Mikä avuksi laihtumiseen?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Haluaisin kysyä miten voisin laihtua.

Kerron ensin hieman taustatietojani. Minulla on ollut aiemminkin ylipaino, mutta vielä vuonna 2007 mahtui päälle vaatekoko 46/48 ja olin siihen ihan tyytyväinen, painoin n.90 kg. Olen 178 cm pitkä, joten kovin laihaksi en halua edes tulla.

Elokuussa 2007 sairastuin pahaan niveltulehdukseen, ja aloitin sen takia kortisonin syömisen. Kortisoni tunnestusti lihottaa ja itselläni on paino noussut tasaiseen tahtiin. Vuonna 2008 jouduin hankkimaan 48 numeron vaatteita, koska 46 koko ei enää mahtunut päälle. Tässä vaiheessa painoin 100 kg. Vuosi sitten lopetin tupakoinnin ja lihoin senkin takia lisää, ja nyt painan 110 kg. Nyt olen sairastunut diabetekseen, ja minulle sanottiin, että kortisoni laukaisi sen

Ongelmana on se,että kovin suuria muutoksia ruokavalion suhteen en voi enää tehdä, koska minä syön terveellisesti eikä ole oikein jäljellä enää mitään, mistä luopua. Nyt jätin puuron pois, kokeilen onko siitä hyötyä. Syön kasviksia, hedelmiä, kalaa, broilerin ja naudan lihaa, kananmunia sekä maitotuotteita jonkin verran. Leipää syön jonkun verran, mutta pullaa, kakkuja ym. herkkuja en, en syö karkkia, enkä muutakaan naposteltavaa.

Mikä tässä on syynä siihen,että ei toivoakaan laihtumisesta? En odota mitään ihmetapahtumia, olisin tyytyväinen jos saisin edes muutaman kilon pois. Nyt ei tahdo enää mahtua 48 numeron kamppeet päälle, joten alkaa tympimään, jos taas joudun hankkimaan uudet vaatteet, ei siihen enää varat riitä. Liikunta tosin jää vähäiseksi, kuntopyörällä poljen kun jaksan. Alan olla avun tarpeessa, koska en halua jatkossa joutua laihdutusleikkaukseen. Joten kiitos, jos jotain pientä vinkkiä pystytte tarjoamaan.

Ja: en osaa englantia, jotenvieraskieliset ohjeet mieluummin saksaksi.

Sivut

Kommentit (270)

Vierailija

Jaa-a, eipä siinä tervettä järkeä kummempaa ole. Pitäisi vain vähentää ravinnosta saatu energiamäärä pienemmäksi kuin kulutus, joko ravinnon laatua muuttamalla tai liikuntaa lisäämällä. Totuus kuitenkin on, ettei se ylimääräinen massa ole tyhjästä tullut eikä se myöskään pysy yllä kuin ylimääräisen energian saannilla. Ehkä sun pitäisi ensimmäiseksi tarkastella syömääsi ravintoa enemmänkin hiilihydraattien ja rasvan määrän mukaan kuin ruoka-aineiden mukaan.

Kaurapuuroakin saa "työkseen syödä" jos sillä meinaa lihoa/lihavana pysyä. Melkein parempi olisi syödä vaikka aamiaiseksi puuroa, ilman rasvaa ja sokeria, kuin montaa muuta vaihtoehtoa. Puuro täyttää vatsaa eikä sisällä itsessään paljoa "vääränlaista" energiaa.

Vierailija

Itse asiassa en ole koskaan jaksanut syödä aamiaista, vasta noin tunti pari heräämisen jälkeen olen puuron syönyt. Ei vain ole nälkä heti herättyäni, enkä muuten sen puuron lisäksi syö mitään muuta. Nyt pidän taukoa puuron suhteen.

Vähentää pitäisi, mutta mistä? Liikuntaa pitäisi harrastaa, mutta olen liikuntarajoitteinen, joten kovin pitkiä lenkkejä en pysty tekemään. Just tässä viime viikolla kaaduin ulkona, en onneksi katkonut luitani.

Loppuviimeksi kuitenkin syön vain sellaisen määrän, jonka ei pitäisi lihottaa, kuluuhan energiaa jo perusaineenvaihduntaa. Mulla on tietysti ongelmana juuri tuo kortisoni, koska se turvottaa ja lihottaa muutenkin. Siitä pitäisi periaatteessa päästä eroon, mutta miten käy niveltulehduksen sitten? Aika reumalääkärin luo on kahden viikon pästä, siellä voisin puhua asiasta.

Vierailija

Eikö kortisoni lihota keräämällä nestettä ruumiiseen? Silloin ei taida paljoa vaihtoehtoja olla, kuin lopettaa vedenjuominen tai tyytyä kohtaloonsa. :/

Vierailija

Miksi puoli Suomea urheilee? Ei laihduttamisen takia, eikä kunnon, vaan hyvän olon takia.

Sinä saat saman nautinnon hikoilua aiheuttavasta kuntopyörä/cross-trainerista kuin mitä 70kg painavat ihmiset saavat. Kalorimittarin tai matkamittarin mukaan semmoisia puolen tunnin lenkkejä musiikkia kuunnellen. Pikku hiljaa pitempiäkin. Ei liian illalla, ei ole järkeä olla hyvässä olossa unissaan. Ennen klo 18:00. Sitten suihku.

Alat vaan elämään kuten terveet. Unohda laihdutus, tavoittele nautintoa.

petsku
Seuraa 
Viestejä1473
Liittynyt6.6.2009
U.Boltin jänis
Miksi puoli Suomea urheilee? Ei laihduttamisen takia, eikä kunnon, vaan hyvän olon takia.

Sinä saat saman nautinnon hikoilua aiheuttavasta kuntopyörä/cross-trainerista kuin mitä 70kg painavat ihmiset saavat. Kalorimittarin tai matkamittarin mukaan semmoisia puolen tunnin lenkkejä musiikkia kuunnellen. Pikku hiljaa pitempiäkin. Ei liian illalla, ei ole järkeä olla hyvässä olossa unissaan. Ennen klo 18:00. Sitten suihku.

Alat vaan elämään kuten terveet. Unohda laihdutus, tavoittele nautintoa.


Hesari on vähän eri mieltä:
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Tutk ... 5252191395

Vierailija

Aamupala kannattaa jättää väliin, verensokerit ovat aamulla parhaimmillaan. Puurohiilaripommi tai hedelmä aamulla herättävät vain insuliinivasteen ja olet hetkenpäästä nälkäinen. Viljat voivat olla tulehduksen alkuperäinen syy koita jättää ne pois kokonaan joksikin aikaa. Kertomuksesta päätellen olet sitä tyyppiä johon hiilihydraattien vähentäminen tehoaa parhaiten.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
selbstgelernt
Haluaisin kysyä miten voisin laihtua.

Kumpaa siis itseasiassa haluat ? Otsikossa kysyt, miten estää tahaton laihtuminen (Mikä avuksi laihtumiseen?) ja tekstissä haluat kuitenkin laihtua.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä10614
Liittynyt16.3.2005

Lihavuus johtuu geeneistä. Lopeta geeniruokien syöminen. Kyllä se siitä.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.
Korant: Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005

Ketogeeninen ruokavalio (muunnettu Atkins), kalaöljyä ja terapeuttinen annos D3-vitamiinia. Kaikki vähentävät tulehdusreaktioita omalla tavallaan, ja auttavat palauttamaan kehon nestetasapainon. Lisäbonuksena kehon rasvaprosenttikin laskee. Niveltulehduksesi lienee autoimmuunista perua?

Älä pelkää eläinrasvoja. Usko Antti Heikkilään.

Emotion Science
Seuraa 
Viestejä451
Liittynyt18.3.2008

Laihtua voi aina erilaisilla laihdutuskuureilla, mutta varsinainen ongelma on siinä, että laihdutuskuurin loputtua paino palaa lähes aina takaisin. noin 90 - 95 % kaikista laihtumaan onnistuneista paino on palannut takaisin vuode tai kahden kuluttua laihtumisesta.

Mitkään ns. "pysyvät elämäntapojen muutokset" eivät ratkaise tätä ongelmaa. Pysyvillä ruokavalion muutoksilla tai liikunnan lisäämisellä ei myöskään saavuteta pysyvää laihtumista.

Ainoa tutkitusti pysyvästi laihduttava toimenpide on leikkaushoito. Koska sinulla on diabetes, voisit jo noilla BMI-indekseillä päästä leikkaukseen.

Koska lihomisesi taustalla ovat ilmeisesti lääkkeet, niin olisi asiallista erityisesti selvittää erikoislääkäreiden kanssa tämä painon nousun ongelma osana kokonaisvaltaista hoitoa. Lääkkeiden aiheuttama painon nousu kyllä valitettavasti nostaa myös pysyvästi "rasvatermostaatin" asetusarvoa.

Asetusarvosta tarkemmin:
http://ravitsemustiede.hpage.com/asetus ... 20507.html

Petu
Seuraa 
Viestejä2287
Liittynyt17.3.2005

Liikuntaa lisää, jos vain nivelet antaa myöten. Kävely ja uinti ovat kyllä varmaan tähän painon pudotukseen riittävän tehokkaita. Eikä sitäkään nyt välttämättä joka päivä tarvitse tehdä. Joka toinen päivä varmaan riittää.

Vierailija

Sinua voisi auttaa huomattavasti jos keksisit keinon pitää nälän tunteen poissa samalla kun saat ravinnostasi vain vähän energiaa. Huomasin että vihreä tee auttoi minulla näläntunteeseen ja sen juominen oli kivaa ja se paransi kognitiivista suorituskykyä, mutta aiheutti minulle unettomuutta koska kärsin levottomista jaloista ja kaikki stimulantit saavat minut käymään ylikierroksilla. Mutta sinulle vihreä tee varmaan sopisi.

1. Vihreä tee pitää nälän loitolla

Laihduttajalle vihreä tee on erinomainen valinta, sillä se vähentää nälän tunnetta. Erityisen tehokas näläntappaja on vihreän teen ja tulisessa paprikassa esiintyvän kapsaisiinin yhdistelmä. Vihreä tee auttaa painonhallinnassa muutenkin kuin vähentämällä ruokahalua, sillä teen polyfenolit tehostavat laihtumista myös vähäkalorisella dieetillä.

2. Vihreä tee suojaa osteoporoosilta

Kesällä D-vitamiinin saanti on auringonvalosta johtuen suurempaa kuin muina vuodenaikoina, mutta suurimmalla osalla suomalaisista veren D-vitamiinipitoisuudet ovat kesälläkin liian alhaiset. Luuston hyvinvointi kannattaa siis turvata myös muilla keinoilla, esimerkiksi vihreällä teellä. Vihreän teen on osoitettu suojaavan naarasrottia luiden heikkenemiseltä. Todennäköisesti syynä ovat vihreän teen sisältämät katekiinit, jotka toimivat tehokkaasti ruston suojana sekä nivelrikkoa että nivelreumaa vastaan.

3. Vihreä tee ehkäisee stressiä

Muutama kupillinen vihreää teetä on hyvä tapa rentoutua. Mikäli rotilla tehtyyn tuoreeseen tutkimukseen on uskominen, vihreä tee myös vähentää stressiä. Stressaantuneet rotat pärjäsivät muistia ja aktiivisuutta testaavissa kokeissa selvästi paremmin silloin, kun ne saivat ruokavalion mukana vihreän teen polyfenoleja.

Vierailija

Ja koita syödä mahd. paljon proteiineja ja mahd. vähän hiilihydraatteja. Proteiinit pitää näläntunteen poissa kauemmin koska sulaa hitaammin kuin pupunruoka. Paras omasta mielestäni on ylivoimasesti raejuusto.

Vierailija
Emotion Science
Laihtua voi aina erilaisilla laihdutuskuureilla, mutta varsinainen ongelma on siinä, että laihdutuskuurin loputtua paino palaa lähes aina takaisin. noin 90 - 95 % kaikista laihtumaan onnistuneista paino on palannut takaisin vuode tai kahden kuluttua laihtumisesta.

Mitkään ns. "pysyvät elämäntapojen muutokset" eivät ratkaise tätä ongelmaa. Pysyvillä ruokavalion muutoksilla tai liikunnan lisäämisellä ei myöskään saavuteta pysyvää laihtumista.

Ainoa tutkitusti pysyvästi laihduttava toimenpide on leikkaushoito. Koska sinulla on diabetes, voisit jo noilla BMI-indekseillä päästä leikkaukseen.

Koska lihomisesi taustalla ovat ilmeisesti lääkkeet, niin olisi asiallista erityisesti selvittää erikoislääkäreiden kanssa tämä painon nousun ongelma osana kokonaisvaltaista hoitoa. Lääkkeiden aiheuttama painon nousu kyllä valitettavasti nostaa myös pysyvästi "rasvatermostaatin" asetusarvoa.

Asetusarvosta tarkemmin:
http://ravitsemustiede.hpage.com/asetus ... 20507.html




Leikkaushoidosta kyllä aivan eri mieltä. Itse pudotin 7 vuotta sitten Heikkilän ohjeilla 19 kg, ja samoissa mitoissa olen edelleen (painoindeksi 21-22). Enkä ole ollenkaan ainoa. Pysyvä ruokavaliomuutos, hiilarit vähiin ja vain 2-3 syömiskertaa päivässä. Vähähiilihydraattisen ruokavalion pointti on siinä, että se pitää verensokerin tasaisena syömisistä riippumatta, jolloin ei tarvitse taistella luontoaan vastaan vähälläkään energiansaannilla. Ruokahalu useimmilla vähenee ihan luonnostaan. (Ei tosin aivan kaikilla. Mikään ei sovi aivan kaikille.)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat