Seuraa 
Viestejä5161

tuskin kuitenkaan mikään lehtipuhallin...

mikä on ollut käyttötarkoitus?

toisen polven pilkkuvirhe

  • ylös 0
  • alas 0

Sivut

Kommentit (30)

Noilla varmaan saisi tehtyä komeita valoilmiöitä norjalaisten ihasteltavaksi. Varmaan valmistautuvat uudenvuoden viettoon.

kuningas
Seuraa 
Viestejä1246

Jätteiden poltto?

Näyttää ainakin kuumana käyneen. Heittää liekin sivulle ettei eteen tule liekkiä?

edit. nyt selvisi. Lumen poisto lentokentiltä.

War doesn't determine who's right but who's left.

There is no such thing as an atheist in a foxhole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
sinnipirtti
jahaa että lumensulatus...
noh, mikäs siinä jos rahaa on ostaa polttoainetta.



Ei se lumi millään pyhällä hengellä sulakaan, varsinkaan suuremmassa mittakaavassa. Kiitoteiden pitää olla kuivia, jotta renkaista irtoaa kunnolla pitoa, siihen ei pelkkä auraaminen riitä.

Ilmailupuolella yksi aerodynamiikan keskeisimpiä totuuksia on se, että lentokoneet pysyy ilmassa rahan voimalla.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7573
Heksu
sinnipirtti
jahaa että lumensulatus...
noh, mikäs siinä jos rahaa on ostaa polttoainetta.



Ei se lumi millään pyhällä hengellä sulakaan, varsinkaan suuremmassa mittakaavassa. Kiitoteiden pitää olla kuivia, jotta renkaista irtoaa kunnolla pitoa, siihen ei pelkkä auraaminen riitä.

Ilmailupuolella yksi aerodynamiikan keskeisimpiä totuuksia on se, että lentokoneet pysyy ilmassa rahan voimalla.


Mikä takapakki on iskenyt lentokonetekniikkaan, kun auraus ei enää riitä ? Vielä 1990-luvun alussa se riitti. Matkustajakoneissa oli jarrulaipat siivissä (yläpinnalla) ja moottoritkin sai käännettyä jarrutukselle (reverssi).

sinnipirtti
itse olen luullut että polttoaineella ne siellä ilmassa pysyy.

Ahaa, nykykoneissa ei siis olekaan enää siipiä ???

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Ertsu
Matkustajakoneissa oli jarrulaipat siivissä (yläpinnalla) ja moottoritkin sai käännettyä jarrutukselle (reverssi).



Spoilereita käytetään ensisijaisesti siiven nostovoiman tärvelemiseen, ja siten koneen liukukulman säätämiseen. Niiden nopeutta hidastava vaikutus ei ole erityisen dramaattinen, vaikka tokihan ne myös jarruttavat. Kun spoilerit avataan kosketuksen jälkeen, avattujen laskusiivekkeiden nostovoimaa lisäävä vaikutus katoaa, kone istuu kiitotiehen koko painollaan ja jarrut pitävät paremmin.

Reverssiä ei nykyään käytetä kovin mielellään, ellei kiitotie ole erityisen lyhyt. Syynä polttoaineen säästäminen ja tiukentuneet melurajoitukset. Pyörillä jarruttaminen on halvempaa.

Heksu
Ilmailupuolella yksi aerodynamiikan keskeisimpiä totuuksia on se, että lentokoneet pysyy ilmassa rahan voimalla.



"If God had wanted man to fly, He would have given him more money".

Ja tottahan tuo on.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161

venäjältähän tuo laitos näytti olevan kotoisin. siellä on monenmoisia laitteita mitä ei juuri muualla käytetä.

jokseenkin kuitenkin tuntuu uskomattomalta että moisilla suihkuhävittäjän moottoreilla lämmitetään jää pois. eikö olisi helpompaa jos radan alle olisi tehty putkisto jolla rata pidettäisiin sulana riittävältä matkalta.

toisen polven pilkkuvirhe

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7573
Heksu
Ertsu
Matkustajakoneissa oli jarrulaipat siivissä (yläpinnalla) ja moottoritkin sai käännettyä jarrutukselle (reverssi).



Spoilereita käytetään ensisijaisesti siiven nostovoiman tärvelemiseen, ja siten koneen liukukulman säätämiseen. Niiden nopeutta hidastava vaikutus ei ole erityisen dramaattinen, vaikka tokihan ne myös jarruttavat. Kun spoilerit avataan kosketuksen jälkeen, avattujen laskusiivekkeiden nostovoimaa lisäävä vaikutus katoaa, kone istuu kiitotiehen koko painollaan ja jarrut pitävät paremmin.

En tarkoita spoilereita, vaan siiven yläpinnalta nousevia jarrulaippoja silloin 20 vuotta sitten. Muistan hyvin, koska istuin yleensä siiven takana.

Reverssiä ei nykyään käytetä kovin mielellään, ellei kiitotie ole erityisen lyhyt. Syynä polttoaineen säästäminen ja tiukentuneet melurajoitukset. Pyörillä jarruttaminen on halvempaa.

Ennenwanhaan jarrutettiin kaikilla kolmella tavalla. Pyörillä, laipoilla ja rewersseillä. Pelkillä pyörillä jarruttaminen olisi sytyttänyt renkaat palamaan. Mitä polttoaineen säästöä sellainen on, että ensin sulatetaan lumet kuumailmapuhaltimilla ja sen jälkeen säästetään, ettei tarvitse käyttää rewerssiä ?

EDIT: Silloin 20 vuotta sitten en ainakaan Helsinki-Vantaalla nähnyt tuollaisia kuumailmapuhaltimia. Lentokonetekniikkaan on pakko ollut iskeä joku taantuma, jos tollasia tarvitaan.

sinnipirtti
jokseenkin kuitenkin tuntuu uskomattomalta että moisilla suihkuhävittäjän moottoreilla lämmitetään jää pois. eikö olisi helpompaa jos radan alle olisi tehty putkisto jolla rata pidettäisiin sulana riittävältä matkalta.



Sellaisen putkiston tekeminen, joka kestää kiitotielle kohdistuvat rasitukset maksaa. Putken pitäisi kestää kymmenien tonnien möhkäleen jytkähtelyä hajoamatta, säästä riippumatta ympäri vuoden. Entäs sitten kun putki hajoaa ja joudutaan sulkemaan kiitotie korjausta varten? Asfaltti auki ja koneet lentämään satojen kilometrien päähän ja sehän se vasta maksaa.

Ertsu
Mitä polttoaineen säästöä sellainen on, että ensin sulatetaan lumet kuumailmapuhaltimilla ja sen jälkeen säästetään, ettei tarvitse käyttää rewerssiä ?



Kuorma-autoon kiinnitettyä kiitotien sulattajaa ei tarvitse roudata ympäri taivaita jolloin se veisi turhaan polttoainetta, vähentäisi koneessa kuljetettavan rahdin (ml. matkustajat) määrää ja jonka ylläpito maksaa maltaita. Kaikki laitteet, joita ei ole pakko asentaa lentsiggaan on pelkkää plussaa, sillä silloin niitä on helpompi ja halvempi huoltaa ilman, että rahantuotantolaitteisto seisoo hallissa tekemättä firmalle rahaa.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7573
Hubsu
Ertsu
Mitä polttoaineen säästöä sellainen on, että ensin sulatetaan lumet kuumailmapuhaltimilla ja sen jälkeen säästetään, ettei tarvitse käyttää rewerssiä ?



Kuorma-autoon kiinnitettyä kiitotien sulattajaa ei tarvitse roudata ympäri taivaita jolloin se veisi turhaan polttoainetta, vähentäisi koneessa kuljetettavan rahdin (ml. matkustajat) määrää ja jonka ylläpito maksaa maltaita. Kaikki laitteet, joita ei ole pakko asentaa lentsiggaan on pelkkää plussaa, sillä silloin niitä on helpompi ja halvempi huoltaa ilman, että rahantuotantolaitteisto seisoo hallissa tekemättä firmalle rahaa.

Kyllä ne moottorijarrut kaikissa koneissa on. Potkurivetoisissa käännetään lapakulmat peruutusasentoon ja suihkumoottoreissa kääntyy sellainen kuppi turbiinin ulostuloaukon taakse. Vielä 20 vuotta sitten lentsikat pystyivät hyvinkin laskeutumaan liukkaalle kiitotielle eikä tollaisia sulattimia tarvittu.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Ertsu
En tarkoita spoilereita, vaan siiven yläpinnalta nousevia jarrulaippoja silloin 20 vuotta sitten. Muistan hyvin, koska istuin yleensä siiven takana.



Spoilerit ovat siiven yläpinnalla olevia "jarrulaippoja".

Kyllä ne moottorijarrut kaikissa koneissa on. Potkurivetoisissa käännetään lapakulmat peruutusasentoon ja suihkumoottoreissa kääntyy sellainen kuppi turbiinin ulostuloaukon taakse. Vielä 20 vuotta sitten lentsikat pystyivät hyvinkin laskeutumaan liukkaalle kiitotielle eikä tollaisia sulattimia tarvittu.



Mikä lie sitten syynä siihen, että nykyään kiitoteitä pöllytetään. Eivät nuo wenäläiset föönit kyllä järin uusilta vaikuta, hmm...

Minähän en sinänsä asiasta varsinaisesti mitään tiedä, voinhan olla totaalisen väärässäkin, mitä kiitoteiden puhtaanapitoon tulee.

Muoks: En sinänsä tiedä, kuinka tarkkaan Helsinki-Vantaan kiitotiet lääpitään. Voi hyvin olla, että baanan puhaltelu suihkumoottorilla on jotenkin poikkeustapaus, eikä suinkaan jokapäiväistä hommaan. Käsitykseni kiitotien kuivaamisesta voi olla niin ikään tyystin virheellinen. Käsittääkseni on kuitenkin niin, että kiitotiet pyritään pitämään mahdollisimman puhtaina, ettei suihkumoottoreihin imeydy ylimääräistä romua, kuten kiviä ja muista koneista tippuneita osia (vrt. concorde). Voisin myös kuvitella, että lyhyillä kiitoteillä kiitotien on syytä olla jäästä puhdas, mikälis laskujen ei haluta menevän pitkäksi.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Heksu

Vai niin. Mikä lie sitten syynä siihen, että nykyään kiitoteitä pöllytetään. Eivät nuo wenäläiset föönit kyllä järin uusilta vaikuta, hmm...




Eipä niitä juuri pöllytetäkään juuri missään. Suomessa ja lähes kaikkialla lumiaurat ja -lingot riittävät vallan mainiosti.

Nuo venäläiset hiustenkuivaajat ovat peräisin MIG-15 tai MIG-17 -hävittäjistä*, eikä niitä juuri Venäjän ulkopuolella nykyään ole. Niiden ensisijainen tarkoitus on lumen ja jään poistamisen ohella ns "Foreign Object" (koneista pudonneet "ylimääräiset" mutterit sun muut sellaiset) -krääsän poistaminen kiito- ja rullausteiltä.

[*] Klimov RD-45 (VK-1), Lisenssillä valmistettu Rolls-Royce Nene

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Seppo_Pietikainen
Niiden ensisijainen tarkoitus on lumen ja jään poistamisen ohella ns "Foreign Object" (koneista pudonneet "ylimääräiset" mutterit sun muut sellaiset) -krääsän poistaminen kiito- ja rullausteiltä



Tulin itsekin tähän lopputulokseen asiaa tarkemmin fundeerattuani.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161

osia olisi varmaan helpompaa poistaa harjakoneella. tosin tuollaisella föönillä voi homma olla jonkinverrain joutusempaa kuin verkkaiseen tahtiin lakaisukoneella. osia saattaa olla varsin paljon radalla. ainakaan itsellä ei ole luotto juuri ollenkaan venäläisten värkkeihin lukuun ottamatta sitten tuota useasti esille nostamastani uppopumpusta joka vain toimii.

tässä yritellyt etsiä muitakin venäjän poikien ihmeellisyyksiä.

toisen polven pilkkuvirhe

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat