Omega-3:t hidastavat kromosomien telomeerien lyhenemistä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Omega-3-rasvahapot hidastavat kromosomien telomeerien lyhenemistä.

http://ohjelmaopas.yle.fi/artikkelit/ti ... yhenemista

"Mitä enemmän omega-3-rasvahappoja sepelvaltimotautia sairastavalla potilaalla oli veressään, sitä hitaammin hänen biologinen vanhenemisensa eteni, havaittiin Yhdysvalloissa tehdyssä tutkimuksessa. Elimistön vanhenemisen merkkinä käytettiin perimän kromosomien ns. telomeerien päiden lyhenemistä.
Yhden standardipoikkeaman suuruinen nousu DHA+ EPA -tasossa vähensi telomeerien lyhenemistä 32% viiden vuoden aikana."

Kiinnostaisi tietää riittääkö pelkkä E-EPA ja siitä muodostuva DHA, vai pitääkö DHA:ta saada enemmän? Toistaiseksi otan siis vahvaa kalaöljyä josta saa molempia varmasti tarpeeksi.

Sivut

Kommentit (27)

Vierailija

"A co-author reported financial ties to companies with an interest in omega-3s, and founded a company offering omega-3 testing."

Nyt nostetaan kaikki päiväannokset sataan grammaan ja whoo waaants to liiiive foreeveeer...

Vierailija
Ulmas
Kiinnostaisi tietää riittääkö pelkkä E-EPA ja siitä muodostuva DHA

Muodostuuko E-epasta DHA:ta ?

Itse en söisi e-epaa.

Luonnon kala on parasta. Ja jos lisää haluaa, niin mööller taikka lysi.

"""Etyyliesterit (synteettiset rasvahapot) tuotetaan käsittelemällä kalaöljyä etanolilla (teollisuusalkoholilla) ja muodostamalla siten synteettinen substraatti. Tyhjiössä sekoitus kuumasuodatetaan ja saatava kondensaatti on tiivistettyäomega-3-etyyliesteriliuosta. Omega-3-rasvahappopitoisuus riippuu suodatusprosessin muuttujista, mutta yleensä lopputulos omega-3:nsuhteen on 50-70-prosenttista."""

http://www.harmonia.fi/terveys/yritys/t ... nteettista

Mulla lähtee yöunet kaikista kalaöljyistä, jos syön niitä joka päivä.

Vierailija
MsHorton
Ulmas

"""Etyyliesterit (synteettiset rasvahapot) tuotetaan käsittelemällä kalaöljyä etanolilla (teollisuusalkoholilla) ja muodostamalla siten synteettinen substraatti. Tyhjiössä sekoitus kuumasuodatetaan ja saatava kondensaatti on tiivistettyäomega-3-etyyliesteriliuosta. Omega-3-rasvahappopitoisuus riippuu suodatusprosessin muuttujista, mutta yleensä lopputulos omega-3:nsuhteen on 50-70-prosenttista."""

Oletko lobbari vai muuten vain idiootti?
Sillä ei ole väliä mistä tuote tulee. Vain vaikuttavilla aineilla on väliä.

Turbokameli
Seuraa 
Viestejä890
Liittynyt26.10.2009
kabus
MsHorton

Oletko lobbari vai muuten vain idiootti?
Sillä ei ole väliä mistä tuote tulee. Vain vaikuttavilla aineilla on väliä.

Tyrmäävä vastauksesi on hätiköity. Etyyliesteröinti aikaansaa sen, että kalan rasvahapot läpäisevät paremmin veriaivoesteen. Huomaan itsekin käytännössä sen, että etyyliesteröidyllä kalaöljyllä on erilainen vaikutus aivotoimintaan kuin triglyseridimuotoisilla - ja suoraan sanoen en pidä tuosta etyyliesteröityjen öljyjen vaikutuksesta. En ole edes varma, että tehokkaampi veriaivoesteen läpäisy on hyvä asia. Senkin vuoksi käytän vain triglyseridimuotoisia kalaöljyjä ja vältän E-EPA:a.

Vierailija
Turbokameli

Tyrmäävä vastauksesi on hätiköity. Etyyliesteröinti aikaansaa sen, että kalan rasvahapot läpäisevät paremmin veriaivoesteen. Huomaan itsekin käytännössä sen, että etyyliesteröidyllä kalaöljyllä on erilainen vaikutus aivotoimintaan kuin triglyseridimuotoisilla - ja suoraan sanoen en pidä tuosta etyyliesteröityjen öljyjen vaikutuksesta. En ole edes varma, että tehokkaampi veriaivoesteen läpäisy on hyvä asia. Senkin vuoksi käytän vain triglyseridimuotoisia kalaöljyjä ja vältän E-EPA:a.

Jos se muuttaa sen muotoa, se on eri aine. Vaikka vain kolmiuloitteisesti.

μOR
Seuraa 
Viestejä373
Liittynyt4.1.2010
Turbokameli
...Huomaan itsekin käytännössä sen, että etyyliesteröidyllä kalaöljyllä on erilainen vaikutus aivotoimintaan kuin triglyseridimuotoisilla - ja suoraan sanoen en pidä tuosta etyyliesteröityjen öljyjen vaikutuksesta.

Kiinnostaisi tietää miten koet eron? Kerro niin hyvin kuin pystyt.
Myös jos ilmiantaisitte jotain laadukkauta valmisteita missä rasvat ovat luontaisessa muodossa? Ajattelin kokeilla jos löytyy joku järkevän oloinen tuote ilman kilon elohopea yms. sisältöä (sinä joka mietit suosittelevasi kalaa, älä).

Itsellä toimii etyyliesteröity, ja huomaan useimmiten selvästi eron kun aloitan tauon jälkeen syömisen. Aivot pelaa joka suhteessa paremmin ja motivaatiota riittä arkisiin asioihin.

Turbokameli
Seuraa 
Viestejä890
Liittynyt26.10.2009
μOR
Turbokameli
...Huomaan itsekin käytännössä sen, että etyyliesteröidyllä kalaöljyllä on erilainen vaikutus aivotoimintaan kuin triglyseridimuotoisilla - ja suoraan sanoen en pidä tuosta etyyliesteröityjen öljyjen vaikutuksesta.

Kiinnostaisi tietää miten koet eron? Kerro niin hyvin kuin pystyt.

Aivot alkavat toimia ikään kuin ylikierroksilla, mikä tuntuu epämiellyttävältä. Koska en koe, että normaalistikaan minulla leikkaisi mitenkään hitaasti, en pidä vaikutusta miellyttävänä. Näitä subjektiivisia tuntemuksia on vähän vaikea kuvailla, joten valitettavasti en osaa selittää tämän paremmin.

μOR
Myös jos ilmiantaisitte jotain laadukkauta valmisteita missä rasvat ovat luontaisessa muodossa? Ajattelin kokeilla jos löytyy joku järkevän oloinen tuote ilman kilon elohopea yms. sisältöä (sinä joka mietit suosittelevasi kalaa, älä).

Syön Möllerin pullossa olevaa vitaminoimatonta kalaöljyä (huom. ei kalanmaksaöljyä).

Vierailija

Onko tietoa, millaista öljyä Lysin kalaöljy on?

Sitä on tullut vedeltyä, koska se on edullisempaa kuin Mölleri ja lisäksi lapseni suostuu sitä myös syömään sen sitruuna-aromin vuoksi.

Muuta infoa ei Lysin sivuilta löytynyt kuin että öljyt on valmistettu "GMP-standardien" mukaisesti. Lyhenne tulee kai sanoista "Good Manufacturing Practice", mutta ei kerro minulle ainakaan yhtään mitään.

Vierailija
Turbokameli
Carloz
Onko tietoa, millaista öljyä Lysin kalaöljy on?

Lysi on etyyliesteröityä.

No ilmankos on ollut niin välkky olo viime aikoina.

Vierailija
Turbokameli

Lysi on etyyliesteröityä.

Niin, siis Lysin kapselit (forte) on, mutta ei kai tuo sitruunanmakuinen pullotavarakin?

Vierailija
MsHorton
Ulmas

Muodostuuko E-epasta DHA:ta ?

Itse en söisi e-epaa.

Luonnon kala on parasta. Ja jos lisää haluaa, niin mööller taikka lysi.

Niin, se Möllerin mustikanmakuinen sakariiniliemikö sitten on terveellistä?

[size=85:9qa9mnp7]Päiväannos sisältää: E-vitamiinia 15 mg. Omega-3 rasvahappoja 1700 mg. DHA-rasvahappoja 900 mg. EPA-rasvahappoja 600 mg. Aineosat: Kalanmaksaöljy, konsentroitu kalaöljy, luontainen mustikka-aromi, dl-alfa-tokoferyyliasetaatti, luontainen metsämarja-aromi, antioksidantti (luontaiset tokoferolit), makeutusaine (sakariini).[/size:9qa9mnp7]

Vierailija
Itsellä toimii etyyliesteröity, ja huomaan useimmiten selvästi eron kun aloitan tauon jälkeen syömisen. Aivot pelaa joka suhteessa paremmin ja motivaatiota riittä arkisiin asioihin.

Olen syönyt kaksi kapselia Tolosen Cardiomegaa (E-EPA + E-DHA) ja olen huomaavinani aivan saman. Minulla on ajoittaisin taipumusta masennukseen, ja tuo tuntuu korjaavan sen täysin jo kahdessa päivässä. Sikäli yllättävää, että Tolonen itse väittää vaikutuksen tulevan vasta noin kuukauden käytön jälkeen.

Turbokameli
Seuraa 
Viestejä890
Liittynyt26.10.2009
Mimei

Olen syönyt kaksi kapselia Tolosen Cardiomegaa (E-EPA + E-DHA) ja olen huomaavinani aivan saman. Minulla on ajoittaisin taipumusta masennukseen, ja tuo tuntuu korjaavan sen täysin jo kahdessa päivässä. Sikäli yllättävää, että Tolonen itse väittää vaikutuksen tulevan vasta noin kuukauden käytön jälkeen.

Etyyliesteröityjen kalaöljyjen nauttiminen vaikuttaa aivotoimintaan jo samana päivänä (tunne sen selvästi). Näyttää olevan vahvasti yksilöllistä, kannattaako käyttää etyyliesteröityä vai ei. Jos on mielialaongelmia, etyyliesteröidyt voivat olla parempia, muuten triglyseridimuotoiset (kuten minulla).

Möllerin pullomuodossa olevaa kalaöljyä on muuten myös maustamattomana, joten makeutusaineita ei tarvitse sietää.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat