Seuraa 
Viestejä45973

On se kummaa miten junaliikenteessä sattuu ja tapahtuu.

Unohdetaan laskea puomit alas, ei onnistuta tehdä junasta niin näkyvää että sitä huomattaisiin valvomattomilla tasoristeyksillä ja nyt uusin. Juna katkeaa ja vaunut törmäävät hotelliin.

Kukaan ei vissiin ole koskaan keksinyt että jarrut voisi mennä päälle jos juna katkeaa? Onko VR niin omahyväinen että heidän mielestään kaikkien on väistettävä junaa? Jopa rakennuksien?

Hämmästyttävää oli sentään että onnistuttiin antamaan relevantteja kuulutuksia ja tyhjentämään laiturit. Joku saanee potkut siitä että ylitti valtuuteensa ja käytti omaa järkeä.

  • ylös 0
  • alas 0

Sivut

Kommentit (148)

Olbe
Seuraa 
Viestejä1447
Norppa
Kukaan ei vissiin ole koskaan keksinyt että jarrut voisi mennä päälle jos juna katkeaa? Onko VR niin omahyväinen että heidän mielestään kaikkien on väistettävä junaa? Jopa rakennuksien?



Kyllä se on keksitty, ja on toiminnassa VR:n junissa. Tai paremminkin: pitäisi olla.

Junan vaunujen jarrujärjestelmät ovat liitetty toisiinsa paineilmalla, ja jos vaunusto jostakin välistä katkeaa, tulisi veturittoman puolikkaan jarrustosta paine laskea, ja jarrut kytkeytyä päälle automaattisesti. Yleensä jarrujärjestelmä testataan ennen liikkeelle lähtöä.

Nyt on todennäköisesti käynyt niin, että testaus on jäänyt tekemättä, ja kovan pakkasen takia jarrujärjestelmässä oli vika.

Tämä nyt on spekulointia; emmeköhän ole tiedotustilaisuuden jälkeen viisaampia.

Olbe

Kyllä se on keksitty, ja on toiminnassa VR:n junissa. Tai paremminkin: pitäisi olla.




"Pitäisi" ei oikein riitä. Turvasydeemien tulee olla sellaisia että ne 100% toimivat.


Junan vaunujen jarrujärjestelmät ovat liitetty toisiinsa paineilmalla, ja jos vaunusto jostakin välistä katkeaa, tulisi veturittoman puolikkaan jarrustosta paine laskea, ja jarrut kytkeytyä päälle automaattisesti. Yleensä jarrujärjestelmä testataan ennen liikkeelle lähtöä.




"Yleensä"... Juna ei saisi lähteä liikkeelle elleivät kaikki systeemit todistetusti toimi.

Nyt on todennäköisesti käynyt niin, että testaus on jäänyt tekemättä, ja kovan pakkasen takia jarrujärjestelmässä oli vika.



Pakkasta taisi ko. ajankohtana olla huikeat -5 C. Paineilmaputkistoon tullut jäätulppa jota ei huomattu? Paineet yhdent venttiilin takana? Erittäin huonoa suunnittelua.

Tämä nyt on spekulointia; emmeköhän ole tiedotustilaisuuden jälkeen viisaampia.



Sen voi ainakin sanoa jo nyt että vaarallisen ylimielistä ja leveäperäistä suhtautumista turvallisuuteen ja suunnitteluun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
Norppa
Olbe

Kyllä se on keksitty, ja on toiminnassa VR:n junissa. Tai paremminkin: pitäisi olla.




"Pitäisi" ei oikein riitä. Turvasydeemien tulee olla sellaisia että ne 100% toimivat.



100 % varmuutta ei ole olemassa.


Pakkasta taisi ko. ajankohtana olla huikeat -5 C. Paineilmaputkistoon tullut jäätulppa jota ei huomattu? Paineet yhdent venttiilin takana? Erittäin huonoa suunnittelua.



Oliko kyseessä Pendolino? Nehän on italialaisia härveleitä ja suunniteltu toimimaan sikäläisissä oloissa. Suomessahan ne ovat jo vuosikaudet hyytyneet radan mutkaan heti kun elohopea on vähän nytkähtänyt alaspäin. Paska hankinta VR:ltä. Lisäksi vielä se, että Pendolinojen ongelmat havaittiin jo ensimmäisten junien kohdalla, ja silti niitä on ostettu tänne vaan lisää.

Eli siitä vaan suunnittelemaan paremmin, Norppa. Jopa sinäkin voisit osata. Esim. sellainen juna kannattaisi suunnitella, jossa olisi tilaa matkalaukuille ja lastenvaunuille. Pendolinoissa ei ole. Tosin VR ei osta parempaa suunnittelua, koska se on päättänyt ostaa Pendolinoja. Pendolinoissa on hienot paikat läppäreille ja GSM-puhelut kuuluvat hyvin varta vasten rakennetuissa GSM-kopeissa. Mageeta.

Aweb

100 % varmuutta ei ole olemassa.




Tietysti on.

Oliko kyseessä Pendolino? Nehän on italialaisia härveleitä ja suunniteltu toimimaan sikäläisissä oloissa. Suomessahan ne ovat jo vuosikaudet hyytyneet radan mutkaan heti kun elohopea on vähän nytkähtänyt alaspäin. Paska hankinta VR:ltä. Lisäksi vielä se, että Pendolinojen ongelmat havaittiin jo ensimmäisten junien kohdalla, ja silti niitä on ostettu tänne vaan lisää.



Ei ollut Pendolino.

Eli siitä vaan suunnittelemaan paremmin, Norppa. Jopa sinäkin voisit osata. Esim. sellainen juna kannattaisi suunnitella, jossa olisi tilaa matkalaukuille ja lastenvaunuille. Pendolinoissa ei ole. Tosin VR ei osta parempaa suunnittelua, koska se on päättänyt ostaa Pendolinoja. Pendolinoissa on hienot paikat läppäreille ja GSM-puhelut kuuluvat hyvin varta vasten rakennetuissa GSM-kopeissa. Mageeta.



Nyt ei ollut kyse ergonomiasta, vaan turvallisuudesta. Pystyisin ilman muuta suunnittelemaan järjestelmän joka on 100% turvallinen.

Vierailija
Norppa
Aweb

100 % varmuutta ei ole olemassa.




Tietysti on.



Ei ole.

Norppa
Pystyisin ilman muuta suunnittelemaan järjestelmän joka on 100% turvallinen.



Etkä pysty.

Kanga
Seuraa 
Viestejä1327

Aika outo juttu kyllä, paineilmajarrujen kun pitäisi olla päällä elleivät ole kytkettynä järjestelmään. Olen itsekin ollut kaivamassa yhtä perävaunua pellosta, jossa tuo jarrujen lukittuminen aiheutti omat pulmansa. Joten miten ihmeessä systeemiin on voinut jäädä paineet päälle kun irtosivat veturista? Ja mikseivät sitten hätäjarrut toimineet?

No, kaipa nämäkin asiat tutkijalautakunta selvittää...

Riso abundat in ore stultorum

kairamo
Seuraa 
Viestejä1517
Aweb
Oliko kyseessä Pendolino? Nehän on italialaisia härveleitä ja suunniteltu toimimaan sikäläisissä oloissa. Suomessahan ne ovat jo vuosikaudet hyytyneet radan mutkaan heti kun elohopea on vähän nytkähtänyt alaspäin. Paska hankinta VR:ltä. Lisäksi vielä se, että Pendolinojen ongelmat havaittiin jo ensimmäisten junien kohdalla, ja silti niitä on ostettu tänne vaan lisää.

Eli siitä vaan suunnittelemaan paremmin, Norppa. Jopa sinäkin voisit osata. Esim. sellainen juna kannattaisi suunnitella, jossa olisi tilaa matkalaukuille ja lastenvaunuille. Pendolinoissa ei ole. Tosin VR ei osta parempaa suunnittelua, koska se on päättänyt ostaa Pendolinoja. Pendolinoissa on hienot paikat läppäreille ja GSM-puhelut kuuluvat hyvin varta vasten rakennetuissa GSM-kopeissa. Mageeta.




Et sitten viitsinyt edes selvittää mistä on kysymys, pakko vain suoltaa jotain mielipidettä.

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.
(Axel Oxenstierna)

Vierailija
kairamo

Et sitten viitsinyt edes selvittää mistä on kysymys, pakko vain suoltaa jotain mielipidettä.




Aiheena oli junien turvallisuus. Pendolino on kaiketi juna. Vai eikö?

Norppa
Tietysti on.



Vaan kun ei ole. Mikään ihmisen kehittelemä ei ole 100% varmaa.

Norppa
Pystyisin ilman muuta suunnittelemaan järjestelmän joka on 100% turvallinen.



100% turvallinen=täydellinen, eikä ihminen kykene kehittämään mitään täydellistä.

Vierailija
Kanga

No, kaipa nämäkin asiat tutkijalautakunta selvittää...




Ja toivottavasti palkkaa Norpan suunnittelemaan 100 % systeemit.

Dark Shade

Vaan kun ei ole. Mikään ihmisen kehittelemä ei ole 100% varmaa.




Mihin tuo olettamus perustuu? Hyvällä suunnittelulla pystyy hyvinkin tekemään järjestelmän jonka kaikki vikaantumismoodit ovat turvallisia.

Jarrut jotka menevät kiinni jos jarruletku katkeaa, on hyvä aloitus. Mutta järjestelmässä on ilmeisesti joku venttiili tai letku joka voi mennä tukkoon ja estää paineen karkaamisen. Tätä venttiiliä/letkua ei ilmeisesti valvota.

100% turvallinen=täydellinen, eikä ihminen kykene kehittämään mitään täydellistä.



Höpöhöpö.

kairamo
Seuraa 
Viestejä1517
Denzil Dexter
Onhan se nyt selvä, että talvi yllättää VR:n joka vuosi. Kukapa uskoisi, että talvi tulee melkein joka vuosi?



Ei ole vielä yleisesti tiedossa, koska tämä talveksi kutsuttu pitkä kylmä ajanjakso on aivan uusi ilmastonmuutoksen aiheuttama ilmiö.

http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/165638.shtml

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.
(Axel Oxenstierna)

Hemmetti kun ilmastomuutos on taas peruttu. Olisi niin mukavaa ajella toimivilla junilla tammikuun lämmössä.

Vierailija
Norppa
100% turvallinen=täydellinen, eikä ihminen kykene kehittämään mitään täydellistä.



Höpöhöpö.



No kyllä me tiedämme, että sinun äitisi on onnistunut tekemään jotain täydellistä.

Kyse on nyt kuitenkin normaaleista ihmisistä.

Mainitse jokin systeemi, johon ei voi mitenkään tulla mitään vikaa, eli systeemi joka aina, kaikissa mahdollisissa tilanteissa on ehdottoman turvallinen ja toimii aina varmasti.

Aweb

Mainitse jokin systeemi, johon ei voi mitenkään tulla mitään vikaa, eli systeemi joka aina, kaikissa mahdollisissa tilanteissa on ehdottoman turvallinen ja toimii aina varmasti.



Vanhanaikainen junan vessa?

Vierailija
Phony
Aweb

Mainitse jokin systeemi, johon ei voi mitenkään tulla mitään vikaa, eli systeemi joka aina, kaikissa mahdollisissa tilanteissa on ehdottoman turvallinen ja toimii aina varmasti.



Vanhanaikainen junan vessa?



Sinne voi tiputtaa lompakon. Lisäksi on tapahtunut sellainenkin juttu aika äskettäin vielä (jossain intiassa tai kiinassa), että nainen luuli menevänsä paskalle, mutta synnyttikin junan pönttöön vauvan. Lapsi putosi kiskoille, juna pysäytettiin, ja lapsi löytyi radan varresta elossa ja muistaakseni vielä sangen hyväkuntoisena. Mutta tässä tapauksessa oli paljon tuuria mukana. Eli kyllä junan vessa on helevetin vaarallinen härdelli.

Lisäksi, jos vesisäiliötä ei ole muistettu täyttää, vähänkin koostumukseltaan liimamaisempi jätös jää pönttöön. Eli ei mikään erityisen toimintavarma mekanismi muutenkaan.

Vierailija
Phony
Mutta itse laite on turvallinen oikeassa käytössä. Se mitä ihmiset puuhastelee ei ole turvallista.



No justpa tuon inhimillisen seikan vuoksi mikään laite ei ole turvallinen käytössä.

Sitäpaitsi ei sellainen laite ole turvallinen, josta joku voi vahingossa synnyttää lapsen kiskoille. Jokin haavi siinä vähintäänkin pitäisi olla syntyvien lasten varalta, mutta siitä puolestaan seuraisi eräs toinen ongelma...

Neutroni
Seuraa 
Viestejä39921

Näytti olevan kaksikerroksisia IC-vaunuja. En tiedä missä ne nykyään tehdään. Pendolinon vikalista ei tästä kuitenkaan pitene.

Normaalisti juna jarruttaa, kun paineilma pääsee pois jarrusylintereistä esimerkiksi jarruletkun katkeamisen takia. En tiedä miksi nyt ei ole käynyt niin. Tai että onko, mutta liukkaalla säällä vaunut ehkä liukuivat alamäkeen päin asemaa.

Täysin varmoja teknisiä systeemejä on mahdoton tehdä. Varmuus on aina myös kustannuskysymys, mitä maksaa varmuuden lisääminen ja mitä maksavat onnettomuudet. Normaalit junan paineilmajarrut ovat äärimmäisen koeteltua tekniikkaa. Niillä kuljetetaan käsittämättömiä tonnikilometrimääriä kaikkialla maailmasa minimaalisin ongelmin. Vaunujen jarrujärjestelmien oleellinen parantaminen ei säästä koskaan itseään kansantalouden mittakaavassa.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat