Jälkikasvu opettajana

Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005

Varoituksen sana lukijoille; edessä on raskasta ja vakavaa tekstiä, josta ei irtoa kepeää huumoria ja palstalta tuttua omaksi iloksi riitelyä. En myöskään tiedä mitä tälle tapahtuu; keskustelunavaukseksi teksti on surkea. Se vain piti kirjoittaa eräänä päivänä, enkä sille muutakaan paikkaa keksinyt.

Tunteiden skaalan laajentuminen äärimmäiseen rakkauteen - jälkikasvu opettajana.

Oman lapsen ilmaantuminen maailmaan opettaa aivan uudenlaisia tunteita ihmiselle. Sitä ennen ihminen ei ole täydellinen. Ennen lasta ei voi tietää millainen tunne on kokonaisvaltainen, täydellinen, puhdas rakkaus. Sellainen, joka ei kyseenalaista, ei varaudu, ei ole skeptinen. Joka ei odota vastarakkautta tai -palveluksia, eikä todisteluja. Tämä ehdottoman, kyseenalaistamattoman rakkauden huumaava, ympärillä leijuva pilvi voi myös vahvistaa liimallaan parisuhteen rakkauden kokonaisvaltaisemmaksi ja ehyemmäksi. Yhteinen kyseenalaistamattoman, ehdottoman rakkauden kohde voi muodostua siksi yhdistäväksi tekijäksi, joka saa puolisot jakamaan kyseisen huumaavan tunteen keskenäänkin.

Lapsen rakastaminen eroaa romanttisesta rakkaudesta niin, että se ei särje sydämiä, ei aja ihmisiä alkoholismiin ja itsemurhiin eikä eristykseen ja hulluuteen. Se on puhdasta hyvyyttä jatäydellisyyttä, kolikko jolla ei ole toista puolta. Tragediankin kohdatessa lapsen kyseenalaistamaton ja täydellinen rakastaminen antaa voimia ja iloa murheen keskellä.

Evoluutiolle kiitos tästä ihmisyyden ulottuvuudesta. Ilman moista mielipuolista ominaisuuttamme olisimme taatusti kuolleet sukupuuttoon ajat sitten. Sivuvaikutuksineen ehkä juuri se on yksi tekijä, joka on ihmiskunnan menestyksen ja poikeusyksilöiden suurten saavutusten takana. Montako taideteosta ja kätten työtä, sotaa ja rauhaa, runoa ja laulua, kunnianhimoista suunnitelmaa onkaan tästä loputtomasta tunteiden runsaudensarvesta maailmaan puskettu?

Jos romanttisen rakkauden, vapauden ja ideologian puolesta ihminen on valmis kärsimään ja vaikka kuolemaan, niin lapsensa rakastamisen myötä hän on valmis johonkin vielä suurempaan; olemaan onnellinen, elämään ja vilpittömästi iloitsemaan. Yhdessä jälkikasvun kanssa.

Isä.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Sivut

Kommentit (125)

Pokasaha
Seuraa 
Viestejä1466
Liittynyt16.3.2005

Rakkaus lapsiin on suurinta mitä ihminen voi tuntea ja antaa, sen haasteeseen jos pystyy vastaamaan, on kokenut suurimman onnen täyttymyksen.

Kansakunta joka kieltää historiansa, häviää maailmankartalta.
Pokasaha

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005
Pokasaha
Rakkaus lapsiin on suurinta mitä ihminen voi tuntea ja antaa, sen haasteeseen jos pystyy vastaamaan, on kokenut suurimman onnen täyttymyksen.

Niin kai se on. Tunteet ja ajatukset joita koin avaustekstin kirjoittaessani, olivat vahvoja, mutta teksti jäi kovin laimeaksi näin jälkikäteen lukien. Ilmeisesti vaatii lisää harjoitusta minulta. Ainakin puolen elämänkokemuksen verran lisää.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Minulle lapsen saaminen merkitsi elämän loppumista. Vaivuin syvään masennukseen ja tarvitsin lääkinnällistä apua. Osallistuin lapsen hoitoon minkä kykenin, tunsin olevani avuton, rakastin vaimoani, tunsin, että olin pilannut elämäni lapsella. Minusta tuntui hyvin vahvasti, että elämä jäi kesken.

Lapseni on nyt 13 vuotta vanha ja rakastan häntä mielettömästi. Hän ärsyttää minua aivan saatanasti tempuillaan (13 v, punkkari (!!!!!), luokkansa priimus liki kympin keskiarvollaan), ja sydämeni pakahtuu kun ajattelen häntä, ja vesi kihoaa silmiin kun ajattelen noita alkuvuosia jolloin en tajunnut koko isä-lapsi juttua. **ttu.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005
Aweb
Minulle lapsen saaminen merkitsi elämän loppumista. Vaivuin syvään masennukseen ja tarvitsin lääkinnällistä apua. Osallistuin lapsen hoitoon minkä kykenin, tunsin olevani avuton, rakastin vaimoani, tunsin, että olin pilannut elämäni lapsella. Minusta tuntui hyvin vahvasti, että elämä jäi kesken.

Lapseni on nyt 13 vuotta vanha ja rakastan häntä mielettömästi. Hän ärsyttää minua aivan saatanasti tempuillaan (13 v, punkkari (!!!!!), luokkansa priimus liki kympin keskiarvollaan), ja sydämeni pakahtuu kun ajattelen häntä, ja vesi kihoaa silmiin kun ajattelen noita alkuvuosia jolloin en tajunnut koko isä-lapsi juttua. **ttu.

Jokaisella meistä on oma tiemme kuljettavaname. Sori klisheestä, mutta niin kai se on. Minä puolestani olen pakahtua ylpeyteen, rakkauteen ja välittämiseen just nyt, ja homma varmaan jatkuu kunhan poika tuosta kehittyy. Yhteytemme nyt on täysin naurettava; jos saan taputeltua pierun ulos vauvasta, se on jo päivän urotyö. Mutta vielä on vuosia edessä ennen mahdollista romahdusta.

Wiisas
Seuraa 
Viestejä3197
Liittynyt22.11.2007

Hienoa, että isä osaa noin vahvasti tuntea lapsestaan. Itse en ole ikinä oppinut ajattelemaan lapsestani mitään niin ehdotonta. Raskausaikana tuntui, että toinen ihminen kasvoi sisälläni ja sitten vauva aikana odotin, että rakkaus lapseen kehittyi. En lapsen syntymähetkellä tuntenut juuri mitään, minulle lapsi oli uusi vieras ihminen. Tietysti tunsin vastuun ja oikeuden hoitaa ja huolehtia niin avuttomasta, mutta en todellakaan heti mitään suunnatonta rakkautta.

En ole ihan varma, pystynkö löytämään eroa rakkaudesta koiraa tai lasta kohtaan.

"kyllä kaikki vielä iloksi muuttuu"

Vierailija
Vatkain
Oon aina aatellu, että musta tulee "joskus" äeti.

Niin, jos oot äitiisi tullut, niin jossain vaiheessa kuitenkin herkeät kieltämästä.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Pubi
Vatkain

Niin, jos oot äitiisi tullut, niin jossain vaiheessa kuitenkin herkeät kieltämästä.

Kieltämästä mitä?

Hämmentää.

Vierailija
Vatkain
Pubi
Vatkain

Kieltämästä mitä?

Sitä, mitä miehet pyytää.

Viittaan Tuntemattoman Sotilaan Kapteeni Kaarnan virkkeeseen: "Antaahan tyttö, jos se äitiinsä tulee, ja jos se taas isäänsä tulee, niin suorastaan pyytää".

Oletin, että olet tullut äitiisi.

Äitiys on melkein yhtä hieno juttu kuin isyys, toteaa kolmen lapsen isä Pubi.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Pubi
Vatkain
Kieltämästä mitä?

Sitä, mitä miehet pyytää.

Viittaan Tuntemattoman Sotilaan Kapteeni Kaarnan virkkeeseen: "Antaahan tyttö, jos se äitiinsä tulee, ja jos se taas isäänsä tulee, niin suorastaan pyytää".

Oletin, että olet tullut äitiisi.

Äitiys on melkein yhtä hieno juttu kuin isyys, toteaa kolmen lapsen isä Pubi.

Aikapa kaukaa löysit aasinsillan äidiksi aikomisen ja naimapuuhien, eli promiskuiteetin välille. Mutta minkäpä ihmispolo mielleyhtymilleen mahtaa...

Hämmentää.

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005
Vatkain

Aikapa kaukaa löysit aasinsillan äidiksi aikomisen ja naimapuuhien, eli promiskuiteetin välille.

Yhteys ei ole lainkaan kaukaa haettu. No, jokaisen nuo asiat tietysti pitää selvittää viime kädessä itse, mutta kerronpa kuitenkin, että haikaramyytti on vain puhdasta legendaa. Eikä niitä jälkeläisiä Anttilan postimyynnistäkään tilata.

Vierailija

Onkohan tästä ketjusta tulossa palstan pitkäikäisin ketju?

Minulla jälkikasvu on jo yli kahdenkymmenen (molemmat), ja yhä ne opettaa, tai ainakin yrittää.

Taitaa jopa tulla pidempi kuin Awebin taloketjusta.

Mikäs siinä, vuonna 2033 Kosh raportoi onnistuneista häistä ja minä yritän (liikutuksesta) tärisevin käsin moderoida kuokkavieraita sivummalle.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
Phony
Onkohan tästä ketjusta tulossa palstan pitkäikäisin ketju?

Ainakin yksi imelimmistä. Hitto. Oman soperteluni pistän kahden punaviinipullon piikkiin ja poistun punoittavin poskin...

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
Kosh
Varoituksen sana lukijoille;

Varoituksen sana Koshille. Nyt minä täydellisen häpeilemättömästi käyn tämän(kin) kirjallisen tuotoksesi kimppuun ja analysoin ja oion sen puhki. Tykkäsit tai et.

edessä on raskasta ja vakavaa tekstiä, josta ei irtoa kepeää huumoria ja palstalta tuttua omaksi iloksi riitelyä.

Anteeksi nyt vaan, mutta tekstisi on enemmänkin läpikotaisin imelä kuin raskas ja vakava. Kirjoititko sinä(kin) maltaiden heikentämänä?

Oman lapsen ilmaantuminen maailmaan opettaa aivan uudenlaisia tunteita ihmiselle. Sitä ennen ihminen ei ole täydellinen.

Ja nytkö sinä sitten koet olevasi täydellinen? Eli vain lapsi puuttui paketista, ja nyt kun se on saatu, täydellinen ihminen nimimerkiltään Kosh on puhjennut kukkaan?

Ennen lasta ei voi tietää millainen tunne on kokonaisvaltainen, täydellinen, puhdas rakkaus. Sellainen, joka ei kyseenalaista, ei varaudu, ei ole skeptinen. Joka ei odota vastarakkautta tai -palveluksia, eikä todisteluja.

Tällaisella puheella tuore isä ottaa hyvin omavaltaisesti muiden ihmisten tunteet ja ajatukset haltuunsa ja julistautuu joksikin aitouden ja valaistumisen ylimmäksi kunkuksi. Anteeksi nyt vaan, herraseni, mutta tuo on aika paksua. Miksi vanhemmat eivät muka odottaisi lapseltaan vastarakkautta? Nyt tietenkin, kun katsot sitä jokeltelevaa kääröä, moinen ei juolahda edes mieleen, mutta sitten kun myöhemmin annat sille autosi avaimet, päästät sen kavereineen hillumaan kotiisi kun lekottelet itse luottavaisena Hawaijilla, annat sille pari sataa kuukausirahaa ja saat palkkioksi lommotettua peltiä, sotkettuja huoneita, krapulan punaamat silmät ja haistatteluja. Kyllä minä väitän, että noina hetkinä toivoisi saavan vastinettakin omille, täydellisen puhtaille ja pyyteettömille tunteilleen. Mutta tietenkin, niin kauan kuin se sanoo goo googel döö niin homma on varmaankin bueno (jonkun mielestä). Ja miksi ihminen ei saisi haluta vastarakkautta? Mitä vikaa on vastarakkaudessa? Vihjaatko, että minä olisin jotenkin onnellisempi jos saisin pyyteettömän puhtaasti rakastaa naista, joka ei rakastaisi minua, ja jolta minä en saisi niitä asioita joita haluan antaa myös hänelle? Miksi se ei pätisi jälkikasvuun? Jonain päivänä sinä kenties olet housuihisi kakkiva seniili pappa, ja ehkä sinua silloin lohduttaa, että joku rakastaa sinua niin, että vaihtaa sinut kuiviin ja jaksaa horinoitasi. Skaalaa pidemmälle. Kyllä se nyytti jonain päivänä vaihtaa pampersit muotifarkkuihin.

Tämä ehdottoman, kyseenalaistamattoman rakkauden huumaava, ympärillä leijuva pilvi voi myös vahvistaa liimallaan parisuhteen rakkauden kokonaisvaltaisemmaksi ja ehyemmäksi. Yhteinen kyseenalaistamattoman, ehdottoman rakkauden kohde voi muodostua siksi yhdistäväksi tekijäksi, joka saa puolisot jakamaan kyseisen huumaavan tunteen keskenäänkin.

Jos avioliitto on ajautunut tilanteeseen, jossa tarvitaan rääkyjä makuhuoneeseen pitämään liiton saumat yhdessä, kannattaisi mieluummin erota ja jättää ipana hankkimatta. Käytännössä lapsi vie muutaman vuoden ajan kaiken ajan vanhempien parisuhteelta ja romanssilta, ja sitten kun se alkaa ajatella omin aivoin ja osaa voidella itse leipänsä (jättäen tietenkin kaikki leiväntekovälineet levälleen pitkin pöytiä) se luuhaa kuitenkin vielä vuosikausia kotona, valvoo pidempään kuin sinä, tupsahtaa makuuhuoneeseesi hakemaan sinne unohtuneita pelejä ja rensseleitä (joiden kanssa hänellä ei laatimiesi sääntöjen mukaan oikeasti koskaan edes olisi asiaa sinne), joten onnellisen parisuhteesi seksielämä on ihanan romanttisesti ennalta sovittua, harvinaista, nopeaa, hiljaista, varovaista jne. Siinä se todellinen, arkipäiväisen karu liima parisuhteeseen.

Lapsen rakastaminen eroaa romanttisesta rakkaudesta niin, että se ei särje sydämiä, ei aja ihmisiä alkoholismiin ja itsemurhiin eikä eristykseen ja hulluuteen. Se on puhdasta hyvyyttä jatäydellisyyttä, kolikko jolla ei ole toista puolta. Tragediankin kohdatessa lapsen kyseenalaistamaton ja täydellinen rakastaminen antaa voimia ja iloa murheen keskellä.

Jessus. Kyllä rakastaminen tietenkin antaa voimia ja iloa murheen keskellä, mutta aika moni ajautuu silti eristykseen, alkoholismiin ja hulluuteen kun se pyyteettömän rakkautesi kohde esim. jonain päivänä ilmestyy piikin jäljet käsivarressaan kotiin varastamaan telkkaria. Joillekin pelkkä teini-iän oikuttelu on liikaa. Kun pyyteettömän rakastamisesi kohde ei tee mitään niistä asioista, joita toivoisit hänen tekevän; ystävällisesti pyydät, äänekkäämmin käsken, karjuen uhkaat... ja lopulta ehkä nähtyäsi keskisormen ja kuunneltuasi parit **tut ajaudut baarikaapille ottamaan terävät ennen kuin teet homman itse. Näinkin voi tapahtua. Voi tapahtua vaikka mitä. Enkä minä tarkoita, että pyyteettömän rakkauden tällaiseen pitäisi kuolla, mutta hyvinkin ihminen voi havaita, että alkoholismi ja hulluus eivät ole pyyteettömän rakkauden poissulkevia asioita vaan kulkevat ihan helposti rinta rinnan sen kanssa. Vai väitätkö, että alkoholisti ei voi rakastaa lapsiaan? Sama kun väittäisit, että syöpäsairas ei voi rakastaa lapsiaan. Tai että skitsofreenikko ei voi. Tai että autoasentaja ei voi.

Evoluutiolle kiitos tästä ihmisyyden ulottuvuudesta. Ilman moista mielipuolista ominaisuuttamme olisimme taatusti kuolleet sukupuuttoon ajat sitten.

Just. Jos orava ei rakasta pyyteettömän aidosti pikku kurrejaan, se kuolee sukupuuttoon niin että napsahtaa.

Sivuvaikutuksineen ehkä juuri se on yksi tekijä, joka on ihmiskunnan menestyksen ja poikeusyksilöiden suurten saavutusten takana. Montako taideteosta ja kätten työtä, sotaa ja rauhaa, runoa ja laulua, kunnianhimoista suunnitelmaa onkaan tästä loputtomasta tunteiden runsaudensarvesta maailmaan puskettu?

Aika hemmetisti vähemmän kuin mitä on syntynyt ryyppäämisen, rälläämisen, naimisen, sotimisen, kuolemisen, sairastamisen ja perversioiden seurauksena. Ei tule heti mieleen muuta kuin Nalle Puh, ja sekin oli rakkaudenosoitus isältä, joka ei mitenkään muuten kyennyt osoittamaan rakkauttaan lapselleen. Ai juu, Johnny Depp tekee omien sanojensa mukaan lällärikamaa nykyään siksi, että myös hänen pentunsa pääsisivät näkemään iskän tuotokset teatterissa.

Jos romanttisen rakkauden, vapauden ja ideologian puolesta ihminen on valmis kärsimään ja vaikka kuolemaan, niin lapsensa rakastamisen myötä hän on valmis johonkin vielä suurempaan; olemaan onnellinen, elämään ja vilpittömästi iloitsemaan. Yhdessä jälkikasvun kanssa.

No kyllä minä olen valmis olemaan onnellinen, elämään ja vilpittömästi iloitsemaan ihan oman itsenikin vuoksi. Saati sitten vaimoni, ystävieni, lapseni ja vanhempieni vuoksi. Eniten kuitenkin varmaankin itseni vuoksi. Luulisin että useimmat muutkin. Hurskastelu sikseen.

Isä.

Toinen.

Vierailija

Mä sanon usein pojalle (13kk) "Camoon man". Se tekee jotakin ja huheltaa ja mä jutelen sille. Yks kerta se oli tekemässä pahojaan ja mä motkotin. Poika vastas mulle "Camoon man"...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat