Energiansäästölamppu

Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Vai että oikein 8 v kestävä energiansäästölamppu? Olisikohan ollut jotakuinkin vuoden tällainen kiekuralamppu käytössäni, merkkiä en tiedä, kannassa lukee:

Energy+ 23W warmlight 230V 50Hz

Nykyisessä asunnossamme lamppu välkähteli silloin tällöin keskellä yötä jonkin aikaa sen jälkeen kun olin mennyt nukkumaan. Ja viime yönä kun touhuilin niitä näitä palamassa ollut lamppu päästi inahduksen ja sammahti. Se siitä.

Millä tavalla tämä 1/8 luvatusta kestosta kestänyt lamppu nyt säästää energiaa? Huono homma jos pitäisi tässä alkaa poltella bensaa uuden lampun haussa, ei näitä ihan kotinurkilla ole myytävänä. Mutta kun en myöskään ole halukas pulittamaan taas 13 € yhdestä lampusta, niin aion käyttää halvempaa ja vähävaloisempaa varalamppua siihen asti että löydän halvemmalla jotain vastaavaa.

Koska tämä lamppu ei välkähdellyt edellisessä asunnossamme, voiko syy olla nykyisen asunnon sähkövermeissä? Voiko se olla Morano-lampussa jossa tämä polttimo oli kiinni? Vai onko se siinä itsessään, kuitenkin?

Nyt tätä saa sitten pyöritellä kotona, mihin tällainen polttimo oikein pitikään ylipäätään kuskata?

Sivut

Kommentit (39)

Vierailija

Jos sulla on semmonen valokatkaisija missä on valo silloin, kun katkaisin on pois päältä asennossa, on se todennäköisin syy tuon es-lampun vilkkumiseen.
Vanhemmissa katkaisijoissa on hohkalamppu joka on kytketty suoraan tulevan ja lähtevän vaiheen väliin jolloin katkaisimen ollessa pois päältä pääsee virtaa vuotamaan lampulle.

Mitä noitten palamisaikaan tulee, niin olen itse huomannut että melkeinpä kerran vuodessa saa vaihtaa, kun niitä tulee kuitenkin käytettyä aina hämärään aikaan.

Vierailija

Tapauskohtaista. Meille tuotiin silloin joskus 2000-luvun alkupuolesta lahjaksi es-lamppu. Välkkymättä palaa vieläkin, tosin valoteho kadonnut aikoja sitten.

Vierailija

Kuinkahan moni on tiedostanut sen, mitä pakkauksen kyljessä oleva tuntimäärä tarkoittaa? Lamppujen valmistajilla on seuraavanlainen tapa laskea asiaa..:

Käyttöikä 8000h(esim) tarkoittaa sitä että tuohon mennessä puolet lampuista on hajonnut.Kukaan ei tiedä että koska, ja kukaan ei tiedä missä on ne lamput jotka vielä 8000h jälkeen toimivat.

Tuo teoreettinen 8000h saatetaan saavuttaa jos lamppua pidetään kerrallaan vähintään 3h päällä.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009
Typpi
Jos sulla on semmonen valokatkaisija missä on valo silloin, kun katkaisin on pois päältä asennossa, on se todennäköisin syy tuon es-lampun vilkkumiseen.
Vanhemmissa katkaisijoissa on hohkalamppu joka on kytketty suoraan tulevan ja lähtevän vaiheen väliin jolloin katkaisimen ollessa pois päältä pääsee virtaa vuotamaan lampulle.

Mitä noitten palamisaikaan tulee, niin olen itse huomannut että melkeinpä kerran vuodessa saa vaihtaa, kun niitä tulee kuitenkin käytettyä aina hämärään aikaan.

Jaa-a, asunto on 60-luvulta ja sähkövempeleet varmaan samaten. Toki jotain pientä säätöä lienee laitettu. En sitten näistä tiedä millaisia lienevät (ja sähköoppi minulle hepreaa).

Tulipa tuossa mieleen, että kun tapetoin tätä samaa huonetta alkusyksystä, ruuvailin pistorasian muoviosat seinästä pois että saan tapetin nätisti. Jossain vaiheessa survaisin vahingossa ruuvimeisselin jonkin matkaa suoraan reikään (en varmaankaan loppuun asti), mutta mitään ei tapahtunut. Kun myöhemmin ähelsin samalla alueella ja en meisseli oli ehkä sentin päässä pistorasiasta, mutta en ollut sitä sinne tunkemassa, sain tällin.

Liittyneekö mitenkään mihinkään, ehkä ei.

Nyt tuossa kattolampussa on Lidlistä ostamani polttimo, vähemmän watteja ja helvetillisen hidas syttymään. Voisin melkein teet keittää sillä aikaa kun polttimo tekeytyy täyteen teräänsä. Jos vain käväisen huoneessa, niin enhän minä edes näe täällä mitään jollen laita pöytälamppua tai yhtä halogeenijalkalamppua (tietokoneeni takana) päälle.

Olohuoneessa meillä on sellainen 4-pesäinen kaatopaikalle menosta pelastettu lamppu, varmaan 80-luvun perua tyylinsä perusteella. Siinä on jatkuvasti sammahdellut halvimmat energiansäästölamput, mutta joku tietty huomattavasti kalliimpi jonka mieheni sai ilmaiseksi jonain kylkiäisenä tms. on pelittänyt jo jokusen vuoden.

Valon ystävänä haluan aina kirkkaimmat mahdolliset valot ja lamput eli tehoa. Nykyvalaisimet eivät oikein vaikuta sietävän paljon mitään, ja siinä mielessä on hyvä että tuli nämä energiansäästölamput kun voi saada alhaisella wattimäärällä paremman vasteen (loisteen).

Hamppu
Seuraa 
Viestejä1145
Liittynyt16.3.2005

Täällä on ollu toisessakin ketjussa noista lampuista juttua. tekniikka-ja-energia-f1/es-lamppujen-saatavuus-arsyttaa-t40657.html

Kannattaa kokeilla noita värilämpötilaltaan päivänvaloa vastaavia lamppuja. Ei ehkä kaikkein energiaa säästävimpiä kun tuolla värilämpötilalla ei kai päästä B-energialuokan paremmalle puolelle, mutta itse tarkoitukseen eli hyvän valaistuksen rakentamiseen tulisi soveltua oikein hyvin.

Vierailija

Itselläni lamppu lieden yläpuolella. Yli kahdeksan vuotta siinä möllöttänyt.

Kumma lamppu, palaa vissiin ikuisesti.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Hamppu
Täällä on ollu toisessakin ketjussa noista lampuista juttua. tekniikka-ja-energia-f1/es-lamppujen-saatavuus-arsyttaa-t40657.html

Kannattaa kokeilla noita värilämpötilaltaan päivänvaloa vastaavia lamppuja. Ei ehkä kaikkein energiaa säästävimpiä kun tuolla värilämpötilalla ei kai päästä B-energialuokan paremmalle puolelle, mutta itse tarkoitukseen eli hyvän valaistuksen rakentamiseen tulisi soveltua oikein hyvin.

Kyllä tälle luvataan A-luokka:

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Tämä minkä nyt kattoon tälläsin on 15 W, A-luokkaa kuulema ja värinä lämpöinen valkoinen, 2700 K. 800 lumen näemmä. Luvataan 10.000 t käyttöaikaa.

Kirkkaampikin kyllä saisi olla minun makuuni. Ja heti kypsyvä.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Rousseau
Tämä minkä nyt kattoon tälläsin on 15 W, A-luokkaa kuulema ja värinä lämpöinen valkoinen, 2700 K. 800 lumen näemmä. Luvataan 10.000 t käyttöaikaa.

Kirkkaampikin kyllä saisi olla minun makuuni. Ja heti kypsyvä.

Tuo 2700 K (kelvin) ilmaisee värilämpötilan ja tuo on keltainen. Jos haluat valkoista valoa, 4000+K, sinun pitää tilata lamppusi erikoisliikkeestä.
Tämä lampputyyppi syttyy kierrekantaista nopeammin, mutta koko valaisin pitää vaihtaa:

Huomaa merkintä "840", joka tarkoittaa valkoista valoa (4000 K). Philips on ihan hiljattain lopettanut näiden valmistuksen, mutta Osram tietääkseni tekee niitä vielä. Ne pitää tilata erikoisliikkeestä. Ruokakaupat eivät ota niitä valikoimiinsa, koska ne eivät kuulemma mene kaupaksi. No, miten sellainen voisikaan mennä kaupaksi, mitä ei ole ?

Devil
Seuraa 
Viestejä1328
Liittynyt16.3.2005
Ertsu
Huomaa merkintä "840", joka tarkoittaa valkoista valoa (4000 K)

Sikäli väärä vastaus, että pelkästään se x40 tarkoittaa 4000 kelviniä. Ensimmäinen numero tarkoittaa spektriä (värintoistokykyä, isompi = parempi) ja loput kelvinien määrää.

X

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Devil
Ertsu
Huomaa merkintä "840", joka tarkoittaa valkoista valoa (4000 K)

Sikäli väärä vastaus, että pelkästään se x40 tarkoittaa 4000 kelviniä. Ensimmäinen numero tarkoittaa spektriä (värintoistokykyä, isompi = parempi) ja loput kelvinien määrää.

Näinhän se tarkkaan ottaen on. Niitä on kyllä olemassa myös 9xx-lamppuja, mutta niitä ei myydä missään.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Jaa. Mitäs ne sitten rustaavat pakettiinsa että "lämpöinen valkoinen" jos se ei kerta ole valkoinen. Näin sitä taas kuluttajaa kusetettiin kuin koiraa konsanaan.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Rousseau
Jaa. Mitäs ne sitten rustaavat pakettiinsa että "lämpöinen valkoinen" jos se ei kerta ole valkoinen. Näin sitä taas kuluttajaa kusetettiin kuin koiraa konsanaan.

"Lämmin valkoinen" on sama kuin keltainen. Enkuksi "warm white". Numeroilla se on joko 827 tai 2700K. Vastaa suunnilleen hehkulamppua. Jos pakkauksessa ei ole mitään mainintaa, se on silloin keltainen.

Vierailija
juctuc
Kuinkahan moni on tiedostanut sen, mitä pakkauksen kyljessä oleva tuntimäärä tarkoittaa? Lamppujen valmistajilla on seuraavanlainen tapa laskea asiaa..:

Käyttöikä 8000h(esim) tarkoittaa sitä että tuohon mennessä puolet lampuista on hajonnut.Kukaan ei tiedä että koska, ja kukaan ei tiedä missä on ne lamput jotka vielä 8000h jälkeen toimivat.

Tuo teoreettinen 8000h saatetaan saavuttaa jos lamppua pidetään kerrallaan vähintään 3h päällä.

Joo niitä lamppuja ei saa liian paljon kytkeä päälle ja pois. Itse käyttänyt ei kalleimpia lamppuja mutta ei ihan halpahalli versioitakaan. Ihan hyvin toiminut ja kohtuu kauan esim koko päivän päällä.

Hehkulamppu ajoilta muistan kun sai jatkuvasti ostella uusia lamppuja. Pahinta oli kun asuin asunnossa jossa oli vain yksi ikkuna parvekkeen yhteydessä ja lamput lähes ainoa valon lähde.

Saisi alkaa nuo ledien hinnat tippumaan voisi unohtaa nuo ympäristölle haitalliset loisteputket.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat