Mistä Beef Jerkyä eli Kuivalihaa halvimmalla?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Halvin hinta Jerkylle tähän mennessä on erään Virolaisen lafkan tarjous, 60 euroa kilo. Aiemmin tulin tulokseen että kama on semisti ihan halpaa, mutta heetkinen, kaupassa on 15 euroa kilo tuoretta sisäfilettä niin että paikat notkuu.

Otetaan huomioon, että sisusfileessä on noin 30 prossaa proteiinia. Jerkyssä sitä on 50. Yhteen jerky-kiloon tarvitaan noin 3.5-4 kiloa rasvatonta lihaa. Täten maksamalla 60 euroa saa jerkyn muodossa joko 500g proteiinia taikka sitten 4 kilosta sisäfilettä 600 grammaa proteiinia.

Mutta koska jerkyä voi mitä ilmeisimmin tehdä myös monesta muusta, halvemmasta lihasmateriaalista, valmistuotteiden kilpailukyky laskee edelleen.

Kysymys kuuluukin, mikä on halvinta mahdollista lihaa, jota voidaan käyttää jerkyn tuottamiseen? Sika ei käy, koska ihan ekana joku Pönni tai muu vastaava tulisi vonkumaan Trikiinivaarasta. Joo joo, joka sika tutkitaan trikiinin varalta, mutta olette onnistuneet pelottelemaan meikäläisen madoillanne etten raakaan pekoniin kajoa vaikka se herkullisemmalta näyttääkin kuin paistettu.

Niin, ja sitten ne tuotantomenetelmät? Uuniin, grilliin vai minne?

Kommentit (2)

Vierailija

Morjens!

Itse olen muutaman kerran valmistanut beef jerkyä uunissa.

Lihaksi käy lähestulkoon mikä tahansa vähärasvainen, marmoroimaton, liha. Jotkut ovat jopa kanasta valmistaneet, itse olen käyttänyt nautaa. Eli vaikka paahtipaistista tai jostain epäsositummista ruhon osista. Olen kuullut että jopa sydämmestä on tehty, tosin maku on "voimakas"

Periaatteessa kuiva lihassa idea on nimenomaan KUIVAAMINEN ei siis kypsentäminen liian lämpimässä. Avainjuttuja on matala lämpötila, EI GRILLIVASTUKSIA, ja hyvä ilman kierto. Jos ei ole kiertoilma uunia, niin uuninluukku auki vaikka korkinpalalla (itse käytin vessapaperin hylsyä). Lämpötilaksi voi laittaa niinkin alhaisen kuin 40 astetta, jos uuni vaan kykenee.

Maustamiseen ei MITÄÄN rasvapohjaisia marinaadeja, soijakastike, suola, pippuri (erittäin hienona) tms käy hyvin. Oman maun mukaan tietysti.

Kokeilemalla se selviää mistä itse tykkää, eli ei kun yrittämään!

Uusimmat

Suosituimmat