BOEING-787 'Dreamliner' ensilennolla !

Seuraa 
Viestejä8848
Liittynyt26.3.2009

http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat.sht ... 12/1018303

Yli kaksi vuotta viivästyneenä, mutta nyt ensilento !

Kerron lisää myöhemmin tänään, nyt hieman kiirettä.

(Tämä on puhtaasti tekniikkaan kuuluva topic uudesta aiheesta,
toivon moderoinnin hyväntahtoisuutta sen säilyttämiseen täällä, toivomus topicista tuli lukijalta !)

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

In January 2008, previous Federal Aviation Administration concerns came to light regarding protection of the 787's networks from possible intentional or unintentional passenger access. The computer network in the passenger compartment, designed to give passengers in-flight internet access, is connected to the airplane's control, navigation and communication systems.[/code:22gwogtt]

Ei näin...

Vierailija

"The Dreamliner will use 20% less fuel than similar-sized aircraft and carbon dioxide (CO2) emissions will be more than
30% better than today's 767 airplane.

Noise will also be 60% lower than similar-sized aircraft.

A key contributor to this remarkable performance is the use of lightweight composites. As much as 50% of the primary structure, including the fuselage and wings, will be made of carbon-fiber composite material, which is trimmed like cloth."

http://www.icis.com/Articles/2009/12/14 ... ental.html

Saas nähdä miten nämä käyvät kaupaksi (840 tilattu) jos Kööpenhaminan sopimus ilmailun rajoittamisesta (siitähän käytännössä on kyse) menee läpi? Toisaalta kone on ympäristöystävällisempi kuin mikään vastaava aiemmin mutta toisaalta lentoliikenteen kuristaminen tulevaisuudessa vähentänee kysyntää.

Minkälaista on lentoliikenne 50 vuoden päästä?

Ilmasto- ja ympäristöasioista voidaan olla montaa mieltä, mutta ainakin tässä tapauksessa vihreä politiikka on pakottanut ilmailualaa innovatiivisuuteen mikä vie alaa eteenpäin. Mitään kovin mullistavaa kehitystähän siviili-ilmailussa ei ole tapahtunut sitten fly-by-wire tekniikan käyttöönoton jälkeen. Sitä lukuunottamatta perus Boeingit ja Airbussit on periaatteessa samanlaisia kuin 70-luvulla. Ehkä näemme tulevaisuudessa innovatiivisempia ratkaisuja pakon ajamana?

Vierailija

Länsimainen ihminen on jollain tavalla degeneroitunut. Jokainen suuri projekti menee persiilleen.

Jos 50-luvulla suuren sillan tai padon tekeminen oli ihan tavallinen työ, joka onnistui. Nykyään ei puhettakaan.

Mitä muuta voi odottaa nykyajan pääsuunnittelijalta, joka asui lapsuutensa lähiön kaksiossa ja katsoi telkkarista ritari ässää?

Entisajan mies asui suurella maatilalla usean sisaruksen kanssa ja hoiti hevosta. Hän näki ikkunasta 2km päähän, mikä on huomattavasti suurempi etäisyys kuin naapuritalon betoniseinä 20 metrin päässä.

Slummeista ei ole koskaan tullut suurta taiteilijaa tai tiedemiestä. Eikä isättöminä kasvaneet ole hyviä esimiehiä.

Hannu Tanskanen
Seuraa 
Viestejä8848
Liittynyt26.3.2009

Niin, eihän noihin uutisiin ja linkkeihin paljoa ole lisäämistä, juuri enempää ei B-787:sta tietoa ole.

Tuosta rakenteesta verrattuna A-350 XWB:n, sehän muodostuu suurista rengasmaisista runko-osista, kun taas A-350:n rakenne erillisistä komposiittipaneeleista. Boeing perustelee suuremmalla lujuudella, Airbus halvemmilla korjauksilla, jos tulee "kolhuja".

Uutta on myös noin voimakas alihankkijoiden käyttö ja se, että Boeing aikoo Seattlessa koota koneen vain kolmessa ( 3 ) päivässä, lähes uskomatonta, kyllä täytyy vankasti luottaa alihankkijoiden aikatauluihin. Japsit varmasti, mutta kuinka vaikkapa lattiapaneelien valmistaja Intia?

Heti alkuun tuli ongelmia titaaniniittien toimituksessa, sitten ohjelmassa oli häikkää (oliko se juuri tuo ohjaussysteemien ja viihdelaitteiden koplaus, kiusallista jos täti Smith alkaisi kesken "Tuulenviemän" katsomisen ohjata konetta)?

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
Hannu Tanskanen

Heti alkuun tuli ongelmia titaaniniittien toimituksessa, sitten ohjelmassa oli häikkää (oliko se juuri tuo ohjaussysteemien ja viihdelaitteiden koplaus, kiusallista jos täti Smith alkaisi kesken "Tuulenviemän" katsomisen ohjata konetta)?



Eipä tuosta mitään vaaraa aiheudu: ruutuun tulee teksti "Menetät kaikki tiedot, paina ok". Kone hiukan sätkii, mutta aina matkustamosta joku nörtti löytyy joka saa systeemin pystyyn ennen laskeutumista. Nousun ja laskun aikana kun ei muutenkaan leffoja katsella..

Vierailija
Denzil Dexter
Hannu Tanskanen

Heti alkuun tuli ongelmia titaaniniittien toimituksessa, sitten ohjelmassa oli häikkää (oliko se juuri tuo ohjaussysteemien ja viihdelaitteiden koplaus, kiusallista jos täti Smith alkaisi kesken "Tuulenviemän" katsomisen ohjata konetta)?



Eipä tuosta mitään vaaraa aiheudu: ruutuun tulee teksti "Menetät kaikki tiedot, paina ok". Kone hiukan sätkii, mutta aina matkustamosta joku nörtti löytyy joka saa systeemin pystyyn ennen laskeutumista. Nousun ja laskun aikana kun ei muutenkaan leffoja katsella..

Entäs, kun koneen Wintoosa vaatiikin uudelleenkäynnistyksen juuri ennen laskeutumista? "Sulje kaikki ohjelmat..."

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Skeptikko
[code:20ay4zlr]In January 2008, previous Federal Aviation Administration concerns came to light regarding protection of the 787's networks from possible intentional or unintentional passenger access. The computer network in the passenger compartment, designed to give passengers in-flight internet access, is connected to the airplane's control, navigation and communication systems.[/code:20ay4zlr]

Ei näin...




No huh. Ei taida tuosta tulla kyllä yhtään mitään. Pelkkä viallinen verkkokortti voisi siis tehdä koneen lentokelvottomaksi. Tuo lienee jo kuitenkin korjattu, mutta jos samanlaisia älynväläyksiä on muuallakin...

Vierailija

Eiköhän nuo avioniikkaongelmat selviä aikanaan. Muistatteko kuinka suurta kohua aikoinaan aiheutti fly-by-wire -systeemit kun ne tuli siviilikäyttöön airbusseissa? Kuitenkin "monennettujen" systeemien avulla tekniikasta on saatu turvallisempi kuin vanhoista mekaanisista systeemeistä.

Ihan viime vuosina on muuten UAV (Unmanned Aerial Vehicle) tekniikka alkanut siirtyä siviilipuolellekin ja alan kehitys on aika huimaa juuri tällä hetkellä. Tuohon lähelle suunnitellaan lentokenttää ja ilmailualuetta jossa UAV tekniikkaa voidaan kokeilla lähes rajoituksetta. Ammattilentäjät sekä siviili- että sotilapuolella saavat kohta siirtyä johonkin bunkkereihin ohjaamaan koneita. Melkoinen painonsäästö ja ympäristöteko olisikin poistaa ohjaamot ja lentäjät koneista tarpeettomina.

Vierailija

Nuo matkustajakoneet ovat vähän tylsiä. Paljon mielenkiintoisempia ovat sotilas- ja vakoilukoneet, joita voidaan kehitellä luovemmin. Ei minua pahemmin kiinnosta viime aikojen kehitys kaupunkibussirintamallakaan, joihin matkustajakoneet voidaan rinnastaa automaailmaa ajatellen.

T-Bolt
Seuraa 
Viestejä3602
Liittynyt6.5.2009

Miten nuo Dreamlinerin päästöt per matkustaja per kilometri verrattuna A380:aan? Luin jostain että alkusarjan koneet ovat virallisia speksejä painavampia.

Useimmat tilaajat pääsevät lentämään konetta vasta 2013-15.

Too many protest singers, not enough protest songs...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat