Tutkijoihin minä laitan toivoni!

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

He ovat avainasemassa muutettaessa ihmisten maailmankuvaa avoimeen ja jatkuvasti kehittyvään tieteelliseen suuntaan.

Luin Tekniikan maailmasta Erkki Kauhasen artikkelin Tutkijat ja Jumala. Sen mukaan jumalien aika on kohta ohi, ainakin tutkijoiden ajatuksissa. Hyvä niin, sillä jumalallinen maailmankuva on kestämätön ikuisen muutoksen kieputuksessa.

Toivon todella, että ihmiskunta oppii aikanaan kestämään jatkuvaa epävarmuutta ja vaillinaista tietoa ilman satuja.
Tai ainakin ilman sellaisia satuja, joita väitetään ikuiseksi totuudeksi ja jotka määräävät ihmisten ajattelua ja toimintaa.

Sivut

Kommentit (42)

Vierailija
uskovaitieto
He ovat avainasemassa muutettaessa ihmisten maailmankuvaa avoimeen ja jatkuvasti kehittyvään tieteelliseen suuntaan.

Luin Tekniikan maailmasta Erkki Kauhasen artikkelin Tutkijat ja Jumala. Sen mukaan jumalien aika on kohta ohi, ainakin tutkijoiden ajatuksissa. Hyvä niin, sillä jumalallinen maailmankuva on kestämätön ikuisen muutoksen kieputuksessa.

Tutkijoiden maailmankuvan muutos on suhteellista; he pyrkivät kohden täydellistä muuttumattomuutta.

Kaikki muuttuu, mutta absoluuttisten, ehdottomien lakien alaisuudessa. Ja juuri nuo muuttumattomat lait johtavat tutkijoita; tutkijat seuraavat muuttumattomia lakeja kuin pässi pyörii narussaan.

Esitä vaikka ihka oma mielipide vaikka alkuräjähdysteoriasta, niin saat tuta tutkijoiden mukamas tieteellisestä maailmankuvasta.

Vierailija

Ei asioiden tutkiminen vielä johda viisauteen. Tiede ei ole viisauden avain. Tietoa pitää osata myös tulkita ja soveltaa. Vasta tässä jälkimmäisessä vaiheessa testataan ihmisen viisaus.

Nykysuuntaus tieteessä on se, että keskitään aivan päättömästi milloin mitäkin, vaikkapa keinotekoisia siittiösoluja tai pakkasta kestäviä mansikoita, ja lähdetään sitten päistikkaa soveltamaan keksintöjä käytäntöön.

Viisautta on esimerkiksi se, että jätetään käyttämättä jotakin keksintöä, koska sen mahdolliset riskit ovat suuremmat kuin siitä koituva hyöty. Useimmat teknologiset innovaatiot näyttävät alussa todella lupaavilta, mutta niillä on yleiseen käyttöön joutuessaan arvaamattomia seurauksia.

Ihmisen elämä olisi loppujen lopuksi paljon mielekkäämpää ilman tieteen instituutiota. Tiede tarjoaa kyllä ratkaisuja moniin ihmisen nykyään kohtaamiin ongelmiin, mutta tällöin unohtuu helposti, että nuo ongelmatkin tulivat alunperin tieteen piiristä.

eskimo
Seuraa 
Viestejä1521
Liittynyt12.5.2009

UskoVaiTieto aloitti ketjun, jonka sisältö kuvaa hänen omaa nimimerkkiään.

Minusta usko ja tieto eivät välttämättä sulje toisiaan pois. Vain konkreettisen maailmaan liittyvät käsitykset voidaan osoittaa huuhaaksi. Muuten usko on sellainen ilmiö, joka liittyy meihin kaikkiin. Osa vain myöntää tämän ja osa ei.

Kysymys: Kumpi mainitusta kahdesta on fiksumpi?

Juha Myllärinen, Lappeenranta

Vierailija
eskimo
usko on sellainen ilmiö, joka liittyy meihin kaikkiin. Osa vain myöntää tämän ja osa ei.

Höpöhöpö hihhuli.

eskimo
Seuraa 
Viestejä1521
Liittynyt12.5.2009
fenomenologi
eskimo
usko on sellainen ilmiö, joka liittyy meihin kaikkiin. Osa vain myöntää tämän ja osa ei.

Höpöhöpö hihhuli.

Näin siis tiedefoorumilla.

Väitän, että jos ihminen ei löydä itsestään uskoon liittyvää ominaisuuttaan, niin sitten se ilmenee omia aikojaan ja miten sattuu.

Eikö jo melko nuorena yleensä tiedetä, että ihminen elää uskonsa varassa? Uskosta on huonoksi todisteeksi, mutta käytännössä asiat tapahtuvat tai ovat tapahtumatta uskon takia. Näin se tiedekkin etenee.

Juha Myllärinen, Lappeenranta

Vierailija
fenomenologi
eskimo

Höpöhöpö hihhuli.

Hetkinen.. Toisen teistä olen tavannut livenä ja toisen melkein eikä kumpainenkaan vaikuta höpöhöpöhihhulilta.
Oon melki satavarma siitä että voisin allekirjoittaa tuon usko ilmiön joka liittyy meihin kaikkiin.

Aika hysteeristä leimata kaikki usko hourailuksi.

Pakko se on vaan joitakin asioita uskoa.
Itselläni on ongelmia siks kun funtsin välillä liikaa. Oon liian varovainenkin toisinaan. Emmin, pelkään sitä pahinta liikaa välillä ja sit jumitun, en uskalla elää niinkuin voisin ja tahtoisin. Onneks nuorempana olin paljon rohkeempi ja jopa pääkkö.

Esmes autoilu on hyvä esimerkki.
Pikkulikkana siihen oli kova hinku.
Olin joku 4v. kun isän sylissä pääsin raktoria ohjaamaan ratista, jalat ei yltäneet polkimille.
Sitten olin jotain 14v. kun hurjastelin autolla metsäteitä tuttujen nuorten kanssa. Onneks ei mitään sattunut ja harmittaakin joskus se että sain hiukan liikaakin tehdä liian rämäpäisiä asioita ja sitten niihin tuli tauko. Myöhemmin ajoin ajokortin vasta n.30v. ja hiukan liian myöhään kuin myös turhaan kun en sit enää innostunutkaan autoilemaan. Pelkään liikaa sitä pahinta ja jännitän ajamista.

Epäusko vainoaa minua. Siis tuossa asiassa ja joissakin muissakin. Oon ruvennut pelkäämään vieraita koiriakin. Ja muitten ihmisten jumalauskojakin pelkään aika turhaankin välillä mutta mun syyt on mitä on. Yksilöllisiä.

Selvennykseksi kerroin että usko on ilmiö jota tarvitaan.
Onneks uskon vielä itteeni ja siihen että voin muuttua ja sen sellaista.

Vierailija
Ilmateur

Viisautta on esimerkiksi se, että jätetään käyttämättä jotakin keksintöä, koska sen mahdolliset riskit ovat suuremmat kuin siitä koituva hyöty. Useimmat teknologiset innovaatiot näyttävät alussa todella lupaavilta, mutta niillä on yleiseen käyttöön joutuessaan arvaamattomia seurauksia.

Arvaamattomat seurauksethan kuulostavat jänniltä ja hauskoilta, vaihtelulta?

Ilmateur

Ihmisen elämä olisi loppujen lopuksi paljon mielekkäämpää ilman tieteen instituutiota. Tiede tarjoaa kyllä ratkaisuja moniin ihmisen nykyään kohtaamiin ongelmiin, mutta tällöin unohtuu helposti, että nuo ongelmatkin tulivat alunperin tieteen piiristä.

Korjaa, "Sinun elämä olisi loppujen lopuksi paljon mielekkäämpää ilman tieteen instituutiota." Ja ehkä joidenkin muiden. Hurjaa Sinulta mennä noin rankasti yleistämään.

Vierailija

Voin luottaa omaan ja tutkijoiden päättelykykyyn, jos hyväksyn sen että ihmisaivoissa on järkeä; luonnonlakeja voidaan määrittää ja voimme ymmärtää ne.

Mutta onko tämä järki, mitä käytän, totuutta? Kissaeläin näkee mustavalkoisena, mutta pitää sitä varmaan totuutena.

Minä voin luottaa omaan ja tutkijoiden järkeen, koska uskon että ihmisaivojen järki on yliluonnollista alkuperää. Jos en tätä uskoisi, niin voisin olla ihan pihalla, en voisi luottaa edes omiin päättelyihini.

Vierailija
Lektu-Elli

Minä voin luottaa omaan ja tutkijoiden järkeen, koska uskon että ihmisaivojen järki on yliluonnollista alkuperää. Jos en tätä uskoisi, niin voisin olla ihan pihalla, en voisi luottaa edes omiin päättelyihini.

Pöh. Yliluonnollinen selityksenä olemassaololle on liian laimeaa. Oikeasti paljon kiinnostavampaa on ajatella, että täällä me kaikki ollaan ilman mitään annettua syytä, mutta pidetään silti elämää touhuamisen arvoisena. Että koko homma on putkahtanut tyhjästä ja silti voikukka tunkee itsensä vaikka asfaltin läpi elämänvoimassaan. Ihan itse ilman mitään yliluonnollisia taustahahmoja.

abskissa
Seuraa 
Viestejä3654
Liittynyt9.10.2008
Ilmateur
Ihmisen elämä olisi loppujen lopuksi paljon mielekkäämpää ilman tieteen instituutiota.

No tässä pääsikin kenties tämän vuoden mojovin aivopieru tällä areenalla. Onneksi olkoon. Jos voisin, niin tarjoaisin palkinnoksi aikamatkaa pois tiedeinstituution varjosta Agricolan Suomeen nautiskelemaan mielekkäästä maalaiselämästä. Oi niitä aikoja, kun oli vielä elämä helppoa!

We're all mad here.

Vierailija

On todella kummallista, että jumalattomaan maailmankuvaan sitoutuneet aikamme lapset eivät siedä heitä kutsuttuvan uskonnollisiksi. Ikäänkuin heidän maailmankuvansa olisi niin totta, ettei sitä pitäisi kutsua enää uskonnoksi vaan tietämiseksi. Mistä tämä ylimielisyys johtuu vai yksinkertaisesti varhaisesta tieteisuskon ja Darwinististen oppien opetuksesta koululaitoksessamme? Miksi ei tasapuolisuuden nimissä sallita kritiikkiä kehitysoppia kohtaan?

Vierailija
kiittäen
Mistä tämä ylimielisyys johtuu vai yksinkertaisesti varhaisesta tieteisuskon ja Darwinististen oppien opetuksesta koululaitoksessamme? Miksi ei tasapuolisuuden nimissä sallita kritiikkiä kehitysoppia kohtaan?

Mitenköhän tämä tieteisusko aina samastetaan evoluutioteoriaan 'uskomiseen'? Luulisi olevan lukemattomia paljon huonommin perusteltuja tieteellisiä teorioita, joita voisi helpommin kritisoida. Varsinkin sellaisia, joita eivät edes tutkijat itse väitä vielä todistaneensa, vaan jotka ovat todellakin vain 'valistuneita arvauksia'. Kritiikkiä seuraavaksi vaikkapa talousteorioita kohtaan. Niiden ennustuskyky nyt ainakin on empiirisesti huonoksi todettu.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
kiittäen
On todella kummallista, että jumalattomaan maailmankuvaan sitoutuneet aikamme lapset eivät siedä heitä kutsuttuvan uskonnollisiksi. Ikäänkuin heidän maailmankuvansa olisi niin totta, ettei sitä pitäisi kutsua enää uskonnoksi vaan tietämiseksi. Mistä tämä ylimielisyys johtuu vai yksinkertaisesti varhaisesta tieteisuskon ja Darwinististen oppien opetuksesta koululaitoksessamme? Miksi ei tasapuolisuuden nimissä sallita kritiikkiä kehitysoppia kohtaan?

Johtuneeko siitä, että ääriuskonnolliset hihhulipellet eivät ole koskaan, ikinä, never ever kyenneet esittämään vähintäkään kritiikkiä evoluutioteoriaa kohtaan?

Tyhjäpäinen olkiukkojen pieksäminen, käsien heiluttelu tai hihhulisivustojen pamfletteien lätkiminen ei ole kritiikkiä, vaan aivotonta kitisemistä asioista, joista te hihupellet ette edes ymmärrä yhtään mitään.

En ole vielä törmännyt ainoaankaan uskonnolliseen fundamentalistipelleen, joka edes osaisi kuvata parilla lauseella, mitä evoluutioteoria tarkoittaa (kyllä, niin yksinkertaisesta konseptista on kyse), tai miten evoluutioteoria eroaa luonnosta havaitusta prosessista, jota kutsutaan "evoluutioksi".

Joten, luikertelepa takaisin viemäriisi opettelemaan biologian perusteita ystäväsi Pelle Reinikaisen kanssa.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat