Halvat monivitamiinit turhia?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kyse on nyt muutaman euron maksavista, usein poretablettimuotoisista, marketin hyllyiltä löytyvistä lisäravinnevalmisteista. Helpon saatavuuden ja hyvän maun vuoksi olen itsekin näitä muutaman pötkylän kuluttanut. Näiden hyöty on kuitenkin kyseenalainen kun asiaa lähemmin tarkastelee.

A-vitamiinin saantia tulisi lähinnä välttää ja suosia sen sijaan vaaratonta beetakaroteenia.

B-ryhmän vitamiineista ei tuskin ole haittaa, mutta imeytyvätkö ne? Useimpia saa myös ravinnosta riittäviä määriä. Hyödyllisiä folaatteja, B6 ja B12-vitamiineja on parempi ostaa tujumpia annoksia erikseen ja ehkä paremmassa muodossakin, jotta vaikutus olisi muutakin kuin homeopatiaa.

Askorbiinihappo eristettynä on osoitettu useissa tutkimuksissa hyödyttömäksi. C-vitamiini tulisi nauttia yhdessä kanssavaikuttavien aineiden kanssa (hedelmistä ja marjoista).

D-vitamiinin määrä on poikkeuksetta liian vähäinen. Lisäksi ei ole takuita että kyseessä on kolekalsiferolia jos pakkauksen kyljessä ei tätä tähdennetä.

E-vitamiinia edustaa poikkeuksetta dl-alfatokoferoli, mistä ei ole havaittu olevan hyötyä yksinään. Saattaa jopa olla haitaksi sotkea E-vitamiinien keskinäisiä pitoisuussuhteita.

K-vitamiini olisi vaihteeksi hyödyllinen lisä, mutta jostain syystä se on usein unohdettu, johtuuko sitten aakkoslogiikan rikkovasta nimestä. Jos sitä jostain sattuu löytymään, on sekin ilmoitettu pelkästään "K-vitamiinina", jolloin voi olettaa kyseessä olevan vähemmän hyödyllinen synteettinen muoto.

Sivut

Kommentit (18)

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008

A-vitamiinia niissä ei ole niin paljoaa että siitä olisi haittaa. Kaikki d-vitamiini on hyväksi. Parempi kuin ei mitään.
K-vitamiini on ihan turha. Poretapletteja syö useinmiten pennut ja nuoret, tuskimpa vanhukset niitä paljoaa ostelee jotka siitä k-vitamiinista lähinnä hyötyisisi. Pennuille annettuna se on vain rahan hukkaa.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Vierailija

LAINAUS

""""Pari viime päivää olen hieman tutkinut asioita. Ja mitä löysin (kirjoista, sekä netistä) teki minut hieman masentuneeksi, ja hieman vihaiseksi. Asia koskee pääasiallisesti vitamiinilisiä sekä kombinaatio lisiä (ts. lisiä missä sekä vitamiineja että mineraaleja). Olen viime kuukaudet, hyvässä uskossa, kokeillut joitakin vitamiinilisiä, ja ollut erityisen kiinnostunut niistä. Mutta enemmän ja enemmän minua alkoi epäilyttämään niiden toimivuus ja laatu. Nyt tiedän että olen ollut liian hyväuskoinen niiden suhteen, ja sinisilmäinen. Olisi pitänyt lukea ensin, ottaa selvää asioista. Nyt hieman harmittaa että laitoin kymmeniä euroja lisiin joista nyt tiedän että eivät edistä solujeni terveyttä, vaan päinvastoin voivat aiheuttaa sivuvaikutuksia ja immuunijärjestelmän heikentymistä jne. . No, virheistä oppii. Kirjoitan tämän jotta toivon mukaan joku muu oppisi jotain. Tiedän että varmaan jotkut jotka tätä palstaa lukevat tai tänne kirjoittavat ovat tienneet mitä tulen sanomaan. Ja ehkä ovat sanoneet saman, mutta kuitenkin haluan sanoa jotain mitä tuli vastaan etsiessäni tietoa. Tämä ei kuitenkaan ole kaikenkattavaa, ainoastaan alustavaa.

Ongelma on kaksihaarainen, eli ainakin kaksi ongelmaa haluan tuoda mitä vitamiini lisiin tulee. Ensimmäinen on: Synteettiset vitamiinit. Toinen on: Lisien (tablettien, kapseleiden jne.) lisä-aineet. Kun etsin tietoa vitamiinilisistä tuli useasta eng.kielisestä lähteestä vastaan tieto että apteekkien, luontaistuotteiden, marketeiden jne. vitamiinilisien vitamiinit ovat yli 90 prosenttisesti synteettisiä. Luku voi olla vieläkin suurempi, joku sanoi että 95 prosenttisesti ovat synteettisiä. Ne jotka tietävät enemmän ravintolisistä ovat usein tietoisia että "synteettinen" vitamiini on negatiivinen asia. Sana "synteettinen" voidaan määritellä hieman eri tavalla kun sitä käytetään vitamiinilisiin. Mutta tärkeää on kuitenki ymmärtää että kun jokin vitamiini on synteettinen niin se ei ainakaan ole luonnollinen. Jos otetaan esimerkiksi tiamiini, ts. B1 vit., niin luonnollisessa raaka-aineessa kuten täysjyväriisissä tämä vitamiini on luonnollisessa muodossa, eli luonnollista B1 vitamiinia, eikä synteettistä. Kun vitamiini on luonnollisessa muodossa se on optimaalisessa biologisessa muodossa ajatellen ihmisten elimistöä ja solujen terveyttä. Mutta jos tiamiinia löytyy jostain B vitamiinilisästä niin se on melkein poikkeuksetta synteettinen. Sen synteettisyyden tunnistaa siitä että se kulkee nimellä "tiamiinimononitraatti" tai "tiamiinihydrokloridi". Eli nämä kaksi ovat tavallisia synteettisiä muotoja B1 vitamiinista, eivätkä luonnollisia. Tässä vieressäni minulla on kolme ravintolisää joita tyhmyydessäni tuli ostettua. Ensimmäisenä Opti Tabs, valmistaja Vitabalans oy, Hämeenlinna. Sen B1 on tiamiini hydrokloridin muodossa, ja se selviää kun katsoo "Valmistus- ja lisäaineet" otsikon alata. Eli synteettistä B1:a. Toisena mainittakoon USA-laisen Twinlabin Maximum monivitamiini- & mineraalivalmiste. Sen B1 on synteettistä tiamiinimononitraattia, ja se selviää etiketistä. Saman valmistajan Daily One:ssa on sitä samaa synteettistä B1:a. En aio tästedes näitä pistää suuhuni. Ravitsemuksen asiantuntijat kuten Judith A DeCava ja Jon Barron, ja monet muut, ovat yhtä mieltä siitä että synteettiset vitamiinit mm. vaikuttavat elimistössä kuten lääkkeet. Englanniksi käytetään sanontaa "drug reaction". Luonnollisten vitamiinien vaikutukset elimistössä ovat ns. ravinnollisia, tai ravitsemuksellisia (eng. "nutritional reaction").

Mitä B ryhmän vitamiineihin tulee niin ainakin seuraavat yleisesti käytettävät (lisissä) muodot ovat synteettisiä:

Tiamiinimononitraatti, tiamiinihydrokloridi - synt. B1
Pyridoksiinihydrokloridi - synt. B6
Pteroyylimonoglutamiinihappo - synt. foolihappo
Kalsiumpantotenaatti - synt. B5
D-biotiini - synt. biotiini
Koliinibitartraatti - synt. koliini

A vitamiinista sanottakoon että retinyyliasetaatti ja -palmitaatti ovat tavallisia muotoja kuivissa lisissä (ts. tabletit, pulverikapselit), ja molemmat sanotaan olevan synteettisiä. Beetakaroteeni (A-vitamiinin esiaste) voi joissakin lisissä olla synteettistä. Luonnollista A vitamiinia saa eläinkunnan tuotteista. Ja luonnollista A vitamiinin esiastetta, karoteenia, saa kasvikunnan tuotteista kuten kasviksista ja marjoista. Kun syö kasvikunnan antimia missä A-esiastetta niin saa samalla koko karotenoidikompleksin, ei ainoastaan betakaroteenia, joka on tunnetuin karotenoidi.

E vitamiinin suhteen vallitsee yhtämielisyyttä että "dl" muoto on synteettistä. Useinhan E on lisissä muodossa "dl-alfa-tokoferoli". E asetaatista ja sukkinaatista, molemmat melko tavallisia, sanotaan myös että ovat synteettisiä. Molemmat ovat kuivia muotoja joita käytetään tableteissa ja pulverikapseleissa. Varmin ja paras luonnollisen E vitamiinin lähde on joku E vitamiinipitoinen luonnon raaka-aine. Esim. manteli on melko hyvä E:n lähde, kun sitä tai muuta luonnollista E vitamiinipitoista ruokaa syö niin saa koko E kompleksin, jossa 8 eri tekijää, 4 tokoferolia, ja 4 tokotrienolia. Eli niinkuin luonnollinen C vitamiini ei ole vain ja ainoastaan askorbiinihappo, vaan kokonainen kompleksi eri synergistisiä tekijöitä, niin myös luonnollinen E vitamiini on kompleksi, eikä vain ja ainoastaan alfa-tokoferoli.

K vitamiinia esiintyy harvemmin lisissä. Jos se on muodossa "menadione" niin kyseessä on synteettistä K vitamiinia.

Lisää näistä, ks.
http://www.cybertown.com/SyntheticsHowtoTell.html
www.jnwoodard.com/index_files/vitchart.pdf
http://drwonson.com/tips/oct2005.html
http://www.drugsandyourmind.com/Food/synthetics.html

Hyviä kirjoja jotka selittävät synteettisten vitamiinien ongelmia ovat Judith A DeCava:n The Real Truth About Vitamins and Antioxidants ja Vic Shayne:n Man Cannot Live On Vitamins Alone. Ensimmäinen voi olla vaikea saada käsiinsä, mutta Shaynen kirja löytyy mm. Amazon.comista. Shayne on kirjoittanut monta kirjaa samasta aiheesta. DeCavan kirja on kattavampi ja hieman teknisempi.

Toinen ongelma josta haluan jotain sanoa ovat lisien lisäaineet. Toiset ovat haitallisempia kuin toiset. Eräs tavallinen lisäaine on magnesiumstearaatti. Sitä on sekä tableteissa että joissakin pulverikapseleissa. Tri. Ron Schmid sanoo eräässä nettiartikkelissa että sitä lisätään lisiin vain sen takia jotta tuotantovaihe ei hidastuisi, eli kyseessä on täysin tarpeeton aine ravitsemuksellisesta näkökantista. Mitä vielä, Mg stearaatti on haitallinen aine, mm. sen takia että se estää ravinteiden (JOS lisä sisältää luonnollista vitamiinia tai mineraalia) imeytymistä, jopa niin paljon estää että 90 prosenttia teho-aineesta (esim. jokin mineraali) ei imeydy. Mg stearaatti voi kulkea tällä nimellä, mutta myös muilla nimillä. Esim. tri. Tolosen 125mg:n Karnosiini, jota olen ottanut viime viikot, sisältää tätä ainetta, nimellä "rasvahappojen magnesiumsuolat". Sama "rasvahappojen magnesiumsuolat" löytyy E-aine luettelosta, numeroa nyt en muista, mutta englanniksi oli muistaakseni "magnesium salts of fatty acids". Jotkut lähteet sanovat Mg stearaatista että mukana on hydrogenoitua rasvaa, eli juuri sitä haitallista teollista rasvaa jota tulisi välttää.
Tässä tuli mainituksi vain yksi turha ja haitallinen lisäaine jonkakaltaisia lisissä voi olla. Nämä ovat täysin turhia aineita jotka mm. estävät ravinteiden imeytymistä ja kuormittavat elimistöä (mm. maksaa, munuaisia) ja soluja yhtä lailla kuin synteettiset vitamiinit. Näitä lisäaineita voi esiintyä sekä vitamiinlisissä että mineraalilisissä, kuin myös kombinaatiolisissä. Jopa sellaiset lisät joissa on kunnon tehoaineita, ts. luonnollisia vitamiineja, voivat sisältää tällaisia lisäaineita jotka sitten estävät varsinaisten tehoaineiden imeytymistä, ja kuormittavat munuaisia ja maksaa, ja mitä vielä vahinkoa saavat aikaan elimistössä. Tietoa näistä lisäaineista rupesi löytymään kun pistin Yahoo-haussa hakusanoiksi

"truth about vitamin supplements"

Kaiken tämän valossa ainakin itse pyrin vastaisuudessa karttamaan ravintolisiä missä synteettisiä vitamiineja ja haitallisia lisäaineita. Sama koskee lisiä missä huonosti imeytyvässä muodossa olevia mineraaleja. Haluaisin uskoa että muilla terveystietoisilla on sama mieli. Pitkällä tähtäimellä ei kannata vahingoittaa elimistöä synteettisillä vitamiineilla ja haitallisilla lisäaineilla. Ja sanottakoon vielä että monet kalaöljykapselit sisältävät lisättyä synteettistä vitamiinia kuten DL-alfa-tokoferolia (synt. E vit.). Ja kapseleiden liivate on joidenkin lähteiden mukaan ongelmallinen aine, josta myös löytyy tietoa netistä. Ja tulisi huolehtia ettei syö härskiintynyttä kalaöljyä, koska härskiintynyt rasva on karsinogeenistä. Kapseleiden härskiintynyt kalaöljy ei sisällä elimistölle käyttökelpoista Omega 3:a. Päinvastoin se mm. heikentää immuunijärjestelmää ja lisää syöpäriskiä.

Parhaimmasta päästä olevia ravintolisiä ovat sellaiset luonnolliset lisät kuin vehnänorasmehu-jauhe, chlorella-jauhe, Strath yrttihiivavalmiste. Tällaiset ovat melkein poikkeuksetta lisäaineettomia eivätkä sisällä synteettisiä vitamiineja. Näistä voidaan oikeasti sanoa että ovat ruokaa tiivistetyssä muodossa. Englanninkielellä käytetään tällaisista luonnollisista lisistä sanontaa "(natural) food concentrates"."""

http://keskustelu.suomi24.fi/node/4268160

Neonomide hyvänä englanninkielitaitoisena löytäneen tieteellistä tutkimusta varmaankin tästä.

Vierailija

Minulla on rainbowin monivitamiinia ja on niistä tietysti hyötyä. Saattaa olla ettei kaikki kivennäisaineet ja vitamiinit imeydy niin hyvin sekaisin otettuna, mutta on niistä silti hyötyä.
Että syökää vaan kalliimpia vitskuja, jos olette niin idiootteja.

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Typerä kysymys: Mikä tekee synteettisesti valmistetuista vitamiineista niin paljon huonompia kuin ns. luontaisista? Luontaisetkin on irrotettu ravintoaineista ja sotkettu keinotekoisiin väliaineisiin.

(Toki parasta olisi saada kaikki vitamiinit ravinnosta ja auringosta, josta elimistö ne enimmäkseen osaa itse irrottaa ja hyödyntää, mutta jos sattuu olemaan imeytymishäiriö tai allergia tms, niin miksi synteettinen vitamiini olisi niin paljon huonompi? Eikö se ole sama molekyyli, niin tai näin?)

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Vierailija
Pikku Gen
Typerä kysymys: Mikä tekee synteettisesti valmistetuista vitamiineista niin paljon huonompia kuin ns. luontaisista? Luontaisetkin on irrotettu ravintoaineista ja sotkettu keinotekoisiin väliaineisiin.

(Toki parasta olisi saada kaikki vitamiinit ravinnosta ja auringosta, josta elimistö ne enimmäkseen osaa itse irrottaa ja hyödyntää, mutta jos sattuu olemaan imeytymishäiriö tai allergia tms, niin miksi synteettinen vitamiini olisi niin paljon huonompi? Eikö se ole sama molekyyli, niin tai näin?)


Ainoa vaatimus synteettisille vitamiineille on, että ne käyttäytyvät kehossa samoissa rooleissa kuin alkuperäinen. Eihän foolihappoa tai syanokobalamiiniäkään esiinny luonnossa. Joskus huomataan jälkeenpäin, ettei synteettinen muoto toteuta kaikkia vaadittavia rooleja kuten menadionen kanssa kävi. Lisäksi se oli toksista, toisin kuin luonnolliset K-vitamiinit. Lisäksi synteettisen E-vitamiinin molekyyli esiintyy hieman eri asennoissa kuin luonnollisen, mitä ihmiskeho osaa hyödyntää parhaiten. On kuitenkin liioittelua jauhaa yleisesti synteettisten vitamiinien myrkyllisyydestä.

Oleellista on ympäristö missä vitamiinit esiintyy, löytyykö sieltä myös niitä vaikuttavia aineita, joita ei vielä ymmärretä. E-vitamiinin tapauksessa ennen luultiin alfa-tokoferolia ainoaksi vaikuttavaksi muodoksi, kun uusimmat tutkimukset ovat osoittaneet gamma-tokoferolin potentiaalia myös. [1] Kun tietämys ei ole vielä riittävä yhtä hyvien vitamiinien valmistamiseen kuin luonnossa esiintyy, täytyy myös suojaravintoaineet tyytyä syömään ruuasta kuten muutkin nisäkkäät tekevät. Ravintoarvoja vertailemalla kourallinen pähkinöitä ja siemeniä antaa vähintään saman hyödyn kuin tavallinen monivitamiini.

Vierailija

"""Suomalaiset ravitsemussuositukset toteavat yksiselitteisesti, että aivan tavallisesta kaupasta saatavalla ruoalla voi taata itselleen kaikki tarvittavat vitamiinit. Vitamiinivalmisteiden käyttö on kuitenkin suositeltavaa tietyissä ikävaiheissa ja erityistilanteissa (D-vitamiini: vauvat ja lapset, talviaikana raskaana olevat ja imettävät naiset, vegaanit ja pääosin sisätiloissa olevat ikäihmiset; foolihappo: raskaana olevat naiset; B12-vitamiini: vegaanit).

Monivitamiinivalmisteiden käyttö on myös perusteltua, jos energian saanti on poikkeuksellisen matala pitemmän aikaa esimerkiksi laihdutettaessa. Kaksi vuotta sitten Yhdysvalloissa julkaistut Harvardin ravitsemussuositukset ovat ottaneet hieman sallivamman kannan. Harvardin suosituksen mukaan osalle meistä voi olla hyödyksi yksi monivitamiinipilleri päivässä yhdessä terveellisen ruokavalion kanssa, vaikka vankka tieteellinen näyttö puuttuukin.

Aikaisempien tutkimusten mukaan ravintoainevalmisteiden suurin käyttäjäryhmä on hyvin koulutetut kaupungeissa asuvat naiset, joiden ruokavalio ja elämäntavat ovat muutenkin kohdallaan."""

Laihduttajat: kun vaihtaa ylenmääräisen viljan ja sokerin ruokaan, niin saa ravinteitakin entisen sössön tilalla.

http://www.ktl.fi/portal/suomi/tietoa_t ... ohdallaan/

Eli hommaa ei tutkita edes suomessa.

Lääketehtaat pääasiassa valmistavat synteettisiä monivitamiineja. Ja syynkin nyt arvaa.

Jopa meidän korruptoitunut L-A niitä mainosti Orionin mainoksessa syövänsä näitä apteekin hyllyn edessä.

Englanniksi valmisteista löytyneen tietoa, jos jotain kiinnostaa, niin eikun google laulamaan.

Itse pitäydyn safkassa ja magnesium ja kalkki imeytyvistä malleista.

D:tä tietysti syödään, mutta sehän on tutkittu, mutta ei tietenkään sitäkään suomessa, jossa kaikki tutkijat on maksettu hiljaiseksi

Ihanassa tuppukylässä asutaan.

Ja pakolaiset ulos täältä.

Vierailija
MsHorton
Ihanassa tuppukylässä asutaan.

Ja pakolaiset ulos täältä.




Tiesitkö, että ruoka kokee luonnottomia nopeuksia, kun sitä viedään autolla kauppaan?

Vierailija
Pikku Gen
Typerä kysymys: Mikä tekee synteettisesti valmistetuista vitamiineista niin paljon huonompia kuin ns. luontaisista? Luontaisetkin on irrotettu ravintoaineista ja sotkettu keinotekoisiin väliaineisiin.

(Toki parasta olisi saada kaikki vitamiinit ravinnosta ja auringosta, josta elimistö ne enimmäkseen osaa itse irrottaa ja hyödyntää, mutta jos sattuu olemaan imeytymishäiriö tai allergia tms, niin miksi synteettinen vitamiini olisi niin paljon huonompi? Eikö se ole sama molekyyli, niin tai näin?)




Mä tiedän tähän jotain tippii! Sen imeytymisen takana on molekyylien oikea/vasen-kätisyys. Luonnolliset vitskut on kaikki muistaakseni oikeakätisiä ja elimistössä on vain kamaa mikä osaa pilkkoa niitä. Synteettisesti valmistetussa kamassa on myös vasenkätistä kamaa.

Ja mul saattaa nyt mennä kätisyydet sekasin, en jaksa googlaa, saattaa olla että kaiken piti olla nimenomaan toistenpäin...

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Erikoista on että kun menee tavalliseen ruokakauppaan, juurikin ne valmiisteet joissa on naurettavat 7,5 tai 10 ug D-vitamiinia ovat aina nimeltään mega, super, hyper jne.

Jos suosituksia D:n suhteen nostetaan, niin muutetaankohan kyseisten tuotteiden pitoisuuksia vai tehdäänkö uusia tuotteita ja mitä niiden nimiksi laitetaan?

Vierailija

Monivitamiineja ei ole tullut käytettyä aikoihin. Monipuolisesti syömällä saa enemmän kuin tarpeeksi oikeastaan kaikkea paitsi D:tä. Eräs kaverini mainitsi että näiden multivalmisteiden syöminen aiheuttaa hänelle aina väsymystä.

Vierailija
Puudeli
Eräs kaverini mainitsi että näiden multivalmisteiden syöminen aiheuttaa hänelle aina väsymystä.



Johtuneeko elimistön omasta puhdistumisreaktiosta, kun täytyy saada kemikaalit ulos eli maksa ja munuaiset tekee duunia normaalia enemmän.

Pahoinvointi on yleisin sivuvaikutus, mitä porukat ovat kertoneet.

Ja itselleni tulee ainakin foolihaposta ja B6:sta hirveät lihaskrampit. Muuta en ole edes uskaltanut syödä sen jälkeen, mitä niistä olen lukenut.

Luonnollisista ravinnelisistä tätä ei tapahdu.

Syön kyllä pillereitä, mutta sisältö on tarkkaan määritelty.

Tässä pari linkkiä toiselta palstalta suomeksi:

http://www.helium.com/items/105747-the- ... e-vitamins

http://www.luontaisnetti.fi/artikkelit_vitamiinit.htm

http://sundqvist.blogspot.com/2008/05/s ... liset.html

http://www.skepsis.fi/lehti/2000/2000-4kola.html

http://www.verkkoklinikka.fi/?page=6440894&id=1482028

Vierailija

"""Vitamiinien tarve kannattaa tyydyttää ruoalla jo senkin vuoksi, että esimerkiksi kasviksissa on vitamiinien ohella paljon muitakin hyödyllisiä aineita kuten soluja hapettumiselta suojaavia flavonoideja.

–Tutkimukset myös osoittavat, että kaikki synteettisessä muodossa saadut ravintotekijät eivät toimi samoin kuin luonnollisessa muodossa nautitut. Sen takia suosittelisinkin syömään mieluummin porkkanan päivässä kuin ottamaan vitamiinivalmistetta. """

http://www.turkulainen.fi/Extrat/Tervey ... kavaliosta

Vierailija
basa
Kyse on nyt muutaman euron maksavista, usein poretablettimuotoisista, marketin hyllyiltä löytyvistä lisäravinnevalmisteista. Helpon saatavuuden ja hyvän maun vuoksi olen itsekin näitä muutaman pötkylän kuluttanut. Näiden hyöty on kuitenkin kyseenalainen kun asiaa lähemmin tarkastelee.

A-vitamiinin saantia tulisi lähinnä välttää ja suosia sen sijaan vaaratonta beetakaroteenia.


Nimenomaan valmisteiden beetakaroteeni on joissakin tutkimuksissa todettu haitalliseksi ainakin tupakoitsijoille. Ainakin keuhkosyövät lisääntyivät beetakaroteenin käyttäjillä. Kukaan ei kuitenkaan ole todennut vielä esimerkiksi porkkanaa syöpävaaralliseksi

Myös muita vitamiineja valmistemuotoisesti käyttävien todettiin elävän lyhempään. Aito terveellinen ruoka ja sen ravintoaineet ovat siis edelleen top1!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat