Kiina avasi maailman nopeimman junareitin

Seuraa 
Viestejä8848
Liittynyt26.3.2009

Kiina etenee hurjaa vauhtia rautatiealalla, vasta kävin matkustamassa 431 km/h magneeettilevitaatiojunalla, nyt uutiset kertovat yli 1000 km:n reitin avauksesta, jossa keskinopeus on 350 km/h ja huippu lähes 400 km/h, ilmeisesti
kuitenkin "konventionaalisemmalla" tekniikalla eli pyörillä, magneettijuna lienee vielä liian kallista tekniikkaa.

Tuolla MAGLEV-museossa SongYangissa kertoivat, että 350 km/h alkaa olla pyörällisellä junalla tekninen maksimi, siitä yli vastus käy liian suureksi ja levitaatio on ainoa ratkaisu siitä ylöspäin. Teoriassa maglev voisi kulkea tyhjiöputkessa jopa 2400 km/h eli tuplasti äänen nopeudella.

http://news.yahoo.com/s/afp/20091226/wl ... nsportrail

Laitetaan tähän vielä uudelleen tuo MAGLEV-video :

http://www.youtube.com/watch?v=IT-mVT-ORww

Sivut

Kommentit (79)

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007
Ertsu
Anteeksi maalaisuuteni, mutta miten maglev-junassa tuotetaan eteenpäin työntävä voima, kun pyöriä ei ole ?

vaikka magneettikentällä?

toisen polven pilkkuvirhe

Vierailija

Aikanaan japanilaiset kieltäyty toimittamsta kiinalle nopeita junia. Olivat sitä mieltä että kinut kopioi ja jää luu käteen.
Sakut suostu yhteistyöhön, aika näyttää kuinka käy?

Uus lentokenttä oli pitkään avaamatta koska kiinalaiset ei maksanu sakuille laskujaan tekniikasta. Lopulta olympialaiset pakotti.

Hannu Tanskanen
Seuraa 
Viestejä8848
Liittynyt26.3.2009
Ertsu
Anteeksi maalaisuuteni, mutta miten maglev-junassa tuotetaan eteenpäin työntävä voima, kun pyöriä ei ole ?



Ei ollenkaan tarvitse pyydellä anteeksi, tämä tekniikka on niin uutta, että minäkin pääsin sen saloista perille vasta kahlattuani sitä esittävää "museota" läpi parin tunnin ajan !

T-palkin muotoisessa kiskossa on suoraksi vedetty kolmivaihemoottorin staattori, juna itse on roottori, siis kisko
on lineaarimoottori, jonka segmenteissä junan nopeutta säädellään jaksoluvulla, joka vaihtelee 0 - 300 hertsiin. Tarvitaan kaikkiaan kolme eri magneettikenttää. Yksi staattinen kenttä nostaa junan 10-15 cm ylös kiskosta, magneettinavat ovat samannimisiä junassa ja kiskossa ja siis karkoittavat toisiaan. Kolmas kenttä on ohjailukenttä sivusuunnassa, sen voimakkuutta täytyy säätää epäsymmetrisesti kaarteissa. Junan magneetit ovat suprajohtavilla käämeillä. Testeissä junalla on ajettu lähes 600 km/h. Juna on kuljettajaton, SongYangin pään ohjailukeskus kontrolloi, virtaa syöttää kaksi 110 kV:n muuntajaa, käyttöjännite on 20 kV. Juna kuluttaa energiaa vain noin 1/7 tavallisen junan vastaavasta ja on lähes äänetön ja värinätön. Uskomaton vehje koettuna, matka-aika
on tarkalleen 7 min 20 s tuolla 30 km:n matkalla, ensin kiihdytetään 4 minuuttia 431 km/h:iin, jota pidetään tasan minuutin, sitten loppu on jarrutusta, siksi keskinopeudeksi tulee vain 250 km/h näin lyhyellä matkalla.

Hannu Tanskanen
Seuraa 
Viestejä8848
Liittynyt26.3.2009
CE-hyväksytty
Kuinka pitkä kiskossa on yksi segmentti? Metrejä?

No ei. Varmaan puoli metriä, jos taajuus on maksimissaan 300Hz?




En tarkkaan muista, itse nuo magneettielementit näyttivät noin kymmenmetrisiltä, kenttähän sammuu heti junan ohitettua ja siirtyy edessä olevaan. Junayksikkö on noin 75 m pitkä ja identtinen molemmista päistä, pääteasemalla se vain lähtee kääntymättä takaisin päin.

Vierailija

Ihmisten liikkuminen paikasta toiseen, mutta entäs rahti?

Onkohan rahtisovelluksia suunitteilla?

Tyhjiötunnelijuna jossa rahti kiitäis jatkuvalla syötöllä 2400kmh olis keksintö joka muuttais maailman.

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006
Hannu Tanskanen

En tarkkaan muista, itse nuo magneettielementit näyttivät noin kymmenmetrisiltä



Yhdessä kymmenmetrisessä pätkässähän voisi olla sisällä useita elementtejä? Energiatehokkuuden kannalta lienee järkevämpää jakaa elementit pieniin pätkiin.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Hannu Tanskanen
Seuraa 
Viestejä8848
Liittynyt26.3.2009
Gabriel
Ihmisten liikkuminen paikasta toiseen, mutta entäs rahti?

Onkohan rahtisovelluksia suunitteilla?

Tyhjiötunnelijuna jossa rahti kiitäis jatkuvalla syötöllä 2400kmh olis keksintö joka muuttais maailman.




Kyllä varmasti. Kyllä tuon MAGLEV´n kyydissäkin tunsi tulevaisuuden koskettavan, pyörä oli tärkeä keksintö, mutta kohta sen aika on ohi, kuten polttomoottorinkin. Enpä ennen
ollut maanpinnalla noin kovaa kulkenut, edellisestä eli EuroStarilla Lontoosta Pariisiin Kanaalitunnelin läpi, jolloin juna kulki Ranskan puolella tasan 300 km/h on jo yli vuosikymmen.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
Hannu Tanskanen
Gabriel

Kyllä varmasti. Kyllä tuon MAGLEV´n kyydissäkin tunsi tulevaisuuden koskettavan, pyörä oli tärkeä keksintö, mutta kohta sen aika on ohi, kuten polttomoottorinkin.




Eihän se kuitenkaan liikkeelle lähde magneeteilla?

Vierailija

Hannu T. kirjoitti muun muassa:
"Junan magneetit ovat suprajohtavilla käämeillä. Testeissä junalla on ajettu lähes 600 km/h. Juna on kuljettajaton."

Niin varmasti on ilman kuskia; ainakaan minä en suostuisi kuljettajaksi!

Hannu Tanskanen
Seuraa 
Viestejä8848
Liittynyt26.3.2009
vihertaapero
Hannu Tanskanen

En tarkkaan muista, itse nuo magneettielementit näyttivät noin kymmenmetrisiltä



Yhdessä kymmenmetrisessä pätkässähän voisi olla sisällä useita elementtejä? Energiatehokkuuden kannalta lienee järkevämpää jakaa elementit pieniin pätkiin.



Tässä kuva yhdestä "riisutusta" elementistä:

Hannu Tanskanen
Seuraa 
Viestejä8848
Liittynyt26.3.2009
CE-hyväksytty
Hannu Tanskanen
Gabriel

Kyllä varmasti. Kyllä tuon MAGLEV´n kyydissäkin tunsi tulevaisuuden koskettavan, pyörä oli tärkeä keksintö, mutta kohta sen aika on ohi, kuten polttomoottorinkin.




Eihän se kuitenkaan liikkeelle lähde magneeteilla?



Kyllä se lähtee, siinä EI ole pyöriä ! Museossa esitettiin aikaisempia kehitelmiä Saksassa. Silloin kun käytettiin nostavia magneetteja, tarvittiin pyörät ensimmäiseen n. 60 km/h saakka,
levitaatiomagneeteilla tästä päästiin. Siis sehän on lineaarinen kolmivaihemoottori, lähtee sekin pyörimään ilman apua, staattorin magneettikenttä siis pyörii ja pyörittää kestomagneettiroottoria ja tässä staattori on kisko.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
Hannu Tanskanen

Kyllä se lähtee, siinä EI ole pyöriä ! Museossa esitettiin aikaisempia kehitelmiä Saksassa. Silloin kun käytettiin nostavia magneetteja, tarvittiin pyörät ensimmäiseen n. 60 km/h saakka,
levitaatiomagneeteilla tästä päästiin.

Aha.

Hannu Tanskanen

Tässä kuva yhdestä "riisutusta" elementistä:


Niin mä ajattelin, että jos kelat olis puolen metrin välein ja ne syttyis ja sammuis 300 kertaa sekunnissa, niin nopeus olis jotakuinkin sopiva.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Gabriel
Ihmisten liikkuminen paikasta toiseen, mutta entäs rahti?

Onkohan rahtisovelluksia suunitteilla?

Tyhjiötunnelijuna jossa rahti kiitäis jatkuvalla syötöllä 2400kmh olis keksintö joka muuttais maailman.




Rahdilla on harvoin yhtä suuri kiire päästä pisteestä B pisteeseen A kuin ihmisillä. Rahdin suhteen päätarve on yleensä kuljetuskapasiteetti*km/euro. Siksi todella suuret konttialukset ovat jo nyt mullistaneet mantereiden väliset rahtikuljetukset.

Rahdin suhteen vaikuttaa myös kuljetettavan rahdin arvo ja säilyvyys, jolloin myös lentorahti on kannattavaa.

Tyhjiötunnelijunan kannattavuus edellyttäisi todella suurta mullistusta kuljetettavan rahdin luonteen suhteen.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat