Mustia pilkkuja näköpiirissä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

moro,

mikäs mun silmissä on vikana kun olen tässä pari -kolme päivää sitten alkanu näkemään mustia pilkkuja ja viiruja.

pilkut esiintyy kun katsoo kirkkaita kohteita kuten monitoria, tai lunta.

ikää on 23 ja näen erinomaisesti muuten. silmät vuotavat kyllä usein.. silmälääkäristä ei oikein ollut apua. tai ei osannut sanoa mikä mahdollisesti voisi olla syynä.

ei oo tämmöstä ongelmaa ollut. karmea jännitys, miltei tärinä ja ehkä stressi (kotonakin) vain päivittäin josko sillä olis pidemmän päälle negatiivisia vaikutuksia?

d vitamiinia (6000 IU) olen alkanut käyttämään sekä kalaöljyä, muuten sama ruokavalio mikä ennenkin.

että olisko kukaan kokenut samaa? Aika perkellen epämeillyttvää tää on..

Kommentit (15)

Vierailija

Ihan normaalia. Mulla ja monilla kavereilla ihan sama homma. Ei siihen kannata keskittää huomiota, niin ei niitä enää huomaa. Muistaakseni ne on jotain kuolleita verisuonia. Saatan olla kyllä väärässäkin.

anklebone
Seuraa 
Viestejä475
Liittynyt21.8.2006

Itsellä näkynyt jostain yläasteelta asti tuollaisia viiruja ja pienenpieniä vaaleita, mustareunaisia palloja molemmissa silmissä. Muuten näkö ei ole ala-asteikäisestä oikeastaan muuttunut. Ja siitä kun nämä huomasin, on siis jo toistakymmentä vuotta aikaa.
En koskaan ole asiaa silmälääkärille maininnut vaikka näön tarkastuksessa olenkin käynyt. Kuviot silmissä eivät ole muuttuneet havaittavasti mitenkään ajan kuluessa.

edit.

Wikipediasta tuli katsottua ja ainakin omalla kohdalla vaikuttaisi olevan kyse juuri tuosta lasiaissamentumasta.

Olisi paljon parempi roikkua puussa ja syödä banaania.

Vierailija

Jos näyttävät olevan lasiaisessa ne ovat roskaa eng. floater (hyytymiä, solun osasia).
Jos eivät näytä olevan lasiaisessa niin sitten kyseessä on varmaan verkkokalvon irtauma/repeämä.

Vierailija

jepp. kiitti vastauksista.

vähän päivitystä.

en viittinynyt ottaa mitään riskiä ja kävin silmälääkärillä.
Noh eihän niissä mitään vakavaa ilmennyt. väähn lasiais-samentumaa.

Hiukan ihmettelin 110 euron hintaa, ku se kyyläs vaa jollai mikroskoopil mun simmui, mutta eipä tartte stressata jostai verkkokalvon repeytymisistä.

Vierailija

Mulla noi ilmestyivät, tai siis tiedostin ne joskus parikymppisenä ja ovat lisääntyneet vuosien saatossa. Viimeiset viitisen vuotta ne ovat häirinneet melkoisesti varsinkin kesäauringossa ja kirkkailla hangilla. Silmät ovat muutenkin kuivumiseen taipuvaiset, ja niitä saa räpytellä tämän tästä kostutuksen saamiseksi. Noita lasiaissamentumia suorastaan vilisee näkökentässä ja päivänvalossa tai vaaleaa taustaa vasten ne huomioi jatkuvasti. Muuten näön tarkkuus ja näkökenttä ovat pysyneet samoina vuosikausia. Aloin syömään mustikoita, aroniaa, mustaherukkaa, tyrniä, rasvaista kalaa & omega-3:sia, oliiviöljyä ym. silmälle hyviksi havaittuja ruoka-aineita jotta "roskat" vähenisivät. Tosin en ainakaan vielä ole eroa huomannut. Aiemmin ajattelin että samentumat tulivat joko useita vuosia autolla öisin tehdyn työn vaikutuksesta silmille, tai liian vähän rasvaa sisältävän ruokavalion noudattamisesta useita vuosia parinkympin tienoilla. Toisaalta silmäni ovat olleet aina kuivuuteen taipuvaiset, eivätkä kuivattavat päivittäiset suihkusaippua-shampoopesut tilannetta ainakaan ole parantaneet.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Itselläni on ollut lasiaissamentumia (kelluvat roskat näkökentässä) lapsesta asti. Muistelisin joskus kuulleeni jonkun kuvauksen siitä miten ne syntyvät, mutta en muista enää mistä on kyse. Jokatapauksessa tällaiset ovat tavanomaisia likinäköisillä ihmisillä.

Silmien kuivuuden kanssa tällä ei kaiketikaan ole mitään tekemistä, sillä nämä häiriöt syntyvät kaiketi silmän sisällä eivätkä pinnalla?

Vierailija

Lasiaissamentumia on jokaisella. Toiset vain tiedostavat ne herkemmin. Itsellä ollut sama viiru varmaan yli 10 vuotta jo eikä se mihinkään lähde. Jos mustia pilkkuja näkyy niin kannattanee diagnoosi kuitenkin hankkia ihan lääkäriltä eikä tiede.fi foorumeilta. Tietääkseni täällä ei silmälääkäreitä ole?

Vierailija
Ihmebantu

KIITOS ihmebantu....
ii love juu....

olen jostain ihmeestä
luullut niiden olevan matoja...
*nauraaaaa itselleen*

siis silmissä olevia bakteereja
jotka syövät "epäpuhtauksia"
ja koska olen ötökkä ja varsinkin
mato/toukka foobikko...
niin en ole "ehtinyt perehtyä asiaan"

*suutelee kiihkeästi ihmebantua*

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Rousseau
Lektu-Elli
Kokeilkaa rukousta. Mitä voit menettää?

Itsekunnioituksen?

Elä ny. Kyllä sitä kokeilee ihan kaikkia keinoja jos on epätoivonen.

Hämmentää.

Vierailija
Vatkain
Rousseau
Lektu-Elli
Kokeilkaa rukousta. Mitä voit menettää?

Itsekunnioituksen?

Elä ny. Kyllä sitä kokeilee ihan kaikkia keinoja jos on epätoivonen.

Mitä voi menettää, vaikka ei olisi epätoivoinen?

Hieman keskittymistä, kiitos.

Vierailija
Vatkain
Lektu-Elli
Mitä voi menettää, vaikka ei olisi epätoivoinen?

Itsekunnioituksensa.

ja epätoivonsa...
tietty myös järkensä...

Uusimmat

Suosituimmat