Ihmiset jotka todella uskovat jumalaan

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Ovatko ihmiset jotka uskovat jonkin sortin jumalaan, niin jollain tapaa tyhmempiä tai neuroottisia? Koska jos maalaisjärjellä katsotaan, niin tullaan siihen tulokseen että ei ole mitään jumalaa olemassa. Tietenkään en pysty sanomaan etteikö jotain jumalaa voisi olla olemassa, mutta en todellakaan menisi uskomaan tai valistamaan semmosesta, mistä loppujenlopuks ei oo päätä eikä häntää tietoa.

Sivut

Kommentit (35)

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
nuubi
Ovatko ihmiset jotka uskovat jonkin sortin jumalaan, niin jollain tapaa tyhmempiä tai neuroottisia?

Tunnen todella jumalaan uskovia ihmisiä jotka eivät ole millään tapaa tyhmiä tai neuroottisia. Tunnen myös ateisteja jotka eivät ole tyhmiä eivätkä neuroottisia. Tunnen myös tyhmiä ja neuroottisia ihmisiä.

Vierailija

tyhmempiä ainakin. Serkun kanssa väiteltiin maailman luomisesta ym. Nyt se on jonkun hihhulilahkon pastori ja uskoo että raamattu on kirjaimellisesti totta. Pahimman lajin krerationisti.

Vierailija

Uskominen tai taipuvaisuus uskonnollisuuteen taitaa olla ihmisen geeneissä, jota on vaikea vastustaa, kuten taipuvaisuus lihavuuteen tai alkoholismiin.

Ne ihmiset joilla ei ole tällaisia taipumuksia, on aika vaikeaa ymmärtää näitä inhimillisiä puolia ihmisessä.

Mielestäni kaikilla ihmisillä on vähinttään yksi tai useampi heikkous, jota muut lajikumppanit jollain tavalla paheksuvat.

Kuka heittää ensimmäisen kiven...

Arkkimeedees
Seuraa 
Viestejä995
Liittynyt13.12.2009
nuubi
Ovatko ihmiset jotka uskovat jonkin sortin jumalaan, niin jollain tapaa tyhmempiä tai neuroottisia? Koska jos maalaisjärjellä katsotaan, niin tullaan siihen tulokseen että ei ole mitään jumalaa olemassa.

Jokaisen ihmisen jumaluus on heidän omissa päissään. Sitä mitä ei voi ymmärtää. En usko jumalaan siinä mielessä, että se olisi konkreettinen hahmo. Jeesusta pidän lähinnä taikurina, Chris Angelin tyylisenä hemmona. Huomatkaa "Chris Angel". Jeesus varmaan ihan oikeasti lavasti oman kuolemansa ja poistui sitten takavasemmalle, minne lie.

Kirkolla on oma roolinsa yhteiskunnassa, ja sitä hoitakoon kunnialla. Mutta yksikään tuntemani pappi ei usko jumalaan.

Vierailija
Tuomas_Akvinolainen
Uskominen tai taipuvaisuus uskonnollisuuteen taitaa olla ihmisen geeneissä, jota on vaikea vastustaa, kuten taipuvaisuus lihavuuteen tai alkoholismiin.

Ne ihmiset joilla ei ole tällaisia taipumuksia, on aika vaikeaa ymmärtää näitä inhimillisiä puolia ihmisessä.

Mielestäni kaikilla ihmisillä on vähinttään yksi tai useampi heikkous, jota muut lajikumppanit jollain tavalla paheksuvat.

Kuka heittää ensimmäisen kiven...

Hyvin usein olen havainnut paheksuntaa uskonnottomuutta kohtaan. Olen saanut osani siitä kouluaikana kun kieltäydyin uskonnosta. Sama toistui opiskeluaikana kun oli jotain uskonnollisia rituaaleja joista kieltäydyin. Jopa armeijassa löytyi näitä uskonnollisia suvaitsemattomia jotka paheksuivat ja ihmettelivät kun en (emme osa porukasta) menneet valaan.

Luulisin, että kyse on pikemminkin ihmisluonteesta. Suomalaisille ainakin tyypillistä on lojaalius ja joukkoon kuuluminen. Moni ei uskalla kyseenalaistaa oletettuja arvoja.

En väittäisi, että uskovaisten älykkyys olisi vähäisempi, mutta tuntuu ikään kuin tietty osa kapsiteetista olisi off ja toisaalta osa aivoista kävisi yli kierroksilla.

Itse toisinaan kadehdin uskovaisia. Elämä voi olla värikkäämpi kun kaikki ei perustu realismiin. Edes kuolemaa tarvitse pelätä. Hyvä vertaus on aikuistuminen. Maailma on viaton ja turvallinen äidin sylissä, mutta sitten kun aloittaa oman elämän ja joutuu ottamaan vastuun. Elämä ei olekaan enään niin yksinkertaista. Elämä voi jopa alkaa pelottamaan. Ei ole enää tukipilaria.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

eihän se tee tyhmäksi että elää valheessa... suurin osa ihmisistä elää valheessa. haluaa uskoa että kaikki on hyvin vaikkei ole. neuroottiseksi se kyllä saattaa heikon psyykkeen saada.

toisen polven pilkkuvirhe

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
sinnipirtti
eihän se tee tyhmäksi että elää valheessa... suurin osa ihmisistä elää valheessa. haluaa uskoa että kaikki on hyvin vaikkei ole. neuroottiseksi se kyllä saattaa heikon psyykkeen saada.

Tai sitten se rauhoittaa ja antaa voimia jaksaa läpi paskan elämän. Mikä ei mun mielestä ole huono asia.

Vierailija
nuubi
Ovatko ihmiset jotka uskovat jonkin sortin jumalaan, niin jollain tapaa tyhmempiä tai neuroottisia? Koska jos maalaisjärjellä katsotaan, niin tullaan siihen tulokseen että ei ole mitään jumalaa olemassa. Tietenkään en pysty sanomaan etteikö jotain jumalaa voisi olla olemassa, mutta en todellakaan menisi uskomaan tai valistamaan semmosesta, mistä loppujenlopuks ei oo päätä eikä häntää tietoa.

Kas ihminen kun on vain pieni kärpäsen paska tässä suuressa rajattomassa avaruudessa. Heikkoina hetkinä on luonnollista uskoa johonkin suurenpaan, kaikkivaltiaaseen voimaan, itsensä ulkopuoliseen voimaan.

Vierailija
Vpää

Edes kuolemaa tarvitse pelätä.

Ai, no miksi uskovaiset sitten ovat innokkaimpia eutanasian vastustajia, jos kuolemaa ei tarvitse pelätä?

Vierailija
CE-hyväksytty

Tai sitten se rauhoittaa ja antaa voimia jaksaa läpi paskan elämän. Mikä ei mun mielestä ole huono asia.

Kumma kyllä, minua rauhoittaa kovasti tieto siitä, että olemme kehittyneet evoluutiossa, maapallo on syntynyt miljardeja vuosia sitten ja maailmankaikkeus on saanut alkunsa alkuräjähdyksessä... Minulle myös antaa kovasti voimia tietää se, että ihminen on vain älykäs eläin, jonka valtakausi on juuri nyt. Loppujen lopuksi meillä ei ole sen kummempaa merkitystä, eikä minun tarvitse kuolemani jälkeen olla vastuussa tai tuomiolla yhtään mistään.

En viitsi edes kuvitellakaan, millainen syyllisyys, stressi ja epävarmuus mielessäni liikkuisi, jos perustaisin elämäni uskontoon!

RaahenTiikeri
Seuraa 
Viestejä973
Liittynyt18.2.2009

Kyllä minä jonkin sortin 'yliluonnolliseen' uskon.On sen verran lähipiirissä kaikkea pientä tapahtunut.Että kyllä periaatteessa voi uskoa,että on joku suurempikin voima,joka katselee 'muurahaistensa' perään,jopa kaitsee.
Mitään uskontoa en kyllä tunnusta,enkä ymmärrä eri uskontojen tiukkojakaan ohjeita/normeja/kieltoja...mitä tekemistä niillä on sen kanssa,että ihminen uskoo olevan olemassa 'jonkun'.Toki monissa uskonnoissa on hyviäkin piirteitä,joitten noudattamisesta olisi huomattavan paljon hyötyä isoille ihmisjoukoille.

Toisaalta kun miettii,niin noista lähipiirin yliluonnollisista kokemuksista iso osa on ollut sellaisia,jotka olisi selitettävissä vielä tuntemattomien aivojen toimintatapojen ja piilossa olevalla kapasiteetilla.Se on mielestäni mielenkiintoinen aihe.Onhan paljon näyttöä ihmisten 'muuttumisesta' suurten,enimmäkseen aivoihin kohdistuvien,onnettomuuksien jälkeen.

Vierailija
Arkkimeedees
nuubi
Ovatko ihmiset jotka uskovat jonkin sortin jumalaan, niin jollain tapaa tyhmempiä tai neuroottisia? Koska jos maalaisjärjellä katsotaan, niin tullaan siihen tulokseen että ei ole mitään jumalaa olemassa.

Jokaisen ihmisen jumaluus on heidän omissa päissään. Sitä mitä ei voi ymmärtää. En usko jumalaan siinä mielessä, että se olisi konkreettinen hahmo. Jeesusta pidän lähinnä taikurina, Chris Angelin tyylisenä hemmona. Huomatkaa "Chris Angel". Jeesus varmaan ihan oikeasti lavasti oman kuolemansa ja poistui sitten takavasemmalle, minne lie.

Kirkolla on oma roolinsa yhteiskunnassa, ja sitä hoitakoon kunnialla. Mutta yksikään tuntemani pappi ei usko jumalaan.

Vähän samaa tulokseen olen tullut itsekin... ihmiset ovat tyhmiä, jos väittävät jonkun uskovan jumalaan, kun eivät kuitenkaan voi nähdä mitä se kokemuksena tarkoittaa... ihan samahan on sanoa uskovansa elämään tai vaikka sattumaan, maailmankaikkeuden harmoniaan... en vain näe eroa... kaikki johonkin uskovat...
Suusanallinen saishe on viimekädessä yhdentekevää...
Oleellisempana asiana pidänkin sitä, ettei vakioisi "jumalaa" tietyksi kuvaksi...
Tyhmimpiä kaiketi ovat ne, jotka uskovat minuun ja ihmettelevät miksi masentaa jne...

gamma

En viitsi edes kuvitellakaan, millainen syyllisyys, stressi ja epävarmuus mielessäni liikkuisi, jos perustaisin elämäni uskontoon!

Miksi sitten kuitenkin teet niin?
Sinullahan on ihan oma uskontosi kuitenkin... ajatukset, kuvitelmat jne... ja hyvin pitkälle niiden mukainen kokemus...

Vierailija
pienisieni

gamma

Miksi sitten kuitenkin teet niin?
Sinullahan on ihan oma uskontosi kuitenkin... ajatukset, kuvitelmat jne... ja hyvin pitkälle niiden mukainen kokemus...

Ei minulla ole uskontoa. En siis tunnusta mitään uskontoa, enkä myöskään usko minkään yliluonnollisen olemassaoloon (toisin kuin esim. RaahenTiikeri tuossa kertoi tekevänsä). Maailmankuvani on tieteellinen, ja se, mitä se ei selitä, on vain asia, jota emme (vielä) tiedä.

Ajatukseni ja kuvitelmani eivät ole mikään uskonto. Tiedän senkin, että muodostan kuvani maailmasta kuten ihminen tekee (ihmisen aivoilla ja aisteilla), joten mulla on aina tavallaan subjektiivinen näkemykseni, mutta ei se mikään uskonto ole. Tai jos on, niin sitten sulla on joku erikoinen määritelmä uskonnosta.

petsku
Seuraa 
Viestejä1473
Liittynyt6.6.2009
RaahenTiikeri
Että kyllä periaatteessa voi uskoa,että on joku suurempikin voima,joka katselee 'muurahaistensa' perään,jopa kaitsee.

Minä uskon Jupiteriin. Jupiter suo turvaa, suojaa ja vakautta.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat