Lunastamatta jätetty postiennakkolähetys

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Jos ostaja on lupautunut ostamaan tuotteen hinnalla xx + postikulut yy yhteishintaan zz eikä lunastakaan lähetystä ja lähettäjälle koituu siitä 2yy postikulut, voiko ostajaa lain nojalla vaatia hyvittämään korvaukset / lunastamaan kauppatavara / vaatia korvauksia menetetystä hinnasta jonka tuotteesta olisi saanut myytäessä se muille samaan aikaan? Kyse on yksityistenvälisistä kaupoista.

Kommentit (11)

Hannu Tanskanen
Seuraa 
Viestejä8848
Liittynyt26.3.2009

Sattui kerran, asiakas ei koskaan lunastanut. Posti kai ilmoittaa kolme kertaa ja sitten n. kuukauden päästä palauttaa lähettäjälle. Varmaan voi vaatia jos on kirjallinen tilaus tai muuten todistettava, mutta prosessi voi olla pitkä ja lopputulos
epätyydyttävä. Minä en edes yrittänyt, vaan myin seuraavalle.
Huvittavaa oli, että sama asiakas tilasi taas, vaadin maksun nyt tililleni etukäteen edellisen kulujen kanssa ja tämä maksoi !

Hannu Tanskanen
Seuraa 
Viestejä8848
Liittynyt26.3.2009

No noinhan se tietenkin on, hyvä että meillä on aasiantuntija
käytössämme !

Minun tapaukseni on esihistorialliselta ajalta, silloin kun vielä oli verkkokauppa, jossa myin sääasemia, siis ennenkuin perkel..
siis verottaja oli ravistanut joka pennin taskustani, yrittäminen kun on sosialisti-Suomessa vakava rikos .

kairamo
Seuraa 
Viestejä1517
Liittynyt13.12.2006
Phony
Tämän päivän uutinen asiasta: Tarkkana verkkokauppiaat: Tilauksen voi perua ilman kuluja

Verkkokaupassa asiakkaalla on aikaa peruuttaa ostos 14 vuorokautta vahvistuksen tai tuotteen vastaanottamisesta.

Peruuttamiseksi katsotaan myös se, jos asiakas ei nouda postista tilaustaan.




Jos oikein tarkkaan lukee aloitusviestin, löytää sieltä maininnan:

Bushmaster
Kyse on yksityistenvälisistä kaupoista.

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.
(Axel Oxenstierna)

Vierailija

Hannu, miten Aasian tuntemukseni liittyy asiaan? [Aasia kirjoitetaan muuten isolla alkukirjaimella]

kairamo, niin?

Hannu Tanskanen
Seuraa 
Viestejä8848
Liittynyt26.3.2009
Phony
Hannu, miten Aasian tuntemukseni liittyy asiaan? [Aasia kirjoitetaan muuten isolla alkukirjaimella]

kairamo, niin?




Kas, pääsit yllättämään,lähdin siitä, että heität vain alakertaan ???

"Aasia" tässä kohtaa ei tarkoita maanosaa, vaan on nk. agronomi ... vai oliko se agronyymi ... vai ... no, who cares !

Siis tulee johdannaisena teekkarihuumorin ilmentymästä:
"Palataan aasiaan".

Me jämeräpartaiset ingenjöörit nauramme niin, hah-hah-hah-haaaaa ... ! (naurua).

Vierailija
Phony
Tämän päivän uutinen asiasta: Tarkkana verkkokauppiaat: Tilauksen voi perua ilman kuluja

Verkkokaupassa asiakkaalla on aikaa peruuttaa ostos 14 vuorokautta vahvistuksen tai tuotteen vastaanottamisesta.

Peruuttamiseksi katsotaan myös se, jos asiakas ei nouda postista tilaustaan.


Minusta aloituspostaus ei ole kuvaus Kuluttajansuojalain alaisesta tapauksesta...

Kai tavaran lähettäjä voi karhuta maksua, jos hänellä on esittää alkuperäinen sopimus tai muu dokumentti kaupasta. Toisaalta, mahdollisesta palautustilanteesta ja siinä liikkuvista rahoista olisi kyllä syytä sopia erikseen.

sigfrid
Seuraa 
Viestejä8692
Liittynyt20.7.2007
Phony
Tämän päivän uutinen asiasta: Tarkkana verkkokauppiaat: Tilauksen voi perua ilman kuluja

Verkkokaupassa asiakkaalla on aikaa peruuttaa ostos 14 vuorokautta vahvistuksen tai tuotteen vastaanottamisesta.

Peruuttamiseksi katsotaan myös se, jos asiakas ei nouda postista tilaustaan.




Postiennakon hakematta jättäminen on ikävää, mutta periaatteessa suomalaisten asiakkaiden tulisi osoittaa suurempaa jämäkkyyttä ja palauttaa tavara aina kun ei ole tyytyväinen. Olen harjoittanut tai harrastanut verkkokauppaa ostajana ja myyjänä kymmenisen vuotta, myös verkkohuutokauppaa myymällä globaalisti ja kokemuksesta tiedän suomalaisten verkkokauppojen olevan asiakaspalvelultaan kehnoinpia koko maailmassa. Huono tilanne johtunee osin lainsäädännöstä. Meillä puhutaan paljon kuluttajasuojasta, tehdään vähän.

Takuutestattu suomalainen. Aboriginaali Finlandian asukas.

Blogi: http://terheninenmaa.blogspot.fi

Vierailija

Kunnollinen kauppias tietenkin muotoilee säännöt sellaisiksi, ettei tuotetta voida palauttaa kuin aivan erityisissä tilanteissa. Esimerkiksi tuotteet jotka on sinetöity ja luonteeltaan tietyntyyppisiä esim. raaka-aineita tai safkaa, ei voida palauttaa kuin silloin kun aine on todistetusti pilaantunutta.

Tietenkin todistustaakka on asiakkaalla. Ja koska millekään safkalle tai tavaralle ei viime kädessä voida myöntää minkäänlaista syömäkelpoisuustakuuta, on yhdentekevää mitä asiakas vinkuu - tai jos vinkuu ja tavara on tullin tarkastamaa, haastakoon tullilaboratorion oikeuteen.

Jos sopimusehdoissa sanotaan, että tilaajalla on oikeus perua tilaus 48 tunnin kuluessa ilman selityksiä ja mahdollisia kustannuksia, ainakin minun tapauksessani se tarkoittaisi että tuote seisoo vähintään 48 tunnin ajan varastossa varmuuden vuoksi ennen kuin se edes pakataan, jotta mahdollisista mielivaltaisista peruutuksista aiheutuvat kustannukset minimoituisivat.

sigfrid
Seuraa 
Viestejä8692
Liittynyt20.7.2007

Tuntien vanhastaan kotimaisen verkkokaupan surkeuden en ollut pitkään aikaan tilannut mitään Suomesta. Viime kesänä ja syksyllä tilasin muutaman tuotteen eri kaupoista. Saldoksi jäi väärät tuotetiedot verkkokaupan sivuilla, väärät hinnat, väärä toimitettu tuote ja järjetön kuukauden toimitusaika bulkkituotteelle. Kaikki nämä eri kaupoista. Neljä kauppaa, neljä epäonnistumista. Joku viisas nyt tietenkin sanoo, että valita-palauta. Kannattaa suosia suomalaista, siinähän se aika sitten meneekin, eihän tässä muuta tekemistä olekaan.

Sain taas tarpeekseni ja jatkan tilaamista esimerkeiksi jenkeistä. Viimeksi tilasin aurinkolasit kevätretkille NYkistä, tulivat kolmessa päivässä, maksu riskittömällä Paypalilla.

Takuutestattu suomalainen. Aboriginaali Finlandian asukas.

Blogi: http://terheninenmaa.blogspot.fi

Uusimmat

Suosituimmat