Tee osuutesi kotitöistä

Seuraa 
Viestejä501
Liittynyt15.1.2008

[size=150:2yxie0fi]Tee osuutesi kotitöistä[/size:2yxie0fi]

Tasa-arvo ja oikeudenmukaisuus vähentävät väkivaltaa. Aloittakaa se tekemällä kotitöistä puolet ja vain puolet! Epäoikeudenmukaisuus ja tasa-arvon vähyys sekä puute lisäävät väkivaltaa ja muita ongelmia yhteiskunnassa ja kodeissa (jotka näkyvät viime kädessä väkivallan eri muotoina).

Useat tahot ja ihmiset ovat yrittäneet totuudenvastaisesti viestittää viime vuosina päinvastaista. Jos edes kodissa ei tasa-arvo ja oikeudenmukaisuus toteudu, kuinka te luulette sen edistyvän ja toteutuvan yhteiskunnassa?

Tähän tasa-arvotyöhön päättäjien ja jokaisen kansalaisen tulee satsata omasta kodistaan alkaen.

Tässä on nyt myös näytön ja tekojen paikka tasa-arvoministeri Wallinille.

Kommentit (13)

Vierailija
Pirta
[size=150:qa88huyi]Tee osuutesi kotitöistä[/size:qa88huyi]

Aloittakaa se tekemällä kotitöistä puolet ja vain puolet!

Täysin kohtuuton vaatimus. Toisten töiden ahnehtuminen on itsekästä. Muija saa edelleenkin tehdä kaikki kotityöt. Mikäpä minä olen häneltä töitä vaatimaan.

Vierailija

Kiristääkö vanne päätä "Urpiainen"?

Eiköhän se ole nykyaikana jokaisen parsikunnan kuin muidenkin kollektiiviasujien keskinäisesti neuvoteltavissa ja sovittavissa mitä kukin tekee.

Minä esmes tykkään kotitöistäni enkä kaipaa ketään sotkemaan edes keittiötäni, laittamaan tavaroita väriin paikkoihin, tiskaamaan huolimattomasti, lääppimään pesemättömällä tiskirievulla likaa paikasta toiseen, polttamaan ruokia pohjaan, unohtamaan lisää jotakin mitä en itse ole muistanut esmes kauppareissuilla.
Minä olen kotini kuningatar!
Sikstoisekseen.. kun ei täällä ees nykyään muita näy niinj en voi ees ½:ittaa kotitöitä!
Nälkäkuolema vois yllättää jos en sairastuis jätteiden takia.

Tehkööt yksilöt niinkuin parhaaks näkee ilman että joku akitaattori työntyy säätelemään.
Olletikin just tuollaisella sävyllä ja tyylillä feminismiin on liitetty paljon turhaan negatiivisia piirteitä? Liian "tihee pirta", ahdasmielisyyttä. Ei käy tasa-arvon "pirtaan".

Hm..
Vähän kyllä mietityttää nyt että mikäs Pirta tuo tuomminen on kun poukkaa tämäntästä aloittamaan näitä samansisältöisiä ketjuja eikä osallistu juurikaan provosoimaansa aiheeseen?
Aina vaan uudestaan samoja aloituksia.
Sama julistus ja komento eikä osallistumista.

Onko aloittaja edes se mikä antaa ymmärtää olevansa?
Voi olla ihan hyvin joku feministejä ja tasa-arvotavoittelijoita vastustava, joka pyrkii omaan päämääräänsä keinoja kaihtamatta? Haluaa ehkä riitelyä ja sitäkautta pyrkii estämään toisentyyppistä keskustelua konsensushengessä ilman sukupuolisuuden korostamista, jne.

Samapa se mitä kukin yrittää.
Kun ei nappaa niin ei nappaa.
Minun kohdallani siis huti. Sori.

Vierailija
Pirta
[size=150:2qm20sfm]Tee osuutesi kotitöistä[/size:2qm20sfm]

Tasa-arvo ja oikeudenmukaisuus vähentävät väkivaltaa. Aloittakaa se tekemällä kotitöistä puolet ja vain puolet!

Miten se puolet lasketaan? Työhön menevän ajan perusteella vai työläydellä? Tehtävien asioiden määrällä? Onkos laadulla vaikutusta eli onko huussin tyhjennys samanarvoinen teko kuin nurmikonleikkuu? Onko vessan pesu ja pölyjen pyyhkiminen samanarvoisia? Kuka määrittelee, mitkä kaikki kotityöt pitää yleensä tehdä ja kuinka usein? Mitkä kaikki työt ovat oikeastaan kotitöitä ja mitkä omien asioiden hoitoa? Onko omien sukkien vieminen pyykkikoriin kotityö? Lasten kanssa jutteleminen? Käsitöiden tekeminen, kun tuloksena on uusi maustehylly tai olohuoneen verhot? Saako oman osuutensa kotityöstä automatisoida ja hankkia robotti-imurin? Entäs palkata siivojan tai remonttireiskan tekemään sen?

Teekkari
Seuraa 
Viestejä2347
Liittynyt27.4.2008

Odotan innolla hetkeä, jolloin minun ei itse tarvitsisi laittaa autoa katsastuskuntoon, laittaa läppärit ojennukseen, kouluttaa ja kieltää koiraa pahanteosta. Nämä seikat muiden muassa ovat sellaisia, jotka ei naisilta suju - yleensä. Tasa-arvon nimissä meillä vaimo tekee kotityöt ja minä ulkotyöt. Molemmille tasan.

Edit: muutoin joutuisin tekemään kaiken

Everything you know, is about to change.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Miten sinkkutaloudet huomioidaan? Mä joudun tekemään 100 % kotitöistä. Ei kovin tasa-arvoisessa maailmassa eletä näinä päivinä!

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Viinankylväjä
Seuraa 
Viestejä476
Liittynyt15.1.2009
Saw
Miten sinkkutaloudet huomioidaan? Mä joudun tekemään 100 % kotitöistä. Ei kovin tasa-arvoisessa maailmassa eletä näinä päivinä!

Taitaa mennä miesten osalta niin, että vain 50 % kotitöistä tehdään, vaikka asuisi yksinkin. kihihihih

Teekkari
Seuraa 
Viestejä2347
Liittynyt27.4.2008
Viinankylväjä
Saw

Taitaa mennä miesten osalta niin, että vain 50 % kotitöistä tehdään, vaikka asuisi yksinkin. kihihihih
Puolethan niistä onkin turhia. Sitäpaitsi sinkkuna syntyy puolet vähemmän kaikkea kotihommaa, joten 25% "kotitaloustöistä" näin ollen riittäisi.

Everything you know, is about to change.

Vierailija
Teekkari
Viinankylväjä
Saw

Puolethan niistä onkin turhia. Sitäpaitsi sinkkuna syntyy puolet vähemmän kaikkea kotihommaa, joten 25% "kotitaloustöistä" näin ollen riittäisi.

Vai että ½ vähemmän kun pakolliset perusduunit pitää tehdä.
Pitää käydä kaupassa, laittaa ruoka, tampata matot, imuroida jne.
Määrät on pienempiä ja pyykkiä on vaan yhden ihmisen verran mutta perustöiden määrä ei vähene.

Sikshän niin monet, joilla ei ole jotakin sosiaalisia ongelmia, tms. asuu kimpassa. Jotkut asuu vaan losiakseen ja jokkut jakaakseen taakkaa, riippuu yksilöistä. Kotihommelithan lankee naispuolisille vaan siks kun nainen automaattisesti on se jonka pitää sitoutua enemmän kotipesään lasten takia. On mulla naistuttuja jotka ei esmes laita ruokaa. Jotkut ei ees tykkää siivoomisesta eikä muistakaan kotiduuneista mutta harvemmin heillä on lapsiakaan. Erään lähisukulaisnaisen inhokkikotitöihin kuului pyykinpesu. Kolme lasta ja siisteysintoilu johti siihen että pesetti pyykit pesulassa.

Nykyään saa jopa Kotitalousvahennystä halutessaan..
"[size=150:1hgzybnr]Kotitalousvähennys pähkinänkuoressa[/size:1hgzybnr]

Kotitalousvähennyksen tarkoituksena on parantaa työllisyyttä kannustamalla kotitalouksia teettämään ulkopuolisilla sellaisia töitä, joita he aikaisemmin ovat tehneet itse. Tämän lisäksi tarkoituksena on ollut edistää asuntojen omatoimista ylläpitoa.

Kotona tai vapaa-ajan asunnolla teetetyn työn kustannuksista voi saada kotitalousvähennyksen, jonka voi osittain vähentää verosta. Vähentää saa 60 % yritykseltä ostetun työn kustannuksesta (laskuun merkitystä työn osuudesta), tai 30 % kotitalouden palkkaaman työntekijän palkasta sekä palkan sivukulut. Yleishyödyllisen yhteisön palveluista voi saada myös 60 %:n kotitalousvähennyksen.

Kotitalousvähennyksen enimmäismäärä on vuodesta 2009 alkaen 3000 euroa vuodessa.

Vähennys on henkilökohtainen joten puolisot voivat saada vähennystä yhteensä jopa 6000€ vuodessa." jne..

Yhteisöllisyys kunniaan ja ammattilaiset asialle. Kaikkee ei kannata tehdä itte. Valtaosa naisista käy kodin ulkopuolella töissä ja monet miehet ei roolisidonnaisina tms. ole ehkä oppineet perintesiä "naistentöitä". Yhä ne huushollihommat kaatuu naisen niskaan mutta näillä yhteiskunnan sisäisillä tulonajoilla voidaan tasa-arvoistaa ihmisiä riippumatta siitä ettei kaikki ole tasavertaisia. Kivaa!

Kukin voi keskittyä omiin vahvuuksiinsa ja ostaa palveluita.

Vierailija

Yks mihin oon itte aikoinaan tottunut: Mattojen tamppaaminen.

Nykyään ei sitä enää suositella enkä yhtään ihmettele kun ostomatot pruukaa olla niin haperoo tekoo ettei ne kestä. Suositus on imuroida, no.. ei niihin imurikaan auta kun ne on jotain vukin polypropeenikuitua, sähköisiä kamaluuksia joista niihin kiinni-imeytyneen pölyn ja roskat saa irti vaan textiiliharjalla jynssäämällä.

Minä tuuletan kuitenkin välillä, ehkä n.kerran kk. tai parissa, riippuen viittimisistä. Lapsuuskodissani tehtiin säännöllinen viikkosiivo joko Pe tai La. Samaa trendiä noudatin pitkään omassa huushollissani lähtien siitä kun muutin yksin. Petivaatteita pöllytän nykyään yhä usein.

Tiedän monia talouksia joista ei näköjään koskaan kiikuteta mitään pihalle. Millaiset pölymäärät mahtaa olla kodintekstiileissä ja huonekaluissa? Imureissa on valinnanvaraa kyllä mutta kait ne kaikki jonkunverran huoneilmaan päästää just sitä pienintä hiukkasta joka näkyy suodattimissa. Niitä kun välillä pesee niin likaa on valtava määrä pienoiskoossa.
Minä liotan ja pesen niin imurin suulakkeet kuin suodattimet välillä. Imurinletkun ja putketin joskus. Ei huvita siirtää likaa paikasta toiseen silloin kun ideana on siivota.

Suursiivouksista tykkään erityisesti. Samalla voi vaihtaa huonekalujen paikkaa, sisustaa uuteen uskoon kotia ja se on sit vähänniinkuin olis uus koti. Piristää!
Nytkin mulle on luvassa yhdestä rempakämpästä vahoja huonekaluja ja samalla kun ne saan ja pääsen eroon vanhoista kierrätysmööpeleistä voin vaikka hiukan maalata ja tuunata muutenkin.

Turhamaisuutta mutta nii-i.. tai sitten ei kun kukaan ei ole onnistunut selvittämään mysteeriä elämäntarkoitus..
Mielenvirkistys parantaa psyykkistä hyvinvointia, se lisää motivaatiota johonkin hyödylliseen ja lopulta kokonaisuudessa voi säilyä fiftyfifty huvi ja hyöty. Joku joka ei etsi virkistystä ja piristystä arkisesta elämästä voi ajautua depressioon pelkästään johtopäättelemällä että kaiken pitää olla jotenkin suoraan yksinkertaisesti tuottoisaa ollakseen ns. hyödyllistä ja elämästä muodostuukin tylsää ja masentavaa. Se voi johtaa vaikka mihin päihde tms. kuvioihin ja yksipuolisena sensorttinen ajanviete yrityksenä virkistää voi koitua turmioksi. Lopulta veltostunut masentunut elää yhä syvenevässä depiksessä eikä mikään huvita. Sieltä synkkyydensyövereistä voi sitten viimeisillä voimillaan säälittävänä syytellä muita turhanpäiväisyydestä kunnes nääntyy omaan turhuuteensa, joka ei sit lopulta kanna edes niin hyvin kuin vaatimaton arki.

Vierailija
Pönni
Kiristääkö vanne päätä "Urpiainen"?

Eiköhän se ole nykyaikana jokaisen parsikunnan kuin muidenkin kollektiiviasujien keskinäisesti neuvoteltavissa ja sovittavissa mitä kukin tekee.

Minä esmes tykkään kotitöistäni enkä kaipaa ketään sotkemaan edes keittiötäni, laittamaan tavaroita väriin paikkoihin, tiskaamaan huolimattomasti, lääppimään pesemättömällä tiskirievulla likaa paikasta toiseen, polttamaan ruokia pohjaan, unohtamaan lisää jotakin mitä en itse ole muistanut esmes kauppareissuilla.
Minä olen kotini kuningatar!

Minäkin pidän miehenä kotitöistä. Em. sotkemiset ärsyttävät minuakin ja paasaankin miltei päivittäin muita (5 henkeä) kaikenlaisista siivottomuuksista.

Meillä on työnjako se että minä hoidan roskien keräilyn, niiden ulosviemisen, imuroinnin, laattioiden luutuamiset ja pölyjen pyyhtimisen sekä saniteettitilojen pesemiset ja vaimo hoitelee astianpesukoneen, ruokaostokset ja pyykit. Molemmat käymme päivätöissä.

Ruuanlaiton viikolla (lähinnä lapsille) minä hoidan ja vaimo viikonloppuisin. Tosin vaihtelee.

Mielestäni aika tasa-arvoista.

Vierailija
Saw

Tee joinakin viikkoina vain 50% ja seuraavalla viikolla 150% tai siirry parisuhteeseen, jossa annat puolisosi tehdä jatkuvasti esim. 75%.
Kotityöt eivät ole velvollisuus, vaan mahdollisuus!

Uusimmat

Suosituimmat