Seuraa 
Viestejä45973

Monesti myöhäisiltapäivän väsymyksessä tulee juotua pari kuppia kahvia, mutta käykin niin että hetki kahvin juonnin jälkeen vaipuu päiväunille. Viime yönä tuli nukuttua vaan sellaset 3-4 tuntia. Join tapani mukaan pari kuppia kahvia hieman heräämisen jälkeen. Yllättäen nyt puoli tuntia kahvin jälkeen tekisikin mieli mennä uudestaan nukkumaan, ennen kahvin juontia ei tehnyt.
Tarkemmin asiaa ajatellen kahvi ei varmaan koskaan ole ihmeemmin piristänyt mua.
Ainakin nuo laittomat piristeet kuulemma toimii päinvastaisesti ADHD:sta kärsivillä, sekö mulla on vai mitä tää oikein on?

  • ylös 10
  • alas 3

Sivut

Kommentit (27)

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463

Yhdyn edelliseen. Minunkin mielestä kahvin piristävä vaikutus on vähintään vahvasti liioiteltua. Tosin juon kahvia sangen runsaasti, vähintään 10 kuppia päivässä. Illalla juotu kahvi voi kyllä vaikeuttaa unen saantia, mutta väsymyksen aistimukseen ja silmien lurppaamiseen l. pilkkimiseen sillä ei tunnu olevan mitään vaikutusta. Erityisesti tämän huomaa töissä iltapäivällä.

Ärsyttävintä tämä on eritysesti pitkillä automatkoilla, kun meinaa nukahtaa rattiin. Kahvitauko huoltoasemalla ei juurikaan auta, pitää ottaa kahvi mukaan autoon - lähinnä siksi, että on ajamisen lisäksi jotain muuta tekemistä, kun yrittää ryystää kuumaa kahvia röpöttämättä sitä rinnuksilleen.

Joo

Minuakin monesti alkaa kahvi ja energiajuomat väsyttämään. Yleensä aluksi ei huomaa mitään vaikutusta, mutta sitten pian (ehkä noin puolen tunnin kuluttua) väsymys tulee yhtäkkiä melkeimpä romahduksena.

Tässä omasta mielestäni vaikuttaa vuorokauden aika melko paljon. Yötöissä, kun väsyttää muutenkin, voi välillä olla kofeiinista jotain hyötyäkin, mutta muina aikoina ei.

  • ylös 10
  • alas 1
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Paul M
Seuraa 
Viestejä8643

Luulisin kyseessä olevan ahdistusta lievittävän vaikutuksen. Huonosti nukkuminen voi johtua ahdistuksesta. Sopiva kofeiiniannos lievittää tuskaa ja pystyy sitten paikkaaman univajetta paremmin. Varsinkin viikonloppupäikkäreille otan iltapäiväkahvit alle. Tulee rennompi olo ja mukava tunnin parin uni.

Minulla on hypoteesi. Liian väsyneenä nukkuu huonosti.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Mitä käytätte kahvin kanssa? Onko mustaa vai maidon/kerman sokerin kanssa. Lienee vaikutusta. Myös jos kahvia kauan vuosia paljon juonut niin tuskin se piristää kun se menee rutiinista.

o
Seuraa 
Viestejä1698

Kertoo ainakin moninaisista vaikutus mekanismeista. Silloin joskus, kun sosiaalisesta paineesta unohdan, ettei kofeiini ole miellyttävää, tipahdan kupillesen jälkeen melkein samain tien. Saattaa johtua tylsästä seurastakin, kun kerta kofeiini tekee tyhmemmäksi niin jutun taso saattaa laskea liian uneliaaksi vaikkakin jutun määrä kasvaa. Ärsyttävämpää on kuitenkin satunnaisesta käytöstä tuleva krapula seuraavalle päivälle. Tuntuu zombielta, joka ei reagoi tai havaitse mitään normaalilla tavalla. Semilobotomia.

Every man is guilty of all the good he did not do. (http://www.youtube.com/watch?v=xaTKDMYOBOU)-Voltaire

Toinen hypoteesi: korreloisiko kahvin vaikutuksen heikkenemimen suoraan sen määrään verrattuna? Itse juon normaalisti 3-4 kuppia (mukia) kahvia päivässä ja olen kyllä huomannut, että jos viimeinen kuppi tulee juotua kello 16:n jälkeen, seuraavana yönä ei saa nukuttua.

Eli jos joisin kahvia kaiken päivää, tuota uniongelmaa ei ehkä olisi. Omat vanhempani ja monet muutkin juovat iltakahvit jotta 'saisivat kunnon yöunet' ja he ihmettelevät kovasti omaa tilannettani.

Laitan kahviini maitoa, joka kuulemma hidastaa kofeiinin imeytymistä. Tuskin se tuota koko yön huonosti nukkumista selittää kuitenkaan?

Paul M
Seuraa 
Viestejä8643

Vaikutus jatkuu vuodesta toiseen. Tärkeätä on pitäytyä pienessä vuorokausiannoksessa. Iso määrä kofeiinia sotkee asiat. 200...400 mg päivässä on aika hyvä. Ei ole koko ajan kofeiinipöhnässä ja pienikin lisäannos stimuloi. Pieni kupillinen on 100 mg.

Liika määrä kofeiinia siirtää tuntemukset takaisin ahdistuksen puolelle. Jos tuota ahdistusta yrittää paikata lisäkofeiinilla, on kai selvää että siinä on toivoton kierre päällä. Ainoa konsti on vähentää annosta. Petollinen juttu sinänsä että liika-annos stimuloi kyllä hetken. Esimerkiksi puoli tuntia. Pienillä päiväannoksilla stimulointi pysyy positiivisena ympäri vuorokauden.

Kannattaa olla kahvilakossa liian käytön jälkeen ne kaksi kofeiinikrapulapäivää ja pari puhdasta päivää. Heti perään onnistuu terveellinen 2-4 kupin päiväkäyttö. Ero on huikea. Ja tuntemusten palkitsevuus auttaa pitäytymään pienemmässä annoksessa. Pitää vain muistaa juttu ettei luisu vanhaan systeemiin. Huom. Janoon ei pidä juoda kahvia vaan jotain muuta juomaa kuten vettä.

Joku voi pilata elämänsä liialla kofeiinilla.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Paul M
Vaikutus jatkuu vuodesta toiseen. Tärkeätä on pitäytyä pienessä vuorokausiannoksessa. Iso määrä kofeiinia sotkee asiat. 200...400 mg päivässä on aika hyvä. Ei ole koko ajan kofeiinipöhnässä ja pienikin lisäannos stimuloi. Pieni kupillinen on 100 mg.

Omalla kohdallani kyse ei ole lisäannoksesta vaan aikataulusta. Jos juon tuon neljännen kupin reilusti kolmen jälkeen iltapäivällä, tietää olla loppuillan kiukkuinen koska seuraavana aamuna on vielä kiukkuisempi.

Tavallisesti kun elää töissä kahvituntien mukaan, siis viimeisen kerran ottaa mukillisen noin kello 14, nukahdan minuutin sisällä nukkumaan menosta ja nukun yöni kuin tukki.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8643

Kahviin tulee aikatauluriippuvuuskin tai sellaiselta tuntuva. Kun muinoin lopetin iltakahvin, sain siitäkin krapulan vaikka muuten noudatin vanhaa rytmiä. Krapula tietenkin tuli kokonaisannoksen pienenemisestä näin jälkeenpäin ajatellen vaikka silloin epäilin että vuorokausivaihtelu aiheutti sen.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Paul M
Kahviin tulee aikatauluriippuvuuskin tai sellaiselta tuntuva. Kun muinoin lopetin iltakahvin, sain siitäkin krapulan vaikka muuten noudatin vanhaa rytmiä. Krapula tietenkin tuli kokonaisannoksen pienenemisestä näin jälkeenpäin ajatellen vaikka silloin epäilin että vuorokausivaihtelu aiheutti sen.

Voi olla noinkin. Mutta itseäni ihmetyttää se, että jos juon päivän kolmannen tai neljännen kahvini normaalisti, viimeistään klo 14.30, nukun kuin tukki iltayhdestätoista aamuseitsemään. Jos juon kolmannen tai neljännen kahvini klo 15.30 jälkeen, yhdeltätoista ei väsytä kuten normaalisti enkä saa unenpäästä kunnolla kiinni koko yönä.

Tuota myöhäistä kahvikuppia ei voi 'kumota' millään, olen kokeillut runsasta ateriaa, lenkkeilyä, saunomista, paria olutta ja muita keinoja, jotka normaalisti aiheuttavat illalla tavallista suuremman väsymyksen. Tuosta aikarajasta on toisaalta helppo pitää kiinni, joten sen suurempaa ongelmaa en siitä ole tehnyt.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Vpää
Mitä käytätte kahvin kanssa? Onko mustaa vai maidon/kerman sokerin kanssa. Lienee vaikutusta.



Tokkopa lisukkeilla on mitään merkitystä kahvin vaikutuksiin, elleivät net jollain tapaa reagoi kahvin kanssa, mitä suuresti epäilen.

Totta helvetissä väsyttää. Liika on liikaa vaikka ehkäisisikin 2-tyypin diabetesta ja syöpää

Valtaosa suomalaisista on kemiallisesti kiihdytetty koko aikuisikänsä ympäri vuorokauden. Suomalaisten kahvinjuontimäärä ylittää se piristävä kofeiinimäärän moninkertasesti jolloin kahvinjuonnilla on taipumusta olla haitaksi.

1-3 desiä kahvia aamulla on riittävästi. Se määrää riittää kattamaan koko normaalin työajan kofeiinitarpeen ilman mainittavia haittavaikutuksia. Siitä ylimenevä määrä alkaa heikentämään keskittymiskykyä ja tehokkuutta kun hermoston kyky nostaa vireystasoa on saavutettu. Jatkuva kahvinjuonti vähentää huomattavasti nestettä elimistöstä ja jo 2 prosentin nestevajaus aiheuttaa keskittymishäiriöitä. 2% nestevajaus tarkoittaa n. 20% suoritustehon laskua.

Koittakaa ihmeessä korvata siihen työpöydällä juomaliikkeitä tekevään käteen vaikka teekuppi tai vesilasi viimeistään kolmen kahvikupin jälkeen.

Lisukkeista sen verran, että jos vetää sen 10 kuppia päivässä ja laittaa jokaiseen kuppiin 1-2 sokeripalaa niin rupeehan siinä päivän sokerit olemaan jo aika tapissa.

Ilman kahvia olen ollut ehkä 20 vuotta sitten. Nykyään menee 3 toimistomukillista joka päivä.

Teekkari
Seuraa 
Viestejä2347

Piristävän vaikutuksen huomaa lähinnä, jos on alkuun ilman kahvia pari viikkoa tai pidempään luonnollisesti. Pari päivää kyllä menee itsellä päänsärkyineen sun muineen jos hommaan ryhtyy.

Everything you know, is about to change.

Teekkari
Seuraa 
Viestejä2347
crusaron uusi tuleminen
Totta helvetissä väsyttää. Liika on liikaa vaikka ehkäisisikin 2-tyypin diabetesta...
Hehee...voi olla, vaan entä jos käyttää sokeria

Everything you know, is about to change.

Minuakaan kahvi ei piristä vaan väsyttää. Aamulla kestän kupillisen, mutta jos myöhemmin päivällä juon, olen väsynyt ja kiukkuinen koko lopun päivää.

Muistelen että kofeiinin puoliintumisaika olisi noin 8 h, joten iltapäivällä ei todellakaan ole järkeä enää kahvia juoda, jos on nukkumisvaikeuksia.

Mimei
Muistelen että kofeiinin puoliintumisaika olisi noin 8 h, joten iltapäivällä ei todellakaan ole järkeä enää kahvia juoda, jos on nukkumisvaikeuksia.

Oma kokemusperäinen mielikuvani on vähemmän, kuutisen tuntia. Maito kahvissa hidastaa edelleen puoliintumista jonkin verran, en tiedä miten paljon.

Totta. Kahvi nukuttaa.
On ihan varmaa, että kun esim. maanantaina odotan päivän hetkeä, että pääsen illalla keittämään kahvit ja alan katsomaan prismaa. Ok. kun kahvi on juotu ja asetun mukavasti sohvalle, alkaa silmät painua kiinni. Kai se on rentouttavan ohjelman ja kahvin yhteisvaikutus. Ärsyttää, kun jää illan ainoa hyvä ohjelma katsomatta.

Etenkin viikonloppuisin tuntuu, että normaaliannos(2,5dl) kahvia iltapäivällä nautittuna aiheuttaa väsymystä. Nukahtaminenkin onnistuu silloin helposti jos malttaa kofeiinipäissään rauhoittua hetkeksi. Ennen iltakuutta nautittuna en ole huomannut vaikutusta yöuniin.
Kofeiiniriippuvuus ei ole mukavaa ja rampauttaa aika pahasti, jos jää annokset saamatta. Kokeilin aloittaa sunnuntain ilman kahvia ja iltapäivällä alkoivat seuralaiset huomauttelemaan minun hyvin ryytyneestä olemuksesta. Tuntemus oli myös hyvin samanlainen. Maailman kokeminen muuttui kymmenessä minuutissa aivan toiseksi, kun kahvit oli kaadettu kuppeihin.
Juon normaalisti sen 2,5dl 3-4 kertaa päivässä hitusen sokerin ja maitotipan kanssa. Joskus flow-tilassa saattaa mennä moninkertaisesti, kun ei pysy laskuissa.

μOR
Seuraa 
Viestejä373

Toi ahdistusta lievittävä/tyydytystä tuottava mekanismi useimpien kohdalla voisi hyvin olla väsyttävä tekijä, ehkä isommassa kaavassa ajateltuna vaikutukset välittäjäaineisiin, joiden kautta kahvin vaikutus välittyy.
Toinen mikä tulee mieleen niin vaikutus verenkiertoelimistöön. Ainakin inkiväärillä voi saada aikaan jotain samansuuntaista raukeutta.

Niin eli kahvi stimuloi välittäjäaineita, entäpä jos varastot tyhjenee ja juo lisää kahvia? Luulisi ettei kovin miellyttävää.
Jos haluaa jokun vaikutuksen, niin veikkaisin että aivojen katekoliamiini tilanteella on merkitystä myös.
Itseasiassa olen omilla empiirisillä (köh) kokeilla todennut, että kun alkaa vaikutus loppumaan ja tulee puutunut olo, hörppää siihen nopeasti imeytyvää proteiinia (vaikkapa hera-jauhetta), mistä muodostuu elimistössä välittäjäaineita, niin tulee taas siedettävämpi olo.

Jossain vaiheessa kun olin kiinni eräässä runsaasti ihmisiä ja tohinaa sisältävässä toiminnassa ja tarvi lisäboostia, täydensin varastoni päivän kahvitohinan jälkeen aina yksittäisellä aminohapolla nimeltä DL-fenyylialaniini, jonka L-muodosta muodostuu tyrosiinin kautta kehossa yksinomaan katekoliamiineja.
Toimi aamukahvit vähän eri tyylii. En kuitenkaan suosittele. Menee ehkä aivan liian stimuksi noin päivästä päivään meiningillä, niin mitä ne reseptoritkaan tykkää. Normi ruoasta saatavat proteiinit on varmasti kahvin suurkuluttajille kuitenkin tarpeellisia.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat