Lucid-unet

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Lucid-unet, eli selkounet.

Voiko ihminen näissä luoda tämän valveilla koetun todellisuuden kaltaisen virtuaalitodellisuuden unessaan?

Toisten mielestä unessa oleva maailma on sekavampi ja kaaottisempi kuin tämä valveilla koettu ympäristö.

Itse uskon että unessa ihminen voisi luoda lähes oikeaa maailmaa vastaavan ns. virtuaalitodellisuuden.

Sivut

Kommentit (18)

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Aivan varmasti voi luoda, mutta pysyykö se sillä tavalla yllä että sinne voi palata aina halutessaan?

Toistaiseksi en ole itse lucid-unissani pystynyt tietoisesti luomaan mitään pysyvää, vaan olen aina joutunut tyytymään siihen ympäristöön mikä spontaanisti ympärilleni pärähtää. Kerran tai pari olen tahdonvoimalla vaihtanut unta/maisemaa, mutta silloinkin lopputulos on ollut "vieras installaatio" eli ei mitään sellaista jonka olisi tieten tahtoen tahtonut olemassaoloon. Se on vähän kuin toivoisi että on jossakin muualla ja sitten on jossakin muualla. Missä tahansa muualla.

Lucid-unieni ympäristössä ei ole mitään erityisen kaoottista, ellei sellaiseksi lasketa sitä että "siellä" yleensä on jumalaton määrä kaikenlaista ihme sälää joka kaikki vaikuttaa kovin kiinnostavalta ja siinähän riittää työtä kun yrittää sen kaiken käydä läpi että myöhemminkin muistaisi. Ehkä ei pitäisi kiinnittää niin paljoa huomiota yksityiskohtiin. Yleensä lucid-unessa lähden etenemään joko jalan tai leijuen, harvemmin jään paikalleni ja jos jään niin yleensä uni tyssähtääkin siihen.

Vierailija
Telep
Voiko ihminen näissä luoda tämän valveilla koetun todellisuuden kaltaisen virtuaalitodellisuuden unessaan?

Voi tietysti. Aivoissahan on vain yksi projektori, jolla näytetään sekä unet että päivätodellisuus

Itsekin silloin tällöin näen unta, jossa tiedän olevani täysin hereillä; unen maailman vastaa logiikaltaan ja resoluutioltaan päivätajunnan näkemää.

Lucid-maailmassa on vain se hienous, että siinä on augmented-reality http://en.wikipedia.org/wiki/Augmented_reality

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005

Minäkin harrastan Lucid-unia. Uskon, että unimaailman hallitseminen ja hallittavuus on täysin yksilöllistä. Itse en kykene juurikaan vaikuttamaan siihen, minkälainen unimaailma sattuu olemaan, on vaan otettava riemu irti siitä mitä kulloinkin sattuu eteen tupsahtamaan. Käyttämäni unihalvausta soveltava WILD-tekniikka aiheuttaa sen, että unimaailma on vastaavinaan aika pitkälti sitä tilaa, jossa mukamas nukun. Käytännössä käy kuitenkin useimmiten niin, että unimaailma vastaa lapsuudenkotini makuukammaria, ja vain sangen harvoin todellista maailmaa. Lisäksi kaikki maailman ominaisuudet vaihtelevat täysin sattumanvaraisesti, esim. ikkunasta katsottuna on olevinaan talvi, ja ovesta ulos astuttaessa onkin kesä. Minusta juuri tämä tekee lucid-unista hykerryttävän hauskoja ja psykedeelisiä.

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Selkounet eivät ikinä itselläni ole yhtä mielenkiintoisia kuin "spontaanit", "vapaat" unet. Ehkä valvetajuntani ei pysty ammentamaan yhtä hulvattomia asioita kuin piilotajuntani, tai mikä taho ikinä unista onkaan vastuussa?

Selkounia voi kyllä opetella näkemään, mutta toistaiseksi en ole vaivautunut yrittämään kovin aktiivisesti, juurikin siitä syystä että "nojaamalla taakse ja antamalla mennä" saa paljon härömpiä kokemuksia. Ehkä olen sitten vain ajelehtija perusluonteeltani?

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Vierailija

Jos aivosi kykenevät havaitsemaan maailmaa astiärsykkeillä niin miksipä ei myös mielikuvilla yhtä todellisesti? Unien sekavuus johtunee siitä että mielesi on huomattavasti kaoottisempi kuin aistiärsykkeillä havaittava maailma. Itse olen nähnyt lapsuudessani todella selviä ja aidolta tuntuvia unia. Kärsin myös toistuvista unihalvauksista jossa todellisuus ja uni sekottuivat. Parin minuutin unihalvaus saattoi tuntua tunteja kestävältä, jonka aikana elin todella voimakkaiden tunteiden (lähinnä pelon) vallassa ja saatoin nähdä harhoja. Mitään ruumiinosia en kuitenkaan kyennyt liikuttamaan vaikka kuinka yritin.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005
Selkounet eivät ikinä itselläni ole yhtä mielenkiintoisia kuin "spontaanit", "vapaat" unet.

Tämä pitää mielestäni hyvinkin paikkansa, mitä unien sisältöön tulee. Siintä huolimatta pyrin aina selkouneen, kun parametrit sattuvat kohdalleen. Mielestäni selkounien uskomaton "virtuaalitodellisuudellisuus" on itsessään se juttu. Mielestäni hauskuus piilee juurikin siinä, että tietää kokemuksen olevan epä-todellista, ja on mielenkiintoista tutkia missä epätodellisuuden rajat menee.

Kärsin myös toistuvista unihalvauksista jossa todellisuus ja uni sekottuivat. ... Mitään ruumiinosia en kuitenkaan kyennyt liikuttamaan vaikka kuinka yritin.

Näin minullakin oli, kunnes hoksasin, että mitä jos jättää sen fyysillisen ruumiin ihan reilusti jäkittämään sinne punkan pohjalle ja lähtee itse katsomaan miltä se unen ja todellisuuden sekamelska näyttää. Alku oli kaikista vaikeinta, koska keho ikäänkuin vetää mieltä puoleensa voimakkaan magneetin tavoin. Vähitellen opin kuitenkin ponnistamaan uniminäni irti kehosta sängylle istumaan, ja siitä edelleen ylös, ulos ja lenkille. Nyt temppu onnistuu jo rutiinilla, ja odotankin aina unihalvauksen merkkejä - valitettavasti en tiedä pomminvarmaa konstia unihalvauksen edellyttämien olosuhteiden luomiseen.

Itse uskon, että kyseessä on 100% todennäköisyydellä ilmiö, jota jotkut kutsuvat ruumiista irtautumiseksi. Itse en kuitenkaan usko henkimaailman asioihin, ja mielestäni kyseessä on lähinnä kiintoisa sensomotorisen minäkuvan dissosiaatiohäiriö.

Vierailija

Lucid ja unihalvaus on toki eri asia. Unihalvaus tulee yleensä kutsumatta kun taas Lucid ymmärtääkseni on enemmän jopa hallinnassa.

Onko teillä muilla "unihalvauspotilailla" pakonomainen tarve "palata" kehoon, eli saada se kehon kontrolli itselleen joka unihalvauksen aikana puuttuu.

Mulla olisi unihalvauksen luomista hallusinaatioista kokonainen kirja kirjoitettavana. Mielenkiintoisia juttuja. Mieli osaa tarinankerronnan mieleenpainuvalla ja pelottavalla tavalla.

Minulle unihalvaus tulee selällään nukkuessa. Sen todennäköisyyttä edistää stressi ja univelka. Mielenkiintoista on tosiaan, että sen tuntee päässä etukäteen ja tutkimusmatkailija voi mennä sitä kohti...

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005
pontus
Lucid ja unihalvaus on toki eri asia. Unihalvaus tulee yleensä kutsumatta kun taas Lucid ymmärtääkseni on enemmän jopa hallinnassa.

Toki ne on eri asioita, mutta itselläni unihalvaus toimii porttina lucid-uneen. Itse olen onnistunut vain ja ainoastaan yhden kerran siirtymään täysin harkiten ja hallitusti valvetilasta suoraan lucid-uneen (mikä oli sinänsä kokemuksena jotain aivan yyber-hienoa). Unihalvauksesta pääsen 90% varmuudella hallitusti suoraan lucid-tilaan, mutta unihalvaus itsessään tulee enemmän ja vähemmän satunnaisesti. Vastaavasti normaalista unesta lucid-tilaan (DILD) on vielä enemmän satunnainen ilmiö. Lucid-harrastuksen alkuaikoina niitä tuli enemmän, nyt erittäin harvoin.

Varmastikin harjoitus tekee tässäkin mestaajan, mutta väite lucid-unen hallittavuudesta on mielestäni vahvasti liioiteltu.

