Lasten aliarviointi kouluopetuksessa

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Koko ala-aste meni ilman että tieteistä mainittiinkaan. Olihan meillä nimellisesti ympäristö- ja luonnontietoa, mutta se oli lähinnä maantietoa nimettynä uudelleen. Varsinaisesti tieteihin pääsi käsiksi yläasteella, ja sielläkin se rajoittui lähinnä yleissivistävään ulkoaopetteluun. Kemian ja fysiikan koin ainakin omakohtaisesti tappavan tylsäksi, enkä labratestien ideaakaan oikein ymmärtänyt. Biologiankin opettelusta selvittiin oppimatta koko homman ydintä, evoluution mekanismia. Lukiossa alkoi homma muistuttaa jo tieteiden opettelua.

Itse aloitin peruskouluni 90-luvulla, enkä mene vannomaan jos asiat ovat jo muuttuneet. Mutta ainakin itselle jäi maku että varsinkin tieteiden opetuksessa aliarvioidaan lasten kyvyt omaksua asioita. Olipa kerran elämä -sarjankin katsominen opettaa enemmän mitä peruskoulun biologia.

Opetushallituksen sivujen mukaan ympäristö- ja luonnontieto alkaa nykyisin jo ensimmäiseltä luokalta (biologian, maantiedon, fysiikan, kemian ja terveystiedon tiedonaloista koostuva integroitu aineryhmä) ja viidenneltä luokalta nämä haarautuvat ilmeisesti omiksi aineikseen, mikä ainakin pinnallisesti vaikuttaa edistykseltä, ja evoluutiota ja perinnöllisyyttäkin käsitellään. Tosin mielestäni tämä opetus tapahtuu yhä väärinpäin, ensin tapetaan lasten mielenkiinto tieteitä kohtaa kertomalla tylsistä asioista ja vasta sitten mennään itse asiaan. Koko biologia rakentuu evoluution varaan, jostain syystä siitä opetetaan vasta peruskoulun viimeisillä luokilla.

Onko nämä käsitteet tosiaankin niin vaikeita jottei keskenkasvuinen niitä kykenisi omaksumaan? Kasvatuspsykologia viittaa toiseen suuntaan, lapsilla on paljon suurempi oppimiskyky mitä aikuisilla, nuorena aloitettu tiedeopetus mahdollistaisi käsitteiden perusteellisemman omaksumisen.

Esimerkkinä turhasta aivojumpasta on jaksollisen järjestelmän ja planeettojen nimien ulkoaopettelu, se on yleissivistävää, mutta tieteen tekemisen kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Jos tällaisen sijasta opetettaisiin ajattelumalleja. Jokainen tyypillistä foorumia selannut tietää kuinka heikossa hapessa ihmisten kyky argumentoida on. Kun ei järkiperusteet riitä, turvaudutaan ad hominem -korttiin ja lähdetään voittajan elkein seuraavaan väittelyyn. Jos kaikki kykenisi objektiivis-kriittiseen ajatteluun, ei salaliittohörhöjäkään ehkä olisi.

Sivut

Kommentit (102)

Vierailija

Minusta alleelit ja kromosomit olisi paljon karseampaa luettavaa ala-astelaisena kuin karhun talvehtiminen.

On hyvä oppia alkuun, millainen ympäröivä maailma on käsinkosketeltavalla tasolla, ja sitten vasta siirtyä abstrakteihimpiin asioihin.

idiotus
Seuraa 
Viestejä1907
Liittynyt8.12.2007

Muistan varsin hyvin ala-asteen matematiikan. Opettaja löi todella usein naaman eteen A4-monistepaperin täynnä jako ja - kertolaskuja molemminpuolin ja alkoi puuhaaman jotain muuta. Ei hyvää päivää...
Turhautuminen iski välittömästi ja laskutahti oli varmaan luokan hitain
Yläasteella sai joskus jopa miettiä jotain tehtävää, vaikka läpihuutojuttuja olivatkin.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

In porto perse vitulus est.

Rousseau: "tämä keskustelufoorumi saattaa aiheuttaa itsetuhoisuutta, käytettävä vain hoitohenkilökunnan valvovan silmän alla ja/tai hyvin lääkittynä".

Varoitus! Saatan leikkiä välillä paholaisen asianajajaa jopa tiedostamatta sitä.

Vierailija
idiotus
Muistan varsin hyvin ala-asteen matematiikan. Turhautuminen iski välittömästi ja laskutahti oli varmaan luokan hitain



Hidasteluhan oli ainoa järkevä taktiikka. Jos sai kaiken tehtyä, sai vaan lisää töitä, kiitoksen tai palkinnon sijaan.

Ala-asteen klassikko on myös se, kun opettaja käskee matemaattisesti suuntautuneen ja innostuneen oppilaan kumittamaan pois kotona etukäteen tehdyt tehtävät, jotta voi tehdä ne uudestaan samaan tahtiin muiden kanssa.

Lapset eivät ole niin tyhmiä, etteivätkö tuollaisesta osaisi tehdä jotain päätelmiä maailman toimintatavoista.

Kanga
Seuraa 
Viestejä1327
Liittynyt26.4.2009

Ensimmäinen asia mikä yliopistossa taottiin päähän: Täällä ette opiskele maantietoa, vaan maantiedettä. Ja aivan totta! Tiedolla ja tieteellä on melkoinen ero

Riso abundat in ore stultorum

abskissa
Seuraa 
Viestejä3654
Liittynyt9.10.2008

Pahintahan tässä on se, että kun lapsien koulumenestys laskee motivaation mukana, tulkitaan tilanne niin, että tehtävät ovat liian vaativia, vaikka totuus voi olla juuri päinvastainen: vaativuus voisi pitää mielenkiintoa yllä.

We're all mad here.

petsku
Seuraa 
Viestejä1473
Liittynyt6.6.2009
Cubemon
idiotus
Hidasteluhan oli ainoa järkevä taktiikka. Jos sai kaiken tehtyä, sai vaan lisää töitä, kiitoksen tai palkinnon sijaan.

Ala-asteen klassikko on myös se, kun opettaja käskee matemaattisesti suuntautuneen ja innostuneen oppilaan kumittamaan pois kotona etukäteen tehdyt tehtävät, jotta voi tehdä ne uudestaan samaan tahtiin muiden kanssa.


Itse taisin yläasteella olla matematiikan tehtäväkirjassa välillä parikymmentä sivua muuta luokkaa edellä. Ei tarvinnut kotitehtäviä koskaan tehdä, kun oppitunneilla ehdin tuon etumatkan kuroa. Onneksi sai lähinnä hiljalleen laskien sitten hengailla etumatkan turvin, eikä saanut mitään lisärääkkiä taakakseen.
Sinänsä harmittaa itselle valitettavan hidas luonnontieteiden opetuksen eteneminen — tehokkaalla opetuksella ja opiskelulla voisi nykyinen tietämys olla ihan toista luokkaa.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009
Kanga
Ensimmäinen asia mikä yliopistossa taottiin päähän: Täällä ette opiskele maantietoa, vaan maantiedettä. Ja aivan totta! Tiedolla ja tieteellä on melkoinen ero

Mitä se maantiede sitten oN?

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Vierailija
Edu
Minusta alleelit ja kromosomit olisi paljon karseampaa luettavaa ala-astelaisena kuin karhun talvehtiminen.

On hyvä oppia alkuun, millainen ympäröivä maailma on käsinkosketeltavalla tasolla, ja sitten vasta siirtyä abstrakteihimpiin asioihin.




Aivan mutta ongelma kait on siinä että peruskoulu on väkisinkin nykyisellään hyvin "tasapäinen". Ihan sama se oli vanhassa kansakoulussa. Heikompien ja hitaampien tahtiin mentiin ja välkymmät jotka kaipas uusia haasteita solkenaan, he turhautuivat.
Minä en mikään ihmelapsi ole ollut mutta tiedän kyllä mistä puhun kun osasin lukea, kirjoittaa ja laskeakkin jo I-II luokan oppimäärät ennen kouluun menoa. Toki sitten ne maantiedot ja muu oli kivaa kun siellä maaseudulla oltiin ennen kouluikää juostu vaan pitkin pellonpientareita ja hankittu fyysistä vahvuutta ja hengenravinto meillä jäi etupäässä äiten raamatun lukuun.

Ei ole meidän yhteiskunnalla varaa kait nykyistä kummempaan peruskouluun ja sekin on uhattuna.
Helsingissä on karsittu lasten palveluja ronskilla kouralla ja eilen kuulin yhdessä miittingissä Trelaisten kunnavaltuutettujen karua kertomaa miten täälläkin nuijitaan läpi supistuksia ja niitä vastustaa kuulemma vaan vasmmistoliittolaiset ja vihreet. Jopa demarit kannattaa supistuksia.

On se rumaa touhua tuo oikeistopolitiikka.
Joillakuilla on varaa yksityisopetukseen yksityiskouluissa, muista viis.
Ja just kun suomalaista koululaitosta on maailmalla kehuttu niin hyväksi.

Ihmisten pitäis havahtua hyvinvointihorroksesta ja ruveta hiissaamaan elintasopersuksiaan muuallekin vapaa-aikana kuin viihdepuolen juttuihin. Tässä on toistakymmentä vuotta mennyt niin että ns. tavallisten ihmisten eturyhmät on rapautuneet pikkuhiljaa ja nuo vauraamman porukan etujärjestöt, ne vaan porskuttaa.
SDP:n oikeistolaistumisen syy kait on hyvin tienenneista ja pärjänneissä puun/kemian/metalliteollisuuden palkkatyöläisistä joita suressa ikäluokassa on paljon ja siellä ne on tulppana kuin tappi pullonsuulla vähäosaisista välittämättä, mokomat "toverit".

Erittäin oikeistolaistahan sekin on kun nyut ehdotellaan että kouihin asennetaan muka ties mitä mustia laatikoita ja tehdään varapoistumisteitä hätätilanteiden varalle.
Se on ikäänkuin asevarustelua kylmän sodan aloittamiseksi vaikka ne rahat pitäis laittaa oppilasryhmien pienentämiseen, erityisopettajien ja kouluavustajien lisäämiseen niille heikommille ja nopeemmille oppilaille niin että koko ryhmä vois edetä ikäänkuin tasatahtia.

Siihen ei oikeistolaiset suostu.
Heille ei mikään muu näytä merkitsevän kuin kilapilun kiristäminen, voittojen lisääminen ja nuo koulujen varusteluthan tarkoittaa että jotkut firmat siinä taas saa isoja hyviä tilauksia, jotka maksaa kunnat ja valtio.

Saman rahan vois ennaltaehkäisevästi sijoittaa opettajavakanssien ennallapitämiseen vaikka lapsimäärät onkin olleet laskussa. Etenkin ihan pienten päivähoitopaikkoja ja alakouluja kotien läheisyydestä ei sais missään nimessä siirtää loitolle.
Isot ryhmät ei ole pienille hyväksi jne.

Ihan turha edes uneksia parannuksista just nyt kun pelkkää heikennystä on luvassa julkisen sektorin puolella!

Ongelmalapset takuulla oireilee ikääntyessään ja siihen ei ole ratkaisu mikään musta laatikko pääoven vieressä tai hätäpoistumistiet. Lähes naurettavaa mokoma suunittelu. Taitaa olla jokkut leikkineet ihan liikaa jotakin sotapelejä ja niin tavaran vankeja ettei nää lapsia lainkaan oppijoina yms.
Inhimillisyys hukassa mutta mun mielestä se on ollut hukassa niin kauan kun kapitalismia on alettu harjoittaa nykyisessä muodossaan.
Entisissä kommarimaisakin toteuteutettiin samaa eikä tavallisella kansalaisella ollut arvoa. Johonkin ihanneyksilöihin koitettiin satsata ja muita vahdittiin aseet kourassa lopulta.
Kiinassa oli aikoinaan opiskelijavallankumousyritys mutta se päättyi traagisesti kun opiskelijoita ammuttiin Taivaallisen rauhan aukiolla. Se oli hirveetä.

Vain tasa-arvopyrkyisellä politikalla voidaan saavuttaa parempaa mutta kun se ei enemmistöä ihmisitä ole innostanut niin nyt saadaan tätä ja terveyspalveluitakin vaan yksityistet'ään jo vinhaa vauhtia kansallisia yliopistosairaaloita myöden ja se tarkoittaa automaattisesti sitä että voittoa tavoittelevat yrittäjät haluavat ensin sen mahdollisimman suuren voiton jollakin lailla ja potilaat joista sitä ei saa, heidät junaillaan jotenkin jonoissa häntäpäähän.

Kouluterveydenhuollosta on jo höylätty kaikki pois ja Jokelan kouluampumatapauksen jälkeen paljastui miten yhtä oppilasta varten joissakin isoissa kouluissa ei ollut aikaa muuhun kuin ehkä kouluuntulotarkastukseen ja siinä kaikki.

Ja.. pitäis siis olla yksilöllistä apua tarjolla joka ikinen päivä!
Ja vammaisillakin samat oikeudet?
Realismi on kaukana siitä.
Ja jokkut uneksii parannuksista. Sitten vaan järjestötoimintaan mukaan. Se on btw ihan kivaa.

Nimim. agitaattori pöntinen päinten pualella..

Vierailija

Ärsyttävää on jos joutuu opettelemaan asioita eikä kerrota mitä varten tai mitä hyötyä niistä on. Ja esimerkiksi työssä joutuu opettelemaan hyvin paljon asioita, mitä koulussa ei edes opetettu ja paljoja opetettuja asioita ei tarvitse ollenkaan.

Vierailija

Minä en muista kokeneeni turhautumista vaikka luokan neropatti olinkin. On jopa ihan hyvä, ettei minua otettu opetuksessa erityiskäsittelyyn. Muutenkin sai olla ihan riittävästi silmätikkuna porukassa.

Isommissa koulukeskuksissa totta kai saisi välkyistä ihan oman porukkansa, mutta meilläpäin minä olisin ollut siinä yksin tai muutaman muun kanssa.

Kanga
Seuraa 
Viestejä1327
Liittynyt26.4.2009
Saw
Kanga
Ensimmäinen asia mikä yliopistossa taottiin päähän: Täällä ette opiskele maantietoa, vaan maantiedettä. Ja aivan totta! Tiedolla ja tieteellä on melkoinen ero

Mitä se maantiede sitten oN?



Maantietoa on se, että osaan luetella ja sijoittaa kartalle kaikki Euroopan valtiot sekä nimetä niiden pääkaupungit, paitsi että Moldovan pääkaupunki ei nyt äkikseltään tule mieleen. Maantiede taas...

Maantiede (kreik. geografia, ”maan piirtäminen”) on tieteenala, joka tutkii Maan pintaa ja maan pinnalla esiintyviä sekä ihmisen että luonnon aikaansaamia ilmiöitä. Maantiede etsii näiden ilmiöiden säännönmukaisuuksia ja syitä sekä eri ilmiöiden välisiä vuorovaikutussuhteita. Maan pinnan lisäksi maantieteessä käsitellään myös maan rakennetta ja maapalloa ympäröivää avaruutta, mutta näiden tarkempi tutkiminen kuuluu tähtitieteen ja geologian piiriin. Yhteistä näille moninaisille tutkimusnäkökulmille on alueellinen tarkastelutapa.

...toteaa Wikipedia

Maantieto on siis peruskoulussa opittavaa perustietoa. Maantiede puolestaan osin lukiossa, pääsääntöisesti yliopistossa opiskeltavaa tiedettä

Riso abundat in ore stultorum

Vierailija
Edu
Minusta alleelit ja kromosomit olisi paljon karseampaa luettavaa ala-astelaisena kuin karhun talvehtiminen.

On hyvä oppia alkuun, millainen ympäröivä maailma on käsinkosketeltavalla tasolla, ja sitten vasta siirtyä abstrakteihimpiin asioihin.


Biologia on hyvin laaja-alaista, osaa kiinnostaa ekologia kuin toiset olisivat kiinnostuneita genetiikasta. Nyt harmittavasti vain niitä palvellaan, jotka ovat kiinnostuneita karhun talvehtimisista ja kovista tieteistä kiinnostuneet saavat kuolla tylsyyteen. Alleelit ja kromosomit eivät kuitenkaan ole kovin vaikeita asioita, kun ne riisuu termeistä.

Opettaminen on taitolaji, mitä ei arvosteta niin paljoa kuin pitäisi. Tietämisen ja ymmärtämisen välillä on suuri ero, mutta koulumaailmassa nämä nähdään synonyymeinä. Koululaitos pitäisi riisua sofisti opettajista.

Miettikääpä jos teillä olisi ollut tällainen fysiikanopettaja:

http://www.youtube.com/watch?v=v3pYRn5j7oI

Jos Feynman innostaa, kannattaa myös katsoa tämä, missä hän kertoo omasta kasvatuksestaan.

Ehkä pitäisi myös kyseenalaistaa tapa, jossa opettaja saarnaa isolle luokalle, eikä kukaan jaksa esittää täydentäviä kysymyksiä kun opetustapa on kuolettavan tylsä. Hyvä opetusvideokin ajaisi asian paremmin ja opettajan tehtäväksi jäisi ongelmakohtien tasoittaminen. Vaikka eihän se istuisi perinteiseen ajatteluun, että opetus tukeutuisikin ensisijaisesti teknologiaan, eikä opettajaan.

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009

Ala-aste muistoista ehkä päällimmäiseksi jäi matematiikan tunneilla tehty kokeilu, jolloin saatiin tehdä omaa tahtiamme hillitön määrä aukeamia... Tein ne vikana iltana. Muisto jäi mieleen lähinnä äitin reaktiosta kun nukkumaan hoputti.
- Nyt nukkumaan.
- Mul on läksyjä.
- Paljon teille oikeen niitä läksyjä annetaan?
- No on tossa varmaan vielä 10 aukeamaa... (oli sitä reippaasti enemmänkin, mutta varovainen veikkaus)
- Ei...!

Hyvin ne tuli tehtyä. Aamuyölle se kyllä veny. Vastaako kysymykseen?

Toinen vastaava oli kun olin ekalla luokalla steinerissä ja halusin oikeaan kouluun oppimaan jotain. En osannut edes vielä aakkosia kun muut jo tavasivat sujuvasti. Meni alle viikko tukiopetuksessa niin olin jo saanut muut kiinni.

Lukio tulisi yhdistää peruskouluun ja tiivistää ne niin, että vuosia kertyisi 11 yhteensä. Olen kyllä sitä mieltä myös, että lahjakkaimmat tulisi eristää omiin luokkiinsa. Omasta, nopeasta omaksumiskyvystä oli lähinnä haittaa ja jäin siksi jopa luokallekkin. Kun jouduin vielä lahjattomampien kouluun, laski numeroni numerolla, (enempää ei saanut laskea. Olisi kyllä laskettu muuten) koska en viitsinyt tehdä kaikkea uudestaan ja nukuin tunnilla.

Meni maku vähän koko touhuun. Sen jälkeen en olekkaan koulussa viihtynyt. Ainoa mikä harmittaa sen suhteen, on päivä päivältä taantuvat matematiikan taidot. Ne varmaan suoritan lukiossa ja maksan itseni kipeäksi avoimessa yliopistossa jos rahaa jostain löydän siihen. Toisaalta voisin yhtä hyvin muuttaa metsään perunoita viljelemään jos joltain maata saisin...

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Tukiopetuksia kannattaa hyödyntää. Itselleni ei mene asiat päähän perinteisellä opetusmetodilla: "tässä tehtävät naaman eteen ja tee ne".

Erityisesti matematiikan opetus on perinteisesti tuollaista.

Tukiopetuksessa sitten kuulin miten hommat hoidetaan ja sit keväällä mua oottikin stipendi parhaasta matikan taidosta.

Tukiopetus ei ole tarkoitettu vain vammasille ja vajaille.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Vierailija

Koulun tapa opettaa prosenttilaskua on ihan älytön. Ihmettelin sitä omana kouluaikanani ja taas uudestaan omien lasteni kanssa. Hillitön määrä erilaisia kaavoja eri tilanteisiin, kun kyseessä on täysin yksinkertainen asia: prosentti on sadasosa. Mitään muuta tietoa ei tarvitakaan kaikkien mahdollisten tapausten ratkaisemiseen.

Tässä taas tehdään yksinkertaisesta asiasta turhan monimutkainen, kun luullaan, ettei lapset muka pysty johtamaan niitä erilaisia kaavoja itsekin, kun vähän ensin harjoitellaan yhdessä. Hyvin ovat ainakin kaikki kolme omaani oppineet, vaikkei varmasti yksikään muista kaavaa laskulle 'p prosenttia x:stä'. Enkä muista itsekään.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat