Tyrmäysdrinkki

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

1. Mitäs jos joku täräyttää drinkkiin insuliinia tabletteina, onko aivovaurion riski olemassa?
2. Kuinka pian vaikutuksen pitäisi olla kokonaan poistunut?
3. Mitä hämärätyypit yleensä käyttävät tyrmäykseen?

Minulle laitettiin jotain juomaan pe. 11.12.
Vieläkin huimaa.
Pitäiskö mennä lääkärille?

Kommentit (14)

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009

3. silmätippoja.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Vierailija
Mitäs jos joku täräyttää drinkkiin insuliinia tabletteina, onko aivovaurion riski olemassa?

Jos liika insuliini pääsee jollain tavalla verenkiertoosi, se laskee annoksesta riippuen verensokeria. Kun aletaan alle 2.0 mmol/l lähestyä, ei pelkästään aivovaurion vaan myös peruuttamattoman kooman riski on mahdollinen.

Käsittääkseni (en ole 100% varma enkä jaksa tarkistaa) insuliini hydrofiilisenä molekyylinä imeytyy huonosti. Mutta kun se on drinkin seassa voimakkaassa etanolisuspensiossa, tähän hautautuneena se pääsee ainakin teoriassa todennäköisemmin hyvin lähelle GI-kanavan limakalvoa peittävää limakerrosta.

Mutta tietysti tarpeeksi suurina määrinä myös heikosti imeytyvien yhdisteiden imeytymistä tapahtuu.

Lue tästä enemmän niistä yleisimmin käytetyistä tipoista http://en.wikipedia.org/wiki/Chloral_hydrate

Vierailija

Insuliinia ei ole tablettimuodossa lainkaan, sillä se ei imeydy ruuansulatuskanavan kautta. Ei siis ole insuliinitabletteja.

Diabeteksen hoitoon tarkoitetut tablettilääkkeet (joita käytetään lähinnä kakkostyypin diabeteksen hoidossa henkilöille, joiden haima vielä tuottaa insuliinia, joskin heikommin) joko piiskaavat haimaa tuottamaan lisää insuliinia tai lisäävät kudosten herkkyyttä insuliinille. Terveille ihmisille diabeteksen hoitoon tarkoitetuista tableteista ei pitäisi olla isompaa haittaa (eivät laske verensokeria, koska eivät sisällä insuliinia), eikä niitä ole mitenkään helppo drinkkiin sulattaa.

Jos epäilet, että juomaasi on laitettu jotain, joka vaikuttaa vieläkin, mene ihmeessä lääkärille. Tosin aineen tunnistaminen voi olla vaikeaa, kun ei ole tuon kummempia vihjeitä. Tai sitten huimaus ei johdu drinkistäsi.

Vierailija

Jos epäilet, että juomaasi on laitettu jotain, joka vaikuttaa vieläkin, mene ihmeessä lääkärille. Tosin aineen tunnistaminen voi olla vaikeaa, kun ei ole tuon kummempia vihjeitä. Tai sitten huimaus ei johdu drinkistäsi.[/quote]

Oireina ainoastaan huimaus, kun pään asentoa muuttaa äkillisesti.
Takaraivossa myös lievästi arka kohta, eli olen myös saattanut kaatua, mutta puhti katosi ennen sitä.

Nautittu alkoholimäärä noin 6-7pll keskaria, painan 80kg
ja olen hyväkuntoinen sekä terve (fyysisesti)

Vierailija
Romu-Simo
Empiria
Jos epäilet, että juomaasi on laitettu jotain, joka vaikuttaa vieläkin, mene ihmeessä lääkärille. Tosin aineen tunnistaminen voi olla vaikeaa, kun ei ole tuon kummempia vihjeitä. Tai sitten huimaus ei johdu drinkistäsi.

Oireina ainoastaan huimaus, kun pään asentoa muuttaa äkillisesti.
Takaraivossa myös lievästi arka kohta, eli olen myös saattanut kaatua, mutta puhti katosi ennen sitä.

Nautittu alkoholimäärä noin 6-7pll keskaria, painan 80kg
ja olen hyväkuntoinen sekä terve (fyysisesti)

Kymmenisen vuotta sitten itselleni kävi samoin, mutta oireet olivat kadonneet jo nukutun yön jälkeen. Eli kertomasi perusteella epäilisin huimauksen johtuvan mahdollisesta pään kolauttamisesta. Joka tapauksessa kannattanee viimeistäänkin nyt kipaista lääkärin pakeilla.

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009
bdbdbd
taucalm
3. silmätippoja.

Tunnut olevan hyvin perillä asiasta.

nollakommenttisi sijaan voisit kertoa oman näkemyksesi, tai olla hiljaa

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Vierailija
Romu-Simo
3. Mitä hämärätyypit yleensä käyttävät tyrmäykseen?

Glaukoomaan käytettäviä silmätippoja, joita saa reseptillä.

http://www.glaukooma.com/

Menehän lääkärille huimauksen vuoksi, jos olet vaikkapa kolauttanut pääsi.

Vierailija

Minullekin on kerran ilmeisesti laitettu juomaan jotain: muisti sammuu noin puoli minuuttia juoman tyhjennyksen jälkeen, ja seuraava mielikuva on kymmenisen minuuttia myöhemmin, kun kaverit olivat kantaneet pihalle. Kuulemma "selvisin yhtäkkiä" samaan aikaan, kun muisti palasi, eli tajunta taisi olla aika sammuksissa vaikka kuulemma kuitenkin liikuin ja puhuinkin jollain tavalla. Pahaa oloa, tokkuraisuutta ja huimausta jatkui 4-5 tuntia, minkä jälkeen olin taas ihan kunnossa.

Tajunnan menettäessä kyllä kolauttaa päänsä helposti pahastikin, sen huomasin sillä ainoalla kerralla kun olen pyörtynyt. Aloittajan huimaus voi johtua siitäkin. Kannattaa tosiaan kysellä lääkäriltä.

Vierailija
Mei long
Minullekin on kerran ilmeisesti laitettu juomaan jotain: muisti sammuu noin puoli minuuttia juoman tyhjennyksen jälkeen, ja seuraava mielikuva on kymmenisen minuuttia myöhemmin, kun kaverit olivat kantaneet pihalle. Kuulemma "selvisin yhtäkkiä" samaan aikaan, kun muisti palasi, eli tajunta taisi olla aika sammuksissa vaikka kuulemma kuitenkin liikuin ja puhuinkin jollain tavalla. Pahaa oloa, tokkuraisuutta ja huimausta jatkui 4-5 tuntia, minkä jälkeen olin taas ihan kunnossa.

Tajunnan menettäessä kyllä kolauttaa päänsä helposti pahastikin, sen huomasin sillä ainoalla kerralla kun olen pyörtynyt. Aloittajan huimaus voi johtua siitäkin. Kannattaa tosiaan kysellä lääkäriltä.

--
No niin nyt on 21.01.2010, huimaus oli poissa viisi viikkoa,
nyt se on yllättäen palannut.
Ainoa tapahtuma johon syynä voisi takertua on:
Otin huimausta edeltävänä päivänä maastavetoa rankasti,
alaselkä on kipeänä.

Jos vaikka makaa selällään ja kääntyy äkillisesti oikelle kyljelleen niin alkaa kieputtaa rajusti (tämä siis vain oikealle kyljelle käännyttäessä), pystyyn noustessa huimaa myös, kuten myös mennessä makuulle.

Lääkärin mielestä minua ei vaivaa yhtikäs mikään,
lääkäri kuvittelee ilmeisesti hoitavansa päihdeongelmaa
(kyselee aina juomisesta).

Ei sitten mene millään kaaliin että minä en juo,
olin viime vuonna humalassa 5-kertaa.
En taida olla alkoholisti.

Tässä taitaa nyt sitten mennä henki kun mitään vikaa minusta ei edes etsitä, lääkäri kun on päättänyt että
vaiva johtuu viinasta.

Mitä teen?

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005
Romu-Simo

Jos vaikka makaa selällään ja kääntyy äkillisesti oikelle kyljelleen niin alkaa kieputtaa rajusti (tämä siis vain oikealle kyljelle käännyttäessä), pystyyn noustessa huimaa myös, kuten myös mennessä makuulle.

Mitä teen?

Kuulostaa asentohuimaukselta. http://personal.fimnet.fi/sll/kyosti.la ... /POSI3.htm (Tuolla myös kotikonstiohjeet helpottamiseen)

Ja äläpä nyt, jos kerran ensimmäisen kerran menit lääkäriin viinanjuonnin jälkiseuraamusten takia, niin totta lääkärin kuuluu viran puolesta olla huolissaan. Voisin kettuuttani itse vastaavassa tilanteessa olla pari kuukautta täysin kuivilla ja sitten pokkana sanoa että "olenkin ollut vähän huolissani, mitäs jos otettaisiin pari testiä" ja sitten naureskelisin partaani kun maksa kiiltäisi puhtauttaan...

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Vierailija

Oman käsitykseni mukaan vapaasti saatavilla olevat silmätipat ovat lähinnä hyvin mietoa suolaliuosta. Aine matkii kyynelnestettä, ja sisältää korkeintaan entsyymejä, antioksidantteja, happea ja suoloja.

Tuollaisella yhdistelmällä ei tiputeta ketään ja silmätipat 'tyrmäystippoina' ovatkin lähinnä urbaanilegendaa.

Vierailija
Pikku Gen
Romu-Simo

Mitä teen?

Kuulostaa asentohuimaukselta. http://personal.fimnet.fi/sll/kyosti.la ... /POSI3.htm (Tuolla myös kotikonstiohjeet helpottamiseen)

Ja äläpä nyt, jos kerran ensimmäisen kerran menit lääkäriin viinanjuonnin jälkiseuraamusten takia, niin totta lääkärin kuuluu viran puolesta olla huolissaan. Voisin kettuuttani itse vastaavassa tilanteessa olla pari kuukautta täysin kuivilla ja sitten pokkana sanoa että "olenkin ollut vähän huolissani, mitäs jos otettaisiin pari testiä" ja sitten naureskelisin partaani kun maksa kiiltäisi puhtauttaan...

Ihan ekaksi: Kiitos hyvästä linkistä.
Mhäh! En ole koskaan ollut lääkärillä alkoholin tai muunkaan päihteen takia. Olen 5-6 kertaa vuodessa humalassa, minulla on siis päihdeongelma, syljen lasiin

Uusimmat

Suosituimmat