Vierailija
Heksu
Näin minullakin oli, kunnes hoksasin, että mitä jos jättää sen fyysillisen ruumiin ihan reilusti jäkittämään sinne punkan pohjalle ja lähtee itse katsomaan miltä se unen ja todellisuuden sekamelska näyttää. Alku oli kaikista vaikeinta, koska keho ikäänkuin vetää mieltä puoleensa voimakkaan magneetin tavoin. Vähitellen opin kuitenkin ponnistamaan uniminäni irti kehosta sängylle istumaan, ja siitä edelleen ylös, ulos ja lenkille. Nyt temppu onnistuu jo rutiinilla, ja odotankin aina unihalvauksen merkkejä - valitettavasti en tiedä pomminvarmaa konstia unihalvauksen edellyttämien olosuhteiden luomiseen.

Itse uskon, että kyseessä on 100% todennäköisyydellä ilmiö, jota jotkut kutsuvat ruumiista irtautumiseksi. Itse en kuitenkaan usko henkimaailman asioihin, ja mielestäni kyseessä on lähinnä kiintoisa sensomotorisen minäkuvan dissosiaatiohäiriö.

Muistan näitä "ruumiistairtautumis" tyyppisiä kokemuksia myös lapsuudestani. Tunsin jossain vaiheessa unta että fyysinen ruumiini on jossain muualla jonka jälkeen ikään kuin ruumiini olisi alkanut vetää voimakkaan magneetin tapaan mieltäni. Saatoin herätä törmätessäni ruumiiseeni ja säpsähtää tai jäädä unihalvaus tilaan.

Vierailija

Itse yritän pysyä unihalvaustilassa. Saan kenties silmiä hieman auki, siitä se sitten lähteekin. Näkee yleensä välittömästi sen "vaihtoehtoisen todellisuuden". Näkö ja kuulo hallusinaatioita. Toisinaan makuuhuone muuttuu täysin toiseksi ympäristöksi ja toisinaan taas kaikki näkemäni tapahtuu makuuhuoneessa. Yhden kerran olen kokenut out of body tunnelmaa kun leijuin sänkyni vieressä ja katsoin itseäni.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005
pontus
Yhden kerran olen kokenut out of body tunnelmaa kun leijuin sänkyni vieressä ja katsoin itseäni.

Minäkin itse asiassa oivalsin koko jutun kun kerran kuumeessa heräsin unihalvaukseen, ja koin olevani jotenkin poikittain katossa ja katselin sieltä sängyssä makaavaa itseäni. Sen jälkeen aloin tavoittelemaan ruumiista irtoamista tietoisesti, ja kyllähän se mokoma sitten onnistui.

Alkuaikojen huimimpia kokemuksia oli, kun onnistuin irroittautumaan tällä tavoin kropasta ja lähdin kävelemään makuukammarissa (jossa oli luonnollisesti sangen hämärää). Yht'äkkiä mukamas astuin sattumalta lattialla lojuvan muovipussin päälle, mitä en tietenkään pimeässä nähnyt. Aistimus oli uskomattoman realistinen kaikkine rapinoineen, ja hekottelin jälkeenpäin, miten ihmeessä mieli voi kehittää toisaalta niin absurdin, toisaalta äärimmäisen realistisen kokemuksen.

No, sittemmin huomasin, että kyseisessä kohdassa lattialla lojui oikeastikin muovipussi Pisti lievästi sanottuna pään pyörälle, mikä oli todellista ja mikä ei.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Näin viime yönä pitkästä aikaa pienen pätkän selkounta. Juttelin siinä tyttöystäväni kanssa. Tai yritin jutella, puhuminen oli hankalaa kun tuntui että joko herään siihen tai puhun sängyssä oikeasti ääneen. Mutta se on jotenkin haikeaa tietää tuollaisessa unessa, ettei ne ihmiset siellä ole todellisia.. yleensä sanon sen heille siellä ääneen, ja tuntuvat itsekin ymmärtävän asian laidan. Silti sitä juttelee heille, kun ei halua olla yksin.. jotenkin vähän surullista silleen.

Lucid-unissani on jälkeenpäin mietittynä jotenkin tämän biisin kaltainen tunnelma, siis melodian.. sanoituksesta en edes mitään ymmärrä.

http://www.youtube.com/watch?v=FAYHTES4whs

En tiedä miksi tämä kappale muistutti minua luciduneksimisesta heti ensimmäisellä kerralla.

くそっ!

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
jees
Ronron
Lucid-unissani on jälkeenpäin mietittynä jotenkin tämän biisin kaltainen tunnelma, siis melodian.. sanoituksesta en edes mitään ymmärrä.

Sen varmaankin tekee laulun ekat sanat yhdistettynä flangeriin ja kosteaan kaikuun.

Voipi olla. Haaveilin jostain syvällisemmästä selityksestä.

くそっ!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat