Ihmiset lihovat koska syövät liian usein ?

Seuraa 
Viestejä14029
Liittynyt23.6.2005

Välipalat ja 3 tunnin välein syöminen on uuden Naturessa julkaistun tutkimuksen mukaan huono idea:

[list:hzmnb5nt]The researchers present their findings in the current issue of the journal Nature.

Hunger makes you active

The key switch player in this is a transcription factor called Foxa2. Transcription factors are proteins that make sure other genes are activated and converted into proteins. Foxa2 is found in the liver, where it influences fatburning, but also in two important neuron populations in the hypothalamus -- the region of the brain that controls the daily rhythm, sleep, intake of food and sexual behavior. The control element for Foxa2 activity is insulin, in both the liver and the hypothalamus.

If a person or animal ingests food, the beta cells in the pancreas release insulin, which blocks Foxa2. When fasting, there is a lack of insulin and Foxa2 is active. In the brain, the scientists have discovered, Foxa2 assists the formation of two proteins: MCH and orexin. These two brain messenger substances trigger different behavior patterns: the intake of food and spontaneous movement. If mammals are hungry, they are more alert and physically active. In short, they hunt and look for food. "If you watch a cat or a dog before feeding it, you can see this very clearly," says Stoffel.

Explanation found for lack of movement

The researchers discovered a disorder in obese mice: in these animals, Foxa2 is permanently active, regardless of whether the animals are fasting or full. This explains a well-known but until now unaccountable phenomenon: the lack of movement in obese people and animals.

To prove this, the researchers used a genetic trick to breed mice, in the brains of which Foxa2 is always active, regardless of whether they have just eaten or are fasting. These mice produce more MCH and orexin and move five times more than normal animals, in which insulin deactivates Foxa2 after eating or which are obese. The genetically modified mice lose fatty tissue and form larger muscles. Their sugar and fat metabolism works flat out and their blood values are considerably improved.

http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 184138.htm[/list:u:hzmnb5nt]

Insuliinin rooli alkaa aueta yhä enemmän painonhallinnassa.

Tarinan opetus: syöt harvemmin, niin haluat liikkua enemmän.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Sivut

Kommentit (39)

Vierailija

Insuliini lienee kukkulan kuningas,todellakin laihtuu jos syö harvoin. Esim. ruokailu kerran viikossa laihduttaa varmasti.

Vierailija

Oiskkoon tuolla mitään tekemistä sen kanssa mitä syö? Kasvinsyöjät sairastuu varmasti jos syövät harvoin. Lihansyöjät pärjää vallan mainiosti jos syövät kerran päivään tai kahteen. Jotenkin tuntuu että valtaosa tutkimuksesta keskittyy siihen miten selvitä hengissä ja jotakuinkin terveenä sopimattomalla ravinnolla ja luonnottomilla elintavoilla. En jaksa uskoa että tulee edes löytymään sellaista konstia, jolla voidaan elää nykysuositusten mukaan terveellisesti.

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005
sapetix
Insuliini lienee kukkulan kuningas,todellakin laihtuu jos syö harvoin. Esim. ruokailu kerran viikossa laihduttaa varmasti.

Turha tästä on vitsailla, sillä tuo Neon linkittämä juttuhan indikoi aivan päinvastaista mitä virallisterveellisellä suositellaan. Virallinen suositus nimenomaanhan on jakaa päivän kalorit useaan pieneen annokseen pitkin päivää. Tämä toimiikin parhaiten silloin jos kaloreista suurin osa on hiilihydraatteja. Jos taas kaloreista suurin osa on rasvaa ja hiilihydraattien osuus on minimoitu (ketogeenisen ruokavalion eri muunnokset), harva syömistahti riittää - eikä edes tee mieli syödä kauhean usein.

Kummatkin lähestymistavat toimivat omalla tavallaan. Itse suosin kiireistä toimistotyötä tekevänä ketogeenista, sillä ei ole yksinkertaisesti aikaa syödä niin usein kuin virallisterveellinen edellyttäisi.

Vierailija
Carloz
Nykyisin vallalla oleva 24/7 sokerirasva-napostelukulttuuri on kyllä laihtumisen kannalta /C:stä.



Tähän kun vielä lisätään se, että syömisensä eteen ei tarvitse tehdä mitään fyysisiä ponnituksia. Ihmeellistä ei ole se, että ihmiset lihovat. Ihmeellistä on se, että jotkut sentään ovat edelleen jotenkin normaalipainoisia. Useimpien eläinkunnan edustajien tapaan ihmisen fysiologia ja toimintatavat ovat rakentuneet ennemminkin sietämään ravinnon niukkuutta kuin yletöntä runsautta ja vaivatonta saatavuutta.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14029
Liittynyt23.6.2005

Kalorirajoituksen uskomattomat vaikutukset koe-eläinten elinikään ja terveyteen on todettu lukuisissa tutkimuksissa, hurjimpana 17 vuotta kestäneessä tutkimuksessa reesusapinoilla.

Mutta pistetään paremmaksi:

http://tinyurl.com/ywbtnd

[list:ckkryvm1], Dr. Laub along with two other physicians (neither of whom I know) underwent their version of an intermittent fast. The three of them have since May 2003 been on a version of the IF in which they consume about 20-50 percent of their estimated daily energy requirements on the fast day and eat whatever they want on the non-fast days.

Since starting their regimen they have

[list:ckkryvm1]observed health benefits starting in as little as two weeks, in insulin resistance, asthma, seasonal allergies, infectious diseases of viral, bacterial and fungal origin (viral URI, recurrent bacterial tonsillitis, chronic sinusitis, periodontal disease), autoimmune disorder (rheumatoid arthritis), osteoarthritis, symptoms due to CNS inflammatory lesions (Tourette’s, Meniere’s) cardiac arrhythmias (PVCs, atrial fibrillation), menopause related hot flashes.[/list:u:ckkryvm1]

In their paper these researchers discuss a 1957 paper from the Spanish medical literature.

[list:ckkryvm1] …the subjects were eating, on alternate days, either 900 calories or 2300 calories, averaging 1600, and that body weight was maintained. Thus they consumed either 56% or 144% of daily caloric requirement. The subjects were in a residence for old people, and all were in perfect health and over 65. Over three years, there were 6 deaths among 60 study subjects and 13 deaths among 60 ad lib-fed controls, non-significant difference. Study subjects were in hospital 123 days, controls 219, highly significant difference. We believe widespread use of this pattern of eating could impact influenza epidemics and other communicable diseases by improving resistance to infection. In addition to the health effects, this pattern of eating has proven to be a good method of weight control, and we are continuing to study the process in conjunction with the NIH., Dr. Laub along with two other physicians (neither of whom I know) underwent their version of and intermittent fast. The three of them have since May 2003 been on a version of the IF in which they consume about 20-50 percent of their estimated daily energy requirements on the fast day and eat whatever they want on the non-fast days.[/list:u:ckkryvm1]

Since starting their regimen they have

[list:ckkryvm1]observed health benefits starting in as little as two weeks, in insulin resistance, asthma, seasonal allergies, infectious diseases of viral, bacterial and fungal origin (viral URI, recurrent bacterial tonsillitis, chronic sinusitis, periodontal disease), autoimmune disorder (rheumatoid arthritis), osteoarthritis, symptoms due to CNS inflammatory lesions (Tourette’s, Meniere’s) cardiac arrhythmias (PVCs, atrial fibrillation), menopause related hot flashes.[/list:u:ckkryvm1]

In their paper these researchers discuss a 1957 paper from the Spanish medical literature.

[list:ckkryvm1] …the subjects were eating, on alternate days, either 900 calories or 2300 calories, averaging 1600, and that body weight was maintained. Thus they consumed either 56% or 144% of daily caloric requirement. The subjects were in a residence for old people, and all were in perfect health and over 65. Over three years, there were 6 deaths among 60 study subjects and 13 deaths among 60 ad lib-fed controls, non-significant difference. Study subjects were in hospital 123 days, controls 219, highly significant difference. We believe widespread use of this pattern of eating could impact influenza epidemics and other communicable diseases by improving resistance to infection. In addition to the health effects, this pattern of eating has proven to be a good method of weight control, and we are continuing to study the process in conjunction with the NIH.[/list:u:ckkryvm1][/list:u:ckkryvm1]

Miltä kuulostaisi nälkälakko ja ad lib -syöminen vuoropäivinä ? Koe-eläimillä terveys on kohentunut tällaisella ruokavaliolla vielä enemmän kuin (useimmille ihmisille mahdottomalla) kalorirajoituksella. Matt Stonen 180 degree health ajaa tätä ideaa.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Vierailija

Ennen sotia katoliset ja ortodoksit paastosivat lähes joka viikko parina päivänä. Kiinnostavaa että tästä ei koskaan mainita Välimeren ruokavalion yhteydessä.

Vierailija
TraXter
Ihmiset lihovat koska syövät enemmäin kuin kuluttavat? Ei tää nyt mitään salatiedettä ole hyvänen aika...



Avainkysymys on: "miksi ihmiset syövät nykyisin enemmän kuin kuluttavat"?

jiitu
Seuraa 
Viestejä266
Liittynyt29.8.2006
TraXter
Ihmiset lihovat koska syövät enemmäin kuin kuluttavat? Ei tää nyt mitään salatiedettä ole hyvänen aika...



Niinpä.

Ja toinen ilmiö on tämä, mistä juuri oli otsikoita, että suomalaiset ovat ahkerimpia laihduttajia. Kun keho pistetään kerran säästökuurille kovalla laihdutuksella, niin se vaikuttaa aineenvaihduntaan ja ruuansulatukseen. Keho menee ikään kuin säästäliekille. Tämä puolestaan voimistaa muista syistä lakavaa jojo-efektiä.

Älkää päästäkö ittiänne, tai lapsianne koskaan lihoamaan, niin ei tarvitse koskaan laihduttakaan. On sen painon pitäminen hallinnassa paljon helpompaa.

Vierailija

Katselin eilen illalla dokumenttia USA:sta vuodelta 1970. Ihmiset olivat aivan käsittämättömän hoikkia. Tuhansia festarivieraita, satoja esiintyjiä. Yksi ylipainoinen musta.

Vierailija
jiitu
Kun keho pistetään kerran säästökuurille kovalla laihdutuksella, niin se vaikuttaa aineenvaihduntaan ja ruuansulatukseen. Keho menee ikään kuin säästäliekille.



Niinpä. Keho menee säästöliekille, jos ei syödä riittävästi proteiinia ja rasvaa. Samoin käy kun kituutetaan liian pienillä energiamäärillä ja laiminlyödään kaikenlainen liikunta ja kuntosaliharjoittelu.

Vierailija

Ei ole osoitettu, että liikunta olisi vähentynyt 70-luvusta. Mitenkään liikuntaa halveksimatta, lihomisen syyt ovat kuitenkin muualla. Liikunnalla voi hidastaa lihomista, mutta vaikutus kulutukseen on varsin pieni. Hyödyt ovat pääosin muualla.

Lihominen on liitetty mm. suoliston bakteerikantaan. Myös on näyttöä, että kysymys olisi mahdollisesti jopa tarttuvasta infektiosairaudesta. Sitten on näitä hormonaalisia selityksiä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat