Kohdun olosuhteiden vaikutus sikiöön

Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Tv-dokumenteista olen oppinut että jos kohdussa sikiöön vaikuttaa keskimääräistä suurempi pitoisuus testosteronia, voi naispuolisen sikiön tulevassa naisen luonteessa olla miesmäisiä poikkeavaisuuksia (kiinnostus "miehisiin" ammatteihin, parempi avaruudellinen hahmotuskyky jne.)

Ehkä näin, mutta mistä ihmeestä se testosteroni sinne kohtuu paukahtaa? Tottahan toki sitä on naisissa kokoajan pieniä pitoisuuksia, mutta mistä se pitoisuus sitten nousee että tällainen erikoisliotus sikiöön kohdistuu? Vai oliko kyse naisista joilla on jatkuvasti keskimääräistä korkeampi testosteronitaso? Vai olenko kertakaikkiaan ymmärtänyt/muistanut päin halvattua?

(Otsikkoa saa soveltaa kaikkeen muuhunkin sen alaisuuteen sopivaan tämän oman mieleenjuolahtamiseni ohella.)

Kommentit (14)

Vierailija

Äidin hormonitoiminnastahan se testosteroni on peräisin.
Äidillä voi olla jo nuorena joku hormonaalinen poikkeama tai sitten vaikuttaa ikääntyminen ja sen kautta estrogeenien vähentyminen.

Olen itse aspergeroireinen kuten tutut jo tietääkin ja minulla on homoseksuaalinen jälkeläinen, joka jo hyvin varhain, n.3-4v:n iässä alkoi identifoitua poikiin ja teini-iässä kävi mitä ilmeisemmin ankaraa sisäistä taisteluaan sukupuolisesta suuntauksestaan?
Ei hän siitä paljoa puhu eikä asian kanssa ole ollut mitään ongelmia kun minulla ei ole ollut koskaan mitään homoutta vastaan. Pikkasen harmitti mummuus ja lapsenlapsihommelit mutta toisaalta kun olen autisminkirjoisesta sukuhaarasta as-oireistoni perinyt ja älykkäänä ymmärrän että kas siinä oiva luonnonvalinta eikä haittaa siis yhtään vaikka ei syntyiskään lisää ongelmalapsia meidän sukuun suunnittelemaan itsemurhaa aina ensimmäisenä ratkaisukeinona kaikkiin mitättömiinkin pikku ongelmiin, yms.
Niin että homous on sitten ollut vaan se ongelmista pienin meillä.

Autismista sanotaan että "miehinen" vaiva. Aivot autististisilla naisilla olis samansorttiset kuin miehillä ja se on helppoa allekirjoittaa minunkin vaikka en ylläkkään mihinkään savantidiot umpiautismiin. Yllän allan mihin luoja suo. Oon XX-kromosomeilla varustettu ja toinen X-kromosomini kait on ns. normaali ja se on auttanut selviytymään aika pitkälle.

Tunnen kyllä sellaisiakin homoseksuaaleja joilla on iäkäs äiti. Kaikki ei ole siis mitenkään automaattista ja se mitä oon itte trakkaillut ja funtsannut että entäs sitten naismaiset mieshomot? Jotkut hintit kun on paljon enemmän naisia kuin tavalliset heteronaiset, siis keskivertonaiset jotka aika vähän poikkeavat keskivertomiehistä.

Ainakin yks näin äkikseltään tulee omista homokavereista mieleen jolla tuskin on testosteronia nimeksikään verrattuna itseeni tai keskivertoheteromiehiin tai naisiinkaan.

Jostakin syystä btw. minulla ja naismaisilla hinteillä synkkaa aina ihan hyvin..
Mitäs me "äijät"..

Vierailija

Ja mitkä muut tekijät vaikuttavat avaruudelliseen hahmottamiskykyyn ja seksuaaliseen suuntautumiseen kuin testosteronipitoisuus?

Vierailija
neiti.harakka
Ja mitkä muut tekijät vaikuttavat avaruudelliseen hahmottamiskykyyn kuin testosteronipitoisuus?

Vaikuttaako testosteroni siihen lainkaan?

Autistisuus ei ainakaan selitä mitään kongnitiivisuusjuttuja tms.
Kongnitiivista lahjakkuutta ei esiinny autistien keskuudessa yhtään enempää kuin neurologisesti tyypillisten.
Autistien joukosta löytyneet sikstoisekseen monialaisia kehityshäiriöitä. Joillakuilla voi olla ilmiömainen numeromuisti tjms. mutta eivät muista tuoreita asioita, eivätkä selviydy omavoimaisesti ilman huoltajia arkisista askareistaan.

Ymmärtääkseni se ns. avaruudellinen hahmotuskyky on kyky abstrahoida, luoda teorioita, omata suhteellisuudentajua yms. ja siihen kykenee valtaosa maapallon aikuisväestöstä riippumatta sukupuolesta.

Vierailija
neiti.harakka
Ja mitkä muut tekijät vaikuttavat avaruudelliseen hahmottamiskykyyn ja seksuaaliseen suuntautumiseen kuin testosteronipitoisuus?

Lihavoin tuon lisäyksesi.
Se askarruttaa minuakin kun on niitä hinttejä ja lesboja jotka on hyvin naisellisia, tai .. sellaisia joita pidetään erittäin naisellisina.

En kyllä edes oikein tajua miks naisellsimmiksi kuvataan aina kaikkein pienimmät ja siroimmat, hennoimmat, sellaiset koriste-esinemäiset hippiäiset, jotka tarvii hajusuolaa heti jos joku sanoo jonkunsanan väärinperin..

Perustavallinen neurologisesti tyypillinen mies tai nainen on kaukana tuollaisesta neuroottisesta aneemisuudesta johon yltävät aniharvat.
Tyypillisimmillään neuroverrokit muistuttaa toisiaan olivatpa sitten miehiä tai naisia..

Tai sitten koko asiasta ei tiedetä vielä oikeastaan mitään.
Luullaan ehkä sitäkin enemmän ja normaaleina pidetään kaikkea mikä ei kompastu omiin jalkoihinsa tai sukuelimiinsä..

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Desmond Morris taisi aikoinaan sanoa että kissoista ja koirista tykätään koska ne ovat supervauvoja. Toisin sanoen niillä on (kuulema, ei minun mielestäni) naama kuin vauvalla (suuret silmät pään edessä, eikä sivuilla kuten esim. kavioeläimillä) ja ne pysyvät koko ikänsä samanlaisina. On jopa kehitetty rotuja joissa nämä ominaisuudet saadaan prominentimmaksi.

Ja tiedämme leluteollisuudesta että mannekiininukeissa naisellisia piirteitä liioitellaan. Sääret on kuin kirahvilla eli erittäin pitkät, kaula myös kapea ja pitkä, ei minkäänlaisia muskeleita, erittäin kapea vyötärö jne.

Herää kysymys voidaanko "naisellisuus" viedä niin äärimmilleen että sillä ei ole enää mitään tekemistä "oikean naiseuden" eli siis tahtoo tietenkin sanoa naisena syntyneiden kanssa? Ei minusta ole mitenkään mahdotonta että joku itämainen poika osaa näyttää naisemmalta kuin naiset itse. Tai brasilialainen ja mitä näitä onkaan.

Otetaan luonnollisia ominaisuuksia ja niitä liioitellaan. Menee hyvin kun ymmärretään vielä missä keskimäärin on kyse luonnollisista (naisilla yleensä vyötärö erottuu rintojen ja lantion välistä). Sitten kun aletaan vaatii että keskimääräisen naisen pitää alkaa muistuttaa ääripäätä, eli esim. että vyötärö on saatava niin kapeaksi että pari alinta kylkiluutakin pitää poistaa tieltä pois, niin sitten ei mene hyvin. Menee sairaasti.

Mutta tämä nyt toki oli tällainen sivupolku näissä hormonikarkeloissa. Hormonit laittavat meidät, ehkä, hakemaan jotain tiettyä ja olemaan sitä sun tätä, mutta se on se psyyke siellä korvien välissä mikä voi pimahtaa ja alkaa vaatia SUPERIA. Muilta tai itseltä.

Vierailija

Eräs exäni oli perheensä - sanotaan kymmenes lapsi. Hän oli sikiönä äitinsä kohdussa sodan aikana nykyistenkin rajojemme takana. Isä oli "linnoitustöissä" - eli saloilla tietymättömillä vakoilemassa, kun tämä äiti raapusti 9-päistä laumaansa, omaisuuttaan ja muita mahdollisia sukulaisiaan sodan jaloista.

Lapsesta tuli "väpsynsäikky, suurisilmäinen", toki terävä liikeihminen. Mutta äidin systeemiinsä aikanaan erittämät angstihormonit (niin mitä lienevätkään) olivat jääneet lapsellekin luonnollisiksi - niitä piti aina olla veressä.

Mies ei osannut olla onnellinen, ellei saanut kiukutella jollekin - kerran päivässä vähintään. V-llä alkava sosiaalinen toiminta oli aivan luonnollista, välttämättömäksi koettua.

Kuvaavaa on tietenkin, että hän yritti hoitaa angstiaan alkoholilla. [size=50:1i4fo54a]Itse pääsin onneksi pois tuollaisesta vaikutusvallasta. Uneni alkoivat kertoa, ettei minulla ole hyvä olla, kun tämä ihminen on läsnä. [/size:1i4fo54a]

Vierailija

Kun naiseutta kuvataan ikäänkuin se olis ikuista lapsuutta ja naiseks kelpuutettais vain ne joilla on kehittymättömät piirteet, sirous, pienuus, suurisilmäisyys, pitkäraajaisuus, isopäisyys suhteessa muuhun kroppaan, kaikenlainen pentumaisuus ja siihen liittyy myös viattomuus ja hyväksikäytettävyys, ei ole asiat ihan terveellä tolalla.
Reaalinainenhan on hyvinkin tiedostava aikuinen ihminen joka ei herätä uroksessa mitään pedofiilitunteita.

Lasten ja teinien keskinäiset suhteilut on tietenkin ihan eri asia ja aikuisten velvollisuus on vahtia ettei nippanappa sukukypsät sählää keskenään.

[size=50:2dzvusg7](Itse olen kyllä ollut nuorena aika nätti ja sirokin tavallaan, joten tässä ei nyt puhu kukaan romuluinen rämäläinen, joka kateuttaan ja katkeruuttaan purkais tuntojaan vaikka siitäkin mua on syytetty ja epäilty että oon puutteessa elävä frigidi joka vaan kiukuttelee. Pöh..
Netissä törmää kaikenlaisiin syyttäjiin.. Ne on niitä Hölömöläisiä ne. *LOL*)[/size:2dzvusg7]

Wiisas
Seuraa 
Viestejä3197
Liittynyt22.11.2007
Rousseau
... naisen luonteessa olla miesmäisiä poikkeavaisuuksia (kiinnostus "miehisiin" ammatteihin, parempi avaruudellinen hahmotuskyky jne.)

Siis mitä? Tätä kohtaa on pakko ihmetellä perinaisellisena insinöörinä.

Muutoin, hämmästyin itse raskausajan vaikutuksesta, kun lapseni kävi puheterapiassa. Siellä kirjattiin kaikki normaaliraskaudesta poikkeavat tapahtumat - änkytyksen taustalla pieni syntymäpaino? Silloin vaikutti oudolta, mutta oli siinä varmaan joku tutkimus takana.

Enemmän kuitenkin ammatinvalintaan vaikuttaa varmasti kasvuympäristö kuin sikiöaika.

"kyllä kaikki vielä iloksi muuttuu"

Vierailija
Miss Baker
Eräs exäni oli perheensä - sanotaan kymmenes lapsi. Hän oli sikiönä äitinsä kohdussa sodan aikana nykyistenkin rajojemme takana. Isä oli "linnoitustöissä" - eli saloilla tietymättömillä vakoilemassa, kun tämä äiti raapusti 9-päistä laumaansa, omaisuuttaan ja muita mahdollisia sukulaisiaan sodan jaloista.

Lapsesta tuli "väpsynsäikky, suurisilmäinen", toki terävä liikeihminen. Mutta äidin systeemiinsä aikanaan erittämät angstihormonit (niin mitä lienevätkään) olivat jääneet lapsellekin luonnollisiksi - niitä piti aina olla veressä.

Mies ei osannut olla onnellinen, ellei saanut kiukutella jollekin - kerran päivässä vähintään. V-llä alkava sosiaalinen toiminta oli aivan luonnollista, välttämättömäksi koettua.

Kuvaavaa on tietenkin, että hän yritti hoitaa angstiaan alkoholilla. [size=50:1yxksmm1]Itse pääsin onneksi pois tuollaisesta vaikutusvallasta. Uneni alkoivat kertoa, ettei minulla ole hyvä olla, kun tämä ihminen on läsnä. [/size:1yxksmm1]

Olen kanssa seurannut vastaavaa, mutta hän on syntynyt rauhan aikana. Eikä hän ole laillani aspergeroireinen mutta kiukutteli kaikesta mahdollisesta, ehkä siksikin kun oli suurperheen kuopus ja pilalle lellitty. Ei kestänyt vastoinkäymisiä ei edes vastaansanomista. Lähti ovesta pihalle äitinsä passattavaksi jos ei kaikki mennyt jetsulleen samoin kuin äitinsä oli 24v. paaponut ja isänsä ja sisaruksensa.

Olen sitäkin kyllä joskus epäillyt että olisko ollut vaikka homo kun ei naisistaan välittänyt ja viihtyi poikakavereidensa kanssa paremmin? Kun oli sellaisesta koti-isänmaa-uskonto kulttuuristakin kotoisin niin oli oikea homofoobikko ja jos olis ollut kaappihomo niin se olis voinut olla aivan hirvittävä riesa ennenmuinoin maaseudella kun se tuppaa vieläkin olemaan "Kepulaisessa" tuppukyläkulttuurissa.

Mutta..
Tuossa on se yhtälö että kun naisella on se n.kymmenes raskaus hän ei ole mikään nuori nainen. Usein raskauksien välillä on parikin vuotta. Raskaus ja imetysaika vie parisen vuotta. Toki poikkeuksia on. Minullakin on veljen kanssa vain 1v.3kk. ikäero mutta yleensä siis parikin vuotta ja viimeiset lapset synnyttäessään naiset ennen ehkäisymahdollisuuksia oli liki vaihdevuosi-ikäisiä ja estrogeenipitoisuudet on jo silloin pienemmät kuin nuorena.

Juurikin tuo on todettu yhdeksi syyksi miks suurten sisarusparvien nuorimmaiset on useimmin homoja kuin muut.

Ainoa Oikea Totuus on silti hakusessaan.. niin aina..
Onneks toisaalta niin tämänkin asian suhteen..

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009
Wiisas
Rousseau
... naisen luonteessa olla miesmäisiä poikkeavaisuuksia (kiinnostus "miehisiin" ammatteihin, parempi avaruudellinen hahmotuskyky jne.)

Siis mitä? Tätä kohtaa on pakko ihmetellä perinaisellisena insinöörinä.

Muutoin, hämmästyin itse raskausajan vaikutuksesta, kun lapseni kävi puheterapiassa. Siellä kirjattiin kaikki normaaliraskaudesta poikkeavat tapahtumat - änkytyksen taustalla pieni syntymäpaino? Silloin vaikutti oudolta, mutta oli siinä varmaan joku tutkimus takana.

Enemmän kuitenkin ammatinvalintaan vaikuttaa varmasti kasvuympäristö kuin sikiöaika.

Miehinen olikin lainausmerkeissä sen vuoksi että kyse oli noiden tv-dokumenttien mieleeni jättämästä ajatuksesta, itselläni ei ole erityisempää tarvetta jaotella ammatteja naismaisiin tai miesmäisiin. Se tekee jonka on pakko tehdä.

Todennäköisimminhän esim. maanviljelyn panivat alulle naiset, jotka hyörivät siinä lastensa kanssa kotiluolan lähialueilla ja korjasivat kasvikunnan satoa sinä aikana kun miehet vastaavasti metsästivät saadakseen lihaa. Lihaa tuskin raahataan missään saviruukuissa (vaan vaikkapa tuohesta tai lehdistä tehdyssä repussa?) joten savikipotkin lienevät naisten keksintö. Kuitenkin aikoinani kun koulun historiankirjoja pällistelin, se oli aina lannevaatteeseen pukeutunut mies joka sitä savikippoa pyöritteli.

Metsällä ei auta huudella tai saalis säikkyy. Miesten välinen kommunikaatio on siis saattanut perustua viittomiin ja örähdyksiin, tai on matkittu eläinten, esim. lintujen ääniä. Naisten saalis eli kasvit ei säiky mihinkään, joten naiset ovat saattaneet keskustella keskenään ja lastensa kanssa, joten en yhtään ihmettelisi jos kieli olisi pääasiassa naisten kehittelemä innovaatio.

Muistelisin että Barbara G. Walker (en muista vaan että miksi) laittoi matematiikankin keksimisen naisten piikkiin. Tästä en ole aivan varma tosin. Mutta perustuneeko jotenkin siihen että matematiikka sanana viittaa äitiin tahi jumalattareen?

Ei todellakaan liene pelkoa että arvottaisin naissukupuolta jotenkin vähempiarvoiseksi. Enkä noita em. duunejakaan ole kiveen kirjoittamassa, aivan varmasti esim. eskimoilla myös naisten on osallistuttava metsästykseen, eihän siellä mitään kasveja juurikaan kasvakaan (ainakaan Grönlannissa)? Eli siis: se tekee kenen on pakko.

Mutta nuo tiededokut, ne tosiaan jaksavat aina messuta siitä avaruudellista hahmotuskyvystä ja sen sellaisesta. Ja testosteronista.

Vierailija

Ellen nyt aivan väärässä ole, tulee naisella korkeammat testosteronipitoisuudet esim. pitkittyneestä stressistä, haastavista tilanteista sun muista. Naisen alkoholinkäyttö myös nostaa testosteronipitoisuutta veressä. (Sen enempää kantaa ottamatta siihen, mitä se vatsansisäiselle aiheuttaa!)

Vierailija
Rousseau

Kuitenkin aikoinani kun koulun historiankirjoja pällistelin, se oli aina lannevaatteeseen pukeutunut mies joka sitä savikippoa pyöritteli.

Muistan itse kouluajoilta samanlaisen kuvan. Kuitenkin tutkimusten mukaan naiset ovat keramiikan keksimisen taustalla mainitsemistasi syistä, eli naisilla oli tilaus ja tilaisuus ko. keksinnön tekemiseen.

Olen tosin usein miettinyt, eiköhän paleoliittisissä kulttuureissa nuoret naisetkin metsästäneet varsin usein miesten rinnalla? Miksi, tai miksi ei? Kestävyyttä naisilla ainakin on/oli, voimaa ei niinkään, mutta eihän voimalla mammuttia tapeta, vaan älyllä ja yhteistyöllä.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009
JakomäenNeruda

Olen tosin usein miettinyt, eiköhän paleoliittisissä kulttuureissa nuoret naisetkin metsästäneet varsin usein miesten rinnalla? Miksi, tai miksi ei? Kestävyyttä naisilla ainakin on/oli, voimaa ei niinkään, mutta eihän voimalla mammuttia tapeta, vaan älyllä ja yhteistyöllä.

Johtuu varmaan siitä että naiset saivat lapsia hyvin nuorella iällä, joten heillä oli jo hoivattavaa ja vahdittavaa siinä vaiheessa kun he olisivat ns. utareet heiluen voineet osallistua metsästykseen. Jos meillä ei ole luolamaalauksia joissa olisi selvästi rinnat omaavia ihmisiä metsästämässä ja täten naiseksi tunnistettavissa, niin se kertoo siitä että naiset eivät joutaneet muilta töiltään siihen puuhaan. Jos kuvassa näkyy lapsia (pienempiä hahmoja) metsästämässä, näistähän on paha sanoa ovatko poikia vai tyttöjä, jos heillä on lannevaate.

Uusimmat

Suosituimmat