakko pitää sellaista kaksipiikkistä tulppaa pistorasioissa. Sehän valuisi muuten vetenä sisään, jos kerran ei ole sähkönä ostanut.

Vierailija
Emotion Science
kansa, on äärimmäisen typerää idioottien joukkoa, joka ei tajua mistään mitään.

Eikö kansa sitten ole äärimmäisen typerää idioottien joukkoa?

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Tuollaiset myyntitykit myyvät vaikka puukiukaan typerykselle.

Mutta eikös jossain jo myydä myös ydinsähköjaetta? Joskus sen perään täälläkin huutelin. Tuossa on jo ideaa. Mutta vain siinä tapauksessa että hintakin on sen mukainen.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija
HalfNelson
Eikö kansa sitten ole äärimmäisen typerää idioottien joukkoa?

Ns. demokraattisissa maissa poliittinen järjestelmä on rakennettu tämän oletuksen varaan. Eliitin näkemys lienee se, että kansa ei kykene toimimaan omaksi parhaakseen.

Vierailija
Fëanor
Oikeasti fiksu insinööri kannattaa ydinvoimaa.

Tässä këtjussa äinakin päljästÿÿ jöittënkin köülütüs..

Melkoisia ytinvoimaosaajia ja asiantüntijoita joihin kannattaa lüottaa..

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Pönni. Minä ainakin tiedän kaiken ydinvoimasta. Sen lisäksi että olen pitäjän vaatimattomin insinööri.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija

INSINÖÖRIT niin paljon kuin niitä haututaankin ja kuinka hyvältä se tuntuukaan, eivät tee nätä päätöksiä.
Päätökset perustuvat kyllä pitkälle em. ammattiryhmän tekemiin tutkimuksiiin.
Mutta viestintuojaakaan ei saisi ampua...
Lopulliset päätökset tekevät yhtiöiden hallitukset, jotka tukeutuvat "ylimielisien insinöörien" tutkimistuloksiiin.
Moraalia päätöksiin voi hakea paljon alemmaltakin tasolta.

Vierailija
Paul M
Pönni. Minä ainakin tiedän kaiken ydinvoimasta. Sen lisäksi että olen pitäjän vaatimattomin insinööri.

Ok. Hyvä tietää..

Vierailija
Starman
INSINÖÖRIT niin paljon kuin niitä haututaankin ja kuinka hyvältä se tuntuukaan, eivät tee nätä päätöksiä.
Päätökset perustuvat kyllä pitkälle em. ammattiryhmän tekemiin tutkimuksiiin.
Mutta viestintuojaakaan ei saisi ampua...
Lopulliset päätökset tekevät yhhtiöiden hallitukset, jotka tukeutuvat "ylimielisien insinöörien" tutkimistuloksiiin.
Moraalia päätöksiin voi hakea paljon alemmaltakin tasolta

Ja se nyt tietenkin on niinkin ettei ihminen ammattinsa kautta määrity. Lääkärit on, ompelijat on, kauppiaat on, siivoojat on, presidentit on..

Ihmiset on yksilöitä, persoonia.
Näkeehän sitä miehet on, naiset on, nuoret ne vasta onkin, teinit, hevoset, kissat, muslimit, koirat, homot, lepakot, blondit, suomalaiset, mannerheimit, mustalaiset, porvarit, juntit, urheilijat, neekerit,..

Ylpeitä, hyviä, laihoja, pahoja, pitkiä, kohteliaita, laihoja, fiksuja, äänekkäitä, leuhkoja, osaavia, tyhmiä, pulleita, lapsellisia, rumia, harmittomia, vieraanvaraisia, rosvoja..

Mä tunnen aika montakin insinöriä ja kyllä on joka ikinen yhtä erilainen kuin on tuntemani lääkärit, teknikot, sairaanhoitajat, postinkantajat, ompelijat.. Työyhteisössä missä tehdään samoja hommia yhdessä, harvoin on kahta ees samansorttista, saati että olis identtisiä.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005
Pönni
Paul M

Ok. Hyvä tietää..

Tiedän myös kaiken hiilinieluista.

Vierailija
Fëanor
Oikeasti fiksu insinööri kannattaa ydinvoimaa.

-totta..vesisähköä käytetään vain tasaamaan kulutushuippuja..

luonnonsuojelijathan oikeastaan vastustavat vesisähköä, ja veden valjastamista siihen käyttöön..

fortum ei sinänsä puhu paskaa kenestäkään...sillä näinhän asia todellisuudessa on..asioista puhutaan niiden oikeilla nimillä..

koirat oikeastaan isoja päästö eriä

syytinki
Seuraa 
Viestejä8906
Liittynyt18.8.2008
Paul M
Pönni
Paul M

Ok. Hyvä tietää..

Tiedän myös kaiken hiilinieluista.

Meikä kanssa on kokeillu hiilinielua. Kakruna käytettiin ripulilääkkeenä hiilitapuja. On rouskutettu ja nielty hiiltä, juu. Oli oikeastaan ihan kivan makuista.

Mitenkähän paljon tuosta saisi korvausta, kun on tosiaan jemmannut hiiltä. Liekö tuo vieläkin kasassa jossain luissa.

Uusimmat

Suosituimmat