Rubikin kuutio ja tämän ratkaisijat

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Terve,

Olen innostunut tosta rubikin kuutiosta ja olen harjoitellut eri algoritmeja ja menetelmiä sen ratkaisemiseksi.

Asia mikä minua ihmetyttää on se että monet väittävät että ovat rakaisseet tämän ilman ohjeita (tai "äitini on ratkaissut tämän kun olin pieni").

Onko minkäänlaista edes suuntaa antavaa tutkimusta tai tietoa minkälaiset mahdollisuudet tavan kaduntallaajalla on ratkaista rubikin kuutio, ilman että hän saa tietoonsa tarkempia tekniikoita tai algoritmeja?

Sana on vapaa!

Sivut

Kommentit (17)

xyzzy
Seuraa 
Viestejä72
Liittynyt1.11.2007

Silloin kun Rubikin kuutio tuli monikin ratkaisi sen ominpäin. Mutta melko harvinaista se oli. Ensimmäisen suomenmestaruuden voitti kaveri, joka oli itse keksinyt ratkaisun. Kuutio oli suhteellisen kauan myynnissä ennen kuin ensimmäinen ratkaisu "kaava" julkaistiin. Muistaakseni suomen kuvalehdessä. Se oli se järjestelmällinen tapa, jolla ei kisoissa pärjännyt.

Luulen että kaikki kisoissa pärjänneet olivat oman systeemin kehittäneet. Ihme asioista sitä kisataan/kisattiin.

Vierailija

Pyörittelin tuota about 12 vuotiaana ulkomailla, silloin ratkaisu jäi siihen että kaksi "särmäpalaa" olisi pitänyt kääntää paikallaan, enkä tiennyt sitä algoritmia. Vähän paremmalla tuurilla se olisi siis ratkennut loppuun asti.

Vierailija

Rubiikin ihana kuutio.
Ominpäin minäkin tähän "kaavan" löysin,ja osallistuin
jopa nopeuskilpailuihin, mutta ei lähemmäs minuutin ajoilla
päästy edes 10n sakkiin.

rubiikin tynnyri oli kans aivan mahtava

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
john.steel

Onko minkäänlaista edes suuntaa antavaa tutkimusta tai tietoa minkälaiset mahdollisuudet tavan kaduntallaajalla on ratkaista rubikin kuutio, ilman että hän saa tietoonsa tarkempia tekniikoita tai algoritmeja?

Sana on vapaa!

Onnistuu helposti. Eräs yksivuotias vauva ratkaisi kuution parissa kymmenessä sekunnissa.
Homma hoituu seuraavasti: opeta vauva vääntämään kuutiota mahdollisimman nopeasti. Sen jälkeen annat hänelle valmiiksi ratkaistun kuution, jota väännellä. Ota tapaus videolle ja laita se käännettynä esille youtubeen. Kun video esitetään takaperin, näyttää ratkaisu yllättävänkin helpolta. Tämän jälkeen vaan aukomaan päätä kavereille, jotka eivät saa kuutiota ratkaistua!

pepe+
Seuraa 
Viestejä253
Liittynyt16.3.2005
john.steel

...

Asia mikä minua ihmetyttää on se että monet väittävät että ovat rakaisseet tämän ilman ohjeita (tai "äitini on ratkaissut tämän kun olin pieni").

Sana on vapaa!

Itse ainakin sain ratkaistua esimmäisen kerran sen kolmessa päivässä. Tietoa ratkaisusta ei ollut muuta kuin sen että pitää ratkaista jossain järjestyksessä, ja tietysti se että ratkaisu on mahdollista. Ikää oli jotain viistoista kesää. Muistaakseni luokalla oli muitakin koulukavereita jotka sanoivat ratkaisseensa itse sen. Joten en sen ratkaisemista nyt mitenkään ihmeellisenä pidä.

yst pn

Vierailija

Mikäköhän selitys mahtaisi olla sille etten koskaan ratkaissut tuota alkuperäistä kuutiota, mutta siihen isompaan versioon ( sivut 4x4 ) ei tuhraantunut kuukauttakaan?

Vierailija
Homma hoituu seuraavasti: opeta vauva vääntämään kuutiota mahdollisimman nopeasti. Sen jälkeen annat hänelle valmiiksi ratkaistun kuution, jota väännellä. Ota tapaus videolle ja laita se käännettynä esille

Jätkä ajattelee takaperoisesti !

Vierailija
AvunTarpeessa
Mikäköhän selitys mahtaisi olla sille etten koskaan ratkaissut tuota alkuperäistä kuutiota, mutta siihen isompaan versioon ( sivut 4x4 ) ei tuhraantunut kuukauttakaan?

Se isompi on helpompi. Palautuu siihen pienimpään 2x2.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä10596
Liittynyt16.3.2005

Tuossa ei ole järjen häivää. Menee kuutio ihan epäjärjestykseen.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.
Korant: Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat