Leivottako ??

Seuraa 
Viestejä9177
Liittynyt2.4.2005

Niinko tunnetuva "Asla" on yrittelijäs mies !

Mie en alkanu oottelemhan akkain leipomisija !

Niimpämie aloinki itte leipomhan pepparkakkoja,pönthön
vähä maitova ripaus suolaa je reilusti sokkerija.
Se sekotus ensiksi melkutethin sekasin, ja sitte siihen
kaikenmaailman sörsseleitä, niinko muskottipähkinää, inkivääriä, neilikkaa kaartemummaa, ja siirappia,pepparkakkomaustetta, jokhan ne tulit kaikki ??
Joo ja nekki melkutethin siihen liemhen, sitte panthin
vehnäjauhoja hienova ja vähä karhejampaa vehnäjauhova,ja
leivinjauhoaki.
Sitte mie sotkin sen taikinaksi , vispilällä semmosella konhella joka surraa. Eisitä saattanu kaulita , se piru tarttu kaulimhen kiinni ja luijhan , puukolla piti irti vuolla, nyt kaulin jotensaki tuntuu kummalta ko sitä pyörittää pöytää vasten, jotensaki lonksahtellee.

Niin että tyyvyin taputtelemhan sen semmoseksi littanaksi sen taikinan, siittä sitte semmosella tähenmuotosella piparkakkoja, vaikka siihenki se mönjä tarttu kiinni ko tervhan. Niin että leukulla leikoin semmosija tähtijä.

Niin että hyvijä kakkoja niistä tuli, jos akat olis tehnhet olis kakot loppunhet jo jouluna , viimisthän uutenavuotena.
Mutta luulen että nuita löytyy vielä pääsiäisenäki , kaapista jostaki purkista, jos ei lie jopa Johanneksenaki.

Sivut

Kommentit (17)

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Ei leipominen oo akkojen hommia, akat kuin ei osaa leipoo. Se ny taas niin että miehet kuin rupee leipoo niin akat on vaan edessä valittelemassa.

itekin tein Taatelikakkua just.

Oon kohtuu nuori vielä, niin mut on peruskoulun rättikäsityössä opetettu jopa kutoon ja ompeleen nappeja.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
tiäremiäs

Oon kohtuu nuori vielä, niin mut on peruskoulun rättikäsityössä opetettu jopa kutoon ja ompeleen nappeja.

Niin mutki, mutta oon sen verran vanha, että oon jo unohtanu.

En osaa leipoakaan.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Vierailija

"Miks Leivo lennät suomehen niin varhain kevähällä.."

Leivotta ollaan nyt kun ne on lentäneet etelän lämpimään palatakseen noin 5½kk:n kuluttua..

Mutta kyllä täällä välillä leivotaan kun osataan, viittitään ja jos se on taloudellisesti kannattavaa, yms.

Valmistaikinoita kyllä ostin pakkaseen niin voi- kuin piparitaikinaa.
Saan tuoretta pöytään sitämukaa kun jouluaikaan piipahtelee läheisiä ja tietenkin aaton juhlakohokohta sisältää kahvitukset/mehutukset piparein ja tortuin, ehkä voitaikinasta vaikka pikkusuolaisin piirakoin.

Käytännön syistä itselleni en juurikaan viitti leipoa kun työmäärä on suhteettoman iso samoin kuin energian kulutuskin paistellessa kun mulla ei oo isoa palkastinta ja jos oliskin niin virtaa sekin veis.
Annan mm. Pirjon pakarin tehdä kaurakakkonsa ja minä haen ne uunituoreena kaupasta nam nam nam.. En minä amatöörinä ees osaa, en o mikään mestarileipuri. Minä oon tekstiilipuolella paljon parempi rättimaakari ja meillä likka jo semmosesta 12v:sta asti kiinnostui leipomisesta ja väsäs/väsää yhä sensortin herkut jos ehtii. Mutta hänhän onkin sellainen poikamainen..

