Diesel hyytyy

Seuraa 
Viestejä8913
Liittynyt18.8.2008

Niin tekee.

Tietääkö joku paremman aineen kuin tuo Diesel 100. On etanolivalmiste.

Tuli vaihdettua diesel. Päähänpisto, ei se kannattava olisi, mutta se vääntö.

Viimeksi tuli tapeltua noiden kanssa hyvin kauan sitten. Nyt muistui vanhat mieleen, kun varoittamatta, kesken ajon, kone muuttui pari kertaa metallimöykyksi. Lähti kyllä varttitunnin päästä kun ei veivannut akkua tyhjäksi.

Ts. vettä eli hyhmää tankissa ja joku kohta tukossa. Luultavasti suodatin, kun kerran vielä suli. Tietääkseni se vesi ei ole siellä suinkaan sulana, vaan joukossa kelluvana jäähyhmänä, mikä tekee siitä varsin tukkivan sorttista.

Tyly tilanne. Keskellä pahinta liikennettä. Vastaavan välttämiseksi heitin dieselin jäänestoa (etanolia eli koskista) tankkiin, vaikka moni väittää, että ei, ei ei. Vaikea uskoa, että 2 desiä 50 litrassa tekisi jotain kurjaa.

Mitäs muuta sitä voi tehdä kun ei ole puhalluslamppuakaan ja tankissa on vähintään -15 kestävää.

Sivut

Kommentit (75)

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

2t bensa. Litra jokaista 10 litraan. Hätäapuna ei muuten. Moni huoltamo myy jopa kesälaatua tai välikaudenlaatua joten ei välttämättä kestä vielä 20 edes pakkasia.

toisen polven pilkkuvirhe

syytinki
Seuraa 
Viestejä8913
Liittynyt18.8.2008
Luuttu
Eipä muuta keinoa kuin vaihtaa polttoaineen suodatin.
Onko sulla minkä vuosimallin auto?

Uusihan tuo, mutta seisonta-ajat joskus viikkokin eli vetää väkisin huurretta tankkiin.

Enkä vaihda suodatinta vielä, kun kerran lähti käymään. En ole edes tsekannut minkälainen tuo suodatin on, jos on umpikupissa, niin pahimmassa pulassa otan kokonaan pois ja taas rupes kone nakuttamaan.

Vierailija

Suodattimen voi sulattaa kuumailma puhaltimella. Pitää vain tietysti olla varovainen. Kun kerta sulasi, voi olla , ettei vika uusi enää. Huoltomiehet suosittelee vaihtoa.

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177
Liittynyt2.4.2005

Tojotasta löytyy veenerotin suodattimesta, tarttekko sen tyhjentää ja taas matka jatkuu.
Saapi siihen laitettua vastuspiuhanki, elikkä sähkösen sulatuksen,niin että lämmintä
ryyppää koko ajan , niinko isäntäki.

Mie käytän tuossa vanahassa tojotassa kakstahtiöljyvä polttoainhen sejassa, talvilaatu on joskus liian kuivaa se
alkaa pumppu ja suihkut kulumhan.
Tuommoshen kuuvenkymmenen litran tankhin varttilitra öljaa, ja pellaako enkeli, eikä niitä tenttuja tartte kaajella auton tankhin.

syytinki
Seuraa 
Viestejä8913
Liittynyt18.8.2008
Luuttu
Suodattimen voi sulattaa kuumailma puhaltimella. Pitää vain tietysti olla varovainen. Kun kerta sulasi, voi olla , ettei vika uusi enää. Huoltomiehet suosittelee vaihtoa.

Voishan tuota muijan hiustenkuivainta kokeilla, mutta tähän hätään ei ole tarvetta (toivon).

Pointti on siinä, että kaara ei saa hyytyä Stokkan eteen Mannerheimintielle. Siinä ei auta muuta kuin yrittää ajaa startilla jalkakäytävälle.

Tankissa on nyt etanoli ja kone oli sen verta lämmin, että suli itsestään. Vaikea uskoa, että 2 000 km:n jälkeen suodattimen vaihto auttaisi. Luultavimmin vika uusiutuisi.

Onhan se mahdollista, että vedenerotin olisi jo täynnä ja siitä johtuisi. Olisi kuitenkin varsin outoa.

Vierailija
sinnipirtti
2t bensa. Litra jokaista 10 litraan. Hätäapuna ei muuten. Moni huoltamo myy jopa kesälaatua tai välikaudenlaatua joten ei välttämättä kestä vielä 20 edes pakkasia.



Kuinkas se 2t sitä parafiinin hyytymistä taikka veden jäätymisetä estää?

Hyytymiseen auttaa:
-se suodattimen vaihto kerran vuoteen
-talvilaatua tankkiin jo ennen pakkasia
-hätäapuna se diesel100 (pääsin tojotalla kerran kotiin tämän ansiosta)
-autoa seisottaessa pidä tankki mahdollisimman täynnä
-tyhjennä se suodatin pohjapropusta, voi tulla vähän vettä

-jos auto hyytyilee luokkaa -25°C pakkasilla ja kylmemmällä, voi kyseessä olla ihan ominaisuus, kuten 2.0D Corollassa (-96). Se ei vain kestänyt pakkasta ja jäätyi.

-vaihda auto
Nyt ajossa auto, jossa suodattimen jalka on sähköisesti lämmitetty, eipä ole ongelmia ollut yli kolmen kympin pakkasillakaan ilman mitään pahveja tai muita.

edit: alkaa olla tuo 2-tahti juttu aika kulunut vitsi jo muutenkin.

Voitte postailla vaikka kuvia niistä dieselautojen ruiskupumpuista ja suuttimista, jotka ovat "kuluneet" käyttökelvottomiksi sen takia, että 2t öljyä ei ole lisätty.

2t ei taida olla pahemmin tarkoitettu poltettavaksi korkeapuristeisessa dieselmoottorissa? Toki palaahan se siellä.

"Mutta kun se käy niiiin paljon tasaisemmin ja pehmeämmin, kun lisään 2t:tä?!?!?!?!?"
Totta kai käy. Ei nakuta eikä kalkata kun palaa hitaammin ja epätasaisemmin.
Jos haluat erittäin smoothia ja pehmeää käyntiä, aja pelkällä öljyllä...

Väitän, että kesäkäytössä jopa biodiesel parin prosentin seoksella on parempi vaihtoehto, kuin 2t. Sekin estää sitä mystistä kulumista, jos sitä niin pelkää.

Vierailija
Aslak
Tojotasta löytyy veenerotin suodattimesta, tarttekko sen tyhjentää ja taas matka jatkuu.
Saapi siihen laitettua vastuspiuhanki, elikkä sähkösen sulatuksen,niin että lämmintä
ryyppää koko ajan , niinko isäntäki.

Mie käytän tuossa vanahassa tojotassa kakstahtiöljyvä polttoainhen sejassa, talvilaatu on joskus liian kuivaa se
alkaa pumppu ja suihkut kulumhan.
Tuommoshen kuuvenkymmenen litran tankhin varttilitra öljaa, ja pellaako enkeli, eikä niitä tenttuja tartte kaajella auton tankhin.




Jäi sanomatta, että sillä mun vanhalla tojotalla on nyt yli puolimiljoonaa ajettu ILMAN niitä kakstahtioljyjä, eikä vielä ole ruiskut ja pumput kuluneet...

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Dieseli sietää kaikenlaisia pikku metkuja. Öljy on hygroskooppista eli se kuljettaa pieniä määriä vettä pois. Mutta luulisi dieselinkin itse olevan hygroskooppista.

Etanoli ei taida sekoittua dieseliin kuten pensaan. Vai sekoittuuko? Menee sitten kokonaisena hörppynä läpi vai meneekö?

Joskus pohdiskelin jotta voisiko suodattimen vetäistä kunnolla kuumaksi liekillä. Kun sitten käynnistää, niin sula parafiini lähtee kiertoon. Vaan tuon kun tekee kylmälle koneelle, niin taitaa sitten olla parafiini tulppana joka paikassa. Pitäisi tehdä kesähelteellä tulevaa talvea varten. Ainakin olisi mukavampi sulatella putkia.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

Se 2t bensa auttaa pysymään konetta käynnissä jolloin polttoaineen paluuputki vie lämmintä ainetta tankkiin jolloin lämpötila polttoaineella nousee. Se bensa myös menee helpommin hyhmeessä olevan suodattimen lävitse. Arktisen laatuun kannattaa lisätä 2t öljyä sillä se on varsin kuivaa ja se kyllä kuluttaa pumppua. Varsinkin jos kyseessä on venäjän arktinen laatu. Et liene ko. Aineen kanssa edes ollut tekemisissä. Eikä siittä 2t öljystä ole haittaa vaan enemmälti hyötyä talvilaadun seassa.

toisen polven pilkkuvirhe

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009

mitäs kannattaa yrittää tehdä, kun ei diesel lähde kovemmalla pakkasella käyntiin ? >-15C. autopaikkaa ei saa ja auto olisi -98 1.5D onko mitään toivoakaan, että tällaisen saa ilman johtoa ~20C pakkasesta käyntiin ? -13 - -15 lähtee vielä nihkeästi käyntiin.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
taucalm
mitäs kannattaa yrittää tehdä, kun ei diesel lähde kovemmalla pakkasella käyntiin ? >-15C. autopaikkaa ei saa ja auto olisi -98 1.5D onko mitään toivoakaan, että tällaisen saa ilman johtoa ~20C pakkasesta käyntiin ? -13 - -15 lähtee vielä nihkeästi käyntiin.

Kyllä mun dieselini on lähtenyt käyntiin vielä 17 asteen pakkasesta ihan alta sekunnin starttauksella ilman esilämmitystä.
Dieselin käynnistymistä auttaa, kun pitää kaasua pohjassa starttauksen aikana, mutta mun -99 Passatti ei tarvi sitäkään. Käynnistän sen talvella oikean puolen etuovesta kurkottamalla.

vorrester
Seuraa 
Viestejä615
Liittynyt22.7.2005

Ihan tulee vanhat muistot mieleen. Elettiin vuotta 1984 ja kuinka ollakkaan tuli tammikuussa pakkaset jotka kieppui 3 viikkoa 30 tienoilla etelässäkin.

Valtion polttoaine monopoli yhtiö jäi housut kintuissa kiinni polttoaineen laadusta. Dieselin talvilaadun suodatettavuus piti olla -29 asti vaan jäi reilusti alle -20.

Seuraus oli että diesel kalusto hyytyi teille ja Suomesta loppui tilapäisesti suodattimetkin.

Olisiko samaa vielä eli liikaa kesälaatua huoltamoiden tankissa ja talvilaatu ei sitä parasta...

No aikansa pulattiin ja sen jälkeen tankattiin vain huoltamoilta joista sai DITE tai DITA talvilaatua. Ne vastasivat suodatettavuudeltaan oikeita arvoja. Erikoistalvi DITE -39 ja arktinen DITA -45. Kyllä se DIT laatukin sitten parani.

Korvauksia monopoli yhtiön laatu hörhöilystä sai vain yksi rahtiyhtiö, joka älysi ottaa näytepullot tankkiauton tankeista.
Muut kärsivät huolto ja hinauskulut itse.

Eli noin kokeneen neuvona. Kysele öljy-yhtiöiltä, missä huoltoasemilla on rahtitankkeja joissa on erikoislaadun diesel polttoainetta. Ongelmat ratkeaa siinä kun on tarpeeksi pakkasen kestoa tankissa itse polttoaineen laadussa.

Aivopierun tunnistaa rivin alun merkistä *

Aarre31
Seuraa 
Viestejä44
Liittynyt31.1.2008

Kyllä dieselin polttoain on tarpeeksi voitelevaa siihen on standartit. VW transportin käsikirja neuvoi laittamaan kovalla pakkasella jopa 30% bensaa sekaan. Ei siellä tarvitse olla vettä. Parafiini siellä hyytyy ja vaikuttaa pumpattavuuteen ja suodatukseen. Huoltomolla omistaja tilaa mahdollisimman myöhään talvilaatua, tällöin säiliössä voi olla kesälaatua vaikka kuinka paljon. Kun tämän sotkun myy niin saa kesälaadusta talvilaadun hinna, ja jos hyytyy niin saa myytyä vielä suodatimen

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat