Digikameran heikkous

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen huomannut, että digikameroiden kennot eivät ymmärrä sumua. Jos ottaa kuvan kovasti usvaisesta maisemasta, usvaan piirtyy eräänlaisia kaarevia vyöhykkeitä, joiden kohdalla sävy vaihtuu portaittain seuraavaan. Mistä ilmiö johtuu?

Kommentit (9)

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006

Käytä kännykkäkameroiden sijaan laajemman dynamiikan omaavia kameroita niin ko. ilmiötä on kokolailla vaikeampi havaita.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Vierailija
vihertaapero
Käytä kännykkäkameroiden sijaan laajemman dynamiikan omaavia kameroita niin ko. ilmiötä on kokolailla vaikeampi havaita.

Olen kyllä havainnut, että järkkärit suoriutuvat hieman paremmin usvasta. Mutta silti, mistä tuo ilmiö johtuu?

Vierailija

Säädä siitä kamerastas kuvanpakkaus pois käytöstä, niin ei ilmesty mitään vyöhykkeitä. Jpeg pakkaus kun ei tykkää laakeista samaa väriä olevista alueista, vaan näyttää heti pakkausartifakteja jotka saa pienet sävyerot näkymään selkeinä raitoina.

Vierailija
JaakkoFagerlund
Säädä siitä kamerastas kuvanpakkaus pois käytöstä, niin ei ilmesty mitään vyöhykkeitä. Jpeg pakkaus kun ei tykkää laakeista samaa väriä olevista alueista, vaan näyttää heti pakkausartifakteja jotka saa pienet sävyerot näkymään selkeinä raitoina.

Selvä homma. Eli RAWwia kehiin.

Vierailija

Tai sitten voi johtua 8 bitin rajallisuudesta. Etenkin jos siihen tekee jälkeenpäin värinkorjauksia, säätää gammaa tms. niin syntyy sellaisia ikäviä raitoja.

Vierailija

Kannattaa muuntaa 16 bittiseksi kun tekee hienosäätöä, vaikka olisikin vain 8 bittinen lähdemateriaali.

Vierailija

RAW tulee kamerasta ulos 10 tai 12 bittisenä, tai tarkempana riippuen kamerasta ja käytetystä firmwaresta. Jotkut kamerat tallentavat sen 16 bittisenä vaikka itse kenno antaa ulos esim. 12 bittistä dataa.

Kuvan bittitarkkuushan toimii sillä tavalla että esim. nelibittisessä kuvassa 1111 merkitsee kirkkainta mahdollista väriä ja 0000 merkitsee mustaa, ja jokaiselle kolmelle värille on omat neljä bittiä.

Kuva voidaan siitä sitten muuntaa skaalaamalla nuo bitit haluttuun tarkkuuteen esim. 4 bit -> 8 bit muuntaa 1111 -> 11111111. Toinen tapa on lisätä nollia eli 1111 -> 00001111 jolloin lopputuloksessa kuva himmenee, mutta vältytään mahdollisilta pyöristysvirheiltä jos lähde ja kohdetarkkuus ei satu tasajaolle. Sitten käyttäjän täytyy itse "kirkastaa" kuva oikean näköiseksi. Ylöspäin muuntaessa informaatio säilyy, alaspäin muuntaessa sitä katoaa koska vähemmällä bittimäärällä kirkkaan ja mustan väliin jää vähemmän pykäliä joihin alkuperäinen informaatio pitää likiarvoistaa.

Kuvankäsittelyohjelmat toimivat lähes aina 8 tai 16 bitin tarkkuudella, joten kamerasta tullut RAW kuva muunnetaan ylöspäin 16 bittiseksi ja tehdään sille halutut toimenpiteet.

Ero tulee esiin vaikkapa jos kuvassa joku alue, vaikkapa henkilön kasvot on jäänyt varjoon. 8 bittisessä kuvassa tuon henkilön pikseleissä voi olla ehkäpä 4 bitin edestä informaatiota koska kirkkain väriarvo on esim 00001011, jolloin käy niin että kun kyseisen kohdan kirkkautta nostetaan, sieltä tulee esiin sen väriskaalan pykälämäisyys. neljään bittiin mahtuu vain 16 kirkkausastetta kun kahdeksaan bittiin mahtuu 256. Jos kuva olisi 16 bittinen, niin samassa tilanteessa siellä varjossa voi ollakin vielä 8 bittiä informaatiota jäljellä, ja sen saisi valaistua kirkkaaksi niin että kuva näyttää hyvältä.

Lopuksi kuva muunnetaan 8 bittiseksi että sen voi tallentaa nettijulkaisua tai vastaavaa varten. Lähinnä siksi että tietokoneiden monitorit ja useimmat printterit toimivat 8 bittisenä.

8 bitilläkin voi tehdä ja tehdään valtaosa kuvankäsittelyä. Sen kanssa vain törmätään toisinaan ongelmiin esimerkiksi juuri pienien sävyerojen kanssa pelatessa. Siksi hienosäätöä tehtäessä voidaan 8 bittinenkin kuva muuntaa 16 bittiseksi ja lopuksi takaisin.

Jos kuvaa haluaa myöhemmin vielä muokata niin se kannattaa jättää 16 bittiseksi, ellei se ole alunperin 8 bittinen, jolloin ylimääräiset bitit vain vievät ylimääräistä tilaa koska kuvassa ei ole niin paljoa oikeaa informaatiota.

Vierailija

Kaikki asiathan tässä on tainnut jo tulla, mutta semmonen vaan että tällä hetkellä parhaiten nuita bittejä tallentaa Fujin S5 pro järkkäri. Tuon Fujin saa käytettynä varmaan johonkin 500 euron hintaan. Tietenkin on nämä Hasselbladit sun muut, mutta niissä hinta on todella suolainen.

Uusimmat

Suosituimmat