Helsinki ''hiilineutraaliksi'' - lämmön hinta puolitoistaker

Seuraa 
Viestejä8848
Liittynyt26.3.2009

http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Kau ... 5252094963

Loistavaa, energian hinta puolitoistakertaiseksi ja menestyvä energialaitos ajetaan konkurssiin "hiilineutraaliudella". Minä olen uskonut, että Helsingin johdossa on viisaita porvareita, mutta lienee aika tarkistaa käsityksiään !

Sivut

Kommentit (21)

Matias
Seuraa 
Viestejä10
Liittynyt21.11.2007

Niin, itse sain vaikutelman, että paremminkin viestitetään tämän suunnan järjettömyyttä. Nyt jo kerrotaan lämmön hinnan noususta ja tuloutuskyvyn alentumisesta. Jos aikomuksena olisi "salassa" viedä hanketta eteenpäin, oltaisiin hissun kissun.
Uskon nykyisen taloudellisen tilanteen hoitavan pahimmat haahuilut.

Vierailija

Mikä mahtaa olla kaukolämmön hinta + liittymismaksut?

Eli onko sähkölämmitys kohta edullisempi vaihtoehto?

Vierailija
Canccu
Mikä mahtaa olla kaukolämmön hinta + liittymismaksut?

Eli onko sähkölämmitys kohta edullisempi vaihtoehto?

Tiedä vaikka nähtäisiin sellainenkin älyttömyys että kaukolämpötalot katkaisevat kaukolämpönsä ja siirtyvät suoraan sähkölämmitykseen....

Vierailija

20v aikana energian hinta noussee jokatapauksessa 1,5 kertaiseksi. Kysyntä vähenee tiukentuneiden määräysten takia, jolloin hintaa nostettava.
Inflaatio tietty syö osansa, mitä ny vattan pohjalle mahtuu.

Hannu Tanskanen
Seuraa 
Viestejä8848
Liittynyt26.3.2009

Niin, minä kyllä ymmärrän, että se nousee vähintään tuon puolitoistakertaiseksi heti kun klapeja aletaan polttaa ja hiilidioksidia sitoa, mistäs tuo kolme miljardia muuten saataisiin?

Ajatelkaa sitä rekkarallia, kun Helsinki lämmitetään klapeilla, se on tuhansia rekkoja vuorokaudessa ja niiden hiilidioksidia ei mikään sido, puhumattakaan tämän venäläisten rekkaralliin verrattavan liikenteen muista haitoista. No, työpaikkoja rekkakuskeille tietenkin tulee.

Ja tuo hiilidioksidin sitominen ja dumppaaminen (minne?), kuinka se aiotaan tehdä? Taloudellisimmin kai sitomalla heikosti tiettyihin orgaanisiin kemikaaleihin, joista taas irroitetaan tulistetulla höyryllä, joka varmaankin syntyy ilman päästöjä? Ja CO2:n dumppaus; meillä ei ole kerrostuneita kivilajeja ja vanhoja öljylähteitä. Itämereen? Se on niin matala, että sieltä se äkkiä kuplii takaisin iloksemme. Kuljettamalla öljylähteisiin vaikkapa Texasiin? Mahtaa maksaa ja tulla laivoilta ja kaasun nesteytyksestä hieman uusia päästöjä?

Lyhyesti: Hullun hommaa !

Vierailija

Yritin aikaisemminkin kysellä ihmisten mielipidettä laivojen hukkalämmön talteenottoon. Tällä hetkellä Helsinkiinkin ajaa säännöllisesti laivoja, joilta varmasti saisi ostettua tuota hukkalämpöä alle kaukolämmön markkinahintojen. Tämä taas voisi laskea kaukolämmön hinnankorotuspaineita.

CO2 päästöt (kuten muutkin päästöt) taas syntyvät joka tapauksessa, kun laivat operoivat eli järjestely sopisi siinäkin mielessä hyvin kuvioihin.

Toivottavasti päättäjät osaavat ottaa huomioon nämäkin näkökohdat suunnitellessaan uusia voimalaitoksia Vuosaareen, paikkahan sopisi aika hyvin uudentyyppisen tekniikan käyttöönottoon...

Vierailija
hermodynaMika
Yritin aikaisemminkin kysellä ihmisten mielipidettä laivojen hukkalämmön talteenottoon. Tällä hetkellä Helsinkiinkin ajaa säännöllisesti laivoja, joilta varmasti saisi ostettua tuota hukkalämpöä alle kaukolämmön markkinahintojen. Tämä taas voisi laskea kaukolämmön hinnankorotuspaineita.

Tuo idea on ainakin minulle uusi. Ihan mielenkiintoinen ajatus. Miten laivojen hukkalämpö olisi tarkoitus siirtää kaukolämpöverkkoon/maihin

Vierailija
VOC

Tuo idea on ainakin minulle uusi. Ihan mielenkiintoinen ajatus. Miten laivojen hukkalämpö olisi tarkoitus siirtää kaukolämpöverkkoon/maihin

Laivalla, joka tulee satamaan, on mukanaan lämmitettyä painolastivettä, jota puretaan joko lämpöakkuun tai lämmönvaihtimen kautta suoraan kaukolämpöverkon paluupiiriin riippuen prosessin tarpeesta.

Vierailija

Tämän Hannun jutut ovat...

Kaikkihan on suhteellista.

Suomi tilasi miljardilla ohjuksia ja niiden huolto ym tulee maksamaan $$$$$$$$$ ? dollaria taalaa vuosi, puhumattakaan taannoisen nais puolustusministerin tilaamia Hornet laivue, joihin päivitetään nyt uudet ohjukset ym, siinä ei sadat miljoonat paljon tunnu, huolot jne

JA luvatut vastakaupat ?
Ei mittään !

Hannu nyt vaan ajelee Corvetella siellä ja ottaa aurinkoa.. ¤

Täällä Suomessa, Hannulle tiedoksi, osataan ajatella omilla aivoilla.

Hollywoodin pelottelu/sota meininkiä on nähty vuosikymmenet ja tulos;

http://www.globalissues.org/article/75/ ... rySpending

Nyt on Seutulan lentokentällä kunnon show, jossa otetaan miehestä mittaa.
Pelivälineenä matkalaukut.

Jossain se raja tulee vastaan täällä Suomessakin, ja HYVÄ NIIN !!!

Antero

Hannu Tanskanen
Seuraa 
Viestejä8848
Liittynyt26.3.2009

Sinusta ryssä on vain satuolento ja puolustukseen riittää sisu ja näkkileipä ?

Kerran, yhden kerran ( 1 ) vuokrasin Miamissa Corvetten, kun säästin sitä varten vuoden juomalla kraanavettä Karjalan sijaan (ettäs pidän tuosta öölistä, se VAAKUNA, vau !).

Vierailija
hermodynaMika
VOC

Laivalla, joka tulee satamaan, on mukanaan lämmitettyä painolastivettä, jota puretaan joko lämpöakkuun tai lämmönvaihtimen kautta suoraan kaukolämpöverkon paluupiiriin riippuen prosessin tarpeesta.

Osaatko sanoa kuinka lämmintä on painolastivesi? Lämmöntalteenottohan ei ole taloudellista ilman kymmenien asteiden lämpötilaeroa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat