Valehtelusta

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Moi ihmiset,
toivoisin saavani vähän yleisiä mielipiteitä siitä, mitä on valehtelu? Missä tilanteessa valehtelu voisi olla oikein, vai voiko missään? Kuinka usein te mielestänne valehtelette?
Tai kuinka helppoa toisen ihmisen valheet on tunnistaa?
Koetteko te olevanne hyviä valehtelijoita tarpeen tullen?
Kiitän!

Kommentit (9)

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Valehtelu on toiminto, jossa ihminen johdattaa lähimmäistään harhaan. Näin ollen valehteua voi olla totuuden muuttaminen tai keromatta jättäminen. Kuitenkin niin, että vastapuoli kuullessaan epätoden, muunnellun tai aukollisen asian, hänen suhtautumisensa on eri kuin jos hän tietäisi totuuden.

Valehtelu ja eritoten ns. valkoiset valheet kuuluvat ihmislajin sosiaaliseen kanssakäymiseen. Klassinen "näytänkö mä lahavalta näissä?", "et!" lausepari on oiva esimerkki. Toisen tunteita halutaan säästää ja jopa pönkittää otisen omaatuntoa.

Valehtelen miltei aina ollessani ihmisten kanssa tekemisissä jotta minusta ei tulisi sosiaalinen paaria. Niin kuin varmaan me kaikki. Jos en valehteleisi, en vastaisi mummolle bingossa hänen ystävälliseen keskustelunavaukseen että "joo, on tosiaan ollut pakkasta", vaan "arvaa kiinnostaako?!" Samoin vastaamme "mitä kuuluu?" tervehdykseen neutraalilla tavalla "no mikäpä tässä" sen sijaan että vuodattaisimme kysyjälle ilot ja surut.

Suoranaisia emävaleita yritän välttää, eikä niihin ole tarvettakaan.

En tunnista toisen ihmisen valeita kovinkaan hyvin. Minua on usein sanottu naiiviksi.

Itse osaan valehdella uskottavasti, uskon että se johtuu näyttelijän lahjoistani. Pystyn työntämään pokkana melkoista paskaa tarpeen tullen.

Hämmentää.

Jägermeister
Seuraa 
Viestejä1013
Liittynyt23.4.2008
sisu
Moi ihmiset,
toivoisin saavani vähän yleisiä mielipiteitä siitä, mitä on valehtelu? Missä tilanteessa valehtelu voisi olla oikein, vai voiko missään? Kuinka usein te mielestänne valehtelette?
Kiitän!

Sulla ei ole mitään keinoa varmistaa, onko yksikään saamistasi vastauksista totta. Harmi.

---

Vierailija

Ihmiset valehtelevat myös itselleen jatkuvasti. Suljetaan silmät päivänselviltä tosiasioilta ja selitellään omia virheitä muiden syyksi. Uskotellaan itselle, että kyllä se lottovoitto sittenkin ensi lauantaina pelastaa velkakierteestä tai että alkoholinkäyttömme on ihan hallinnassa, mutta on vain kivaa juoda juuri tänään. Oman pinnan palaminen johtui vain sen toisen ärsyttämisestä, eikä sille siksi voinut mitään. Sitäpaitsi me kaikki olemme parempia autoilijoita ja älykkäämpiä kuin toiset ympärillämme.

Vierailija
Jägermeister

Sulla ei ole mitään keinoa varmistaa, onko yksikään saamistasi vastauksista totta. Harmi.

Kannattaako siis mieluummin olettaa, että vastaamaan vaivautuneet lähtökohtaisesti valehtelevat vai olettaa heidän puhuvan totta? Mitä nämä olettamukset kertovat olettajasta?

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009
sisu
Moi ihmiset,
Kiitän!

Valehtelu = tahallista harhaanjohdattamista. Kaiketi se on parempi valehdella (klassisessa esimerkissä) että toi on ihan kiva, jos vaihtoehtona on suhteiden jäätyminen ja mahdollisia hankaluuksia omien hankkeiden eteenpäin viemisessä. Itse vihaan yli kaiken tilanteita joissa pitäisi puhua palturia, siksi ehkä olen mieluiten hiljaa jos suinkin voi ja täten annan itsestäni töykeän ja tunnekylmän vaikutelman...?

Täydellinen väärän todistuksen antaminen ei oikein itseltäni suju. Osaan kyllä liioitella ja korostaa liiallisuuksiin asti jotain seikkaa, mutta en osaa sanoa että talo oli musta jos se oli valkea, noin esimerkin omaisesti. Ehkä tämän vuoksi en myöskään ole kauhean hyvä tunnistamaan muiden valheita. Olen joskus yrittänyt hikipäässä selvitellä muutamien ihmisien taholta mikä on totta ja mikä ei, ja kyllä siitä sellainen maailmansota nro 3 tulee että ei jaksa moista. Ehkä olisi parempi antaa ihmisten uskotella itselleen mitä hyvänsä täyttä sontaa jos se heille on niin kovin tärkeää. Eihän se minulta mitään pois ota että joku jossakin hykertelee että tyhmä ämmä kun uskoo kaiken.

Kumppanilta tällaista ei tietenkään voisi sietää. Lähisuhteiden tulee perustua rehellisyydelle, tai ainakin se nokka pitää pysyä kiinni jos sieltä meinaa tulla vaan valeita ulos. Päin naamaa valehteleva kumppani lentäisi kyllä kuin leppäkeihäs.

Vaikka lopulta sitä tietysti miettii sitäkin että ehkä mikään asia ei vahingoita jos sitä ei vaan tiedä?

Vierailija

Yleensä valehtelua on sanoa tietävänsä jotain, jota ei tiedä eikä voikaan tietää.

Ei tule mieleen missä tilanteessa valehtelu voisi olla oikein ihmiselle itselleen.
Pienet lapset näkevät aikuisen teennäisyyden läpi ja reagoivat siihen mitä aikuiset oikeasti ovat. Siinä mielessä lapset ovat hyvä esimerkki siinä, mihin suuntaan aikuisten olisi hyvä kasvaa ollakseen rakastettavia.

Itselläni on vielä kehittymisen varaa aidosti toden puhumisessa, mutta hiljaa hyvä tulee.

Etenkin ne, joiden sanotaan olevan ilman omaatuntoa, valehtelevat hyvin sujuvasti ja aidon tuntuisesti. Aluksi on vaikea erottaa valhetta valheeksi.

Sen lisäksi, että totuus ei ole vielä päässyt vapauttamaan minua, olen huono valehtelijanakin.

Vierailija

En suostu valehtelemaan oli tilanne mikä hyvänsä.
Ennemmin sanon että jätän vastaamatta koska vastaus ei miellytä.
En myöskään siedä valehtelijoita.
Mikään asia ei ole niin tärkeä joka oikeuttaisi valehtelemisen.
Vitut tunteista, totuus ratkaisee.

Vierailija

Usein valehteluksi myös leimataan toisen muuttunut mielipide tai se, ettei tämä olekaan täysin vakiintunut kaikissa ominaisuuksissaan. Petollisena voidaan pitää tyyppiä, joka seurassa nyökyttelee aina vallitsevan mielipiteen mukaisesti. Valheelliseksi leimautuu se, joka joskus on henkeen ja vereen esim. kierrätystä kannattava, mutta hankkiikin sitten näyttävän urheiluauton.

Meillä on suuri taipumus olettaa ja vaatia toiselta sisäistä logiikkaa. Mutta kuinka moni oikeastaan on aina mielipiteissään ja toiminnoissaan täysin looginen? Joskus ainakin itse huomaan yllättyväni omista reaktioistani. Ai, olenko tätä mieltä? Mitenkäs minulle tällainen tunne tästä asiasta tuli?

En usko, että koskaan saan persoonaani niin valmiiksi, etteikö tällaisia tilanteita enää tulisi. Joskus on oikeastaan asiassa sekä puolesta että vastaan ja hyväksyy täysin molempien kantojen perustelut. Joku voi kyllä tulkita tällaisen muuttumisen valheellisuudeksi ja vaihtelevia mielipiteitä esittävän valehtelijaksi.

eskimo
Seuraa 
Viestejä1521
Liittynyt12.5.2009

Jos kysytään valehtelun oikeutusta niin mielestäni voidaan samalla kysyä samaa vaikka leipäveitsestä.

Eiköhän se lopputulos ratkaise ja se, millaista linjaa ihminen pitää suhteessa muihin?

Valehtu on usein pahasta ja tällä on selvä korrelaatio huonoon, mutta sitä ei tulisi sotkea epäeettiseen käytökseen kokonaisuudessa.

Juha Myllärinen, Lappeenranta

Uusimmat

Suosituimmat