Raamattu ja sen kirjoittaminen

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

50-200 vuonna kirja on vasta kirjoitettu. Mistä nämä epelit tietää mitä se jeesus teki. Onko aikalaiskaverit jeesuksesta tehneet mustiinpanoja. Ja sitten nämä raamatun veijarit sen kirjoitti vuosien 50-150,200 välillä. Myöskään kirjoittajat eivät ole voineet tosiaan tuntea. Koska vaikea elää sata vuotta yhteen pötköön ja kirjoittaa raamattua.

Mutta ilmeisesti aikaisempia kirjoituksia on jatkettu ja esim. vuonna 70 on nämä veijarit olleet yhdessä kirjoittamassa tätä Raamattua. Ilmeisesti minun mielestä eka on löytynyt näitä 50 vuonna kirjoitettuja ja siitä 50 tai 20 vuotta jälkeen päin huomattu ja niitä on täydennetty. Myöskin taas myöhemmin jatkettu kirjoitusta.

Vanhasta testamentistä en tiedä milloin se on kirjoitettu. Kuitenkin raamattu on useammasta kirjasta koostunut ja koostuu. Roomassa varmaan kirjoitettu propagandaksi koko kirja vähän ennen rooman valtion tuhoutumista ja ehkä sitä on jatkettu Itä-roomassa 1400 luvulle astin. Mistä sen tietää. Itse veikkaan että raamattu on kirjoitettu keskiajalla ja pahasti viittaa Paaviin. Siksi ajattelin että jokainen voisi epäselvästi ja huonolla kirjakielellä kirjoittaa oman kirjan raamattuun.

Kommentit (9)

syytinki
Seuraa 
Viestejä8916
Liittynyt18.8.2008
tiäremiäs
50-200 vuonna kirja on vasta kirjoitettu. Mistä nämä epelit tietää mitä se jeesus teki. Onko aikalaiskaverit jeesuksesta tehneet mustiinpanoja. J
--snipu--

Miten niin mistä tietää.

Onhan sitä nytkin poppoota, joka tietää pilkulleen mitä Jeesus duunasi.

Niin kuin esimerkiksi tämä paavi ja sitte tämä Carter- vai oliko se Dan Brown.

Vierailija
tiäremiäs
Itse veikkaan että raamattu on kirjoitettu keskiajalla ja pahasti viittaa Paaviin.



Uusi testamentti on kokonaisuudessaan säilynyt 300-luvun kopioina. Evankeliumit ovat säilyneet melkein täydellisinä 2. vuosisadan kopioissa. Vanhin raamattupapyrus on ajoitettu noin vuoteen 125.

Nykyiset käännökset perustuvat pääasiassa näihin 300-luvun käsikirjoituksiin.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Codex_Vaticanus
http://fi.wikipedia.org/wiki/Codex_Sinaiticus

http://en.wikipedia.org/wiki/Papyrus_66
http://en.wikipedia.org/wiki/Papyrus_75

http://en.wikipedia.org/wiki/Rylands_Library_Papyrus_P52

Vierailija

Vanhin kirjoitettu 'raamattu', on elävä luonto sellaisena niin kuin me sen kaikista pienimipiä rakennuselementtejä myöten pystymme lukemaan. Kaikki mitä tänään näemme luonnossa, on mitä on jäljellä alkuperäisestä luomistyöstä.

Miten ykstittäinen luonnonkappale rakentuu alkuperäisen kirjoituksen/kaavan mukaan, sen voimme tänään lukea käyttäen eri teiteenalojen tietoja ja taitoja hyväksi (biologia, kemia, fysiikka, genetiikka).

Tieteen esittämän kertomuksen (sanat) mukaan rakentuu kokonaisuus, minkä omin silmin todistamme, esimerkiksi kukka. Kukka, minkä omin silmin todistamme, on näyttö/todiste siitä, että mitä tiede sanoin on esittänyt on totuus; Jumalan sana.

Vierailija
tiäremiäs
50-200 vuonna kirja on vasta kirjoitettu. Mistä nämä epelit tietää mitä se jeesus teki. Onko aikalaiskaverit jeesuksesta tehneet mustiinpanoja. Ja sitten nämä raamatun veijarit sen kirjoitti vuosien 50-150,200 välillä. Myöskään kirjoittajat eivät ole voineet tosiaan tuntea. Koska vaikea elää sata vuotta yhteen pötköön ja kirjoittaa raamattua.

Pitää nyt muistaa että Raamattu on kristittyjen mukaan Pyhä Kirja ja näin ollen ajateltuna se on yläkerran inspiroima opus. Joten on kai sama koska se on kirjoitettu tai mihin lähteisiin perustuva, jos mukana on Taivaan kirjurit tavalla tai toisella.

Vierailija
Ulmas
tiäremiäs
50-200 vuonna kirja on vasta kirjoitettu. Mistä nämä epelit tietää mitä se jeesus teki. Onko aikalaiskaverit jeesuksesta tehneet mustiinpanoja. Ja sitten nämä raamatun veijarit sen kirjoitti vuosien 50-150,200 välillä. Myöskään kirjoittajat eivät ole voineet tosiaan tuntea. Koska vaikea elää sata vuotta yhteen pötköön ja kirjoittaa raamattua.

Pitää nyt muistaa että Raamattu on kristittyjen mukaan Pyhä Kirja ja näin ollen ajateltuna se on yläkerran inspiroima opus. Joten on kai sama koska se on kirjoitettu tai mihin lähteisiin perustuva, jos mukana on Taivaan kirjurit tavalla tai toisella.



Ja pyhä kirja kertoo hänelle joka osaa lukea, että

[list:2h8bbo85]"Sentähden, rakkaani, pyrkikää tätä odottaessanne siihen, että teidät havaittaisiin tahrattomiksi ja nuhteettomiksi, rauhassa, hänen edessänsä; ja lukekaa meidän Herramme pitkämielisyys pelastukseksi, josta myös meidän rakas veljemme Paavali hänelle annetun viisauden mukaan teille on kirjoittanut; niinkuin hän tekee kaikissa kirjeissään, kun hän niissä puhuu näistä asioista, vaikka niissä tosin on yhtä ja toista vaikeatajuista, jota tietämättömät ja vakaantumattomat vääntävät kieroon niinkuin muitakin kirjoituksia, omaksi kadotuksekseen." 2. Pietarin kirje 3[/list:u:2h8bbo85]

Raamattu on osittain väärennetty.

Vierailija

Aikojen alussa Lähi-Itä oli täynnä jumalia. Miksi ihmeessä olisi pitänyt tehdä taas yksi lisää ja väittää, että tämä on nyt se Oikea. Miksi ihmeessä Kaikkivaltiaan pitäisi poikansa uhraamalla pelastaa maailma? Keneltä?? Joltakin vielä mahtavammaltako? Uhraamalla pojan henki?Miksi poika sitten yhä istuu Isän Kaikkivaltiaan oikealla puolella? Joku silmänkääntötemppuko?

Egyptin orjuudesta päästäessä, oli saatu enemmän kuin tarpeeksi kaiken maailman jumalista.
Nyt sai jumalat riittää!
Mutta jumalten mukana lähti myös käyttäytymisohjeet, joten piti luoda uudet. Ne hakattiin kiveen, jotta kansa saisi ne aina nähdä! Uusi yhteisö perusti koko toimintansa uusiin ohjeisiin.
Kivitauluille määrättiin hoitaja. Mutta pian hoitaja määräsikin taulut piiloon kansalta ja nosti itsensä ylipapiksi. Miksi piiloon!!
Luulisi jumaliin kyllästetyn kansan kirjoittaneen kiviinsä: Sinut on luotu, älä pidä mitään jumalia!
Ehkä asia niin olikin. Saisi selityksen, miksi teksti oli luojan innoittamaa. Luonto ympärillä innoitti kirjoittajaa, ihminenkin on siis luojan luoma (ei Luojan).

Tauluja ei ole vieläkään näytetty kansalle. Tiedetäänkö edes missä ne ovat? Kaikki valta on edelleen ylipapilla!

Millä sanoilla ensimmäinen käsky kiveen hakattiin ja mitä niillä sanoilla siihen aikaan tarkoitettiin?
Mitään kysymyksiä kirjoitusten oikeellisuudesta ei kannata esittää, ennen kuin taulut löydetään jakysymys ratkaistaan! Monennenko kertaluvun käännös suomekielinenkin raamattu on?
Kirjaa ovat kääntäneet ja kirjoittaneet vain ja ainoastaan uskovaiset ja siten aina uskonnon suuntaan.

Kunnioitettiin luojaa eikä pidetty mitään jumalia. Mutta sehän ei sopinut ylipapille. Siksi kohta kunnioitettiinkin Luojaa eikä pidetty muita jumalia! Tätä samaa on jatkettu pari tuhatta vuotta.

Jos siis raamatussa sanat Jumala ja Luoja korvataan aina sanalla luonto tai luoja, niin kaikki alkaa loksahtaa kohdalleen. Pyhä korvataan sanalla hyvä tai oikea ja Henki korvataan sanalla tahto. Silloin tuo kaikkein kauheinkin fraasi ”neitsyt Maria sikisi Pyhästä Hengestä” saisi muodon ”neitsyt Maria siitettiin hyvässä tahdossa”. Sehän on jo ihan ymmärrettävää. Jeesus sai olla haluttu lapsi. Jeesus oli ihmisen poika kuten myös luojan eli luonnon poika. ”Isä, Poika ja Pyhä Henki” olisi ”isältä pojalle hyvä tahto”. Juuri sitä toteuttaisi haluttu lapsi.
Koki Sauluskin valaistuksen ja tajusi, ettei kristityt mitään uutta uskontoa julista, vaan haluavat sanoa, ettei ole olemassa jumalia. on vaan elettävä oikein.
Nyt saa myös ikuinen anteeksiantokin selityksen. Jumalat pitävät syntilistoja, ei luonto. Luonnolle sopii hyvin, jos parannat tapasi. Jos ihminen elää oikein, hän saa ikuisen elämän, mutta ei yksilönä vaan lajina.

Umpihanki

Vierailija
tiäremiäs
50-200 vuonna kirja on vasta kirjoitettu. Mistä nämä epelit tietää mitä se jeesus teki. Onko aikalaiskaverit jeesuksesta tehneet mustiinpanoja. Ja sitten nämä raamatun veijarit sen kirjoitti vuosien 50-150,200 välillä. Myöskään kirjoittajat eivät ole voineet tosiaan tuntea. Koska vaikea elää sata vuotta yhteen pötköön ja kirjoittaa raamattua.

Raamatun ihmisethän elivät jopa 600v, joten eihän tuo nyt temppu eikä mikään ole. Uskoo ken tahtoo. Ai niin, eihän ne tainneet noin vanhoiksi elää, muuta vanhassa testamentissa. Tosi vanhaa.

tiäremiäs
Mutta ilmeisesti aikaisempia kirjoituksia on jatkettu ja esim. vuonna 70 on nämä veijarit olleet yhdessä kirjoittamassa tätä Raamattua. Ilmeisesti minun mielestä eka on löytynyt näitä 50 vuonna kirjoitettuja ja siitä 50 tai 20 vuotta jälkeen päin huomattu ja niitä on täydennetty. Myöskin taas myöhemmin jatkettu kirjoitusta.

Näinhän se menee, kaikkea tärkeää päivitellään tämän tästä. Nykytiedekin päivittyy. Wikipediakin, vaan rahaa tarttis.

tiäremiäs
Vanhasta testamentistä en tiedä milloin se on kirjoitettu. Kuitenkin raamattu on useammasta kirjasta koostunut ja koostuu. Roomassa varmaan kirjoitettu propagandaksi koko kirja vähän ennen rooman valtion tuhoutumista ja ehkä sitä on jatkettu Itä-roomassa 1400 luvulle astin. Mistä sen tietää. Itse veikkaan että raamattu on kirjoitettu keskiajalla ja pahasti viittaa Paaviin. Siksi ajattelin että jokainen voisi epäselvästi ja huonolla kirjakielellä kirjoittaa oman kirjan raamattuun.

Eihän se jumalan sana ny mitään propagandaa voi olla.

Mutta tuo viimeisin ajatushan on tosi hyvä, Biblipedia. Voitais kaikki kirjoittaa oma luku, uskon että nuo asettamasi kriteerit täyttyvät. Tällä palstalla vois ihan hyvin aloittaa.

Vierailija
CE-hyväksytty
Matti E Simonaho

Raamattu on osittain väärennetty.



Miten niin? Kyllä Raamattu on ihan aito Raamattu. Biblia. Eli kristittyjen pyhä kirja.



Suurelta osin VT - etenkin Exodus - selvästi kirjoitettu Alaksandrian kirjastossa.

Kuka raamatun ohella kertoo Exoduksen miesvahvuuden?
Only ja ainoastaan Aleksandrian kirjaston johtaja, joka myöhemmin siirtyi Neron kotiopettajaksi.
Tapaus on ainoastaan selvitettävissä Hyksojen paolla Egyptistä. Mooses olikin todellisuudessa Tisathen?
Entä Joosefin appi? Hän, Osarseph, todellakin oli Heliopoliksen ylipappi ja erittäin luultavasti myöhemmin vallan kaapannut "syyrialainen" (= juutalainen) faarao, jonka jäljet on epätoivoisesti yritetty tuhota.
http://en.wikipedia.org/wiki/Osarseph

Ei tämä kuitenkaan USKOa horjuta.

Uusimmat

Suosituimmat