Arkinen joulun ihme....

Seuraa 
Viestejä3164
Liittynyt16.3.2005

Olen pitkään riidellyt keittiöni astianpesu- ja huuhtelualtaan viemärin kanssa, sillä se on vetänyt veden putkistoon parhaimmilaan tipoittain mutta spontaanisti - huonoimmillaan neste on seissyt altaassa tunteja, kunnes olen auttanut viemäriä tökkien puikoin sen siivilässä olevia reikiä. Näin olen saanut aikaan edes jonkinlaisen lumen`in, jota myöten vesi on saattanut loppujen lopuksi reippaastikin loristen ja viemäriä korisuttaen paeta kohti kaupungin jätevedenpuhdistamoa. Talonmies on käynyt näiden vuosien aikana muutaman kerran rassaamassa viemäriä aseistautuneena tehokkain imukupein, ja mainitun toimen jälkeen allas onkin tyhjentynyt vauhdein - jonkin aikaa. Autettuaan Sotkulinnanneidon pulasta talonmiehemme on kuitenkin lukenut niin ankaria madonlukuja viemäriin päästetyistä vääränlaisista aineista, etten ole enää uskaltanut pyytää häntä päästämään kämppäni vedenpoistoputkistoa tukoksista, vaan olen siis toiminut omin päin. (Tietenkin kaavin suurimman osan atria-astioihin jääneistä tähteistä biojätepussiin mutta ilmeisesti jäljelle jää ajan ja toistuvuuden myötä tukoksen kerryttävä määrä töhkää...)
Tänään todistin IHMEEN astianpesualtaalla: niin huuhtelu- kuin pesuallaskin tyhjeni itsestään ja niin vauhdikkaasti, ettei moista ole tapahtunut sitten talonmiehen huoltokäynnin! En ollut uskoa aistimiani, ja pahaakin aavistaen kurkistin alakaappiin varmistaakseni, ettei likavesi lorota sinne altaisiin kenties syöpyneisytä rei`istä. Ei lorottanut, vaan viemäriin neste pulppusi. Kokeilin vielä, miten allas vetää, kun lasken laulellen vesiä hanasta. Hyvin toimi.
Moternina akkana en usko sadun ihmeisiin, vaan kaipailen jonkinlaista selitystä viemärin äkkivetävyyteen. Tukkeet lienevät jostain syystä irronneen näennäisitsestään, niin kuin kalkkiutuneitten verisuonten sisäseiniä peittävillä kerrostumilla on joskus pahana tapana tehdä. Allasviemäreitteni tukkeet päätyivät nyt kuitenkin leveikköön eivätkä kapeikkoon, joten ongelma ratkesi - toisin kuin vesisuonikerrostumista ainakin toisinaan puheen ollen.

Kommentit (5)

Vierailija

Nyt kun se vetää niin laske sinne puhdistusmömmöjä niin ei tule jouluaattona pettymystä että se on taas tukossa. Sillä saat muutaman viikon lisäaikaa. Sulla on varmaan vesilukko täynnä moskaa, ja isompi klimppi joka on ollut tukkeena meni alas. Käytätkö imukuppia koskaan? Niillä voit saada tukoksen liikahtamaan myös. kiehuvalla vedellä saat jähmettyneet ravaköntit sulatettua. Se auttaa joskus.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26870
Liittynyt16.3.2005

Hommaa viemärinpuhdistusrakeita. Jos eivät ne auta ohjeen mukaan käytettynä, niin sitten se on putkien vaihto. Viemärirakeiden syövytysvaroituslaput kannattaa sitten ottaa vakavasti, se aine on pääasiassa natriumhydroksidia, jolla on erinäisiä työturvallisuusmielesä ikäviä ominaisuuksia. Kannattaa myös hieman varoa, että jos viemäri puhaltaa moskat vauhdilla ylös, niin silmät eivät ole lavuaarin päällä silloin.

Piru Naiseksi
Seuraa 
Viestejä3164
Liittynyt16.3.2005

Miten riskaabelia puhdistusmömmöjen käyttö on? Koska ne ovat ytyä myrkkytavaraa, niin ne saattavat syövyttää putkiakin. Asun vuokralla, joten kämppää kentiesKIN vahingoittavaan omatoimisuuteen ei minulla ole varaa. Putkien vaihtamisestakaan en voi itse päättää ... Muutoin: voiko kerrostaloasukas omistuksinkaan omin päin vaihdattaa muita putkia kuin ne osat, jotka kuuluvat asuntoon?

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26870
Liittynyt16.3.2005
Piru Naiseksi
Miten riskaabelia puhdistusmömmöjen käyttö on? Koska ne ovat ytyä myrkkytavaraa, niin ne saattavat syövyttää putkiakin.

En ole koskaan kuullut, että natriumhydroksidi vaurioittaisi mitään normaaleja viemäriputkimateriaaleja, mutta tietysti varmempaa on tarkastaa asia isännöitsijältä. Putkimiesten käytössä on myös happoihin perustuvia viemärinavausaineita. Niiden kanssa läträtessä on ensiarvoisen tärkeä tietää, mihin viemäriin happo käy ja mihin ei. Siksi niitä ei tietääkseni myydä normaaleissa kaupoissa.

Uusimmat

Suosituimmat