Kerrostaloneliö puolet kalliimpi kuin omakoti?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015
Hesari
Alkusyksystä tehdyissä kaupoissa kerrostaloneliön keskihinnaksi tuli noin 2 000 ja omakotitaloneliön noin 1 300 euroa. Näin muodoin suurten ikäluokkien asuntovarallisuuden arvo ylittäisi 400 miljardia euroa.

Mistä johtuu että kolhoosiloukosta joutuu maksamaan melkein kaksinkertaisen hinnan omakotitaloneliöön nähtynä?? Omakotitaloon sisältyvät omat pihat, tallit ja varastot, rajaton yksityisyys ja kaikki muut mukavuudet. Mitä kerrostalossa on? Kuminaa, kolinaa, vittumaisia naapureita joka ilmansuunnassa, ei yksityisyyttä, pihaa, varastoja saatika sitten yleensä sitä tilaakaan?

Kanttii vissiin ihan rehellisesti ottaa se parisataa donaa lainaa ja rakennuttaa omakotitalo, maksella lainoja veks ja myydä välillä se helvettiin ja muuttaa uuteen kuin edes harkita mitään kerrostalokolhooseita.

Sivut

Kommentit (27)

Vierailija

Kerrostaloon kuuluu taloyhtiön hoitama kiinteistön ja osaksi asunnon ylläpito. Ei tarvitse luoda lumia, lämmittää vesiä, hoitaa jätevesiä sun muita itse.

Vierailija

Minä maksan mielelläni puolet vähemmän siitä että saan hoitaa kaiken ihan itse. Itse asiassa voisin maksaa siitä jopa muutaman lantin enemmänkin, mutta ehdottomasti parempi näin päin ahneen luonteeni vuoksi.

Wiisas
Seuraa 
Viestejä3197
Liittynyt22.11.2007
Bushmaster
Mistä johtuu että kolhoosiloukosta joutuu maksamaan melkein kaksinkertaisen hinnan omakotitaloneliöön nähtynä?? Omakotitaloon sisältyvät omat pihat, tallit ja varastot, rajaton yksityisyys ja kaikki muut mukavuudet.

Yleensä kerrostalot ovat kalliimmilla tonteilla kuin omakotitalot, ei keskustoissa ole montaa omakotitaloa tai jos on, niin kyllä on neliöhintakin roimasti keskiarvon yläpuolella.

Itse mainitsemasi varastot ja muu toisarvoinen tila on toinen selkeä syy. Jonkun tarvii maksaa myös kerrostalossa ne yhteiset varastotilat, pyykinkuivaushuoneet, rappukäytävät, tekniset tilat. Niitä ei lasketa asunnon neliöihin mutta hinnassa ne tietysti ovat. Omakotitalossa taas nämä ei asumiseen käytettävät tilat ovat kokonaispinta-alassa ja asuinneliöissäkin voi olla lämminvesivaraaja ja ulkoeteinen.

"kyllä kaikki vielä iloksi muuttuu"

ID10T
Seuraa 
Viestejä1677
Liittynyt3.10.2007
Cubemon
Kerrostaloon kuuluu taloyhtiön hoitama kiinteistön ja osaksi asunnon ylläpito. Ei tarvitse luoda lumia, lämmittää vesiä, hoitaa jätevesiä sun muita itse.

Nämä hoidetaan yhtiövastikkeella, eikä niillä ole vaikutusta asunnon ostohintaan.

Vierailija
Bushmaster

Mitä kerrostalossa on?

- Huomattavasti parempi sijainti kuin omakotitaloilla. Kerrostalo saattaa sijaita ihan kaupungin keskustassa. Tällöin ei välttämättä tarvitse esim. omaa autoa liikkumiseen. Palvelut ovat lähellä.

- Alhaisemmat ylläpitokustannukset.

- Vähemmän ylimääräistä tarvetta töihin, varsinkaan ulkotöihin (pihan laitto, lumityöt, remontointi). Saa keskittyä itse asumiseen. Jos jokin on vialla, soitetaan isännöitsijälle.

Varastotilan vähäisemmän määrän näen myös positiivisena asiana, koska yleensä ihmisillä on ihan liikaa tavaraa. Sen sijaan, että ihmiset haalisivat lisää varastotilaa, kannattaisi karsia sitä tavaran määrää.

T-Bolt
Seuraa 
Viestejä3602
Liittynyt6.5.2009
Bushmaster
Minä maksan mielelläni puolet vähemmän siitä että saan hoitaa kaiken ihan itse. Itse asiassa voisin maksaa siitä jopa muutaman lantin enemmänkin, mutta ehdottomasti parempi näin päin ahneen luonteeni vuoksi.

Totesin itse saman asian: muutin omakotitalosta kerrostaloon, pinta-ala puolittui mutta asumiskustannukset nousivat 40 %.

Tapahtui saman kaupungin sisällä, omakotitalo oli uusi ja kerrostalo vanha.

Too many protest singers, not enough protest songs...

Vierailija
ID10T

Nämä hoidetaan yhtiövastikkeella, eikä niillä ole vaikutusta asunnon ostohintaan.

Vuan suattaapi olla, että vuokrassa näkyy.

Lisäksi nuo kaikki varastot sun muut pitää jonkun maksaa, vaikka ne olisivatkin vain huoltoyhtiön käytössä.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Mahtaako mutuni pitää paikkaansa siinä että omakotiasuntoihin kohdistuu enemmän murtoja kuin kerrostaloasuntoihin. Kerrostalossa riittää usein kyyliä niin paljon, että murtojen määrä pysyy pienenä. Omakodin suojaksi täytyy hankkia tappajakoira tai pari, ja niistä tulee suuret kulut.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Vierailija
Bushmaster
Omakotitalo: 500 (asuin)neliötä ja 270 donaa.

Kerrostalo: 50 (kokonais)neliötä ja 270 donaa.

Tietojen lähde?
Asuntojen sijainti?
Asuntojen ikä, kunto jne?

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009
mvd
Ja omakotitalot ovat yleensä jossain hevon kuusessa.
Tuo nyt on tuollainen helsinkiläisen näkemys. Täällä ylempänä on asiat paremmin. Paska valuu aina alaspäin.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

Vierailija

1. Pienen asunnon neliöt ovat kalliimpia per kuin isojen asuntojen. Tilastoissa kerrostaloneliöiden keskihintaa nostavat pienet yksiöt joiden hinnat ovat muutenkin kivunneet viimevuosina ihan tolkuttomasti.

2. Kerrostalot usein sijaitsevat kalliimmilla alueilla kuin omakotitalot (esim. kaupunkien keskustoissa).

3. Hintoihin vaikuttavat rakennuskustannuksia enemmän kysynnän ja tarjonnan laki. Kerrostaloneliöstä ollaan eri syistä valmiita maksamaan selvästi enemmän kuin omakotitaloneliöistä.

4. Maalaisjärkikin asettaa rajansa. Kun 25 neliön yksiöstä maksaa 3.500 euroa neliö tulee asunnon hinnaksi 87.500 euroa. Harva sen sijaan suostuu tai pystyy maksamaan samaa neliöhintaa 200 neliön omakotitalosta kun hinnaksi tulisi 700.000 euroa ja pelkiksi lainan koroiksikin alkuvaiheessa 3.000 euroa kuukaudessa.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
gamma
Bushmaster

Mitä kerrostalossa on?

- Huomattavasti parempi sijainti kuin omakotitaloilla. Kerrostalo saattaa sijaita ihan kaupungin keskustassa. Tällöin ei välttämättä tarvitse esim. omaa autoa liikkumiseen. Palvelut ovat lähellä.

- Alhaisemmat ylläpitokustannukset.

- Vähemmän ylimääräistä tarvetta töihin, varsinkaan ulkotöihin (pihan laitto, lumityöt, remontointi). Saa keskittyä itse asumiseen. Jos jokin on vialla, soitetaan isännöitsijälle.

Varastotilan vähäisemmän määrän näen myös positiivisena asiana, koska yleensä ihmisillä on ihan liikaa tavaraa. Sen sijaan, että ihmiset haalisivat lisää varastotilaa, kannattaisi karsia sitä tavaran määrää.

Tuosta kritisoisin ainakin kohtaa "alhaisemmat ylläpitokustannukset". Harva okt-asuja onnistuu tuhlaamaan pelkästään mökin ylläpitoon useita satasia kuukaudessa. Vielä harvempi onnistuu sijoittamaan "putkiremonttiin" 1000 euroa/neliö.

Vierailija
Saw
mvd
Ja omakotitalot ovat yleensä jossain hevon kuusessa.
Tuo nyt on tuollainen helsinkiläisen näkemys. Täällä ylempänä on asiat paremmin. Paska valuu aina alaspäin.

Asun itse Pohjois-Suomessa ja olen juuri tuota mieltä, joten ei, se ei ole helsinkiläisen näkemys.

Kuka nyt jossain metsän keskellä haluaisi asua, vaikka kuinka olisi sitä tilaa ja se olisi halpaa?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat