Kaatuuko Airbus A400M-sotilaskoneen kustannuksiin?
Kaatuuko Airbus A400M-sotilaskoneen kustannuksiin?
Toimitettujen koneiden määrässä Airbus ja Boeing olivat viime vuonna lähes tasoissa, 498 vs 481 kpl. Boeingin tulosta söi B-787 "Dreamlinerin" viivästyminen ja perutut tilaukset, mutta Airbusilla on mahtavat rasitteet A-380 -jättikoneesta, joita arvioidun 12 sijaan toimitettiin vain 1o kpl ja varsinainen "surunlapsi", mielettömän kalliiksi tullut sotilaskuljetuskone A400M.
http://www.taloussanomat.fi/yritykset/2 ... htaili-ennätyksen/2010433/12
A-380 on jo otettu Atlantin liikenteeseen,hyvällä onnella ehkä
tänä vuonna pääsee kyytiin ! En koskaan toipunut siitä, että Concorde-lennot loppuivat ennenkuin sain kerätyksi tarpeeksi mailipisteitä Concorde-lentoon !
Ja minä en koskaan toipunut siitä että minua kiusattiin lapsena.
Luurankonsa kullakin.
Ilmabussilla on 300 tilausta ja boingilla 150. Voimasuhteet jos rautakaupat ei venkoile velkojen kanssa, ovat selvät.
Airbussilla on nämä lyhyiden- ja keskipitkien matkojen versiot, joille Boeingilla ei ole muuta vastinetta kuin monesti päivitetty B-737. A-330/340:lle kovan vastuksen antaa B-777 "triplaseiska",
jolla moni yhtiö korvaa vanhoja jumbojaan eli B-747-laivastoa. Mutta tilanne on tämänhetkinen, B-787 tulee markkinoille monta vuotta ennen A-350 EWB:a ja Airbussilla on mahtavat velat A-380: sta ja tuosta sotilaskoneesta. Ihannetilanne tietenkin on, jos kilpailijoiden suhde pysyy lähellä 50:50, dominoiva valmistaja ei ole asiakkaidenkaan etu.
Mitämitä, eikö se muka kaadukkaan täysautomaagisen tietokone-flybywiren aiheuttamiin lukuisiin ongelmiin, eikä komposiittimateriaalien tuohoutumiseen muutaman hassun lennon jälkeen, jonka jälkeen jokainen koneprojektiin osallistunut maa pullauttaa itsensä ulos projektista?