Pysähtyykö auto STOP-merkillä?

Seuraa 
Viestejä1066
Liittynyt2.3.2009

Noin teoriassa,väljyyksiä ei huomioida. Auto ajaa ylämäkeä jossa tulee vastaan risteys STOP-merkillä (pakollinen pysähtyminen). Kuljettaja painaa kytkimen pohjaan auto hidastuu STOP-merkin kohdalla (jarrua ei paineta) ja lähtee valumaan taaksepäin jolloin kuski nostaa kytkimen ja painaa kaasua, auto kiihtyy eteenpäin. Onko auto pysähtynyt?

Kommentit (7)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005

Juridiikassa ei taideta määritellä, kuinka pitkä pysähtymisen pitää olla. Siispä rangaistavuus riippuu tapahtumaa havainnoivan poliisin hyväntahtoisuudesta. Toki rikas voi saada huojennusta eriasteisissa oikeusistuimissa palkkaamalla pienen armeijan hyviä lakimiehiä.

Fysiikassa pysähtyminen on tapahtuma, jossa nopeusvektori on hetkellisesti nolla. Auto siis pysähtyy äärettömän lyhyeksi hetkeksi.

jeremia2
Seuraa 
Viestejä1066
Liittynyt2.3.2009

Auton moottorin männän liikettä suhteessa kampiakselin liikkeeseen kuvataan sinikäyrällä. Männän liike on jatkuvassa kiihdytysliikkeessä (+-). Kun mäntä saavuttaa yläkuolokohdan (tai alakuolokohdan) vastaa se sinikäyrän huippua josta liikkeen suunta muuttuu. Vaikka huippu on kaareva siinä ei ole suoraa jossa mäntä pysähtyy, mäntä jatkaa edestakaista liikettä pysähtymättä (ei huomioida välyksiä)?
Tämä on vähän samantapainen liike kuin STOP-pysähdyksessä ylämäkeen, siinä ollaan jatkuvassa kiihtyvyysliikkeessä?
Samoin kun on kysymys kappaleen putoamisessa, ei huomioida ilman vastusta. Kun pudotetaan kappale milloin se saavuttaa nopeuden esim. 50km/h. Laskennalisesti se voidaan ilmoittaa, mutta onko se tosi, koska kappaleen nopeus ei koskaan ole 50km/h (m/s) koska on kiihtyvässä liikkeessä. Sivuaako se vain 50km/h, (sehän on keskinopeus)?

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005

Tässä on ilmeisesti tarkoitus veistellä jonkinlaista filosofiaa siitä voiko kappaleella olla jotakin yksikäsitteistä nopeutta ylipäätään? Muuten en näe tuota alkuperäistä ongelmaa. Jos ajatellaan tilannetta suunnilleen kuten klassisessa fysiikassa, niin voidaan kysyä tuon männän liikkeen nopeuden kuvaajaa (t,v)-koordinaatistossa katsoen, että onko käyrä missään kohti nollan kohdalla, kun se leikkaa aika-akselin. Sehän muuttuu koko ajan kun liikutaan käyrällä johonkin suuntaan.

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Vierailija

Vaikka kappale on jatkuvassa kiihtyvyyden tilassa, sen nopeus muuttuu jatkuvana nollan yli eli käväisee nollassa eli on hetkellisesti pysähtyneenä. Nopeus ei voi muuttua positiivisesta negatiiviseksi askeleella, mikä edellyttäisi ääretöntä kiihtyvyyttä.

David
Seuraa 
Viestejä8875
Liittynyt25.8.2005

Liikehän on suhteellista. Eli riippuu koordinaatiston valinnasta onko joku levossa jonkin suhteen vai ei. Tietysti voidaan spekuloida sillä on joku lepotilassa vai ei jos se on kiihtyvässä liikkeessä koko ajan.

Suhteellisesti ottaen levossa voi olla siis joko pelkkä hetkellinen tilanne (jatkuvassa kiihtyvyydessä) tai kestollinen tila (ei kiihtyvyyttä).

visti
Seuraa 
Viestejä6331
Liittynyt16.11.2009
jeremia2
Noin teoriassa,väljyyksiä ei huomioida. Auto ajaa ylämäkeä jossa tulee vastaan risteys STOP-merkillä (pakollinen pysähtyminen). Kuljettaja painaa kytkimen pohjaan auto hidastuu STOP-merkin kohdalla (jarrua ei paineta) ja lähtee valumaan taaksepäin jolloin kuski nostaa kytkimen ja painaa kaasua, auto kiihtyy eteenpäin. Onko auto pysähtynyt?



Juridisena kysymyksenä asia omaa mielenkiintoa - fysiikan kannalta ei. Ilmaan syotetyn pesäpallon nopeus käy nollassa samoin heilurin ääriasennossa. Silti nopeus on nollassa vain nollamittaisen ajan.

Uusimmat

Suosituimmat