Siis jos tämänkin aiheen on pakko olla väkisinväännetysti joku hiton sukupuolijuttu?
Meillä kotona isä oli maailman surkein ruuanlaittaja ja niin on olleet vaaritkin. Äitet, mummut ja tädit on olleet sitäkin makoisampien leivonnaisten mestareita.

Ihan kiva kun myytinmurtajat on vauhdissa ja urbaaniukkelit vääntää torttua ja piparia innoissaan iloinen hymy huulilaan, siis muuallakin kuin vaaterissa.

Vierailija
Aslak
Eisitä saattanu kaulita , se piru tarttu kaulimhen kiinni ja luijhan , puukolla piti irti vuolla, nyt kaulin jotensaki tuntuu kummalta ko sitä pyörittää pöytää vasten, jotensaki lonksahtellee.

Niin että tyyvyin taputtelemhan sen semmoseksi littanaksi sen taikinan, siittä sitte semmosella tähenmuotosella piparkakkoja, vaikka siihenki se mönjä tarttu kiinni ko tervhan. Niin että leukulla leikoin semmosija tähtijä.

Just joo..
Ihan niinkuin minun laps kun oli jotain 9v.
Oli tullut koulusta ja oli hiukonut. Oli lukenut kananmunapaketista munakkaanteko-ohjeen ja ryhtynyt tuumasta toimeen valurautapannun kanssa.
Minä tulin myöhemmin töistä ja löysin keittiöstä hellalta jäähtyneen paistinpannun, joka oli munakaskörnässä. Arvasinkin mitä oli tapahtunut. Ohje oli siinä pöydällä eikä siinä lukenut että laita ensin paistinpannulle rasvaa..

'Tyyppi' on senverran perfektionisti noissa puuhissaan että lukee ohjeet ja noudattaa niitä eikä hoksannut lapsena että jokkut aikuiset on niin dorkia ettei erikseen selitä asioita niin että pienemmätkin vois olla omatoimisia.

Aika paljon tuontyyppisiä ohjevirheitä äitinä ittekin tuli tehtyä.
Monia asioita omaksuttuaan niitä alkaa pitää itsestäänselvyyksinä ja niinkin että meillä kuitenkin mutsi teki aika paljon kotona sapuskaa, leipoi, yms. kun ei kertakaikkiaan ollut tarjolla valmista tai valmiit tuotteet oli ihan yyberkalliita verrattuna kotona tehtyyn ja etenkin niin että isommalle porukalle on kannattavampaa tehdä.. ja etenkin silloin oli kun oli raaka-aineita omasta maasta tai metsästä kerättynä.

Paljon minä ja ikäiseni ollaan kyllä opittu koulussa köksätunneilla. Se mitä meillä oli kotona oli ihan vaatimatonta perusosaamista köyhien ihmisten lailla. Koulussa opittiin sapuskadiivailua, jossa oli paljon turhaa.

Se ei ole turhaa että leivottaessa, alustaessa ja kaulitessa pidetään jauhoja siinä ulottuvilla niin että tarvittaessa voi ripsuttaa leivinalustalle ja kastaa kädet jauhoon ja hipasta myös kaulimeen ja ripsuttaa taikinalevylle, jne.

Etenkin kun taikinan kuohkeuden takia kannattaa käyttää rasvaa reilusti ja koittaa minimoida jauhomäärää ettei leipomuksista tule kivikovia. Näppituntuma kehittyy yrityksen ja erehdyksen tietä ja jauhoja ei saa olla puolestaan liian vähän jos ei halua tehdä pelkkää likilaskuista pannukakkua tai lättyjä.

Kakkuja, yms. tehdessä pitää myös tietää että vatkatessa pitää olla malttia. Rasvasokeriseokseen munaseos pitää lisätä voimakkaasti vatkaten ja jauhot pitää vain sekotella, ei saa enää vatkata.
Ja uuninluukkua ei saa aukoa turhaan.

Hauskaahan leipominen on!
Kun vaan olis joku joka tiskaa sen vuoren joka puuhasta kertyy.

Yks ihminen oli lähipiirissä joka innostui leipomisesta mutta jätti kamalan siivon jälkeensä ja muiden hoidettavaksi..
Sitä ei ole enää lähipiirissä..
Muuten kyllä ihan älymukava mutta taitaa olla aika passattu kun äitinsä oli kotiäiti ja antoi tehdä kaikki kivat hommat ja siivos aina jäljet. Moinen ei sitten toimikkaan parsiuhteessa jos ei löydä passaavaa kodinhengetärtä/henkeä, joka viittii tehdä pelkkiä ikäviä töitä. Kyseessä on naisihminen.
Ei nää mitään sukupuolijuttuja oo.

kairamo
Seuraa 
Viestejä1517
Liittynyt13.12.2006
Pönni
...vatkatessa pitää olla malttia. Rasvasokeriseokseen munaseos pitää lisätä voimakkaasti vatkaten...

K-18

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.
(Axel Oxenstierna)

Vierailija

Hienoa, Aslak! Toki sinä leipomaan opit, jos haluat oppia. Ei siihen kohtua tarvita.

Mutta muista aina käyttää kaulitessa vehnäjauhoja ja kakkusia paistellessa voitele vuoka huolellisesti.

Vierailija
Mummo
Hienoa, Aslak! Toki sinä leipomaan opit, jos haluat oppia. Ei siihen kohtua tarvita.

Mutta muista aina käyttää kaulitessa vehnäjauhoja ja kakkusia paistellessa voitele vuoka huolellisesti.

Niin.. siis jos ei ole teflonvuoka ja teflonkaulin..
Niistä uudemmista silikonisista en tiä kun en kaikenmaailman uutuuksia hanki kun vanhatkin toimii. Teflonvuoan oon ostanut, sellaisen mistä saa osat irti ja kiinni. Se on mahottoman kätsy verrattuna vanhoihin alumiinivuokiin, joita piti rasvata ja korppujauhottaa ja silti välillä oli jostakin tarttunut kiinni niin että kakusta lohkesi pala kun sen irroitti vuo´asta. Ja harmitti.. Silloin nuorena kun olin yyberharmistuvaa sorttia ja silloin niitä leivonnaisia tuli harrasteltua. Etenkin se aika kun oon ollut ompeuhommissa naisporukassa, siellä kiersi reseptit ja vietiin vuorotellen ihania leivonnaisia kahvihetkiä juhlistamaan ankean työn lomassa.
Mulla on vieläkin tallessa nitä reseptejä joita vaihdeltiin.
Osan oon jo siirtänyt jälkikasvulle kun tein kerran lahjaks respetikirjan. Siellä on lapsen ihan ekat omat reseptitkin. Ne on niin hellyttäviä. Huterilla tikkukirjaimilla mm. HERKKU. Siinä vatkataan sokeria ja voita. Ihan itte keksi!

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177
Liittynyt2.4.2005

Joo se nykynen ämmi on ammatilthan kokki, mutta piru mieku leipova pläsähytin , niin pipparkakkoja on vielä uuvenvuojen jälkhinki. Pyrkikää tekki samhan, jos pystyttä,, hamepääliset"haarahiltuset."

Luulettako etten maka ossaa ?
Tosin torttutaikina jääpi ny tekemättä, tai kaulin pittää käyttää sorvarilla, meni vähä epäkeskoksi, piru.
Miksei sitä saata pyörejällä pullollaki kaulita, mutta tahtoo "aslan" pullot olla vähä semmosija kantikhaita, en mie niitä kuitenkhan ole kantikhaksi vuollu,,,ole !

syytinki
Seuraa 
Viestejä8917
Liittynyt18.8.2008
Aslak

Niimpämie aloinki itte leipomhan pepparkakkoja,pönthön
vähä maitova ripaus suolaa je reilusti sokkerija.
Se sekotus ensiksi melkutethin sekasin, ja sitte siihen......
--snip--

Kyllä sitä tarvittaessa leivotaankiin, vaikka ämmien hommaahan se olisi.

Taikinaa ei kyllä tehdä "pönthön". Ei ainakaan meillä. Sinne tehdään jotain ihan muuta. Mistä sitä sitten juomavedenkin kaappaa jos pöntössä on taikina.

Hätätilassa tietysti voisi onnistua täälläkin, mutta pientä rajaa näille kaamostouhuille.

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177
Liittynyt2.4.2005

Syytinki

Hätätilassa tietysti voisi onnistua täälläkin, mutta pientä rajaa näille kaamostouhuille.

Pitäskö sitte sanova taikinapörthön ?
Minusta astija ko astija on pörttö paitti pääläri on tietenki pääläri, se ei ole pörttö.

Näin pimejän aikhan son ihan seja sama mitäsitä tekkee, vaikka paistas pepparkakkoja.

Pokasaha
Seuraa 
Viestejä1466
Liittynyt16.3.2005
Aslak

...

...

Piparkakkutaikina pitää jäähdyttää sopivan tönköksi, näin sitä on helpompi kaulita, vehnäjauhoja kun hieroo kaulimeen ja muotteihin niin eipä taikina niihin takerru.
Onhan noita pipareita joskus tullut vaimon kanssa yhdessä leivottua, joskus on laitettu joukkoon myös ripaus ohra- tai ruisjauhoja, kannattaa kokeilla, maku on varsin mainio.

Kansakunta joka kieltää historiansa, häviää maailmankartalta.
Pokasaha

Toope
Seuraa 
Viestejä23176
Liittynyt23.7.2006

Kyllä raavas mieskin leipoa osaa. Olen tehnyt äitiänikin miellyttäviä tonnikala-, jauheliha- tai kanapiiraita taikinasta alkaen (ja mutsi on ns. hyvä kokki!). Oma leipomiskokemus tosin rajoittuu näihin ruokaisiin piiraisiin, pullista, tortuista tms. pikkunaposteltavista en sitten ymmärräkään mitään.

"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope

Peili olisi se keksintö, jota arabialainen ja islamilainen maailma tarvitsisi. He voisivat sen kautta nähdä syyllisen siihen, miksi omat yhteiskunnat eivät toimi.

http://tinyurl.com/jbs6kqp

Vierailija
Pokasaha
Onhan noita pipareita joskus tullut vaimon kanssa yhdessä leivottua, joskus on laitettu joukkoon myös ripaus ohra- tai ruisjauhoja, kannattaa kokeilla, maku on varsin mainio.

Talkkunajauhoja kans voi laittaa. (Niitä parhaita, Hämäläisiä!) Ei kuitenkaan liikaa vaikka minä talkkunafanina vosinkin popsia talkkunapipareitakin.
Mausteena ne on ihan kivoja moniin muihinkin leivonaisiin ja vaikka pizzapohjaan vois laittaa?

syytinki
Seuraa 
Viestejä8917
Liittynyt18.8.2008
Aslak
Syytinki

Pitäskö sitte sanova taikinapörthön ?
Minusta astija ko astija on pörttö paitti pääläri on tietenki pääläri, se ei ole pörttö.

Näin pimejän aikhan son ihan seja sama mitäsitä tekkee, vaikka paistas pepparkakkoja.

Älä yritä. Kirjoitit "pepparkakkoja,pönthön", et pörthön.

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177
Liittynyt2.4.2005

Syytinki

Älä yritä. Kirjoitit "pepparkakkoja,pönthön", et pörthön.

No kattoppa Ville piruva, niinse mie tehin suurimman ajateltavissa olevan virhhen

No tekevälle se sattuu, mutta ihan hyvä "leipuri lätty" se minusta olis tullu.

Se joskus sotien jälkhin oli täälläpäinki leipomo, ja muutamat ukot olit juopotelhet se leipurin kans koko yön.
Aamulla oli leipurilla tullu yrjö, ja tietenki sihtas" yrjöns"
suorhan taikina althashen, eihän sitä siistille ja puhthalle laattijalle..
Ja ihmiset ne kehu kyseistä "leipuri lättyä" : että on sillä sitte hyvät ja makeat leivät

Mitenkhän lie jos olis mausthet tienhet ?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat