Firefox nikottelee Vistassa

Seuraa 
Viestejä26835
Liittynyt16.3.2005

Hommasin vähän käytetyn tietokoneen, jossa on käyttöjärjestelmänä Windows Vista. Palautin sen niistä palautuslevyistä asennuksen jälkeiseen tilaan ja asensin Firefox 3.5.6:n saman tien. Aika ajoin (ehkä tunnin - kahden välein) Firefox simahtaa niin, että ei enää lataa mitään. Kun sen sammuttaa, prosessi jää taustalle. Sitä ei saa hävitettyä Task Managerilla ja sammutustakin tietokone miettii minuuttikaupalla. Onko tuo kenties joku yleinen korjattavissa oleva vika, vai hommaanko toisen selaimen?

Käyttöjärjestelmän vaihtoehdotukset otetaan vakavasti vain, mikäli ehdottaja sitoutuu lähettämään 6 GB:n muistin ja kolmen prosessoriytimen päälle ymmärtävän Windows-version asennuslevykkeen korvauksetta. Senkin universaalin faktan tiedän jo ennestään, että Vista on paska, kuin myös sen ettei se haukkumalla parane, joten pyydän jättämään Vistakeskustelujen pakollisen suunsoiton minimitasolle.

Sivut

Kommentit (25)

Vierailija

Olen itsekkin törmännyt ongelmaan kotona vanhempien luona enkä ole itsekkään löytänyt vielä ratkaisua. Käyn siellä harvoin joten en ole pystynyt hirmuisesti pystynyt ongelmaa selvittelemään, mutta voisin veikata että ongelma johtuu lisäosista/liitännäisistä (tai niitä ekana lähtisin testaamaan). Lisäosia pikaisesti katsellut eikä niistä mitään kummallista vielä ole löytynyt mikä tuon voisi aiheuttaa. Helpoitenhan tuon pystyy testaamaan jos ottaa kaikki lisäosat/liitännäiset pois. En tosin omista vistaa, joten ongelman selvittely on hieman hankalaa.

Vaihtoehtoiseksi käyttöjärjestelmäksi kelpaa mikä tahaansa windowsseista mikä on xp:tä uudempi ja 64bittinen. eli käytännössä windows 7 ja että tukee enempää kuin kahta ydintä, niin kannattaa ostaa/hommata kalliimpi versio.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007

FF3.5 on muistisyöppö myös Linuxissa (OpenSuSE 11.1). Kolmoskoneessani on 1 GB muistia ja FF hyytyy parin tunnin välein, top näyttää FF:n varaavan n. 700-900 MB muistia ja se täytyy tappaa 'kill -9':llä, jotta se vapauttaisi resurssit hetimiten. Ykköskoneessani on 4 GB muistia ja sama käyttöjärjestelmä. Muistinkäyttö näyttää usean päivän päälläolon jälkeen stabiloituvan tuohon n. 900 Megan kieppeille.

Joten koneessasi on liian vähän muistia (ilmeisesti Giga tai alle). Googlaa "Firefox memory usage", niin löytyy vinkkejä, mutta en usko, että auttaa jollet pistä koneeseen lisää muistia. Visva on jo itsessään tolkuton muistisyöppö.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

planetisti
Seuraa 
Viestejä463
Liittynyt22.9.2008
w00x
Vaihtoehtoiseksi käyttöjärjestelmäksi kelpaa mikä tahaansa windowsseista mikä on xp:tä uudempi ja 64bittinen. eli käytännössä windows 7 ja että tukee enempää kuin kahta ydintä, niin kannattaa ostaa/hommata kalliimpi versio.

Huh, mitä rahastusta.

Kannattaisiko kokeilla vanhempaa versiota firefoxista? Tuo kuulostaa ihmeelliseltä, että ongelma alkaa vasta muutaman tunnin jälkeen. Jokuhan sen aiheuttaa.

Että tällaista hyödyllistä vinkkiä täältä

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
planetisti
w00x

Huh, mitä rahastusta.

Kannattaisiko kokeilla vanhempaa versiota firefoxista? Tuo kuulostaa ihmeelliseltä, että ongelma alkaa vasta muutaman tunnin jälkeen. Jokuhan sen aiheuttaa.

Että tällaista hyödyllistä vinkkiä täältä

Hyödyllinen sikäli, että samoja muistiongelmia ei esiintynyt minulla aikaisemmilla FF:n versioilla.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Vierailija

Itsellänikin on toisella Vista-koneella samankaltaisia ongelmia (tässä tosin tuntuu FF ongelmitta toimivan), paras ratkaisu on tietty päivittää edellä mainittuun 64bit Win7:n, mutta jos ei ole halukas tekemään sijoitusta / pöllimään niin toinen helppo ratkaisu on toki selaimen vaihto: esim Google Chrome on vähintään yhtä näppärä selain.

Tuntuu typerältä päivittää selainta vanhempaan versioon kun ajantasaisia vaihtoehtojakin löytyy.

David
Seuraa 
Viestejä8875
Liittynyt25.8.2005
Neutroni
Hommasin vähän käytetyn tietokoneen, jossa on käyttöjärjestelmänä Windows Vista. Palautin sen niistä palautuslevyistä asennuksen jälkeiseen tilaan ja asensin Firefox 3.5.6:n saman tien. Aika ajoin (ehkä tunnin - kahden välein) Firefox simahtaa niin, että ei enää lataa mitään. Kun sen sammuttaa, prosessi jää taustalle. Sitä ei saa hävitettyä Task Managerilla ja sammutustakin tietokone miettii minuuttikaupalla. Onko tuo kenties joku yleinen korjattavissa oleva vika, vai hommaanko toisen selaimen?

Samantapaista takkua on ilmennyt ja nopeus on palautunut sammuttamalla adsl-pääte ja käynnistämällä uudelleen. Enemmin en ole yrittänyt asiaa toistaiseksi selvitellä.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Minulla nikotteli IE. Kirjoitusruudun rullaus sekosi. Vaihdoin FF eikä siinä ole vielä mitään ilmennyt.

Voi olla, että M$ on sijoittanut ohjelmiinsa jonkun pienen kiusan, jos käyttää paljon FF.

Nyt sitten oikein kysymysten äiti hieman offtopikkina. Minulla on uusi pöytäkone, johon oli asennettu Visva valmiiksi. En ole vielä ottanut tehokäyttöön. Kannattaako siihen ensin vaihtaa uusin käyttis ennenkuin siirtää kaikki ohjelmat auktorisointeineen?

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

IsoJussi
Seuraa 
Viestejä987
Liittynyt16.3.2005
Paul M
Minulla nikotteli IE. Kirjoitusruudun rullaus sekosi. Vaihdoin FF eikä siinä ole vielä mitään ilmennyt.

Voi olla, että M$ on sijoittanut ohjelmiinsa jonkun pienen kiusan, jos käyttää paljon FF.

Nyt sitten oikein kysymysten äiti hieman offtopikkina. Minulla on uusi pöytäkone, johon oli asennettu Visva valmiiksi. En ole vielä ottanut tehokäyttöön. Kannattaako siihen ensin vaihtaa uusin käyttis ennenkuin siirtää kaikki ohjelmat auktorisointeineen?

Sanoisin että kannattaa, koska joudut sen kuitenkin jossain vaiheessa tekemään, ja muutaman kuukauden kokemuksella olen sitä mieltä että seiska on huomattavasti parempi kuin Vista.

Mitä tulee tuohon Firefox-ongelmaan, ehkä kannattaisi kokeilla 3.6 beta 5-versiota. Itselläni on toiminut ihan hyvin, ei kaatuile ja on nopeampi kuin 3.5.

Ongelmahan voi toki johtua vaikka vanhoista ajureista tai alitehoisesta virtalähteestä, tai tähtien epäsuotuisista asennoista...

Same shit, different day...

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Itsellänikin Vista-aikaan esiintyi tuota samaa ongelmaa. Joskus sitten vaan korjautui itsekseen tilanne. Voisiko johtua viallisesta lisäosasta?

Tosimies käyttää edelleen Lynxiä.

Löytyy linux-repoistanne.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26835
Liittynyt16.3.2005

Ei se taidakaan olla Firefoxin ongelma. Kokeilin Exploreria ja se toimii samoin. Ei se ole myöskään muistin vajausongelma, tässä vehkeessä on 6 gigaa. Seuraava epäilys kohdistuu ZoneAlarm palomuuriin. Mitä sillekin sitten tekisi. Tietääkö kukaan parempaa ilmaista palomuuria, joka todistettavasti toimii Vistassa. Windowsin oma palomuuri taitaa olla kuin torjuisi piikkilangalla panssaridivisioonaa, ellen ole väärin ymmärtänyt.

Jos hommaan tähän vehkeeseen toisen kovalevyn, miten voin asentaa siihen Linuxin (vaikkapa Ubuntun, jota olen töissä menestyksellä käyttänyt) niin, että käynnistettäessä kone kysyy haluanko käyttää Vistaa vai Linuxia? Olen joskus aikojen alussa nähnyt jollakin tuollaisen. Voivatko eri käyttöjärjestelmät käyttää toistensa levyjä ristiin tuollaisessa virityksessä? Periaatteessa voisin tehdä useimmat toimet Linuxissakin, mutta en kaikkia.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Neutroni
Ei se taidakaan olla Firefoxin ongelma. Kokeilin Exploreria ja se toimii samoin. Ei se ole myöskään muistin vajausongelma, tässä vehkeessä on 6 gigaa. Seuraava epäilys kohdistuu ZoneAlarm palomuuriin. Mitä sillekin sitten tekisi. Tietääkö kukaan parempaa ilmaista palomuuria, joka todistettavasti toimii Vistassa. Windowsin oma palomuuri taitaa olla kuin torjuisi piikkilangalla panssaridivisioonaa, ellen ole väärin ymmärtänyt.

Jos hommaan tähän vehkeeseen toisen kovalevyn, miten voin asentaa siihen Linuxin (vaikkapa Ubuntun, jota olen töissä menestyksellä käyttänyt) niin, että käynnistettäessä kone kysyy haluanko käyttää Vistaa vai Linuxia? Olen joskus aikojen alussa nähnyt jollakin tuollaisen. Voivatko eri käyttöjärjestelmät käyttää toistensa levyjä ristiin tuollaisessa virityksessä? Periaatteessa voisin tehdä useimmat toimet Linuxissakin, mutta en kaikkia.

XP:n voi asentaa rinnakkaisesti Linuxin kanssa. Vistan asennus ei tykkää Linuxista. Käsittääkseni rinnakkaisen asennuksen voi kuitenkin tehdä asentamalla ensin Vistan, ja varaamalla sen jälkeen tilaa "parted":illa tai "Partition Magic":illä ja asentamalla Ubuntun sen jälkeen. Olen tosin kuullut ongelmista myös noissa tilanteissa... Jollain kokeneemmalla voi olla muita käsityksiä.

--
Seppo P.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009
Neutroni
Windowsin oma palomuuri taitaa olla kuin torjuisi piikkilangalla panssaridivisioonaa, ellen ole väärin ymmärtänyt.
Olet ymmärtänyt väärin. Todisteena Windowsin palomuurin toimivuuteen on se, ettei IT-lehdissä ja uutissivuilla esiinny uutisia sen tietoturvariskeistä sun muusta.

XP SP2:n jälkeen eli viiden vuoden ajan nyt olen käyttänyt sitä +40 koneen ainoana palomuurina, eikä mitään ongelmia ole ollut.

IsoJussi
Seuraa 
Viestejä987
Liittynyt16.3.2005

Comodon palomuuri+virustorjunta on ilmainen ja ihan hyvä.

Ubuntun asennus toisen käyttöjärjestelmän rinnalle menee suurinpiirtein niin, että heität asennuslevyn sisään ja valitset oikeat vaihtoehdot. Linux pystyy käyttämään Windowsin levyjä, mutta tietääkseni Windows ei osaa käyttää Linuxin.

Ubuntu Suomen palstoilta löytyy kyllä tarkempaa tietoa asiasta.

Same shit, different day...

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009
Seppo_Pietikainen
XP:n voi asentaa rinnakkaisesti Linuxin kanssa. Vistan asennus ei tykkää Linuxista. Käsittääkseni rinnakkaisen asennuksen voi kuitenkin tehdä asentamalla ensin Vistan, ja varaamalla sen jälkeen tilaa "parted":illa tai "Partition Magic":illä ja asentamalla Ubuntun sen jälkeen. Olen tosin kuullut ongelmista myös noissa tilanteissa... Jollain kokeneemmalla voi olla muita käsityksiä.
Toisin sanoen Windowsin asennus ei ota kantaa Grubiin (tai muuhun Linux-lataajaan), vaan kirjoittaa käynnistyslohkon uudelleen.

Ubuntua asentaessa käyttäjä voi itse valita, minne se asennetaan. Jos urpo käyttäjä haluaa lohkaista vanhalta osiolta palasen, hän menettää koko sillä alueella olleen datan. Itselläni oletusasetuksia käyttäessäni Ubuntu asensi itsensä 2,65 gigan osioon... joka ei tietenkään riittänyt mihinkään. Joten konffatkaa ihmeessä itse. Jos ei tiedä mitä on tekemässä, parempi jättää tekemättä.

Vista ja 7 osaavat pienentää osioiden kokoa. Joten Partition Magicia ei välttämättä tarvita osioiden koon muutoksessa. Ensin kannattaa kokeilla Windowsin omaa levyn hallintaa ja sitten vasta tuota maksullista PM:a.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Saw
Seppo_Pietikainen
Toisin sanoen Windowsin asennus ei ota kantaa Grubiin (tai muuhun Linux-lataajaan), vaan kirjoittaa käynnistyslohkon uudelleen.

Ubuntua asentaessa käyttäjä voi itse valita, minne se asennetaan. Jos urpo käyttäjä haluaa lohkaista vanhalta osiolta palasen, hän menettää koko sillä alueella olleen datan. Itselläni oletusasetuksia käyttäessäni Ubuntu asensi itsensä 2,65 gigan osioon... joka ei tietenkään riittänyt mihinkään. Joten konffatkaa ihmeessä itse. Jos ei tiedä mitä on tekemässä, parempi jättää tekemättä.

Vista ja 7 osaavat pienentää osioiden kokoa. Joten Partition Magicia ei välttämättä tarvita osioiden koon muutoksessa. Ensin kannattaa kokeilla Windowsin omaa levyn hallintaa ja sitten vasta tuota maksullista PM:a.

'parted' on ilmainen ja yhtä hyvä.

--
Seppo P.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat