Laturin toiminta

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Yhdessä laturissa lukee että lataus jännite on 5.6 - 11.1 V
Se mikä ihmetyttää on että miten laturi voi "tietää" miten korkealla jännitteellä pitää esim. yhtä 6 V akkua ladata?

Jani

Kommentit (2)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26880
Liittynyt16.3.2005

Se voi olla vakiovirtalaturi. Se antaa nimellisvirran tuolla jännitevälillä. Se antaa mahdollisuuden ladata samalla laturilla eri kennomääriä.

ovolo
Seuraa 
Viestejä5370
Liittynyt7.7.2007
Jani_1987
Yhdessä laturissa lukee että lataus jännite on 5.6 - 11.1 V
Se mikä ihmetyttää on että miten laturi voi "tietää" miten korkealla jännitteellä pitää esim. yhtä 6 V akkua ladata?

Jani




Akun sisäinen vastus on yleensä melko pieni ja jos siihen liitetään laturi, jossa on vakiovirtaominaisuuksia, (laturin sisäinen vastus suurehko) laturin jännite tippuu samaksi, kuin akun napajännite, jolloin sama laturi käy laajalle käyttöjännitealueelle.

Vakiovirtalaturi kaipaa seurakseen automatiikkaa (tai vahdittava akun varaustilaa), eli lataus on katkaistava silloin, kun akku on täysi eli kun akun napajännite nousee tiettyyn arvoon.

Autossa käytetään vakiojännitelaturia, jonka etuna on se, että akku ei lataudu liikaa, eikä tarvita erillistä latauksen katkaisevaa automatiikkaa. Haittapuolena on se, että latausvirta pienenee latauksen edistyessä, ja akun loppulataus hidastuu.

Halvat Nicd ja NIMH-laturit ovat vakiovirtalatureita, jotka lataavat pienellä vakiovirralla ( noin 1/10 akun Ah-määrästä) ja latausaika katsotaan kellosta (12 - 14h).

Kalliimmissa latureissa on automatiikkaa, jotka tunnustelevat akun lämpötilaa ja akun jännitettä.

Uusimmat

Suosituimmat