Seuraa 
Viestejä504

Olen jossain määrin hämmentynyt tästä uudesta tutkimustuloksesta ja se sotii sitä vastaan, mitä olen luullut ymmärtäväni ravitsemuksesta:

http://yle.fi/uutiset/terveys_ja_hyvinv ... 68989.html

http://care.diabetesjournals.org/conten ... 3.abstract

Valitettavasti koko tutkimustekstiin ei pääse ilmaiseksi käsiksi.

Olisiko netin asiantuntijoilla jotain valaisevaa sanottavaa aiheesta?

  • ylös 0
  • alas 0

Sivut

Kommentit (26)

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14249

Kertonee siitä, että kannattaa alakarpata rasvalla, ei proteiinilla.

"Consuming 5 energy % from total or animal protein at the expense of 5 energy % from carbohydrates or fat increased diabetes risk."

Tuo protskun prosenttiosuus kokonaiskaloreista kiinnostaa kovasti, koska lukemieni arvioiden mukaan monilla terveillä kansoilla protskujen saanti on ollut korkeintaan 20%, usein vähemmän. Rasvojen lisääminen myös voi vähentää protskujen tarvetta (ketoadaptaatio) ja kyllähän korkeaproteiininen dieetti lisätä myös metioniinin saantia, joka on assosioitu eliniän lyhenemiseen hyvin vakuuttavasti.

Yleensäkin proteiini nostaa insuliinitasoja, kuten tässä tuoreessa kirjoituksessa näkyy:

http://www.paleonu.com/panu-weblog/2010 ... cemic.html

Lisääköhän sitten vaikkapa Zone-dieetti DM2-riskiä ? Siinähän syödään protskua älyttömät 30% kokonaiskaloreista.

PS: Toisaalta Sears, Ornish ja Atkins (oli) ovat kaikki aika läskejä.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Diabetes on köyhien ihmisten sairaus, tuskin he pystyvät proteiineilla mässäämään, kyllä ne viimeiset rahat laitetaan halpaan hiilihydraattiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Neonomide
Seuraa 
Viestejä14249

Tässä vertailtiin paleodieettiä ja välimeren dieettiä. Todennäköisesti paleodieetissä oli enemmän prodea, mutta silti verensokerit paranivat kaikilla paleolla olleilla 12 viikon jälkeen:

[list:1uvaufjx]The main result was that the blood sugar rise in response to carbohydrate intake was markedly lower after 12 weeks in the Paleolithic group (–26%), while it barely changed in the Mediterranean group (–7%). At the end of the study, all patients in the Paleolithic group had normal blood glucose.

http://www.staffanlindeberg.com/DiabetesStudy.html[/list:u:1uvaufjx]

Toisessa hurrien tekemässä LC-semipaleo-tutkimuksessa seurattiin 22 kuukautta(w-t-f !?) porukkaa 30% prodeilla. DM2 oli tässäkin ihan kyykyssä:

http://www.nutritionandmetabolism.com/content/3/1/22

Eli tämä saa vähän veikkaamaan, että jokin neoliittinen sonta saattoi otsikon tutkimuksessa tehdä prodeista haitallisempia. En tiedä vielä, mikä. Ehdotuksia otetaan vastaan.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Neonomide
Kertonee siitä, että kannattaa alakarpata rasvalla, ei proteiinilla.

"Consuming 5 energy % from total or animal protein at the expense of 5 energy % from carbohydrates or fat increased diabetes risk."




Tuo tutkimushan laittaa karppausteorian kertaheitolla romukoppaan.

Nyt siis yhtäkkiä pitäisikin muka alkaa syödä melkein pelkkää hiilihydraattia ja rasvaa ja ilmeisesti ihan sama, kumpaa syö enemmän, hiilareita vai rasvaa?

Kyllä minulla ainakin on paras olo silloin kun rajoitan hiilareiden saantia jonnekin 30 %:iin energiansaannistani ja proteiinia ja rasvaa vastaavasti syön enemmän. No, paras olo ei tietenkään välttämättä korreloi terveyden kanssa.

Turbokameli
Seuraa 
Viestejä892
Juppejänis
Olen jossain määrin hämmentynyt tästä uudesta tutkimustuloksesta ja se sotii sitä vastaan, mitä olen luullut ymmärtäväni ravitsemuksesta:

http://care.diabetesjournals.org/conten ... 3.abstract

Olisiko netin asiantuntijoilla jotain valaisevaa sanottavaa aiheesta?




Se puoltaa näkemystä, että kannattaa korvata osa eläinproteiinista kasvikunnan proteiinilla. Sen hyödyistä on aiempaakin näyttöä, mm. eräs Mayo-klinikan tutkimus.

Carloz
Neonomide
Kertonee siitä, että kannattaa alakarpata rasvalla, ei proteiinilla.

"Consuming 5 energy % from total or animal protein at the expense of 5 energy % from carbohydrates or fat increased diabetes risk."




Tuo tutkimushan laittaa karppausteorian kertaheitolla romukoppaan.

Nyt siis yhtäkkiä pitäisikin muka alkaa syödä melkein pelkkää hiilihydraattia ja rasvaa ja ilmeisesti ihan sama, kumpaa syö enemmän, hiilareita vai rasvaa?

Kyllä minulla ainakin on paras olo silloin kun rajoitan hiilareiden saantia jonnekin 30 %:iin energiansaannistani ja proteiinia ja rasvaa vastaavasti syön enemmän. No, paras olo ei tietenkään välttämättä korreloi terveyden kanssa.




Omakohtaisesti kokemuksia, että yritin joskus nuorempana vältellä rasvaa ja proteiinejakaan ei paljoa tullut syötyä. Olo oli usein tosi uninen. Liikunta ei kiinnostanut. Sitten kun kokeilin enemmän rasvaa proteiineja. Ero fiilikseen oli huomattava. Energinen ja ajatuskin pelaa paremmin. Varmasti jos todella paljon vetää proteiineja suhteessa tarpeeseen ei ole hyväksi. Suhteellisuus varmasti ratkaisee. Enempi liikuntaa ja enemmän rakennusaineita.

Turbokameli
Se puoltaa näkemystä, että kannattaa korvata osa eläinproteiinista kasvikunnan proteiinilla.



Yleensäkin kasviproteiinin lähteet ovat sen verran proteiiniköyhiä, että niistä on käytännössä hankalaa saada liikaa proteiinia.

Olisi mielenkiintoista saada tietää, että kuinka paljon liikuntaa otoksessa olleet henkilöt harrastivat säännöllisesti. Eli johtuuko kohonnut diabetes-riski proteiinien liikasaannista vai ovatko korkeat proteiinimäärät sellaisenaan nautittuna vaarallisia?

Vierailija
Vpää

Omakohtaisesti kokemuksia, että yritin joskus nuorempana vältellä rasvaa ja proteiinejakaan ei paljoa tullut syötyä. Olo oli usein tosi uninen. Liikunta ei kiinnostanut. Sitten kun kokeilin enemmän rasvaa proteiineja. Ero fiilikseen oli huomattava. Energinen ja ajatuskin pelaa paremmin. Varmasti jos todella paljon vetää proteiineja suhteessa tarpeeseen ei ole hyväksi. Suhteellisuus varmasti ratkaisee. Enempi liikuntaa ja enemmän rakennusaineita.

Kuulostaa hieman hiivasyndroomalta.

Ei se vaadi hiivasyndroomaa. Hiilihydraatti väysyttää osaa ihmisistä ihan sinälläänkin. Minun ei tarvitse syödä kuin kolme perunaa niin kahden tunnin päästä olen unessa.

taucalm
Seuraa 
Viestejä7174
HUOM! Erityisesti liha- ja maitoproteiini liittyvät suurentuneeseen sairastumisriskiin.
tervettä kasvinravintoa noudattavilla tuskin on syytä huoleen siis.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

taucalm
Seuraa 
Viestejä7174
JariRT
Turbokameli
Se puoltaa näkemystä, että kannattaa korvata osa eläinproteiinista kasvikunnan proteiinilla.



Yleensäkin kasviproteiinin lähteet ovat sen verran proteiiniköyhiä, että niistä on käytännössä hankalaa saada liikaa proteiinia.



Bullshit.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Vaikka ravinto on monille tylsän arkinen asia, tieteenä se on erittäin haastava ala.

Pienten näperrystutkimusten sijaan ravintoasioista tulisi pyrkiä tekemään mahdollisimman laajoja tutkimuksia (kuten tämäkin; 38 000 havaintoyksikköä). Laajassa aineistossa sattuman vaikutus tuloksiin kumoutuu lähes täydellisesti, jolloin vältettäisiin pikkututkimusten aiheuttamat erimielisyydet siitä, johtuiko muutaman kymmenen henkilön tutkimuksen mullistavat tulokset tutkimusaineiston valikoitumisesta ja/tai sattumasta tai peräti julkaisuharhasta (tehdään pienellä aineistolla tarpeeksi monta tutkimusta, ja ennen pitkää sattuma aikaansaa halutun tuloksen joka julkaistaan).

Ravintoasioita on tutkittu kunnolla vasta alle 100 vuotta, joten käsityksemme on vielä melko pinnallinen. Lukemattomien ravinnossa esiintyvien aineiden yhteisvaikutuksista ei esimerkiksi tiedetä mitään.

Mutta kun kun tutkitaan yhä enemmän, löydetään varmasti lukuisia ristiriitaisia ravintoteorioita toisiaan yhdistävät linkit, virheellisten teorioiden kumoutuessa, ravintoasioissakin päädytään ennen pitkään "Kaiken Teoriaan", niinkuin fysiikassakin on pyrkimys.

Siihen asti pitää yrittää pärjätä sillä näytöllä, mitä milläkin hetkellä on saatavissa. Tällä hetkellä suurin ongelma onkin se, että valtavan laajasta ravintokentästä suurimmalla osalla alaan perehtyneistäkin on vain pirstaleista tietoa sieltä täältä.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14249
Carloz
Neonomide
[size=85:kz5doduk]Kertonee siitä, että kannattaa alakarpata rasvalla, ei proteiinilla.

"Consuming 5 energy % from total or animal protein at the expense of 5 energy % from carbohydrates or fat increased diabetes risk."[/size:kz5doduk]


Tuo tutkimushan laittaa karppausteorian kertaheitolla romukoppaan.

Nyt siis yhtäkkiä pitäisikin muka alkaa syödä melkein pelkkää hiilihydraattia ja rasvaa ja ilmeisesti ihan sama, kumpaa syö enemmän, hiilareita vai rasvaa?


Protskukarppaus on todettu muuallakin ongelmalliseksi, mutta yllähän viittasin ruotsalaistutkimukseen, jossa uskomattomat 30% prodea assosioitui parempaan verensokerin hallintaan.

Pelkkä proteiini, olipa eläin tai ei, tuskin on ongelma, koska useat RCT:t ovat ajatusta vastaan. Ongelmallisuus on monimutkaisempi juttu.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

totinen
Seuraa 
Viestejä4887
totinen




jonkinlaisia viitteitä löytyy:

However, chicks fed a high protein diet have much lower concentrations of plasma biotin, probably as a result of increases in nitrogen excretion or enzyme

http://www.google.com/custom?hl=en&clie ... i7dvj9mh31

totinen
Seuraa 
Viestejä4887

Myös tiamiinin (toinen B-vitamiini), tarve lisääntyy kun syödään proteiinia ja hiilihydraattia. Sen tarve vähenee jos proteiinia ja/tai hiilihydraattia vähennetään. Mikäli hiilihydraattia ei syödä ollenkaan, näyttäisi tiamiinin tarve vähäiseltä; samoin jos rasvan osuus energiasta on hyvin korkea.
http://journals.cambridge.org/action/di ... aid=823068

Tiamiinikin vähentää insuliinin eritystä:

Effects of thiamine deficiency on the biosynthesis of insulin in rats.

The effect of thiamine deficiency on insulin biosynthesis was studied. In thiamine deficient rats the total pancreatic protein content was not altered when compared to control rats whereas the pancreatic insulin content was decreased. Though the in vivo incorporation of 3H-leucine and the in vivo conversion of U-14C-glucose into proinsulin and insulin were not affected in thiamine deficient rats, the tolbutamide induced increased in vivo incorporation of 3H-leucine and in vivo conversion of U-14C-glucose into proinsulin and insulin was not seen in thiamine deficient rats. These results suggest that the biosynthesis of insulin is impaired in thiamine deficiency. Even tolbutamide could not increase the biosynthesis of insulin in this condition

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1781784

Eli biotiinin ja tiamiinin puutos aiheuttaa ykköstyypin diabetestä.

taucalm
JariRT

Yleensäkin kasviproteiinin lähteet ovat sen verran proteiiniköyhiä, että niistä on käytännössä hankalaa saada liikaa proteiinia.




Bullshit.



No niin. Kertoisitko vaikkapa päivän esimerkkiruokalistan, jossa tyypillisistä kasviproteiinin lähteistä on saatu liikaa proteiinia, ja minkä kokoinen ihminen on kyseessä? Näin saadaan realismia peliin.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat