Automaattivaihteisto ja kinokset

Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007

Vaihdoin autoni viime toukokuussa uuteen, jossa on automaattivaihteisto. Tykästyin kovasti siihen ja muihinkin ominaisuuksiin (vakionopeussäätö jne.).

Talven tultua, ja erityisesti tänään täällä Helsingin seudulla (lunta on tullut ja lujasti) törmäsin automaattivaihteiston kiusallisempaan ominaisuuteen: Automaatti ja hankeen juuttuminen.

Perinteisellä käsivaihteella pääsi jumista eroon aina "heijaamisella", so. ykkösvaide sisään ja kytkin pohjaan/päästö, pakille, kytkin pohjaan/päästö jne. jne.

Aina pääsi irti pahastakin kinoksesta.

Eipä onnistukaan heijaaminen automaatilla!

Tänään onnistui jatkuvalla "jyräämisellä" ja ohjauspyörää hullun lailla edestakaisin veivaamalla, ei vaikuta hyvältä konstilta, vaikka tänään sattuikin toimimaan.

Onko muilla kokemuksia/vinkkejä ohjeeksi vastaisen varalle?
Täällä on hieman erilainen talvi, vaihteen vuoksi.

Täytynee pistää perään hiekkasäkki ja kenttälapio...

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Sivut

Kommentit (28)

Vierailija

Ei ole minulla kokemusta talviajosta automaatilla. Mutta tuli mieleen, että mitenkäs ne kiinteät vaihteet toimisivat heijaamisessa? Eikös automaateissa yleensä ole kakkonen ja kolmonen kiinteinä alamäkiajoa varten? Vaan suattaapi olla, ettei ole apua niistäkään.

Vierailija

Eikös siinä ole pykälää ettei vaihda ykköstä isommalle, vai onko se kakkosen kohdalla? AWD tai 4WD olis poikaa.

No, jaa ei mulla oo koskaan ollu suomessa automaattia.
Yks Camry oli aikanaan jossa oli, mutta ei tullu hangissa ajeltua.

Vierailija

Tuli mieleen vielä sellainen, että itse olen irroitellut autoa umpihangesta useaan otteeseen niin, että laitan ykkösen silmään, päästän kytkimen tyhjäkäynnillä ja menen työntämään perästä (heijaamaan). Sitten kun auto lähtee liikkeelle, niin pitää vain äkkiä juosta ohjaamaan. Tosin tuota konstia olen käyttänyt umpikorvessa, en lähellä asutusta tai muuta liikennettä.

Mutta sama voisi toimia automaatillakin. En suosittele.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007

Minun automaatissani valitsimen vaihteet ovat (1,2,D,N,R,P) ja polkimet ovat kaasu ja jarru. Näillä ei paljoa heijata...

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Ökkömönkiäinen
Tuli mieleen vielä sellainen, että itse olen irroitellut autoa umpihangesta useaan otteeseen niin, että laitan ykkösen silmään, päästän kytkimen tyhjäkäynnillä ja menen työntämään perästä (heijaamaan). Sitten kun auto lähtee liikkeelle, niin pitää vain äkkiä juosta ohjaamaan. Tosin tuota konstia olen käyttänyt umpikorvessa, en lähellä asutusta tai muuta liikennettä.

Sama voisi toimia myös automaatilla, enkä myöskään suosittele! Mutta saatanpa kokeilla ensi kerralla jos näyttää turvalliselta ympäristön ja itseni kannalta. Voisi olla hyvä idea istuttaa rattiin joku sopiva koehenkilö, joka osaa painaa jarrua...

--
Seppo P.

Vierailija

Vaihde vaan D:lle ja työntämään. A-pilari on hyvä paikka. Ratti lähellä jos meinaa lähtä väärään suuntaan. Fiksumpi tapa on laittaa lumilapio peräkonttiin ja jos meinaa tasaisellakin jäädä kiinni niin vaihtaa nastarenkaisiin.

Automaateissa on usein talviasento. Talviasennossa lähtee isolla vaihteella ja pito ei karkaa niin helposti.

Vierailija

Voihan automaatillakin heijata D:tä ja R:ää vuoronperään ja sopivasti kaasua. En kuitenkaan suosittele kävi ainakin 60-luvun Moparissa momentinmuuntimen päälle.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
isäntä
Voihan automaatillakin heijata D:tä ja R:ää vuoronperään ja sopivasti kaasua. En kuitenkaan suosittele kävi ainakin 60-luvun Moparissa momentinmuuntimen päälle.

Ei näköjään onnistu 2007 Mondeolla. Yritin. Välissä on hieno tietokone, joka estää moisen yrityksen. Vaihde suostuu vaihtumaan vasta kun auto on ihan stoppo (sinänsä hyvä idea viritysten kestämisen kannalta).

--
Seppo P.

Reiska
Seuraa 
Viestejä5100
Liittynyt6.5.2007

Miul ei ole ollu ongelmia tuon mersuni kanssa. En tiedä vaikuttaako tuo takavetoisuus mitenkä..

Se on ikävä kun kiihdytyksessä vaihtaa isommalle nii pienessäki kaarteessa meinaa perä lähtä..

Per se

Vierailija

Jos kässäri on vetäviin pyöriin joi sillä hillitä sutia. Lukitusnappi kandee lukita jotenkin auki asentoon.

Hiekkasanko ja lapio auttaa usein.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007

Ei tässä muita syitä kyselyyn ollut muuta kuin se, että auto hyytyi semmoiseen pikku kinokseen, jota ei edes olisi noteerannut käsivaihteisella autolla. Ja, jees - Mondeo on etuvetoinen auto, jossa käsijarrut vaikuttavat takapyöriin, joten käsijarrujen käytöstä ei ole juuri apua. Olisipa tasauspyörästön lukko!

Täytyypä koettaa muuten jos samanaikainen polkimella kevyt jarruttaminen ja kaasuttaminen ykkösvaihteella onnistuisi. Epäilen kyllä, että tietokone sanoopi jotta eiei...

--
Seppo P.

Vierailija
Ökkömönkiäinen

Kyllä tämä auton liikuttaminen ilman kuskia kuullostaa tosiaan liian hurjalle. Siellä korvessa kun sattuu kaatumaan kiireessä ja nastarengas jää jurnuttamaman reittä vasten.

Vierailija

no itse kokemuksesta kyllä sanoisin että automaatti on talviajoon parempi kuin manuaali ihan johtuen siitä että kun päästät jarrun irti niin auto lähtee itse vetämään itseään eteenpäin varsin rauhallista tahtia, ja voihan automaattiakin heijata laita d kun saat hieman autoa ylös niin n ja taikaisin d ja n... ei yhtä näppärä kuin kytkimen kanssa mutta toisaalta eipä pääse kokemattomallakaan sammumaan...
ja kissan hiekka säkki vaan takakonttiin niin lähtee vaikka hiukan liukkaammaltakin...
ja niinkuin joku sanoikin nastat alle eikä mitään kitkoja, kitka ei nyt vaan toimi ison auton kanssa kun ei oikein halua toimia pienenkään kanssa...
piikkiä peliin vaikka maksaa hiukan enemmän ja pitää meteliä niin turvallisuus kyllä korvaa sen haitan...

Vierailija

Eipä taida olla hyvää keinoa, muuta kuin ne hiekkasäkit ja lapio. Mutta on se nyt synti ja häpee, jos niitä joutuu teknolokian pääkaupunkinssa kaiveleen peräkontista.

Harmi, ettei Suomessa ole autoteollisuuden luovaa teknologiakeskusta. Aika harvoinhan sentään täällä talvi yllättää autoilijat. Kerran vuodessa ainoastaan.

Entäs vaihtaminen D:n ja N:n välillä? Mondeota en tunne.

Mun ikivanha Mersu on sentään vielä edennyt, automaatti sekin. Joskus jouduin vaihtamaan R:n ja D:n väliä, mutta lähti. Joskus jollain muullakin takatuupparilla olen työntänyt A-tolpasta ja sit kyytiin. En suosittele minäkään. Etenemiseen voi tietysti vaikuttaa takakontissa aina oleva työkalukuorma (n. 100kg).

Kerrotaan nyt vielä niille, jotka eivät vaan tiedä; Manuaalivaihteista autoa voi luistavassa paikassa heijata edestakaisin kytkimellä, kun siinä on se kytkin. Automaatissa ei ole, joten se ei vaan käy. Ja jos auton elektroniikka ei salli, ei käy nopea suunnanvaihto. Eikä ainakaan hallittu sellainen, sehän nimenomaan on sen heijaamisen idea. Jos joskus osutte jonkin museon testauspäiville, jossa saa vanhoja ajoneuvoja tuhota, kannattaa kokeilla.

Ei se aina ole niin helppoa ollut, elämä.

Jos joku ihmettelee, miksi heijaus hyödyttäisi, kysykää vaan ihan vapaasti, voin kertoa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat