Liika proteiini aiheuttaa sokeritautia?

Seuraa 
Viestejä504
Liittynyt17.5.2007

Olen jossain määrin hämmentynyt tästä uudesta tutkimustuloksesta ja se sotii sitä vastaan, mitä olen luullut ymmärtäväni ravitsemuksesta:

http://yle.fi/uutiset/terveys_ja_hyvinv ... 68989.html

http://care.diabetesjournals.org/conten ... 3.abstract

Valitettavasti koko tutkimustekstiin ei pääse ilmaiseksi käsiksi.

Olisiko netin asiantuntijoilla jotain valaisevaa sanottavaa aiheesta?

Sivut

Kommentit (26)

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14017
Liittynyt23.6.2005

Kertonee siitä, että kannattaa alakarpata rasvalla, ei proteiinilla.

"Consuming 5 energy % from total or animal protein at the expense of 5 energy % from carbohydrates or fat increased diabetes risk."

Tuo protskun prosenttiosuus kokonaiskaloreista kiinnostaa kovasti, koska lukemieni arvioiden mukaan monilla terveillä kansoilla protskujen saanti on ollut korkeintaan 20%, usein vähemmän. Rasvojen lisääminen myös voi vähentää protskujen tarvetta (ketoadaptaatio) ja kyllähän korkeaproteiininen dieetti lisätä myös metioniinin saantia, joka on assosioitu eliniän lyhenemiseen hyvin vakuuttavasti.

Yleensäkin proteiini nostaa insuliinitasoja, kuten tässä tuoreessa kirjoituksessa näkyy:

http://www.paleonu.com/panu-weblog/2010 ... cemic.html

Lisääköhän sitten vaikkapa Zone-dieetti DM2-riskiä ? Siinähän syödään protskua älyttömät 30% kokonaiskaloreista.

PS: Toisaalta Sears, Ornish ja Atkins (oli) ovat kaikki aika läskejä.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Vierailija

Diabetes on köyhien ihmisten sairaus, tuskin he pystyvät proteiineilla mässäämään, kyllä ne viimeiset rahat laitetaan halpaan hiilihydraattiin.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14017
Liittynyt23.6.2005

Tässä vertailtiin paleodieettiä ja välimeren dieettiä. Todennäköisesti paleodieetissä oli enemmän prodea, mutta silti verensokerit paranivat kaikilla paleolla olleilla 12 viikon jälkeen:

[list:1uvaufjx]The main result was that the blood sugar rise in response to carbohydrate intake was markedly lower after 12 weeks in the Paleolithic group (–26%), while it barely changed in the Mediterranean group (–7%). At the end of the study, all patients in the Paleolithic group had normal blood glucose.

http://www.staffanlindeberg.com/DiabetesStudy.html[/list:u:1uvaufjx]

Toisessa hurrien tekemässä LC-semipaleo-tutkimuksessa seurattiin 22 kuukautta(w-t-f !?) porukkaa 30% prodeilla. DM2 oli tässäkin ihan kyykyssä:

http://www.nutritionandmetabolism.com/content/3/1/22

Eli tämä saa vähän veikkaamaan, että jokin neoliittinen sonta saattoi otsikon tutkimuksessa tehdä prodeista haitallisempia. En tiedä vielä, mikä. Ehdotuksia otetaan vastaan.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Vierailija
Neonomide
Kertonee siitä, että kannattaa alakarpata rasvalla, ei proteiinilla.

"Consuming 5 energy % from total or animal protein at the expense of 5 energy % from carbohydrates or fat increased diabetes risk."




Tuo tutkimushan laittaa karppausteorian kertaheitolla romukoppaan.

Nyt siis yhtäkkiä pitäisikin muka alkaa syödä melkein pelkkää hiilihydraattia ja rasvaa ja ilmeisesti ihan sama, kumpaa syö enemmän, hiilareita vai rasvaa?

Kyllä minulla ainakin on paras olo silloin kun rajoitan hiilareiden saantia jonnekin 30 %:iin energiansaannistani ja proteiinia ja rasvaa vastaavasti syön enemmän. No, paras olo ei tietenkään välttämättä korreloi terveyden kanssa.

Turbokameli
Seuraa 
Viestejä890
Liittynyt26.10.2009
Juppejänis
Olen jossain määrin hämmentynyt tästä uudesta tutkimustuloksesta ja se sotii sitä vastaan, mitä olen luullut ymmärtäväni ravitsemuksesta:

http://care.diabetesjournals.org/conten ... 3.abstract

Olisiko netin asiantuntijoilla jotain valaisevaa sanottavaa aiheesta?




Se puoltaa näkemystä, että kannattaa korvata osa eläinproteiinista kasvikunnan proteiinilla. Sen hyödyistä on aiempaakin näyttöä, mm. eräs Mayo-klinikan tutkimus.

Vierailija
Carloz
Neonomide
Kertonee siitä, että kannattaa alakarpata rasvalla, ei proteiinilla.

"Consuming 5 energy % from total or animal protein at the expense of 5 energy % from carbohydrates or fat increased diabetes risk."




Tuo tutkimushan laittaa karppausteorian kertaheitolla romukoppaan.

Nyt siis yhtäkkiä pitäisikin muka alkaa syödä melkein pelkkää hiilihydraattia ja rasvaa ja ilmeisesti ihan sama, kumpaa syö enemmän, hiilareita vai rasvaa?

Kyllä minulla ainakin on paras olo silloin kun rajoitan hiilareiden saantia jonnekin 30 %:iin energiansaannistani ja proteiinia ja rasvaa vastaavasti syön enemmän. No, paras olo ei tietenkään välttämättä korreloi terveyden kanssa.




Omakohtaisesti kokemuksia, että yritin joskus nuorempana vältellä rasvaa ja proteiinejakaan ei paljoa tullut syötyä. Olo oli usein tosi uninen. Liikunta ei kiinnostanut. Sitten kun kokeilin enemmän rasvaa proteiineja. Ero fiilikseen oli huomattava. Energinen ja ajatuskin pelaa paremmin. Varmasti jos todella paljon vetää proteiineja suhteessa tarpeeseen ei ole hyväksi. Suhteellisuus varmasti ratkaisee. Enempi liikuntaa ja enemmän rakennusaineita.

Vierailija
Turbokameli
Se puoltaa näkemystä, että kannattaa korvata osa eläinproteiinista kasvikunnan proteiinilla.



Yleensäkin kasviproteiinin lähteet ovat sen verran proteiiniköyhiä, että niistä on käytännössä hankalaa saada liikaa proteiinia.

Vierailija

Olisi mielenkiintoista saada tietää, että kuinka paljon liikuntaa otoksessa olleet henkilöt harrastivat säännöllisesti. Eli johtuuko kohonnut diabetes-riski proteiinien liikasaannista vai ovatko korkeat proteiinimäärät sellaisenaan nautittuna vaarallisia?

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009
Vpää

Omakohtaisesti kokemuksia, että yritin joskus nuorempana vältellä rasvaa ja proteiinejakaan ei paljoa tullut syötyä. Olo oli usein tosi uninen. Liikunta ei kiinnostanut. Sitten kun kokeilin enemmän rasvaa proteiineja. Ero fiilikseen oli huomattava. Energinen ja ajatuskin pelaa paremmin. Varmasti jos todella paljon vetää proteiineja suhteessa tarpeeseen ei ole hyväksi. Suhteellisuus varmasti ratkaisee. Enempi liikuntaa ja enemmän rakennusaineita.

Kuulostaa hieman hiivasyndroomalta.

Vierailija

Ei se vaadi hiivasyndroomaa. Hiilihydraatti väysyttää osaa ihmisistä ihan sinälläänkin. Minun ei tarvitse syödä kuin kolme perunaa niin kahden tunnin päästä olen unessa.

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009
HUOM! Erityisesti liha- ja maitoproteiini liittyvät suurentuneeseen sairastumisriskiin.
tervettä kasvinravintoa noudattavilla tuskin on syytä huoleen siis.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009
JariRT
Turbokameli
Se puoltaa näkemystä, että kannattaa korvata osa eläinproteiinista kasvikunnan proteiinilla.



Yleensäkin kasviproteiinin lähteet ovat sen verran proteiiniköyhiä, että niistä on käytännössä hankalaa saada liikaa proteiinia.



Bullshit.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Vierailija

Vaikka ravinto on monille tylsän arkinen asia, tieteenä se on erittäin haastava ala.

Pienten näperrystutkimusten sijaan ravintoasioista tulisi pyrkiä tekemään mahdollisimman laajoja tutkimuksia (kuten tämäkin; 38 000 havaintoyksikköä). Laajassa aineistossa sattuman vaikutus tuloksiin kumoutuu lähes täydellisesti, jolloin vältettäisiin pikkututkimusten aiheuttamat erimielisyydet siitä, johtuiko muutaman kymmenen henkilön tutkimuksen mullistavat tulokset tutkimusaineiston valikoitumisesta ja/tai sattumasta tai peräti julkaisuharhasta (tehdään pienellä aineistolla tarpeeksi monta tutkimusta, ja ennen pitkää sattuma aikaansaa halutun tuloksen joka julkaistaan).

Ravintoasioita on tutkittu kunnolla vasta alle 100 vuotta, joten käsityksemme on vielä melko pinnallinen. Lukemattomien ravinnossa esiintyvien aineiden yhteisvaikutuksista ei esimerkiksi tiedetä mitään.

Mutta kun kun tutkitaan yhä enemmän, löydetään varmasti lukuisia ristiriitaisia ravintoteorioita toisiaan yhdistävät linkit, virheellisten teorioiden kumoutuessa, ravintoasioissakin päädytään ennen pitkään "Kaiken Teoriaan", niinkuin fysiikassakin on pyrkimys.

Siihen asti pitää yrittää pärjätä sillä näytöllä, mitä milläkin hetkellä on saatavissa. Tällä hetkellä suurin ongelma onkin se, että valtavan laajasta ravintokentästä suurimmalla osalla alaan perehtyneistäkin on vain pirstaleista tietoa sieltä täältä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat