Olen tehnyt merkittävän havainnon marsujen käyttäytymisestä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tämä on käsittääkseni aivan uusi keksintö tai siis havainto ainakin nisäkäsmaailmasta.

Kun pikku vaaleanpunainen rohkea hamsterini löi nyrkillä lökäpöksymäistä urosmarsu Anselmiani naamaan ja varasti siltä porkkanat suusta ja lautaselta ja raahasi ne ja jyvät aina omaan boksiinsa tyhjään viinikoteloon, niin marsu alkoi pitämään ihmeelistä säkättävää ääntä. Aina tämä sama ääni, kun hamsteri kiusasisi sitä, samassa laatikossa kun lasilla varustetussa omatekoisessa kaksikerroksisessa vanerilaatikossa kun asustelivat. Sitten ajattelin, että tuohan muistuttaa kalkkarokäärmeen kalinaa.

Tästä vedinkin tieteelliset johtopäätökset: Marsuhan on kotoisin etelä-Amerikan pampoilta joissa on paljon kalkkarokäärmeitä tms. ja näitähän pelkäävät melkein kaikki eläimet, kuten myös marsujen saalistajat dingot, kojootit ja leguaanit. Niinpä siis, kun marsu tuntee kokeneensa joutuneensa pinteeseen ja vaaraan jos on huomannut vihollisen lähellä, niin se alkaa säkättämään matkien kalkkarokäärmeen ääntä. Tämä tietenkin pelottaa saalistajat äkkiä karkuun ja marsun henki saattaa näin säästyä. Korkeassa ruohikossa kun elellään niin marsu on siellä melko turvassa lyhyine koipiensa kanssa ja sen vihollisen on melko vaikea tehdä näköhavaintoa niin marsusta kuin potentiaalisesta kalkkarokäärmeestä, joten se suoriutuu matkoihinsa..valitettavasti hamsteri on unkarista, joten se piut paut välitti ko. kalinasta.

Tällaisesta marsun tai minkään muunkaan eläimen käyttäytymisestä en ole ennen mistään lukenut. Tämä lienee siis uusi havanto marsuista ja ehkä ylipäätään koko nisäkäskunnasta.

Kommentit (6)

Vierailija

NOin muuten voi todeta, että Valitettavasti hamsteri on kotoisin Unkarin pustilta jossa ei ole kalkkarokäärmeitä, vaan se piut paut välitti marsun kalinasta. Raahasi vain jyviä yläkerran laatikkoonsa kunnes takaseinä repesi ja aina putos takas alas josta hamsteri taas roudas laatikkoonsa joka tippui alas jne....siinä sitä touhua riitti.
Sitten hamsteri karkasi ja oli yli puol vuotta kadoksissa. Se oli tehnyt pesän vaatekaappiin ja oli varastoinut sinne noin 30 kiloa jyviä ja muuta roinaa varastelemalla marsun ruokakupista, ihmettelinkin suurta ruuan menekkiä. Annoin Lilli hamsterin asua kaapissaan kuolemaansa asti.

Vierailija

Pienen nisäkkään äänentuottokyky on rajoitettu, niin ettei matalia ääniä voi tuottaa. Lyhyt naksuva ääni on tehokas lähietäisyydellä, ei aiheuta vaaraa äänen suuntaan hyökkäävien taholta.

Vierailija

Summamutikkainen arvaukseni on että kyseessä on vaan luonnollinen lökäpöksyefekti, hampaat kalisee pelosta kun bööna uhkaa ja kiusaa. Hyvä kun annoit Lillin mennä komeroon ja Ansku sai olla enemmän rauhassa lökäpöksyineen.

Meillä oli aikoinaan myös marsu juniorilla ja se oli niin reppana kuin vain eläin voi olla. Meni pakoon jonnekin sängyn alle, yms.
Kauaa sitä ei voitu ees pitää kun juniorilla alkoi allergiaoireet. Hyvä niin sillä en pidä jyrsijöistä kodissani. Ne voi tehdä paljon tuhoa ja kun juniori piti sitä irti niin se ulostelikin minne sattui ja oon kans noitten paskahommien kanssa sitä mieltä että ne kuuluu vessanpyttyyn, joka on hyvä keksintö eikä tartte elää kuin maakuopassa. Ei pölise toksiinit varantamassa terveyttä. Kuivuessaanhan ne voi joutua hengitysilmaankin.

Vierailija

Kovaa oli volyymi marsun tuottamaksi. Ihan varmaan samaa luokkaa ellei kovempikin mitä kalkkarokäärmeellä. Ei siinä mitkään hampaat kalisseet tosiaankaan. Niin tämä oleellinen tieto ei käynyt ilmi avausviestistäni. Siis suhteellisen kova ääni joka kuuluu varmasti luonnonolosuhteissakin jos ei myrskyä ole niin 10- 20 metrin päähän.

Vierailija

Itse näin koiranomistajana väittäisin että tuo metelöinti on ollut vahingoniloa eli naurua.

Koko ikäni koiralauman keskellä kasvaneena voin kertoa että eläimet myös ilmaisevat tunteensa näkyvästi. Tavalla tai toisella.

Ja kyllä nuo elukat keppostelevat keskenänsä ja pitävät toisia pilkkanaan.

Viisas Ihminen lajike saattaa luulla olevansa telluksen hallitsija ja muiden yläpuolella mutta osavatpa ne muutkin.

Se hamsteri on naranut sille toiselle, äänekkäästi. piste.

Vierailija

Kyllä tuo sinun teoria ihan looginen on jos marsu yltää samoihin ääniaaltoihin kuin kalkkarokärmes. En tiä mutta muistelen että sen kalina aiheutuu häntäpään kalisuttelusta. Ei käärmeillä muita suusta tulevia ääniä kait ole kuin sihinä? Liekö Kalkkarokäärmeellä edes sitä?

Minulla on ollut koiria ja niitä oli kyllä kiva tarkkailla, etenkin kun oli useampia ja siten niitten keskinäistä touhuilua sai seurata. Yks mulla oli joka tykkäs kouluttaa muita meillä olleita koiria. Hän oli minun jälkeen oleva esihenkilö ja minä olin pomo. Se oli vähänniinkuin meillä työnjohtaja, meidän tyttötiimissä. Pelkkiä naaraita on olleet meillä niin asukkaat kuin koiratkin. Nykyään on uroskoirakin junioriosastossa yks ja se on kyllä yks putkiaivo, just semmonen lökäpöksy ja hirvee sylissä nyöhääjä. Tytöt on tomeria ja toimeliaita ja sitä jäppistä on jouduttu lastenrattaissakin kuskaamaan yhteenaikaan kun hyppi ittensä halvaannuksiin niin että selässä joku välilevy pullistui, tjms. Onneks saatiin lääkärin avulla sit hoidettua.
Se on kylläkin semmoinen pitovaikeuksin takia adoptoitu tyyppi ja pahimmoinen rotukoira, pilalle jalostettu reppana. Ei kait se sukupuoli oikeesti vaikuta?

Tosin.. kissojakin on lapsuudessani ollut ja paljon niitä kattellut muutenkin niin kyllä niissä samoin kuin koirauroksissa on sitä että urokset tappelee ja katoaa riiuureisuuilleen saapuen kotiin sit korvat halki ja nenä poskella, ihan niinkuin nuoret miehetkin ja natut vaan sukii turkkejaan ja kehräilee nurkissa.
Hyviä saalistajia natut kuitenkin on.

Uusimmat

Suosituimmat