Työurat pidemmäksi

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Miksi eräät ihmiset vastustavat työurien pidentämistä?

Ei se itseäni ainakaan haittaisi vaikka olisi eläkeikä 80-vuotta.

Sivut

Kommentit (49)

Vierailija

Jaa-a, mysteeri se on minullekin. Eläkeiän pitäisi kaiken järjen mukaan nousta ihmisten eliniänodotteen mukaan. Eihän me voida jäädä eläkkeelle 65-vuotiaina (tai 59-vuotiaina, kuten keskimäärin nykyään) silloinkin, kun elämme keskimäärin 95-vuotiaiksi!

Eniten olen miettinyt sitä, että eikö ihmisiä kiinnosta kehittyä ammatillisesti enää sen jälkeen, kun 50 vuotta on tullut mittariin?

Vierailija

Aikanaanhan sopiva eläkeikä määriteltiin sillä perusteella, että silloin puolet ikäluokasta oli jo kuollut. Tällä samalla perusteella olisi eläkeikämme nykyään aika korkea.

Toisaalta nykyinen työelämä usein ei pysty hyväksymään ikääntymiseen väistämättä liittyvää suorituskyvyn laskua. Vanhemmiten ei vain jaksa painaa enää samalla tavalla. Eikä myöskään viitsi, jos siitä ei kummemmin itse kostu - ei rahassa eikä arvostuksessa.

Jos pystyisimmekin muuttamaan työelämän todella kokemusta ja perspektiiviä arvostavaksi, voisi työuran pidentämiselle syntyä hieman pohjaa. Mutta useimmiten vanhemmat työntekijät saavat osakseen sääliviä katseita, kun eivät ties monennenko kerran jaksa välittömästi opetella kaikkia uuden tietokoneohjelman ominaisuuksia yhtä suurella innolla kuin teinipojat.

Kaikenlaisten iän mukanaan tuomien kremppojen kanssakin pitäisi pystyä pitämään työpaikkansa. Erilaiset joustavat työaikajärjestelyt toisivat mahdollisuuksia jatkaa ammatissaan vielä vaikka eläkeiän jälkeenkin. Mutta silloin työnantajan pitää arvostaa kokemuksen tuomaa osaamista enemmän kuin nuoren innokkaan tekijän valmiutta ylitöihin milloin vain.

Työurien pidentäminen vaatii sekä asenteiden että työaikajärjestelyjen joustavuuden muutosta. Pelkällä pakolla tuskin onnistutaan. Kun asuntolainat on maksettu ja lapset lentäneet pesästä, tulee tarvittaessa toimeen yllättävän vähälläkin...

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009

miksi ihmeessä joku haluaa elää elämänsä työssä ? ei minulle ainakaan työ ja elämä ole samoja asioita.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009
gamma
Jaa-a, mysteeri se on minullekin. Eläkeiän pitäisi kaiken järjen mukaan nousta ihmisten eliniänodotteen mukaan. Eihän me voida jäädä eläkkeelle 65-vuotiaina (tai 59-vuotiaina, kuten keskimäärin nykyään) silloinkin, kun elämme keskimäärin 95-vuotiaiksi!

Eniten olen miettinyt sitä, että eikö ihmisiä kiinnosta kehittyä ammatillisesti enää sen jälkeen, kun 50 vuotta on tullut mittariin?

kerrotko syyn, että miksei voida ?

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

-:)lauri
Seuraa 
Viestejä26997
Liittynyt13.5.2005

Olen melko varma, että kun minä olen 60 v on eläke käsitteenä jo ainakin kymmenkunta vuotta aiemmin lopetettu kommunistisena jäänteenä ajoista, jolloin elettiin niin leveästi, ettei sellaiseen tuhlailuun ole enää varaa. Tämä siis tarkoittaa sitä, että vain poliitikoilla on eläke. Ottaen vielä huomioon, ettei työmarkkinat ole ikäihmisiä suosivia, katson että nyt on aika selllaisille innovaatioille, joissa ikäihmiset voisivat loistaa.

Ehdotan tosi-tv-formaattia 60v+ LB-taloa. Jännitystä lisätään sillä, ettei keinutuolit ole sallittuja.

Riittoisampi keskustelukumppani.

Vierailija
taucalm
gamma
[size=85:31b335bh]Jaa-a, mysteeri se on minullekin. Eläkeiän pitäisi kaiken järjen mukaan nousta ihmisten eliniänodotteen mukaan. Eihän me voida jäädä eläkkeelle 65-vuotiaina (tai 59-vuotiaina, kuten keskimäärin nykyään) silloinkin, kun elämme keskimäärin 95-vuotiaiksi!

Eniten olen miettinyt sitä, että eikö ihmisiä kiinnosta kehittyä ammatillisesti enää sen jälkeen, kun 50 vuotta on tullut mittariin?[/[/size:31b335bh]quote]

kerrotko syyn, että miksei voida ?

Ai, luulin, että kaikki ovat mediasta kuulleet ja lukeneet väestön vanhenemisesta Suomessa ja sen mukanaan tuomista ongelmista. Kai tässä on aika paljon kyse ns. huoltosuhteesta (http://fi.wikipedia.org/wiki/Huoltosuhde). Mutta sori, en tiennyt että tämä on joillekin uusi asia.

Tietysti voidaan me kaikki jäädä eläkkeelle vaikka 40-vuotiaina, jos yhteiskuntamme on riittävän vauras. Ehkä se edellyttäisi sitä, että joka ikinen tekisi huippuosaavaa ja -tuottavaa työtä. Kaikki työlliset olisivat siis huippuosaajia ja kaikki rutiinihommat olisi automatisoitu.

Vai miten itse ajattelit muuten tuon yhtälön järjestää?

sigfrid
Seuraa 
Viestejä8692
Liittynyt20.7.2007

Nettotuloja pitäisi nostaa suhteessa eläkkeisiin ja tehdä työnteko sillä tavalla houkuttelevammaksi. Nykyinen strategia on ollut eläkekertymien nostaminen yli 63-vuotiaiden osalta. Tästä seuraa vinoutumia; nuoret eivät saa töitä julkiselta puolelta, koska helpot hommat julkisella puolella innostavat jatkamaan virassa pitkään. Yksityiseen sektoriinhan tämä ei vaikuta, koska työnantaja joka tapauksessa haluaa päästä eroon yli 60-vuotiaista, ja pääsee.

Minun strategiani on tämä: nettotulot ylös nostamaan työnteon arvostusta, eläkkeet alas. Huippueläkkeet tulee karsia, ei korotettuja eläkekertymiä. Korkeampi nettotulo antaisi mahdollisuuden säästää itse eläkepäivien varalle ja jokainen voisi jäädä eläkkeelle halujensa ja kykyjensä mukaisesti jo 60 vuodesta eteenpäin. Tuloveroastetta voitaisiin pienempien lakisääteisten eläkkeiden vuoksi alentaa - tämä nostaisi nettotuloja ja lisäisi mahdollsiuuksia säästää omaan eläkkeeseen. Pyörä pyörisi, ihmisten vapaus päättää omista asioistaan kasvaisi. Nykysysteemi perustuu pakkoon ja väärien asioiden palkitsemiseen. On eläkeautomaatti, eläkeiden alennusautomaati, palkitsemisautomaatti.

Tilalla pitäisi olla valinnan vapaus, vastuu ja työnteon arvostus. Tyyli on kuitenkin paikka paikan päälle eläkejärjestelmään, se tulee pissimään 5-0 Sailaksen ja muiden viisaiden puheista riippumatta. Puheet ovat 100%:sti reaktiivisia vailla pienintäkään ideaa. En väitä olevani viisaampi, vaan ongelmat johtuvat eturistiriidoista, jotka menevät yhteisen edun edelle.

Takuutestattu suomalainen. Aboriginaali Finlandian asukas.

Blogi: http://terheninenmaa.blogspot.fi

syytinki
Seuraa 
Viestejä8917
Liittynyt18.8.2008
-:)lauri
Olen melko varma, että kun minä olen 60 v on eläke käsitteenä jo ainakin kymmenkunta vuotta aiemmin lopetettu kommunistisena jäänteenä ajoista, jolloin elettiin niin leveästi, ettei sellaiseen tuhlailuun ole enää varaa. Tämä siis tarkoittaa sitä, että vain poliitikoilla on eläke. Ottaen vielä huomioon, ettei työmarkkinat ole ikäihmisiä suosivia, katson että nyt on aika selllaisille innovaatioille, joissa ikäihmiset voisivat loistaa.

Ehdotan tosi-tv-formaattia 60v+ LB-taloa. Jännitystä lisätään sillä, ettei keinutuolit ole sallittuja.

Kannatan. Oikein hyvä ehdotus, ehkä rollaattoreitakin voisi harkita.

Viinakset voisi myös kieltää. Siitähän käytiin kova polemiikki joku vuosi sitten eli saako täyspäinen vanhus vanhainkodissa ottaa joskus pikku naukun.

Jossakin klikkaa kyllä pahoin, kun pitäis roikkua yhdellä jalalla ja rollaattoria työnnellen töissä. Toisaalla sitten nuoret ei löydä töitä millään.

Ajatus lienee, että vanhukset elättää peräkammarin poikiaan kunnes ovat kakrut eläköityneet.

Työ. Hyi kuinka ruma sana.

Vierailija

Eläkkeelle pääsemisen pitäisi olla mielestäni yksilökohtaisesti harkittava asia. Ihmiset kun ei ole niin samanlaisia keskenään että tietty ikäraja leikkaisi siististi ihmiset työelämästä irti.
Työttömyys on tämänhetkisen yhteiskuntamme suurimpia ongelmia joka heijastuu suoraan ihmisten hyvinvointiin.
Paljonko ihmisistä halutaan repiä irti? Olisiko järkevämpää uudistaa koko nykyinen työjärjestelmä?

Vierailija

Jaaha taas on poistettu Babylonin oravanpyörää vastustavia kirjoituksia. Käyttäkää toki elämänne työntekoon - mitään muuta merkittävää ei saa kuvitellakaan tekevänsä. Ja ne elämän ainoat vapaat vuodet kannattaa tietenkin viettää vasta vanhana ja raihnaisena.

Vierailija

Mitä jos laitettais ihmiset mielummin jo 8-vuotiaina töihin? Koulun sijasta voisivat alkaa tuottamaan heti ja pääsisivät työelämään sisälle. Tottuisivat myös paremmin työntekoon ja oman aikansa uhraamiseen merkityksettömille asioille. Eläkeikää voitaisiin myös nostaa haudan partaalle, niin ei turhaan ehtisi sitten muuta, kuin töitä tekemäänkään. Tämmöinen materiaalisen paskan haaliminen nurkat täyteen on kuitenkin virallisesti ainoa hyvinvoinnin mittari, joten eiköhän tehosteta vähän entisestään..
Eläkää pliis elämäänne täysillä! Ei siihen tarvita aikaa ja hyvinvointia syöviä konemaisia työurajaksoja saati niiden tuottamia materiaalisia lopputuloksia. Kohtuus kaikessa, mutta työnteon suhteen ollaan eletty kohtuuttomasti jo aika pitkään. Elämästä saa nauttiakin. Jos työnteko on nautinnollista, niin sitten olet oikeassa työssä.

Vierailija
Carcara
Jos työnteko on nautinnollista, niin sitten olet oikeassa työssä.

Kyllä mulla on. Itse työstäni pidän, vaikkakaan en pidä siitä, että joudun nousemaan työpäivinä aamulla klo 7.

o
Seuraa 
Viestejä1643
Liittynyt16.11.2005
gamma

Kyllä mulla on. Itse työstäni pidän, vaikkakaan en pidä siitä, että joudun nousemaan työpäivinä aamulla klo 7.

Kuinkakohan monella se työ mahtaa olla nautinnollista? Onko fiksua, että ne joiden mielestä näin on yleistävät oman kokemuksensa koskemaan kaikkia?

Every man is guilty of all the good he did not do. (http://www.youtube.com/watch?v=xaTKDMYOBOU)-Voltaire

syytinki
Seuraa 
Viestejä8917
Liittynyt18.8.2008
o
gamma

Kuinkakohan monella se työ mahtaa olla nautinnollista? Onko fiksua, että ne joiden mielestä näin on yleistävät oman kokemuksensa koskemaan kaikkia?

Eikös tämän ole jo kansa kertonut. Olen kuullut sanonnan: "Jos työ olis herkkua, herrat sen tekis".

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Mä ainaskii pidän nykyisistä duuneistani. Hajotkaa siihen.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat