Auton akun lämmitys pitämällä valoja päällä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen kuullut, että kovalla pakkasella auton akkua kannattaisi lämmittää hetken aikaa ennen käynnistystä laittamalla valot päälle. Virran otto lämmittää sisäisesti akkua ja lämpimän akun virranantokyky on parempi joten näin saadaan enemmän virtaa käynnistysmoottorille käynnistyshetkellä.

Tästä on ollut vähän erilaisia mielipiteitä. Miten on, onko perusteltua tietoa jollakin aiheesta?

Sivut

Kommentit (46)

Vierailija

Valoja parempi olisi joku pieniohminen kuorma, koska akun sisäinen resistanssi on kylmänä suuri ja hukkateho jakaantuu ulkoisen ja sisäisen resistanssin välillä niiden vastuksien suhteessa. Kun ulkoinen resistanssi on pieni suhteessa sisäiseen, niin akku lämmittää pääasiassa itseään.

Tarpeeksi pieniohminen kuorma on esimerkiksi starttimoottori.

Startti riipii akusta 200+ ampeeria hetkellisesti, ja akun jännite notkahtaa tällöin johtuen sen sisäisestä vastuksesta. Jotta akku voisi antaa edes 50 ampeeria virtaa jollain järkevällä jännitteellä että startti vielä jotenkin pyörii, niin sen sisäinen vastus saa olla korkeintaan muutamia ohmin osia. Esim. 12 V / 0,1 Ohm = 120 A oikosulussa.

Ja kun tiedetään että lämmitysteho akun sisällä riippuu sen vastuksesta, joka oletetaan vaikkapa tuoksi 0,1 ohmiksi vaikka se usemmiten on paljon pienempi, ja tiedetään että valojen polttaminen ottaa korkeintaan kymmenkunta ampeeria, voidaan laskea että lämmittävä vaikutus P = RI^2 on luokkaa <10 W.

Akku on kymmenkiloinen mötkäle joka ei ihan hetkessä lämpene. Jos ajatellaan että siinä on 8 kiloa lyijyä jonka ominaislämpökapasiteetti on 0,130 kJ/kg K ja saamme valoja polttamalla alle 10 Joulea per sekunti, niin yhden asteen lämpötilan nousuun menee vähintään vajaa kaksi minuuttia.

Jos akku on 25 astetta pakkasella ja se haluttaisiin lämmittää valoja polttamalla -15 asteeseen, tulisi valoja teoriassa polttaa yli puoli tuntia, joka on niin pitkä aika että käytännössä akku ehtii menettää lämpönsä eikä valojen polttamisella ole merkitystä.

Toisaalta taas, jos startti saa kiskottua akusta edes 60 Ampeeria, se notkauttaa jännitteen 6 volttiin ja moottori tuskin käynnistyy, mutta nytpä lämmitysteho onkin 360 Wattia eli kolmen sekunnin sahaamisella akun lämpötila nousee jo asteella. Puolessa minuutissa lämpötila on noussut kymmenen astetta ja tässä vaiheessa moottori saattaakin jo käynnistyä, ellei sitten käy niin että akku on jo tyhjä.

Allekirjoittaneen vanha auto oli ainakin sellainen että sitä oli turha yrittää sahata käyntiin. Kaksi lyhyttä ja yksi pitkä startti oli toimiva kombinaatio. Ensimmäisellä vetaistiin bensat pumpulle asti ja sitten stoppi, sitten toisella pumpulta kaasarille ja taas stoppi että ilmakuplat hälvenevät, ja sitten kolmannella kone käymään.

Vierailija

1,5 kW moottori haukkaa 125 ampeeria. Se kyllä paikat lämmittää paremmin. Virtapiikki alussa on moninkertainen.

Vierailija

Ihan puppua koko juttu, Veikko sen tuossa jo sanoikin. Paras kuorma on startti ja mielellään kaikki muut virtaa ottavat laitteet pois päältä.

Vierailija
Sharp
Ihan puppua koko juttu, Veikko sen tuossa jo sanoikin. Paras kuorma on startti ja mielellään kaikki muut virtaa ottavat laitteet pois päältä.



Jos ei halua pyörittää konetta, niin voi laittaa kaikki mahdolliset sähkölaitteet päälle. Penkinlämmittimet, puhaltimet, takalasinlämmitin, valot, jarruvalot, vilkut, parkit, radio...

Eiköhän ne yhdessä vie jonkin verran virtaa akulta. Siinä on vain se että olisi voinut pyörittää sitä moottoria jolloin se olisi mahdollisesti lämmennyt hieman ja helpottanut starttia.

Vierailija
Veikko
Sharp
Ihan puppua koko juttu, Veikko sen tuossa jo sanoikin. Paras kuorma on startti ja mielellään kaikki muut virtaa ottavat laitteet pois päältä.



Jos ei halua pyörittää konetta, niin voi laittaa kaikki mahdolliset sähkölaitteet päälle. Penkinlämmittimet, puhaltimet, takalasinlämmitin, valot, jarruvalot, vilkut, parkit, radio...

Eiköhän ne yhdessä vie jonkin verran virtaa akulta. Siinä on vain se että olisi voinut pyörittää sitä moottoria jolloin se olisi mahdollisesti lämmennyt hieman ja helpottanut starttia.




Niin, täytynee selventää tätä "myyttiä". Idea ei ole saada lyhyttä voimakasta virtapiikkiä aikaan, siihenhän kävisi sitten suoraan starttaaminen, vaan hieman pidempi ja pienempi virta, joka sitten lämmittäisi akkua. Mutta kuten tuolla aiemmin todettiin, niin pieni-ohminen (eli isotehoinen) laite lämmittääkin paremmin akkua kuin pieni-ohminen.

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006

Akun lämmittäminen..

Paljonkos akku painaa, liekkö mokoma lyijyn ja nesteiden sekamelska 20 kilon kieppeillä (riippuen onko rättärin AA-paristoon rinnastettava kuttaperkatekele vaiko oikean auton oikea akku). Oletetaan että akku olisi 20 miinusasteen lämpöinen. Oletetaan, että akun täytyisi lämmetä edes viisi astetta saavuttaakseen paremman virranantokyvyn. Ja nyt kysymys:

Paljonko vaaditaan watteja, että täydellisesti ulkomaailmasta eristetty akku lämpiäisi halutut viisi astetta? Entä paljonko tämän lämmittelyn jälkeen akkuun jää puhtia?

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Vierailija

Akut on halpoja. Hyväkuntoisella akulla voi huudattaa starttia vaikka 10 min yhtä soittoa. Jos ei lähde käyntiin, niin sitten kannattaa vaihtaa autoa.

Vierailija

Ihan sama, paljonko jää puhtia, kun on syöty viimeiset.

Kun akun lämpötila on siellä -30, sama kuin moottorin, ei siinä auta mikään. Ei lähde.

Varsinkin dieselissä ratkaisee pyöritysnopeus. Jos akussa riittää potku pyörittämään tarpeeksi (hehkun jälkeen), riittää kun ruiskutuspaine säilyy ja vielä startti pyörittää.

kfa
Seuraa 
Viestejä2516
Liittynyt13.3.2008
vihertaapero
Paljonko vaaditaan watteja, että täydellisesti ulkomaailmasta eristetty akku lämpiäisi halutut viisi astetta? Entä paljonko tämän lämmittelyn jälkeen akkuun jää puhtia?

Litra vettä vaatii 4.2 kJ (4200 Ws) energiaa lämmetäkseen yhdellä asteella. Litra vettä vaatisi siis 21000 Ws lämmetäkseen viidellä asteella.

Kilowatin teholla lämmitettynä pelkästään yksi litra vettä lämpenisi 5 astetta 21 sekunnissa. Akussa jo pelkkiä nesteitä taitaa olla hieman enemmän kuin litra. Siihen vielä päälle elektrodien metalli, joskin lyijyn lämpökapasiteetti on vain 129 J/kgC.

Jos akku on heikossa kunnossa niin akun lämmitykseen jäljellä olevaa kapasiteettia ei kannata tuhlata.

Kim Fallström kfa+news@iki.fi

Vierailija
kfa

Jos akku on heikossa kunnossa niin akun lämmitykseen jäljellä olevaa kapasiteettia ei kannata tuhlata.

Oli missä kunnossa tahansa, sen lämmitykseen ei kannata energiaa tuhlata. Ei maksa takaisin.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Kätevää olis kantaa akku aina sisälle lämpimään niin olis valmis akku aina ottaa mukaan. Autokaan ei lähtis luvatta mihinkään kun ei olis akkua parkissa.

Vai onkos nää autot niin surkeita kapistuksia, etteivät pärjää ilman akkua parkissa?

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Vierailija
Saw
Kätevää olis kantaa akku aina sisälle lämpimään niin olis valmis akku aina ottaa mukaan. Autokaan ei lähtis luvatta mihinkään kun ei olis akkua parkissa.

Olethan nyt Aslakkia säkin lukenut?

Siitä pirssistä tyhjennetään jäähdytinnesteet ja öljytkin ja ne sitten ennen lähtöä lämmitetään tulilla, ja niin se palmunaltasytytys sitten tapahtuu.

Siperiassa kuulemma Ladat(GAZ:it, UAZ:it, ZIL:it, WEYL) käydä paukuttaa vuorokauden ympäri, kun on tarpeeksi pakkasta ja veti ryypyn päälle.

maalaisukko
Seuraa 
Viestejä495
Liittynyt15.10.2006

ÄLY HOI!!!!
Ettäkö akkua lämmitetään lämmittämällä akulla jotain pakkasessa olevaa vastusta. Heh.
Meikäläinen lämmittäis sillä vastuksella akkua eikä ulkoilmaa. Onneksi on Lada eikä tarvii tollaisia hölmöyksiä fundeerata.

Lue vähemmän-tiedät enemmän.

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006

Entä jos akun eristäisi ja laittaisi alle kynttilän tai vaikka tusinan tuikkuja. Mitäpä jos tällä tekniikalla lämmittäisi autoakin toivoen ettei ole pahoja polttoainevuotoja missään?

Zileissähän on moottorilämmittimenä pieni kuppi konepellin alla jonne voi kaataa puolisen desiä bensaa, tuikata liemen palamaan ja lunkku kiinni. Sitten odotellaan ja kokeillaan startaten.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Vierailija
vihertaapero
Entä jos akun eristäisi ja laittaisi alle kynttilän tai vaikka tusinan tuikkuja. Mitäpä jos tällä tekniikalla lämmittäisi autoakin toivoen ettei ole pahoja polttoainevuotoja missään?

Zileissähän on moottorilämmittimenä pieni kuppi konepellin alla jonne voi kaataa puolisen desiä bensaa, tuikata liemen palamaan ja lunkku kiinni. Sitten odotellaan ja kokeillaan startaten.


Ydinvoimalan lauhdevesi olisi kovin kätevä johdettuna auton lohkoon. Ihan joka paikassa ei ole saatavilla. Paha puute.

Oli armeijassa aikoinaan kuitilla GAZ-66 -radioauto. Metsässä menee, minne kuski osaa ajaa. Maantiellä ei mene juuri minnekään. Jos pitäisi nytkin metsässä vain edetä, haluaisin just sellaisen, vähän vaan paranneltuna..

Niissä oli automaattinen bensalämmitin. Ja ehdoton käyttökielto...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat