Mikä laite?

Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

tuskin kuitenkaan mikään lehtipuhallin...

mikä on ollut käyttötarkoitus?

toisen polven pilkkuvirhe

Sivut

Kommentit (30)

Vierailija

Noilla varmaan saisi tehtyä komeita valoilmiöitä norjalaisten ihasteltavaksi. Varmaan valmistautuvat uudenvuoden viettoon.

kuningas
Seuraa 
Viestejä1246
Liittynyt10.12.2007

Jätteiden poltto?

Näyttää ainakin kuumana käyneen. Heittää liekin sivulle ettei eteen tule liekkiä?

edit. nyt selvisi. Lumen poisto lentokentiltä.

War doesn't determine who's right but who's left.

There is no such thing as an atheist in a foxhole.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005
sinnipirtti
jahaa että lumensulatus...
noh, mikäs siinä jos rahaa on ostaa polttoainetta.



Ei se lumi millään pyhällä hengellä sulakaan, varsinkaan suuremmassa mittakaavassa. Kiitoteiden pitää olla kuivia, jotta renkaista irtoaa kunnolla pitoa, siihen ei pelkkä auraaminen riitä.

Ilmailupuolella yksi aerodynamiikan keskeisimpiä totuuksia on se, että lentokoneet pysyy ilmassa rahan voimalla.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Heksu
sinnipirtti
jahaa että lumensulatus...
noh, mikäs siinä jos rahaa on ostaa polttoainetta.



Ei se lumi millään pyhällä hengellä sulakaan, varsinkaan suuremmassa mittakaavassa. Kiitoteiden pitää olla kuivia, jotta renkaista irtoaa kunnolla pitoa, siihen ei pelkkä auraaminen riitä.

Ilmailupuolella yksi aerodynamiikan keskeisimpiä totuuksia on se, että lentokoneet pysyy ilmassa rahan voimalla.


Mikä takapakki on iskenyt lentokonetekniikkaan, kun auraus ei enää riitä ? Vielä 1990-luvun alussa se riitti. Matkustajakoneissa oli jarrulaipat siivissä (yläpinnalla) ja moottoritkin sai käännettyä jarrutukselle (reverssi).

sinnipirtti
itse olen luullut että polttoaineella ne siellä ilmassa pysyy.

Ahaa, nykykoneissa ei siis olekaan enää siipiä ???

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005
Ertsu
Matkustajakoneissa oli jarrulaipat siivissä (yläpinnalla) ja moottoritkin sai käännettyä jarrutukselle (reverssi).



Spoilereita käytetään ensisijaisesti siiven nostovoiman tärvelemiseen, ja siten koneen liukukulman säätämiseen. Niiden nopeutta hidastava vaikutus ei ole erityisen dramaattinen, vaikka tokihan ne myös jarruttavat. Kun spoilerit avataan kosketuksen jälkeen, avattujen laskusiivekkeiden nostovoimaa lisäävä vaikutus katoaa, kone istuu kiitotiehen koko painollaan ja jarrut pitävät paremmin.

Reverssiä ei nykyään käytetä kovin mielellään, ellei kiitotie ole erityisen lyhyt. Syynä polttoaineen säästäminen ja tiukentuneet melurajoitukset. Pyörillä jarruttaminen on halvempaa.

Vierailija
Heksu
Ilmailupuolella yksi aerodynamiikan keskeisimpiä totuuksia on se, että lentokoneet pysyy ilmassa rahan voimalla.



"If God had wanted man to fly, He would have given him more money".

Ja tottahan tuo on.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

venäjältähän tuo laitos näytti olevan kotoisin. siellä on monenmoisia laitteita mitä ei juuri muualla käytetä.

jokseenkin kuitenkin tuntuu uskomattomalta että moisilla suihkuhävittäjän moottoreilla lämmitetään jää pois. eikö olisi helpompaa jos radan alle olisi tehty putkisto jolla rata pidettäisiin sulana riittävältä matkalta.

toisen polven pilkkuvirhe

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Heksu
Ertsu
Matkustajakoneissa oli jarrulaipat siivissä (yläpinnalla) ja moottoritkin sai käännettyä jarrutukselle (reverssi).



Spoilereita käytetään ensisijaisesti siiven nostovoiman tärvelemiseen, ja siten koneen liukukulman säätämiseen. Niiden nopeutta hidastava vaikutus ei ole erityisen dramaattinen, vaikka tokihan ne myös jarruttavat. Kun spoilerit avataan kosketuksen jälkeen, avattujen laskusiivekkeiden nostovoimaa lisäävä vaikutus katoaa, kone istuu kiitotiehen koko painollaan ja jarrut pitävät paremmin.

En tarkoita spoilereita, vaan siiven yläpinnalta nousevia jarrulaippoja silloin 20 vuotta sitten. Muistan hyvin, koska istuin yleensä siiven takana.

Reverssiä ei nykyään käytetä kovin mielellään, ellei kiitotie ole erityisen lyhyt. Syynä polttoaineen säästäminen ja tiukentuneet melurajoitukset. Pyörillä jarruttaminen on halvempaa.

Ennenwanhaan jarrutettiin kaikilla kolmella tavalla. Pyörillä, laipoilla ja rewersseillä. Pelkillä pyörillä jarruttaminen olisi sytyttänyt renkaat palamaan. Mitä polttoaineen säästöä sellainen on, että ensin sulatetaan lumet kuumailmapuhaltimilla ja sen jälkeen säästetään, ettei tarvitse käyttää rewerssiä ?

EDIT: Silloin 20 vuotta sitten en ainakaan Helsinki-Vantaalla nähnyt tuollaisia kuumailmapuhaltimia. Lentokonetekniikkaan on pakko ollut iskeä joku taantuma, jos tollasia tarvitaan.

Vierailija
sinnipirtti
jokseenkin kuitenkin tuntuu uskomattomalta että moisilla suihkuhävittäjän moottoreilla lämmitetään jää pois. eikö olisi helpompaa jos radan alle olisi tehty putkisto jolla rata pidettäisiin sulana riittävältä matkalta.



Sellaisen putkiston tekeminen, joka kestää kiitotielle kohdistuvat rasitukset maksaa. Putken pitäisi kestää kymmenien tonnien möhkäleen jytkähtelyä hajoamatta, säästä riippumatta ympäri vuoden. Entäs sitten kun putki hajoaa ja joudutaan sulkemaan kiitotie korjausta varten? Asfaltti auki ja koneet lentämään satojen kilometrien päähän ja sehän se vasta maksaa.

Ertsu
Mitä polttoaineen säästöä sellainen on, että ensin sulatetaan lumet kuumailmapuhaltimilla ja sen jälkeen säästetään, ettei tarvitse käyttää rewerssiä ?



Kuorma-autoon kiinnitettyä kiitotien sulattajaa ei tarvitse roudata ympäri taivaita jolloin se veisi turhaan polttoainetta, vähentäisi koneessa kuljetettavan rahdin (ml. matkustajat) määrää ja jonka ylläpito maksaa maltaita. Kaikki laitteet, joita ei ole pakko asentaa lentsiggaan on pelkkää plussaa, sillä silloin niitä on helpompi ja halvempi huoltaa ilman, että rahantuotantolaitteisto seisoo hallissa tekemättä firmalle rahaa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat