Hyvää ruokaa mahdollisimman halvalla

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen itsenäistymisen kynnyksellä ja kysynkin, että miten saada mahdollisimman halvalla mahdollisimman hyvää ruokaa. Toistaiseksi ainakin paputölkit maksaa 70 senttiä ja ne on aika ravintorikkaita proteiineineen. Tarjoustalosta saa mehua 70 sentillä litran verran. Lisäksi heraproteiini on halvempaa kuin tavallinen protsku ja jos hommais 10 eurolla heraproteiinipussukan, niin lihaakaan ei tarvitsi syödä niin hirveästi ---> rahaa säästyy.

Myös perunoita voisi ostaa eurolla kilon.

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Pelkällä proteiinilla ei pitkälle potkita. Yleisperiaate on, että tasapainoista ja ravitsevaa ruokaa saa tekemällä kaiken itse raaka-aineista ja välttämällä valmisruokia. Käyttämällä sopivia mausteita ruoasta tulee jopa maukasta. Vaivaahan siitä on verrattuna Saarioisten pizzaan, mutta syöminen on täten pitkän päälle halvempaa. Puuro, lasi maitoa ja ruisleipä juustolla on paljon terveempi aamiainen, kuin murot, hillo ja paahtoleipä.

Finlandes
Seuraa 
Viestejä1399
Liittynyt19.6.2005

Soijarouhe on halpaa ja helposti valmistettavaa.

Perusresepti:

Silputtua sipulia ja valkosipulia, kuulotetaan.
Purnukka tomaattikastiketta joukkoon.
Mukillinen tai pari soijarouhetta.
Lisätään vettä jota soijarouhe imee itseensä.
Mausteita maun mukaan.
Antaa porista hetken aikaa.
Sörsselin annetaan seistä pari tuntia, jolloin soijarouheen hieman "tympeä" maku katoaa ja imee itseensä liemen maun.
Tarjoillaan pastan, riisin tai perunan (tai mitä nyt mieli tekee) kanssa.

Vierailija

Itse olen tässä nyt kaksi ja puoli vuotta elellyt ja syönyt opiskelijabudjetilla. Ihan äärimmäisyyksiin en ole kuitenkaan halunnut mennä, vaan olen mielummin karsinut muusta ja syönyt hyvin. Lisäksi voi syödä parempaa ja monipuolisempaa ruokaa, jos syö vähän vähemmän kerralla. Eikä lihokaan.

Peruna on halpaa, ja siitä voi tehdä pienellä vaivalla monenlaisia ruokia (keitettyä, paistettua, muusia, keittoa...). Tietyissä kaupoissa makaroni on vielä halvempaa (ja lisäksi turpoaa keittäessä pienentäen samalla kilohintaa), ja nopeampaa valmistaa. Riisiä saa huomattavan halvalla isoissa säkeissä etnisistä ruokakaupoista, ja se on hyvää.

Vihanneksista halpoja ja hyviä aterianlisäkkeitä ovat ainakin porkkana ja sipuli, sekä kaikenlaiset juurekset (lantut ja nauriit) jos niistä pitää. Ja kaali, sitä saa etenkin syksyisin valtavia keriä lähes ilmaiseksi.

Limsat, mehut, siiderit, oluet ja muut vastaavat kannattaa hakea Lidlistä. Ketju tuntuu erikoistuneen halpoihin juomiin, ja esimerkiksi limsaa saa 45 sentillä litra. Myös jugurtit taitavat olla Lidlissä halpoja. Vessa- ja talouspaperi kannattaa hamstrata Lidlistä isoissa paketeissa.

Mausteita kannattaa hankkia kunnollinen valikoima, jotta saa ruokaansa vaihtelua ja mielenkiintoa. Niitä saa etnisistä ruokakaupoista isoissa pusseissa ja paaaljon halvemmalla kuin normimarketista.

Mitähän sitä vielä sanoisi. Niin, liha tosiaan. Lihatuotteista halvimmasta päästä ovat kalapuikot (2-4 €/kilo), kanankoivet ja luulliset rintapalat sekä porsaan epäsiistimmät kylkipalat. Jos haluaa lihaa, jossa ei ole luita, nahkaa tai rasvaa, siitä joutuu myös maksamaan. Tosin myös jauhelihaa ja kanan paistisuikaleita saa ihan kohtuuhintaan, samoin toisinaan lohta. Lihatiskejä kannattaa kiertää myös alennusten toivossa.

Olen juuri laittelemassa uuniin eilen ostamiani päiväystarjouskanoja (rintafileitä luiden kera, 4€/kilo), jotka täytin aurajuustolla ja yrteillä. Niiden kanssa uunivuokaan menee porkkanaa, sipulia ja kukkakaalia, joista kaksi ensimmäistä kustantavat alle euron kilolta. Kaveriksi tulee kermakastike (purkki ruokakermaa noin euron) ja riisiä (äidin antamaa).

Vierailija

Soijaa en syö.

Olen mies. Soija sisältää estrogeeniä, eikä se tee hyvää miehen mielelle ja anatomialle.

Kiitos kaikista vinkeistä! Aion toteuttaa näitä ja pitää huolen, että saan ravitsevaa sekä täyteläistä ruokaa mahdollisimman halvalla.

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006

Nyt saa tanskalaista kinkkua alle parin euron kilohintaan.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Vierailija

Dyykkausta kannattaa harjoittaa jos halvalla haluaa päästä. Asuinpaikasta riippuu että miten se onnistuu. Löytyy hedelmiä, leipää ja mahdollisesti jopa lihatuotteita.

Vierailija

Soija menee helpoimmin leivässä, jossa sen makua ei aisti kovin helposti. Samoinkaan kananmunan makua jos siitäkään ei pidä. Vehnäjauho on halpaa.

Hyvää peruna - juuressörsseliä saa kun keittää pakastejuureksia ja lisää keitinveteen muusijauhetta, suolaa ja voita.

Stinger
Seuraa 
Viestejä4719
Liittynyt18.2.2006
Aschenisto
Soijaa en syö.

Olen mies. Soija sisältää estrogeeniä, eikä se tee hyvää miehen mielelle ja anatomialle.

Kiitos kaikista vinkeistä! Aion toteuttaa näitä ja pitää huolen, että saan ravitsevaa sekä täyteläistä ruokaa mahdollisimman halvalla.

Soijaa on kyllä syöty Aasiassa iät ja ajat ja kuitenkin ihmismäärät ovat suuremmat kuin esim. soijaa syömättömässä Euroopassa. Jos soija on vahingollista miehille, niin millä selität esim. Japanin ja Kiinan suuret väkiluvut, vaikka ko. maissa käytetään soijapapuja ja niistä jalostettuja tuotteita kuten soijakastiketta, misoa ja tofua yms. ihan päivittäin ravinnossa?

”Tietämättömyys antaa ihmiselle paljon luultavaa.”
-George Eliot

Vierailija
tietää
Soija menee helpoimmin leivässä, jossa sen makua ei aisti kovin helposti.

mikä soija...
tofut.. hiutaleet... vaaleat/ tummarouhe...
leikkeet.. juustot... maidot... kermat..
jauhot...jne...

soija tuotteita on niin törkee kasa
että alkaa olemaan vaikea puhua vain
soijasta...

lisäksi vielä eri merkkisten tuotteiden ero
on huomattava...
toiset vaativat kunnon kokin...
ja toinen merkki ei vaadi kokilta
juuri osaamista...
http://www.polarsunproducts.com/index_fin.php?view=2,10

toiset vaativat liotusta... tahi muuta kikkailua...
maistuvat muuten lihaanista "vegeSafkalta"

ja kaikki soijaa pelkäävät tosi ukot
voivat alkaa katselemaan mistä kaikkialta
sitä soijaa löytyykään jo...

meillä "lihaani" syö soijasta tehtyä
ruskeetakastiketta ja spagetia...
makaroonilaatikkoa...
"lihapiirakoita"
pastejoita
pitsaa... (soija juustollakin)

Vierailija

Rouheet ja kuivat mykyt voi liottaa ennen leivontaa. Kuivatut pavut keitetään yön yli liotuksen jälkeen ja pakastetaan annoksina joista leipään otettaessa jauhetaan sauvasekoittimella. Jauhoina myytävä sillään sekaan.

Vierailija

Aikanaan opiskellesani naapurisolujen tytöt pyysivät minua useasti syömään, no, melkein päivittäin. Ongelmaksi lähinnä muodostui tarjotun tuotteen laatu, kypsyys ja mausteet. Jotta arvasin siirtää itseään toisten TVden ääriin.

Vierailija
Aschenisto
Olen itsenäistymisen kynnyksellä ja kysynkin, että miten saada mahdollisimman halvalla mahdollisimman hyvää ruokaa. Toistaiseksi ainakin paputölkit maksaa 70 senttiä ja ne on aika ravintorikkaita proteiineineen. Tarjoustalosta saa mehua 70 sentillä litran verran. Lisäksi heraproteiini on halvempaa kuin tavallinen protsku ja jos hommais 10 eurolla heraproteiinipussukan, niin lihaakaan ei tarvitsi syödä niin hirveästi ---> rahaa säästyy.

Myös perunoita voisi ostaa eurolla kilon.

Hanki kunnon pakastin. Iso.
Kunnon lihaa esim. (Jos lihasta et halua tinkiä) saa juuri ennen päiviä jne. jutuilla suht edullisesti. Välillä saa tuttujen kautta jopa riistaa jne.
Seuraa tarjouksia ja "punahintalappusia". Valmistat sitten ruokaa pakkaseen ja jotkut tietyt voi sitten heittää sinne sellaisenaan, ilman valmistusta. "Parasta ennen" on vain vastuunsiirtoa - ei se ruoka siellä pakkasesa pilaannu. Ehkä aromeja häviää, mutta mausteilla sen korjaa.
Tässä on se hyvä pointti, että ostat aina halvinta, eikä ruoka ikinä lopu, koska pakkanen on aina täynnä.
Suosittelen myös kalastusta, sienestystä, marjastusta jne. Ihan on ilmaista (Jos ongella veteleepi. Kalaa siis. Itse päätät käytätkö esim. virveliä maksamatta kalastuslupaa:) moni luonnosta saatava ruoka VIELÄ Suomessa.
Tärkein asia on se, että osaat valmistaa ja säilöä ruokaa.
Säilöminen on hyvä.

Esim. martat (http://www.martat.fi/) kai ihan jopa netissä näitä opettavat?

Ps. itse en moisia "marttoja" tarvitse, mutta ihan hienoa jos sieltä joku avun saa?

Vierailija

Papuja kyllä itse suosittelen. Ovat näes yllättävän hyviä oikein maustettuna. Sekaan voi sitten nakata vaikka vihanneksia haluamansa määrän.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat