Seuraa 
Viestejä10327

Niin tekee.

Tietääkö joku paremman aineen kuin tuo Diesel 100. On etanolivalmiste.

Tuli vaihdettua diesel. Päähänpisto, ei se kannattava olisi, mutta se vääntö.

Viimeksi tuli tapeltua noiden kanssa hyvin kauan sitten. Nyt muistui vanhat mieleen, kun varoittamatta, kesken ajon, kone muuttui pari kertaa metallimöykyksi. Lähti kyllä varttitunnin päästä kun ei veivannut akkua tyhjäksi.

Ts. vettä eli hyhmää tankissa ja joku kohta tukossa. Luultavasti suodatin, kun kerran vielä suli. Tietääkseni se vesi ei ole siellä suinkaan sulana, vaan joukossa kelluvana jäähyhmänä, mikä tekee siitä varsin tukkivan sorttista.

Tyly tilanne. Keskellä pahinta liikennettä. Vastaavan välttämiseksi heitin dieselin jäänestoa (etanolia eli koskista) tankkiin, vaikka moni väittää, että ei, ei ei. Vaikea uskoa, että 2 desiä 50 litrassa tekisi jotain kurjaa.

Mitäs muuta sitä voi tehdä kun ei ole puhalluslamppuakaan ja tankissa on vähintään -15 kestävää.

  • ylös 0
  • alas 3

Sivut

Kommentit (75)

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161

2t bensa. Litra jokaista 10 litraan. Hätäapuna ei muuten. Moni huoltamo myy jopa kesälaatua tai välikaudenlaatua joten ei välttämättä kestä vielä 20 edes pakkasia.

toisen polven pilkkuvirhe

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Jägermeister
Seuraa 
Viestejä1013
Luuttu
Eipä muuta keinoa kuin vaihtaa polttoaineen suodatin.
Onko sulla minkä vuosimallin auto?

Ja tietysti sopivassa tilanteessa tankin tyhjennys.

---

syytinki
Seuraa 
Viestejä10327
Luuttu
Eipä muuta keinoa kuin vaihtaa polttoaineen suodatin.
Onko sulla minkä vuosimallin auto?

Uusihan tuo, mutta seisonta-ajat joskus viikkokin eli vetää väkisin huurretta tankkiin.

Enkä vaihda suodatinta vielä, kun kerran lähti käymään. En ole edes tsekannut minkälainen tuo suodatin on, jos on umpikupissa, niin pahimmassa pulassa otan kokonaan pois ja taas rupes kone nakuttamaan.

Suodattimen voi sulattaa kuumailma puhaltimella. Pitää vain tietysti olla varovainen. Kun kerta sulasi, voi olla , ettei vika uusi enää. Huoltomiehet suosittelee vaihtoa.

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177

Tojotasta löytyy veenerotin suodattimesta, tarttekko sen tyhjentää ja taas matka jatkuu.
Saapi siihen laitettua vastuspiuhanki, elikkä sähkösen sulatuksen,niin että lämmintä
ryyppää koko ajan , niinko isäntäki.

Mie käytän tuossa vanahassa tojotassa kakstahtiöljyvä polttoainhen sejassa, talvilaatu on joskus liian kuivaa se
alkaa pumppu ja suihkut kulumhan.
Tuommoshen kuuvenkymmenen litran tankhin varttilitra öljaa, ja pellaako enkeli, eikä niitä tenttuja tartte kaajella auton tankhin.

syytinki
Seuraa 
Viestejä10327
Luuttu
Suodattimen voi sulattaa kuumailma puhaltimella. Pitää vain tietysti olla varovainen. Kun kerta sulasi, voi olla , ettei vika uusi enää. Huoltomiehet suosittelee vaihtoa.

Voishan tuota muijan hiustenkuivainta kokeilla, mutta tähän hätään ei ole tarvetta (toivon).

Pointti on siinä, että kaara ei saa hyytyä Stokkan eteen Mannerheimintielle. Siinä ei auta muuta kuin yrittää ajaa startilla jalkakäytävälle.

Tankissa on nyt etanoli ja kone oli sen verta lämmin, että suli itsestään. Vaikea uskoa, että 2 000 km:n jälkeen suodattimen vaihto auttaisi. Luultavimmin vika uusiutuisi.

Onhan se mahdollista, että vedenerotin olisi jo täynnä ja siitä johtuisi. Olisi kuitenkin varsin outoa.

sinnipirtti
2t bensa. Litra jokaista 10 litraan. Hätäapuna ei muuten. Moni huoltamo myy jopa kesälaatua tai välikaudenlaatua joten ei välttämättä kestä vielä 20 edes pakkasia.



Kuinkas se 2t sitä parafiinin hyytymistä taikka veden jäätymisetä estää?

Hyytymiseen auttaa:
-se suodattimen vaihto kerran vuoteen
-talvilaatua tankkiin jo ennen pakkasia
-hätäapuna se diesel100 (pääsin tojotalla kerran kotiin tämän ansiosta)
-autoa seisottaessa pidä tankki mahdollisimman täynnä
-tyhjennä se suodatin pohjapropusta, voi tulla vähän vettä

-jos auto hyytyilee luokkaa -25°C pakkasilla ja kylmemmällä, voi kyseessä olla ihan ominaisuus, kuten 2.0D Corollassa (-96). Se ei vain kestänyt pakkasta ja jäätyi.

-vaihda auto
Nyt ajossa auto, jossa suodattimen jalka on sähköisesti lämmitetty, eipä ole ongelmia ollut yli kolmen kympin pakkasillakaan ilman mitään pahveja tai muita.

edit: alkaa olla tuo 2-tahti juttu aika kulunut vitsi jo muutenkin.

Voitte postailla vaikka kuvia niistä dieselautojen ruiskupumpuista ja suuttimista, jotka ovat "kuluneet" käyttökelvottomiksi sen takia, että 2t öljyä ei ole lisätty.

2t ei taida olla pahemmin tarkoitettu poltettavaksi korkeapuristeisessa dieselmoottorissa? Toki palaahan se siellä.

"Mutta kun se käy niiiin paljon tasaisemmin ja pehmeämmin, kun lisään 2t:tä?!?!?!?!?"
Totta kai käy. Ei nakuta eikä kalkata kun palaa hitaammin ja epätasaisemmin.
Jos haluat erittäin smoothia ja pehmeää käyntiä, aja pelkällä öljyllä...

Väitän, että kesäkäytössä jopa biodiesel parin prosentin seoksella on parempi vaihtoehto, kuin 2t. Sekin estää sitä mystistä kulumista, jos sitä niin pelkää.

Aslak
Tojotasta löytyy veenerotin suodattimesta, tarttekko sen tyhjentää ja taas matka jatkuu.
Saapi siihen laitettua vastuspiuhanki, elikkä sähkösen sulatuksen,niin että lämmintä
ryyppää koko ajan , niinko isäntäki.

Mie käytän tuossa vanahassa tojotassa kakstahtiöljyvä polttoainhen sejassa, talvilaatu on joskus liian kuivaa se
alkaa pumppu ja suihkut kulumhan.
Tuommoshen kuuvenkymmenen litran tankhin varttilitra öljaa, ja pellaako enkeli, eikä niitä tenttuja tartte kaajella auton tankhin.




Jäi sanomatta, että sillä mun vanhalla tojotalla on nyt yli puolimiljoonaa ajettu ILMAN niitä kakstahtioljyjä, eikä vielä ole ruiskut ja pumput kuluneet...

Paul M
Seuraa 
Viestejä8643

Dieseli sietää kaikenlaisia pikku metkuja. Öljy on hygroskooppista eli se kuljettaa pieniä määriä vettä pois. Mutta luulisi dieselinkin itse olevan hygroskooppista.

Etanoli ei taida sekoittua dieseliin kuten pensaan. Vai sekoittuuko? Menee sitten kokonaisena hörppynä läpi vai meneekö?

Joskus pohdiskelin jotta voisiko suodattimen vetäistä kunnolla kuumaksi liekillä. Kun sitten käynnistää, niin sula parafiini lähtee kiertoon. Vaan tuon kun tekee kylmälle koneelle, niin taitaa sitten olla parafiini tulppana joka paikassa. Pitäisi tehdä kesähelteellä tulevaa talvea varten. Ainakin olisi mukavampi sulatella putkia.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161

Se 2t bensa auttaa pysymään konetta käynnissä jolloin polttoaineen paluuputki vie lämmintä ainetta tankkiin jolloin lämpötila polttoaineella nousee. Se bensa myös menee helpommin hyhmeessä olevan suodattimen lävitse. Arktisen laatuun kannattaa lisätä 2t öljyä sillä se on varsin kuivaa ja se kyllä kuluttaa pumppua. Varsinkin jos kyseessä on venäjän arktinen laatu. Et liene ko. Aineen kanssa edes ollut tekemisissä. Eikä siittä 2t öljystä ole haittaa vaan enemmälti hyötyä talvilaadun seassa.

toisen polven pilkkuvirhe

taucalm
Seuraa 
Viestejä7174

mitäs kannattaa yrittää tehdä, kun ei diesel lähde kovemmalla pakkasella käyntiin ? >-15C. autopaikkaa ei saa ja auto olisi -98 1.5D onko mitään toivoakaan, että tällaisen saa ilman johtoa ~20C pakkasesta käyntiin ? -13 - -15 lähtee vielä nihkeästi käyntiin.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7573
taucalm
mitäs kannattaa yrittää tehdä, kun ei diesel lähde kovemmalla pakkasella käyntiin ? >-15C. autopaikkaa ei saa ja auto olisi -98 1.5D onko mitään toivoakaan, että tällaisen saa ilman johtoa ~20C pakkasesta käyntiin ? -13 - -15 lähtee vielä nihkeästi käyntiin.

Kyllä mun dieselini on lähtenyt käyntiin vielä 17 asteen pakkasesta ihan alta sekunnin starttauksella ilman esilämmitystä.
Dieselin käynnistymistä auttaa, kun pitää kaasua pohjassa starttauksen aikana, mutta mun -99 Passatti ei tarvi sitäkään. Käynnistän sen talvella oikean puolen etuovesta kurkottamalla.

vorrester
Seuraa 
Viestejä615

Ihan tulee vanhat muistot mieleen. Elettiin vuotta 1984 ja kuinka ollakkaan tuli tammikuussa pakkaset jotka kieppui 3 viikkoa 30 tienoilla etelässäkin.

Valtion polttoaine monopoli yhtiö jäi housut kintuissa kiinni polttoaineen laadusta. Dieselin talvilaadun suodatettavuus piti olla -29 asti vaan jäi reilusti alle -20.

Seuraus oli että diesel kalusto hyytyi teille ja Suomesta loppui tilapäisesti suodattimetkin.

Olisiko samaa vielä eli liikaa kesälaatua huoltamoiden tankissa ja talvilaatu ei sitä parasta...

No aikansa pulattiin ja sen jälkeen tankattiin vain huoltamoilta joista sai DITE tai DITA talvilaatua. Ne vastasivat suodatettavuudeltaan oikeita arvoja. Erikoistalvi DITE -39 ja arktinen DITA -45. Kyllä se DIT laatukin sitten parani.

Korvauksia monopoli yhtiön laatu hörhöilystä sai vain yksi rahtiyhtiö, joka älysi ottaa näytepullot tankkiauton tankeista.
Muut kärsivät huolto ja hinauskulut itse.

Eli noin kokeneen neuvona. Kysele öljy-yhtiöiltä, missä huoltoasemilla on rahtitankkeja joissa on erikoislaadun diesel polttoainetta. Ongelmat ratkeaa siinä kun on tarpeeksi pakkasen kestoa tankissa itse polttoaineen laadussa.

Aivopierun tunnistaa rivin alun merkistä *

Aarre31
Seuraa 
Viestejä44

Kyllä dieselin polttoain on tarpeeksi voitelevaa siihen on standartit. VW transportin käsikirja neuvoi laittamaan kovalla pakkasella jopa 30% bensaa sekaan. Ei siellä tarvitse olla vettä. Parafiini siellä hyytyy ja vaikuttaa pumpattavuuteen ja suodatukseen. Huoltomolla omistaja tilaa mahdollisimman myöhään talvilaatua, tällöin säiliössä voi olla kesälaatua vaikka kuinka paljon. Kun tämän sotkun myy niin saa kesälaadusta talvilaadun hinna, ja jos hyytyy niin saa myytyä vielä suodatimen

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7573
Aarre31
VW transportin käsikirja neuvoi laittamaan kovalla pakkasella jopa 30% bensaa sekaan.

Miksi sitten dieselhenkilöautot neuvotaan hinaamaan korjaamolle, jos tankkaa vahingossa bensaa ?

Aarre31
Seuraa 
Viestejä44

Diesel ei välttämättä lähde edes käyntiin pelkällä bensalla.Todennäköisesti ruisku syöttää bensat koneeseen ja jos saa kotikonstein dieseliä lähtee pakoputki ja mihin bensaa on mennyt. Diesel vaatii puristusta bensa tulta ero setanluvussa.

Socrates
Seuraa 
Viestejä8971

Jos jotain olen oppinut ajettuani sitten vuoden 1961 joka päivä, on että dieseliä en osta, sääliksi kävi taas aamulla omistajiaan tienposkessa ja huoltsikalla lappu luukulla dieselmittarissa !

taucalm
mitäs kannattaa yrittää tehdä, kun ei diesel lähde kovemmalla pakkasella käyntiin ? >-15C. autopaikkaa ei saa ja auto olisi -98 1.5D onko mitään toivoakaan, että tällaisen saa ilman johtoa ~20C pakkasesta käyntiin ? -13 - -15 lähtee vielä nihkeästi käyntiin.



Autossa on joku perusvika. Kyllä alle 20 pakkasilla pitää auton kuin auton lähtä käyntiin. Kannattaa aloittaa akun vaihdolla ja mitata latausjännite, että myös lataa akun täyteen.

syytinki
Seuraa 
Viestejä10327
vorrester
Ihan tulee vanhat muistot mieleen. Elettiin vuotta 1984 ja kuinka ollakkaan tuli tammikuussa pakkaset jotka kieppui 3 viikkoa 30 tienoilla etelässäkin.

Valtion polttoaine monopoli yhtiö jäi housut kintuissa kiinni polttoaineen laadusta. Dieselin talvilaadun suodatettavuus piti olla -29 asti vaan jäi reilusti alle -20.

Seuraus oli että diesel kalusto hyytyi teille ja Suomesta loppui tilapäisesti suodattimetkin.

Olisiko samaa vielä eli liikaa kesälaatua huoltamoiden tankissa ja talvilaatu ei sitä parasta...

No aikansa pulattiin ja sen jälkeen tankattiin vain huoltamoilta joista sai DITE tai DITA talvilaatua. Ne vastasivat suodatettavuudeltaan oikeita arvoja. Erikoistalvi DITE -39 ja arktinen DITA -45. Kyllä se DIT laatukin sitten parani.

Korvauksia monopoli yhtiön laatu hörhöilystä sai vain yksi rahtiyhtiö, joka älysi ottaa näytepullot tankkiauton tankeista.
Muut kärsivät huolto ja hinauskulut itse.

Eli noin kokeneen neuvona. Kysele öljy-yhtiöiltä, missä huoltoasemilla on rahtitankkeja joissa on erikoislaadun diesel polttoainetta. Ongelmat ratkeaa siinä kun on tarpeeksi pakkasen kestoa tankissa itse polttoaineen laadussa.


Niin taidat muuten olla oikeassa.

Tulee kanssa vanhat mieleen. Kun talvilaatua alkoi tulla markkinoille, tuli sitä osteltua tynnyrikaupalla. Kesälaatua ei ollut seassa. Ei sen kanssa tullut yleensä vaikeuksia. Hätätilassa tuli käytettyä jopa pakkasnesteen korvikkeena, mikä oli melkein sääntö telatraktoreiden kanssa (voi olla vieläkin).

Vesi kuitenkin lillui joukossa jäähileinä. Jäi/ jäätyi pakkasella tankatessa tratin metalliverkkoon, jonka joutui kopistelemaan auki joskus monta kertaa.

Ongelmaa tuskin olisi, jos löytyisi suodattimen lämmitys. Oletin sen selviöksi enkä edes selvitellyt. Villasukasta suodattimen ympärillä tuskin on apua.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat