Kirkon jäseniä enää alle 80% kansasta

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Evankelis-luterilaiseen kirkkoon kuuluvien osuus laski syksyllä alle 80 prosenttiin suomalaisista. Vuodenvaihteessa osuus oli 79,7%, kun vielä vuosi sitten se oli 80,6%.

- Kirkko perustelee valtiollista erityisasemaansa suurella jäsenmäärällä. Tällä eroamistahdilla alle 60 prosenttia helsinkiläisistä kuuluu kirkkoon kolmen vuoden päästä. Kymmenen vuoden päästä alitetaan 50 prosenttia. Tämän jälkeen kirkon jäsenet ovat vähemmistö Helsingissä.

http://www.eroakirkosta.fi/media/none/t ... _2010.html

Vertailuksi Ruotsissa oli viime vuonna 72,9 % kirkon jäseniä, kun vuonna 1990 oli vielä 91%, yli tuplasti nopeampi romahdus mitä Suomessa on tapahtunut. Ruotsissa tosin on jumaluskovaisiakin vain 23% eurobarometrin mukaan, kun Suomessa oli 41% (wikipediasta) ja Ruotsin kirkko erotettiin valtiosta vuonna 2000.

Itselleni tärkein syy erota oli protestiksi kirkon erityisasemaa vastaan, kenenkään ei tulisi kärsiä rippileirillä tai uskonnontunnilla vasten tahtoaan. Kirkollisveron maksaminen ei olisi ollut itselleni mikään ongelma, jos raha menisi hyvään käyttöön.

Sivut

Kommentit (22)

Viinankylväjä
Seuraa 
Viestejä476
Liittynyt15.1.2009

En löytänyt kirveelläkään enää Worldview Gallupin sivuilla olevaa tutkimusta uskonnon tärkeydestä ja HDI:stä. Suomalaisista 32 % piti uskontoa tärkeänä osana elämäänsä, ruotsalaisista vain 17 %. Amerikassa uskonnon tärkeys oli huomattavasti eurooppalaisia suurempi.

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009

oikein hyvä kehityssuunta, jatkakaa samaa rataa eläväiset

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Vierailija
o
Miten niin enää? Enemminkin miten niitä voi olla vieläkin noin paljon?

Samaa minäkin ihmettelen. Ainoat uskovaisten puolustajat palstalla olen minä ja Taha ja loppujen ei pitäisi kuulua edes kirkkoon. Ja minä en edes kuulu kirkkoon.

abskissa
Seuraa 
Viestejä3654
Liittynyt9.10.2008
Javert
Kaikki normaaliälyiset ihmiset eroavat kirkosta.

No jaa. Kyllä minä tunnen itseäni huomattavasti älykkäämpiä eroaikeettomia kirkon jäseniä, vaikka luulen olevani aivan normaaliälyinen.

We're all mad here.

Vierailija
Gabriel
o

Samaa minäkin ihmettelen. Ainoat uskovaisten puolustajat palstalla olen minä ja Taha ja loppujen ei pitäisi kuulua edes kirkkoon. Ja minä en edes kuulu kirkkoon.

Älä unohda kiittäen-nimimerkkiä, tuota ateistien natsittajaa.

Vierailija
iileskotti
Gabriel
o

Älä unohda kiittäen-nimimerkkiä, tuota ateistien natsittajaa.

Siis tiedepalstalla 95% ei kuulu kirkkoon niinkö?

Heh, nythän se vasta kasinaismoralismim pesäke löytyi.

Vierailija
Gabriel
o

Täältä ilmottautuu vielä yksi uskovaisten puolustaja. Minä myöskään en ole ikinä kuulunut kirkkoon. Ateistit vain vituttavat vielä uskovaisiakin enemmän tuhlatessaan aikaansa jumalan kieltämiseen yhä uudelleen ja uudelleen. Jos jumalaa ei kerran ole miksi asiasta pitää kaiken aikaa natista?

Wiisas
Seuraa 
Viestejä3197
Liittynyt22.11.2007

Minä kuulun kirkkoon, olen seurakuntamme jäsen. Käyn jopa äänestämässä vaaleissa.

Maksan kirkollisveroa, en niinkään oman hyödyn takia, vaikka olen niistä rahoista itsekkin omani saanut. Kävin aikoinaan lapsena seurakunnan kerhoa, siihen aikaan ei vielä kunnallisia päiväkoteja ollut. Ja sitten kävin oman lapsen kanssa seurakunnan äiti-lapsi -kerhossa. Nykyisin olen sitten ihan maksajana, mitään palvelua en käytä, ei ole tarvetta.

Otsikko on lievästi asenteellinen. Olisi paljon, jos joku muu yhteisö saisi edes samaa luokkaa olevan jäsenmäärän.

"kyllä kaikki vielä iloksi muuttuu"

abskissa
Seuraa 
Viestejä3654
Liittynyt9.10.2008
Wiisas

Otsikko on lievästi asenteellinen. Olisi paljon, jos joku muu yhteisö saisi edes samaa luokkaa olevan jäsenmäärän.

Niin -- senhän voisi myös kääntää muotoon "jäseniä on vieläkin yli 70%".

We're all mad here.

Wiisas
Seuraa 
Viestejä3197
Liittynyt22.11.2007
abskissa
Wiisas

Niin -- senhän voisi myös kääntää muotoon "jäseniä on vieläkin yli 70%".

Myös "yli puolet kuuluu vielä kirkkoon" on totta.

"kyllä kaikki vielä iloksi muuttuu"

Vierailija

Vastasin: Kyllä ja aion psyäkkin kirkon jäsenenä.

Enkä ole lainkaan pahoillani etten ole: Kaikki normaaliälyiset ihmiset eroavat kirkosta.

Usein miehet eroavat kirkosta ja kirkkoon jää lapset ja naiset. Lapset käyvät seurakuntien kerhoissa ja vanhemmat käyvät kevät-, joulujuhlissa - isä siis kuokkimassa omien lastensa juhlissa. Isä kuokkii yleensä myös omassa kodissaan; esim. rippijuhlissa. Ihmiset kuokkii myö läheistensä häissä ja hautajaisissa.

Vierailija
Suggestion
Gabriel
o

Täältä ilmottautuu vielä yksi uskovaisten puolustaja. Minä myöskään en ole ikinä kuulunut kirkkoon. Ateistit vain vituttavat vielä uskovaisiakin enemmän tuhlatessaan aikaansa jumalan kieltämiseen yhä uudelleen ja uudelleen. Jos jumalaa ei kerran ole miksi asiasta pitää kaiken aikaa natista?

Heh, hyvin tiivistety.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat