Luontaisia monivitamiinivalmisteita?

Seuraa 
Viestejä373
Liittynyt4.1.2010

On tullut lueskeltua tässä lähiaikoina synteettisten vitamiinien mahdollisesta tehottomuudesta ja jopa haitallisuudesta. Esimerkkinä tiettyjen vitamiinien mahd. kuolleisuutta lisäävä vaikutuks, joka ei ole ykkösenä toivelistalla kun syön terveystuotteita.

Muissa ketjuissa varmasti (dl-/d- jne.) asiaa puitu jo puoleen ja toiseen, mutta ajattelin pistää ketjun pystyyn jossa voisi antaa ehdotuksia valmisteista, jotka sisältäisivät mahd useaa luontaista vitamiinia.
D3 löytyy tietenkin, johonkin multi-B:henkin tuossa törmäsin, mutta sekin sisälsi reippaasti hiivaa joten ei käy itselle.
Aika työn takana tuntuu olevan, joten useampi aivo parempi.

Sivut

Kommentit (25)

Vierailija
μOR
On tullut lueskeltua tässä lähiaikoina synteettisten vitamiinien mahdollisesta tehottomuudesta ja jopa haitallisuudesta. Esimerkkinä tiettyjen vitamiinien mahd. kuolleisuutta lisäävä vaikutuks, joka ei ole ykkösenä toivelistalla kun syön terveystuotteita.

Muissa ketjuissa varmasti (dl-/d- jne.) asiaa puitu jo puoleen ja toiseen, mutta ajattelin pistää ketjun pystyyn jossa voisi antaa ehdotuksia valmisteista, jotka sisältäisivät mahd useaa luontaista vitamiinia.
D3 löytyy tietenkin, johonkin multi-B:henkin tuossa törmäsin, mutta sekin sisälsi reippaasti hiivaa joten ei käy itselle.
Aika työn takana tuntuu olevan, joten useampi aivo parempi.




Mitäs vikaa hiivassa on?
Se saa pullat pystyyn kivasti.

Vierailija
μOR
mutta ajattelin pistää ketjun pystyyn jossa voisi antaa ehdotuksia valmisteista, jotka sisältäisivät mahd useaa luontaista vitamiinia.



Joillain verkostomarkkinoilla on todella kalliita monivitamiineja, joissa suurin osa vitamiineista on luonnollisia, mutta sillä hinnalla saa jo ruokaakin sen verran, jotta kannattaa unohtaa, jollei nyt ihan kaikelle ole allerginen.

Muuten täytyy tyytyä ruokaan. Joitakin vitamiineja saa luonnollisena.

Esim.
Bekavit B (B-vitamiinit)
Vehnänalkioöljy (E-vitamiini)
Kalanmaksaöljy (A ja E vitamiini)

Muuten täytyy tyytyä ns. superfoodiin

Spirulina Spirulina-levä sisältää runsaasti proteiinia, vitamiineja (erityisesti B-vitamiineja ja beetakaroteenia) sekä kivennäisaineita mm. fosforia, magnesiumia, rautaa, kaliumia, sinkkiä ja mangaania.

Vihreä Helmi C.G.F. klorella Klorella sisältää vettä 4,6 %, proteiinia 58,4 %, hiilihydraatteja 23,2 %, lipidejä 9,3 %, kuitua 0,3 % ja tuhkaa 4,2 %. Ravintoarvo on 411kcal/100 g. Lisäksi klorella sisältää A-, B1-, B2-, B6-, C-, E- ja K-vitamiinia, nikotiinihappoa, pantoteenihappoa, foolihappoa, kalsiumia, magnesiumia, rautaa, sinkkiä, fosforia, jodia, klorofylliä sekä kasvutekijää , joka ilmeisesti koostuu nukleiinihapoista (RNA/DNA). Kasvutekijä edistää uuden kudoksen syntyä. Klorofylliä on myös runsaammin kuin missään muussa kasvikunnan lähteessä.

Strath elixir Bio-Strath koostuu ravintorikkaasta yrttihiivauuttesta, valmistettu erityisessa luonnollisessa prosessissa, joka tekee ravinnon erityisen helposti hyödynnettäväksi keholle. Bio-Strath sisältää 61 eri vitaaliainetta, jotka toimivat yhdessä saattaakseen ravintoepätasapainoisuuksia kehossa entiselleen. Bio-Strathin vahvistavia, virkistäviä ja suorituskykyä parantavia ominaisuuksia on vahvistettu yli 30 eri tieteellisessä tutkinnossa. Tehoaa yhtä hyvin koululapsiin, aikuisiin sekä vanhempiin henkilöihin ja on turvallinen käyttää. Bio-Strathia on sekä nestemäisessä että tablettimuodossa, jotka tehoavat yhtä hyvin. Lisää infoa saat sveitsiläisen valmistajan kotisivuilta http://www.bio-strath.ch Bio-Straht sisältää proteiinin, rasvan ja hiilihydraatien lisäksi 20 aminohappoa, nukleinihapot RNA ja DNA, 11 vitamiinia, entsyymejä sekä 19 mineraalia ja hivenaineita. Bio-Straht on 100% luonnollinen, eikä sisällä säilöntäaineita, väriaineita eikä muita keinotekoisia ainesosia.

Bioteekin Elinvoima ravintojauhe Elinvoima ravintojauhe sisältää kasvisten luonnolliset ravintoaineet hyvin imeytyvässä muodossa. Siinä on runsaasti valkuaista sisältävää makeaa lupiinia, monipuolisesti kasviksia (porkkana, parsakaali, purjo, artisokka), ravintorikkaita viherjauheita (nokkonen, peltokorte, spirulina, vehnänoras) sekä ravintoaineiden imeytymistä helpottavia kasvientsyymeitä mm. ananaksesta ja papaijasta. Elinvoima ravintojauhe lisää ravinnon kasvis- ja ravintoainepitoisuutta ja edistää ruoansulatusta. Keho saa helposti imeytyvässä muodossa tärkeimpiä ravintoaineita. Valmiste sopii jatkuvaan käyttöön.

Maca-jauhe
Goji-marja
Suomalaiset marjajauheet, jos ei pakasteesta mitään löydy.
Vehnänorasjauhe
Ohranorasjauhe
Pellavansiemenrouhe
Hampunsiemenrouhe

Kotimaiset kasvikset, hedelmät ja marjat vuodenajan mukaan.

Kasvissosekeitto on ihan oikeasti hyvää, kun siihen laittaa merisuolaa ja paketin koskenlaskijasulatejuustoa.

Uunikasvikset on hyviä.

Tehosekoittimella saa vaikka mitä pirtelöitä.

Kesällä saa vaikka mitä herkkua torilta tuoreena.

μOR
Seuraa 
Viestejä373
Liittynyt4.1.2010

Niin meinasin mainita siitäkin että tarkoitan lähinnä pillerimuodossa otettavia vitamiineja, mutta koska en halua sulkea mitään pois, ja uusi tieto on aina tervetullutta niin jätinpä mainitsematta. Ja tuossahan tulikin jo Hortonilta heti juttua mistä en pahemmin ole lueskellut, mielenkiintoista asiaa aina kiitos vain.

Lähinnä noissa high content yrteissä tms. on se ongelmallista että pitoisuudet varmasti vaihtelee huomattavasti ja annostelukin aika tarkkaa kun puhutaan jatkuvasta käytöstä.
Ja kun täällä lännessä asutaan ja vieläpä hämeessä, niin onhan se vähän työläämpääkin heha.
Ruokahan lähteenä on aina parempi, mutta varsinkin silloin kun ei ole muistanut tai kerennyt syödä tarpeeksi kasviksia, marjoja tai sitä oikein superfoodia eli kasviksia, marjoja jne. niin pillerit naamariin ja toivoo parasta.

Koska olisi kuitenkin hyvä saada tasaisesti noita yleisimpiä vitamiineja, niin koitan vielä etsiskellä jotain hyvää valmistetta.
Löysin solgarilta tuollasen: http://www.dolphinfitness.co.uk/en/solgar-omnium-multiple-vitamin-60-tab..., josta ensimäisenä tiirasin luonnollisen E:n, mutta kun huomasin hinnan niin eipä tullut tarkemmin syynättyä sitäkään.

Mitenkäs noiden B-vitamiinien kanssa oli, muistaako joku mistä tunnisti synteettiset? Vai olikos kaikilla vitamiineilla joku yhteinen "sääntö", esim. jos on HCl tai joku muu muoto?

Niin juu tosiaan ja joku näppärä kasvissoseutin pitää kyllä hommata, millä voi sitten väsätä kerralla ison ja helposti säilytettävän annoksen terveellistä lisäelämäpirtelöä.

Vierailija

Nooh. Eihän sitä kukaan nyt joka päivä niin terveellisesti syö. Ja saa vain stressiä, jos moista miettii.

Mm. seuraavat B-vitamiinimuodot ovat synteettisiä:

Tiamiinimononitraatti, tiamiinihydrokloridi - synt. B1
Pyridoksiinihydrokloridi - synt. B6
Foolihappo (luonnossa folaatti esiintyy useina yhdisteinä)
Kalsiumpantotenaatti - synt. B5
D-biotiini - synt. biotiini
Koliinibitartraatti - synt. koliini

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Minä en näe mitään järkeä vieläkään siinä että puhutaan yksittäisistä aineista, jostain tetragalonysyyteistä ja pentafotolyyteistä sun muista antioksidanteista ja kemiallisista kummajaisista siihen tyyliin että ne aiheuttaa sitä ja ne tätä ja sitä on siinä ja siinä ja tässä ei ole sitä.. kuka sen oikeasti tietää? Kuka voi olla niin nero että oikeasti ymmärtää noiden yksittäisten aineiden merkityksen ihmiskehossa? Näkeekö sen muka suoraan jostain tutkimuksista? Pitäisi olla aika hemmetin laaja ja monimuotoinen tutkimus minun mielestäni, niin monimutkainen tutkimus ettei sellaista käytännössä voisi/kannattaisi edes tehdä. Se kun ei voi olla niin yksinkertaista eikä olekaan, että annetaan kyseistä aineita eri määriä ja katsotaan miten terveydentila etenee. Aineilla on niin paljon yhteisvaikutuksia, niiden vaikutustapa ja määrä saattavat täysin riippua toisistaan, jopa kääntäen ja poikittain ja ties miten. Ja jos nyt sitten jossain tutkimuksissa ilmeneekin, että pelkästään tietyn mömmön käyttäminen siinä ja siinä määrin edistää terveyttä näin ja näin, niin hetken kuluttua tuleekin tutkimus jonka mukaan se aiheuttaakin pitkällä ajalla syöpää, diabetesta, munuaishäiriöitä ja epämuodostumia sikiössä ym. Ehkä sitten kun joku nero oppii yhdistämään noita tilastoja supertietokoneella ja näin pääsee selville Totuudesta, sitten saattaa olla mielekästä puhua niistä yksittäisistä vaikuttavista aineista. Siihen saakka kannattaisi keskittyä selvittämään ihmisen luontaista ruokavaliota, ja noudattaa sitä. Ei tartte tietää sen enempää, kaikki hoituu ihan automaattisesti, kyllä keho osaa, sentään kehittynyt melkoisen ajan hyödyntämään tuota luonnon sapuskaa. Ja sen nimenomaan pitäisi olla sitä ruokaa mitä ihmisen kuuluu syödäkin, ja sen selvittämiseen pitäisi panostaa. Unohtakaa ne vitun monivitamiinivalmisteet.

Paitsi jos podette jotain sairautta jonka takia kehonne ei toimi oikein. Puutostila ei ole sellainen sairaus, koska puutostilaa ei tule jos syö niinkuin ihmisen kuuluu.

Aurinkokin on vähän sellainen asia jonka kohdalla itse teen poikkeuksen, koska en sitä vaan yksinkertaisesti voi saada tarpeeksi täällä. Siksi syön D-vitamiinia. En silti usko että se aurinkoa täysin korvaa, ei varmasti korvaakaan.

Onko ajattelutavassani jotain ihan pielessä? Otan mielelläni vastaan rakentavaa palautetta, kunhan se on perusteltu hyvin niin että ymmärrän..

くそっ!

Vierailija
μOR

Ruokahan lähteenä on aina parempi, mutta varsinkin silloin kun ei ole muistanut tai kerennyt syödä tarpeeksi kasviksia, marjoja tai sitä oikein superfoodia eli kasviksia, marjoja jne. niin pillerit naamariin ja toivoo parasta.



Kuinka vaikeaa on pitää pakastimessa tuoreena pakastettuja marjoja, hedelmiä ja vihanneksia valmiiksi sopivasti paloiteltuina?

Näistä voi tehdä joka aamu pirtelön josta saa varmasti vitamiinit ja muut tärkeät aineet paremmin mitä mistään monivitamiinivalmisteesta.

Jos itse pakastaminen on liian vaikeaa niin netistä voi tilata marja- ja kasvisjauheita jossa sama tavara on kuivattuna ja jauhettuna.

Pakastaminen ja muu vastaava prosessointi toki vähentää jossain määrin vitamiinipitoisuuksia mutta toisaalta, kuinka monta prosenttia niistä monivitamiinipillerin vitamiineistä edes imeytyy? Itse en ainakaan ole nähnyt ainuttakaan tutkimusta jossa monivitamiinipillereistä olisi todettu apua yhtään mihinkään.

Vierailija
Muissa ketjuissa varmasti (dl-/d- jne.) asiaa puitu jo puoleen ja toiseen, mutta ajattelin pistää ketjun pystyyn jossa voisi antaa ehdotuksia valmisteista, jotka sisältäisivät mahd useaa luontaista vitamiinia.



Jos luontaista haluaa, niin oikea ruokahan se on luonnollisin keino. http://www.fineli.fi/foodclass.php?clas ... ry&lang=fi Marjoissa on paljon vitamiineja, finelin sivuilta voi katsoa keskiarvoja jos kiinnostaa.

Itse en ainakaan ole nähnyt ainuttakaan tutkimusta jossa monivitamiinipillereistä olisi todettu apua yhtään mihinkään.



Samoin! Mutta täytyy muistaa että tutkimustulos riippuu täysin otoksesta. Samasta aiheesta samalla tutkimusasetelmalla saadaan hurjasti erilaisia tuloksia, riippuen minkälainen porukka tutkimukseen on valittu. Jos monivitamiinipillereiden mahdollisia hyötyjä vertailevassa tutkimuksessa käytetään otannassa suomalaisia - globaalisti hyvässä ravitsemustilanteessa olevia - ei kyllä varmaan merkittävää hyötyä saada, jos sitäkään. Jos otos otettaisiin itärajan takaa, yksipuolista ruokaa vetävien köyhien keskuudessa joitakin puutoksia voisi korjaantua. Synteettiset monivitamiinit ovat kuitenkin oikeiden vitamiinien analogeja, sitoutuen samaan kohdemolekyyliin - mutta affiniteetti vaihtelee.

Vierailija
Esc

Jos luontaista haluaa, niin oikea ruokahan se on luonnollisin keino. http://www.fineli.fi/foodclass.php?clas ... ry&lang=fi Marjoissa on paljon vitamiineja, finelin sivuilta voi katsoa keskiarvoja jos kiinnostaa.



Komppaan ja lisään, että vitamiinipillerit sisältävät hyvin suppean kirjon eri vitamiini- ja hivenainemolekyylejä. Ruuassa on sen sijaan miljoonittain eri aineita jotka saattavat olla yhtä tärkeitä mitä mitkään vitamiinit.

Ruualla tarkoitan nyt siis marjoja ja vihanneksia (erityisesti vihreitä vihanneksia), en mitään lihapullia & pottumuussia.

MLT
Seuraa 
Viestejä571
Liittynyt18.9.2009
Ruuassa on sen sijaan miljoonittain eri aineita jotka saattavat olla yhtä tärkeitä mitä mitkään vitamiinit.



Joku aika takaperin lueskelin artikkelia, jossa todettiin ettei ihminen ole vielä pystynyt kehittämään yhtä tehokkaita myrkkyjä kuin luonto.

Äskeinen lause voitaisiin siis muokata:

"Ruuassa on sen sijaan miljoooonittain aineita jotka saattavat olla yhtä myrkyllisiä kuin strykniini."

LOL

MLT

Vierailija
Skeptikko
Ruualla tarkoitan nyt siis marjoja ja vihanneksia (erityisesti vihreitä vihanneksia), en mitään lihapullia & pottumuussia.

Marjat ja vihannekset on hyviä lähteitä tiettyjen vitamiinien ja hivenaineiden kohdalla. Mutta eläinkunnan tuotteet on pitoisuuksiltaan aika ylivoimaisia monen mikroravinteen lähteenä, kuten voit vaikkapa Finelistä itse todeta. C-vitamiini, kalium ja magnesium taitaa olla aika lailla ne, joiden parhaat lähteet on kasvikunnassa, muidenkin kohdalla eläinkunnan tuotteet jyrää.

Marjoissa ja hedelmissä ei muuten ole juurikaan vitamiineja ja mineraaleja. Useimmissa on vain kaliumia ja C-vitamiinia on merkittäviä määriä.

μOR
Seuraa 
Viestejä373
Liittynyt4.1.2010

Semmottii. En ole aikaisemmin selaillut foorumia kuin harvakseen , mutta taidan alkaa jo pitämään tästä meiningistä.
Eihän jutut etene ikinä ellei ole kahta vastapuolta.

Pari kommenttia tuossa taitaa kuitenkin jäädä vain pikaiseksi tuhahdukseksi.
Selitin kuitenkin jo kerran, että aina ei kerkiä/muista syödä hyvin, joten kyllä, se on vaikeaa pitää aina kaappi täynnä sellaista ruokaa josta saisi kaiken tarvittavan.

Ronronilla oli kyllä paljon samoja ajatuksia kuin itsellä lähes mahdottomalta tuntuvasta tehtävästä ymmärtää yksittäisten aineiden vaikutusta kehoon. Olen miettinyt täysin samoja asioita usein, tosin lääkeaineiden ja yrttien kohdalta. Varsinkin kun rupeaa miettimään kehon kaikkien aineiden synergisiä vaikutuksia niin aika deeppiä juttua rupee olemaan.
Uskon kuitenkin jatkuvaan kehitykseen.
Ihmisen ymmärrys aineista fysiologisella tasolla kehoon on kuitenkin kasvanut aika uskomattoman paljon, jos lueskelee vaikka jotain tiedekirjallisuuta asiasta.

"Ei tartte tietää sen enempää, kaikki hoituu ihan automaattisesti, kyllä keho osaa, sentään kehittynyt melkoisen ajan hyödyntämään tuota luonnon sapuskaa."

Sehän on totta että ihmiskeho on kuin taidetta, ja adaptoituu, venyy ja muokkautuu kästittämättömiin svääreihin saakka. Se ei tarkoita sitä etteikö olo voisi olla subjektiivisesti parempi jos tarpeellisia aineita on käytössä. Nykymaailmassa oman kehityksen lopettaminen ja degeneraatio on hyvin helppoa ja rauhoittavaa, tyytyä aina siihen mitä on juuri kyseisellä hetkellä. Itse tähtään parhaaseen mahdolliseen fyysiseen ja varsinkin psyykkiseen tilaan, koska koen myös sen korreloivan onnellisuuteni kanssa.
Menneisyydestäni löytyy masennustakin, josta pois pyristelyn jälkimainingeiksi on jäänyt jonkinlainen oman pään sisällön vahtaamissyndrooma. Joten keskityn monen toisaalta katsovan mielestä varmasti lähes ärsyttävällä tasolla omaan vointiin. Koitan nykyään olla keskittymättä siihen kiutenkaan liikaa, tai saada tuloksia tavallaan "ohimennen", arkisesti.
Itseasiassa tuli yksi lausahdus mieleen joka sopii omaan ajattelutapaan kuin nenä päähän:
"Aloita oikein niin pääset helpolla. Jatka helposti, niin olet oikeassa".

Luulen käyttäväni huomattavasti keskiverto tyyppiä enemmän ajatuksia siihen mitä syön.
Kun miettii aterioihin valmiiksi hiilarien, proteiinieen ja rasvojen okeanlaisen laadun ja määrän, siihen kuluu jo yllättävän paljon ajatuksia jos vertaa kuralätty pullamössö meininkiin. Vehnäpullallakin elää ja voi täysin hyvin, ei mitään valittamista, ja voi jopa tuhahtaa muiden hötkyilylle... kun ei tarvi aivojaan mihinkään, lukemisen sijaanhan voi katsoa aina salkkareita tai e-entertamenttia.
Koitan siis syödä hyvin. Usein jää kuitenkin tarvittavat vitamiinit ja hivenaineet ravinnosta todella vähiin kun panostaa johonkin muuhun enemmän eikä kerkiä, vaikkapa opiskeluun tai sitten ei vaan aina jaksa miettiä.

Olen huomannut useaan otteeseen, että voin huomattavasti paremmin, kun tauon jälkeen olen aloittanut tehdasvalmisteisten, kemiallisien prosessien kautta luonnottomaan yksinäisyyteen eroteltujen, tiiviiksi PILLERISTI sukupolvelle painettujen valmisteiden käytön. Eli vitamiinit ja kalaöljykapselit.
Kaikki voi tietenkin olla placeboa ja täyttä kusetusta. Jos kuitenkin olen lukenut kasvavissa määrin, toivottavasti puolueettomiakin tutkimuksia tiettyjen välttämättömien ravintoaineiden tärkeydestä ja vaikutuksesta ihmisekehoon, ja koen voivani paremmin ottamalla niitä myös pilleristä, pitäisikö placebo käsityksen olemassa olon takia jättää ottamatta ja odotella jotain loppullista päätöstä asiaan? Tyyliin että Jumala kertoo että näin se homma menee. Aika tarkoin kuitenkin valitsen mitä nakkaan kurkusta alas.
Se on siis varastojen täydentämistä, en roiku missään pilleripurkkiköydessä rotkon suussa tai syö niitä aamupalaksi lautaselta maidon kera.

Kulaushaikara
Seuraa 
Viestejä1023
Liittynyt27.4.2009

Palatakseni vielä tuohon kysymykseen B-vitamiineista. Hyvin usein valmisteet ovat B-vitamiiniyhdistelmiä, enkä ole varma mikä yksittäinen vitamiini aihuttaa seuraavaa: nautittuani "kemiallista" B-vitamiiniyhdistelmää virtsa värjäytyy kirkkaan keltaiseksi. Luonnollisen yhdisteen ei sitä pitäisi aiheuttaa.

Vierailija
Palatakseni vielä tuohon kysymykseen B-vitamiineista. Hyvin usein valmisteet ovat B-vitamiiniyhdistelmiä, enkä ole varma mikä yksittäinen vitamiini aihuttaa seuraavaa: nautittuani "kemiallista" B-vitamiiniyhdistelmää virtsa värjäytyy kirkkaan keltaiseksi. Luonnollisen yhdisteen ei sitä pitäisi aiheuttaa.



Saat pilsuista riboflaviinia (B2) yli kehosi tarpeiden, ja munuaiset tekevät tehtävänsä ja erittävät ylimäärän pois. Riboflaviini eroaa muista vitamiineista siinä, että se värjää kusen.

Kannattaa tsekata uudelleen syömäsi vitamiinimäärät, sillä tuo tarkoittaa sitä että kun saat jo riboflaviinia enemmän kuin tarvitset, todennäköisesti saat myös muitakin. B-ryhmän vitamiinit kun ovat aineenvaihduntareaktioita katalysoivien entsyymien kofaktoreita. Eli kun saat tarpeeksi B:itä, kofaktoripaikat entsyymeissä on täynnä, eikä ylimääräisille vitamiineille ole mitään käyttöä.

Luonnollinen riboflaviini aiheuttaa saman muutoksen kusen värissä kuin synteettinenkin, mutta synteettisissä puristeissa riboflaviinia on suurempia pitoisuuksia, joten saat tämän kusen värjäävän määrän helpommin niistä.

Vierailija
μOR
Selitin kuitenkin jo kerran, että aina ei kerkiä/muista syödä hyvin, joten kyllä, se on vaikeaa pitää aina kaappi täynnä sellaista ruokaa josta saisi kaiken tarvittavan.



Osta spiruliinaa.

"""Spirulina on yksi maailman ravinnerikkaimmista kasveista, jota mm. kansainvälinen avaruusjärjestö NASA ja maailman terveysjärjestö WHO käyttävät omissa kehityshankkeissaan."""

http://www.tohtori.fi/?page=5184117&id=0650788

Tässä edullisin ja löytyneen myös Citymarketin luontaistuotehyllystä eli ei tarvitse mistään tilata.

http://www.verkkoapteekki.fi/product_in ... cts_id/800

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat