Superfoods

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen hieman alkanut kiinnostua erilaisista "superfoodeista", jotka sisältävät suuria määriä tärkeitä vitamiineja, rasvoja, hivenaineita ja antioxidantteja tai muita terveyttä edistäviä aineksia. Ilmeisesti goji-marjat ovat kovassa suosiossa, mutta olen huomannut myös tavallisesta maustehyllystä löytyvän näitä kuten kaneli tai kurkuma. Lisäksi esimerkiksi mantelit voidaan luokitella superfoodiksi. Kaneli esimerkiksi on poikkeuksellisen vahva antioksidantti. Tosin suurin osa kaupallisesta kanelista on nk. kassiaa joka sisältää suuria määriä kumariinia, joka voi vahingoittaa maksaa jo pieninä annoksina. Sri Lankasta saatava Ceylonin-kaneli on ainoa turvallinen.

Mitä superfoodeja tiedätte, mitä ne sisältävät ja mihin ne vaikuttavat?

Sivut

Kommentit (22)

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

HalfNelson... mikä tuo kauhistus on? Mistä se koostuu?!!

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
TraXter
Olen hieman alkanut kiinnostua erilaisista "superfoodeista", jotka sisältävät suuria määriä tärkeitä vitamiineja, rasvoja, hivenaineita ja antioxidantteja tai muita terveyttä edistäviä aineksia.

Onko nuo terveyttä edistävät vaikutukset kaikkien hamuamiesi aineitten kohdalla kyetty todistamaan tieteellisesti? Mitä minä olen "alaa" seurannut, vuorovuosina löydetään jokin ihmeaine ja jo seuraavana vuonna todetaan sen aiheuttavan syöpää. D-vitamiini taitaa olla tällä kertaa tapetilla.

Vierailija
Aweb

Maankuulu (?) Meerin Grillin SuperTriplaTuplaÄhkyMättöHässäkkä, Torniolainen perinneruoka. Mm. viisuvoittajamme Lordi sekä CMX-yhtye ovat tehneet tuota ihanaa kolesterolipommia tunnetuksi erinäisissäkin yhteyksissä. Periaatteessahan kyse on hampurilaisesta, tai puolesta kilosta sulatettua edamia, jossa on mukana myös "hampurilainen". Ari "Paska" Peltonen teki myös tuttavuutta kyseiseen superfoodiin "Paska reissu"-ohjelmassaan pari vuotta sitten. Valitettavasti en löytänyt enää mistään videopätkää ohjelmasta, mutta sanottakoon, että syömättä jäi Peltoselta.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
HalfNelson
Aweb

Maankuulu (?) Meerin Grillin SuperTriplaTuplaÄhkyMättöHässäkkä, Torniolainen perinneruoka.

Oletko itse syönyt tuollaisen? Miltä tuntui?

Minä kerran tilasin kännissä turkulaisesta nakkarista hampurilaisen, johon käskin laittaa ihan kaikkea, mitä heillä oli. Siitä tuli aika muhkea ja se maksoi aika paljon. Haukkasin sitä pari kertaa ja se oli aika kauhea ja se oli pakko heittää menemään. Taksiseurue avasi ikkunat kun astuimme autoon. Superfuudia se kyllä eittämättä oli...

Vierailija

Mie olen syöny nuita satoja elämäni aikana. Yhdellä pärjää koko päivän, on energiaa. Kyseessä on tosiaan perinteinen torniolainen grilliherkku, jonka kulinaristiset hienoudet löytää vasta harjoittelun jälkeen, kuten hyvien viinienkin laita.

Enkä minä ole näistä meerin eväistä lihonut, 60kg pysyi vakaasti ja pitkään. En ole myöskään sairastellut. Painoni on alkanut nousemaan vasta, kun menin naimisiin ja vaimo patisti syömään terveellistä ruokaa ja jättämään poikamiesruokavalion pois. Paikallisia urheilijoitakin näkee monesti tilailemassa meeriltä vähän purtavaa.

Tää on superfoodia jos joku!

Vierailija
TraXter
Olen hieman alkanut kiinnostua erilaisista "superfoodeista", jotka sisältävät suuria määriä tärkeitä vitamiineja, rasvoja, hivenaineita ja antioxidantteja tai muita terveyttä edistäviä aineksia. Ilmeisesti goji-marjat ovat kovassa suosiossa, mutta olen huomannut myös tavallisesta maustehyllystä löytyvän näitä kuten kaneli tai kurkuma. Lisäksi esimerkiksi mantelit voidaan luokitella superfoodiksi. Kaneli esimerkiksi on poikkeuksellisen vahva antioksidantti. Tosin suurin osa kaupallisesta kanelista on nk. kassiaa joka sisältää suuria määriä kumariinia, joka voi vahingoittaa maksaa jo pieninä annoksina. Sri Lankasta saatava Ceylonin-kaneli on ainoa turvallinen.

Mitä superfoodeja tiedätte, mitä ne sisältävät ja mihin ne vaikuttavat?

Asiaa mutkistaa, että kysymys ei todennäköisesti ole niinkään yksittäisistä ruoka-aineista ja niiden yhdisteistä vaan eri kasvilajien eri yhdisteiden yhteisvaikutuksista: Eräässä kokeessa koottiin kymmenen antioksidanttiarvoltaan suurinta kasvista ja verrokkiryhmälle koottiin sama määrä mutta kasvitieteellisesti laajemmin eri lajeja. Verrokkiryhmältä mitattu antioksidanttivaikutus oli yllättäen suurempi, vaikka laskennallinen antioksidanttien saanti oli vähempi kuin superruokaryhmäläisillä.

Eli kannattaa siis panostaa siihen, että eri kasvilajeja syötäisiin mahdollisimman monipuolisesti.

Toki näitä superruokia voi ottaa valikoimaan mukaan. Paitsi kiinalaiset gojimarjat, myös granaattiomena, kaakao, kotimainen mustikka ja mustaherukka, sipulikasvit, verigreippi, parhaat ristikukkaiset kuten ruusukaali ja parsakaali, palkokasvit, monet yrtit esim. basilika, kurkuma ja mustapippuri yhdessä sekä vihreä tee tulevat heti mieleen.

Vierailija

HalfNelson yritä löytää itsellesi joku vitsi/kakka-foorumi mihin voit mennä purkamaan pakonomaista tarvettasi tulla huomatuksi trollauksillasi. Jos lapsettaa niin mene hiekkalaatikolle, en voi valitettavasti auttaa jos äitisi ei antanut huomiota tarpeeksi lapsena. Mene ja etsi isotissinen vanhempi täti purkamaan oidipaaliset himosi äitiäsi kohtaan. Täällä on jo tarpeeksi lapsia ja trolleja huoraamassa huomiota.

Mimei: jaa toki viisauttasi enemmän jos olet kuullut joidenkin yhdistelmien toimivuudesta. Tarkoituksenani on hieman ryhdistää ruokavaliotani näillä valmisteilla. Luontaistuotekauppaan en ole menossa vaan tarkoituksena on löytää erinomaisia valmisteita ruokakauppojen hyllyistä. Olen harjoittanut lihaskuntoani useita vuosia salilla ja taistelulajeja harrastellen ja pieni boosti tuloksiin olisi nyt hakusessa. Olen kuullut joidenkin huippu-urheilijoiden käyttävän hyväksi eri superfood yhdistelmiä parantamaan tuloksiaan. Esim. juuri kurkuma ja kaneli on jostain syystä suosiossa.

Vierailija
TraXter
Olen harjoittanut lihaskuntoani useita vuosia salilla ja taistelulajeja harrastellen ja pieni boosti tuloksiin olisi nyt hakusessa. Olen kuullut joidenkin huippu-urheilijoiden käyttävän hyväksi eri superfood yhdistelmiä parantamaan tuloksiaan. Esim. juuri kurkuma ja kaneli on jostain syystä suosiossa.

Ou jeee,
Sinä puolistondaavien kikkelien adonis.
Ei ne buustit ihan ravintopuolelta löydy.

Vierailija
Gabriel

Ou jeee,

Ja sun asiantuntemus perustuu mihin? Harmi nyt kumota sun argumenttis heti alkuunsa, mutta ravinto on lähes kaikki kaikessa jos harrastaa raskasta liikuntaa. Ei sitä nuudeleita ja hamppareita syömällä saa kasvatettua kun mahaa. Monien superfoodien syönti ilmeisesti perustuu kehon stressitilan vähentämiseen ja immuniteetin parantumiseen jolloin keholle jää myös enemmän energiaa muuhunkin kuin tulehdusten hoitoon.

Vierailija

Kanelista en muista kuulleeni, mutta kurkumasta paljonkin, useissa tutkimuksissa. Sen vaikutus tehostuu hurjasti, jos samaan aikaan nautitaan mustapippria. Kurkuman kurkumiini ja pippurin piperiini (heh!) reagoivat jotenkin toisiinsa.

Pelkäänpä, että yksityiskohtainen räätälöinti ei ole kovin mielekästä. Kun homma ilmeisesti on monimuuttujainen, sen tutkiminen on hyvin vaikeaa.

Olennaista olisi pääasiassa välttää tyhjiä kaloreita (itse en käytä esim. viljaa) ja täyttää lautasensa mahdollisimman monipuolisesti semmoisilla aineksilla, joissa tiedetään olevaa hyötytavaraa. Siis hyvää proteiinia riittävästi, rasvat pilaamattomia, kasvikuntaa niin monipuolisesti kuin jaksaa, pähkinöitä. Pikalisukkeeksi vaikka pussi pakastesekavihanneksia jos ei muuhun jaksa venyä ja jälkiruoaksi vaikka se granaattiomena, verigreippi, luomuomena kuorineen tai marjoja. Kun vaihtelee ruokia ja niiden raaka-aineita vuodenajan ja mielialankin mukaan, niin kokonaisuus lienee jo varsin pitkällä.

Tumma prosenttisuklaa tai vaihtoehtoisesti tumma VanHouten-tyyppinen 100% kaakao parantaa verisuonten toimintaa noin 22 h ajan jonkin tutkimuksen mukaan, joten päivittäinen pieni tumma suklaa tai kaakaomuki ainakin teoriassa voisi parantaa urheilutulostakin? Hollantilaisessa tutkimuksessa joka tapauksessa vähensi niin sv-tautia kuin kokonaiskuolleisuuttakin.

Vierailija
TraXter
Gabriel

Ou jeee,

Ja sun asiantuntemus perustuu mihin? Harmi nyt kumota sun argumenttis heti alkuunsa, mutta ravinto on lähes kaikki kaikessa jos harrastaa raskasta liikuntaa. Ei sitä nuudeleita ja hamppareita syömällä saa kasvatettua kun mahaa. Monien superfoodien syönti ilmeisesti perustuu kehon stressitilan vähentämiseen ja immuniteetin parantumiseen jolloin keholle jää myös enemmän energiaa muuhunkin kuin tulehdusten hoitoon.

Voi kiesus teitä uunoja runkkareita.
Mistä luulette huippu-urheilijoiden viimesen buustin vetävän?
Itse olen nostellut ihan kohtuu rautoja koko ikäni naturaalina, mutta ruokavaliolla ei juurikaan ole extra vaikutusta jos syö monipuolisesti ja hyvin. Kun hormonipuolelle mennään niin hyväkuntonenkin kaveri voi nostaa suoritustaan yli 30 prosenttia. Esim. normikyykky 300kg parannusta sata kiloa 400kg:hen. Tietty kyykkypuvun ja siteitten kera jotka jeesaa reilun 50-70kg.
Näin mennään jo Anon sarjaa 450-470kg. Harva kuitenkaan nostaa naturaalina yli 250kg ilman varusteita.

Kerrotko vielä uudestaan sen mitä halusit opettaa minulle ruokavaliosta?

o
Seuraa 
Viestejä1641
Liittynyt16.11.2005
Weird'Os
Maapähkinät.

Eikös nuo ole jo rasvojensa puolesta niin epäkelpoa kuin kuvitella vaan saattaa? Linnunruokaa olivat ennen niin kuin auringonkukan siemenetkin.

http://en.wikipedia.org/wiki/Salvia_hispanica

Chia siemenet vaikuttaisivat potentiaalisilta. Luvataan, että olisi paljon omega-3, mutta onko se sitten kuitenkaan mitenkään paremmassa muodossa kuin muissa kasvikunnan tuotteissa?

Every man is guilty of all the good he did not do. (http://www.youtube.com/watch?v=xaTKDMYOBOU)-Voltaire

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat