U.K. Kekkosen näkemys rasismikeskusteluun

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

23.9.1942 U.K. Kekkonen (Pekka Peitsi)

"Jotta kansallinen yksimielisyytemme säilyisi ja vahvistuisi, on ikäänkuin yhteisestä sanattomasta sopimuksesta kaihdettu vähemmistökansallisuuksista puhumista. Tämä on ollut oikein. Mutta yksimielisyydenkin aikana saattaa eteen paiskautua asia, joka lopettaa vaikenemisen.

Mustalaiset ovat meillä onneton kansansirpale, joka on säilyttänyt kansallisen erikoislaatunsa sulautumatta suomalaiseen ympäristöönsä. Hevoskauppiaina, ennustelijoina tai hyödyllistä työtä tekemättöminä kiertolaisina he rauhan aikana viettivät vuotensa. He olivat muutamin seuduin kiusallinen maanvaiva, sallittu vain sen vuoksi, että vaiva näytti välttämättömältä. Mutta oli alueita, joissa mustalaisilla ei ollut tosiasiallista liikkumisoikeutta, kansan voimakas asennoituminen heitä vastaan esti heidän pesiytymisensä näille seuduille. Totuuden nimessä on kuitenkin sanottava, että mustalaisten joukossa on ollut kunnollistakin väkeä, perheitä, jotka ovat sijoittuneet omalle tilalle maata viljelemään, käsityöläisiä, jotka ovat saaneet kiinteän kotipaikan, jne. Mutta se yleiskäsitys, mikä meillä on mustalaisista, levoton, yhteiskunnalle hyödytön kiertolaisryhmä, pitää kyllä poikkeuksista huolimatta kutinsa.

[...]

Karjalan väestön mukana tulivat pelastuneeseen Suomeen myös Karjalan mustalaiset. [...] Mutta paikalliset asukkaat eivät nähneet tätä mustalaisasutuksen lisääntymistä suopein mielin. Ehkäpä juuri mustalaiset enensivät eräältä osalta sitä penseyttä, jota siirtoväkeä kohtaan aikoinaan joissakin osissa maata tunnettiin.

[...]

Karjalaan on päästetty palaamaan vain työkuntoinen väestö. Niiden joukossa lienee tuskin yhtäkään mustalaista. Ja kun kohta enemmät puolet siirtoväestä on palannut Karjalaan, näyttäytyy tänne jäänyt mustalaisaines ikäänkuin kaksinkertaisena. Kun mustalaiset luonteensa ja tottumuksensa mukaan edelleenkin kuljeskelevat suurissa laumoissa, miehet roimasaappaissa ja lierilakissa, kirjava huivi kaulassa, naiset liehuvissa hameissa ja epälukuinen, likainen lapsikatras sylissä ja helmoissa, niin erottautuu mustalaisaines sitäkin selvemmin. Silloin kun maan nuorempi miesväki on siellä jossakin ja muu väki tiukasti töissä, muodostaa toimettomana kiertelevä mustalaisjoukko räikeän epäsoinnun siinä työn ja ponnistuksen soitossa, jota maa on nyt tulvillaan.

Maassa on työvoimasta puutetta. [...]

Tähän voidaan sanoa, että ei muutama tuhat mustalaista, vaikka heille pantaisiinkin kuokka käteen, voi ratkaista meidän työpulmaamme. Heistä ei ole tähänastisten elämäntapojensa takia hyödylliseen työhön. [...]

Mutta jos mustalaiskysymyksen järjestämiseen aiotaan ryhtyä, ei tule apua siitä, että lähetetään kunnallisille lautakunnille kiertokirje, jossa vaikkapa tiukastikin sanotaan: mustalaiset töihin. Sillä paikallisin voimin on romaaneille vaikea löytää lakia. Ja kuka mustalaiskatraan ottaa töihinsä? Kyllä siinä tarvitaan aivan erikoislaatuisia järjestelyjä. Esim. sellainen, että kaikki ne maan mustalaiset, joilla ei ole vakinaista ammattia ja asuinpaikkaa, koottaisiin työleireille, joilla heidät pantaisiin tekemään työtä omaksi hyväkseen. Työleirit olisi sijoitettava sitä silmälläpitäen, että myöhemmin voitaisiin mustalaisille niiden läheisyydestä varata yhtenäinen asuma-alue, jolla he saisivat itselleen asutustilat tai muun pysyväisen asuinpaikan. Tämä tietäisi mustalaiskysymyksen kokonaisratkaisua, josta olisi pysyvä hyöty tulevaisuudessakin. Kyllä meillä on maassa sen verran vapaata aluetta, että tällainen järjestely kävisi mahdolliseksi. Ajankohta mustalaisvaivan lopettamiseksi ei koskaan ole sopivampi kuin nyt. Ja loppujen lopuksi: tästä toimenpiteestä aiheutuu eniten hyötyä sittenkin mustalaisille itselleen, sillä mitä pidemmälle heidän kuljeskelevan elämänsä lopettaminen lykkäytyy, sen vaikeampi tuo leikkaus heille on. Voidaan näet pitää selvänä, että mikään kurinalainen yhteiskunta ei ajan mittaan voi sallia keskuudessaan ainesta, joka muodostaa parhaimmassakin tapauksessa yhteiskunnalle hyödyttömän ihmisryhmän. Tällöin on muistettava, että mustalaiset eivät itsessään manifestoi mitään aatetta.

Konsulit, toimeen siis vain!

Mutta ennenkuin nimimerkki piirretään tämän alle, on tarpeen sanoa, että edellä oleva kiivastelu ei ole kirjoitettu missään mustalaisvihassa. Jos siinä vihaa on, on se hyödyllistä vihaa toimettomuutta ja maankiertolaisuutta vastaan. Sekä sitä väärää humanismia vastaan, joka puolustelee moistakin."

Lähteet: Suomen Kuvalehti, Wikipedia, Wolf Halsti

Kommentit (5)

Vierailija

Hitto ku Saksa meni häviämään sodan. Monta hyödyllistä asiaa on demonisoitu siitä johtuen, kuten työleirit.
Mikä olisi omille juopoillekkaan ja asunnottomille sen parempi kuin muutaman kuukauden pakkoraittius ja työleirillä elämäntapojen opiskelu. Eihän sen tarvitsisi olla epäinhmillistä pakkotyötä, vaan esim. normaali 6-8h päivä ohjattua toimintaa, jokaisen omien kykyjen mukaan. Lähettäminen ei pitäisi olla rangaistus vaan hoito, tosin pakollinen, kun ihmisen elämänhallita on kadonnut viinan, huumeiden tms takia.

Samoin sitä tietenkin voisi käyttää maksamattomien sakkojen kohdalla "muuntorangaistuksena" tosin niin, että se sakkoihin tarvittava raha täytyy todella itse siellä tienata, samoinkuin mahd. vahingonkorvaukset tms. sen jälkeen(esim vuosi) asumaan muun yhteiskunnan sekaan, jos ei onnistu, esim. vuokrat maksamatta heti ja viinapullo tai ruisku kädessä, niin takas vain.
Samoin vankilat tulisi muuttaa enemmän tämänsuuntaisiksi, tosin vankilan ei pitäisi olla mikään kuntoutuskeskus, toisin kun nyt ajatellaan.

Nykyinen avolaitos malli olisi ehkä jotain sellaista, mitä työleirillä tarkoitan, tosin silloin sinne pitäisi sijoittaa vain sakkovangit, joita ei enää ole kun sakkoja ei muunneta, mikä tarkoitti mustalaisille entistä halvempia kauppareissuja. On se kumma kun poliitikot päättivät ulkoistaa sosiaalihuollon kauppiaille. Eiks ne vois vihjaista näille Romanian romaaneille, ettei meillä tarvitse kerjätä. Senkun menee kauppaan ja ottaa mitä haluaa, pahin rangaistus on luottotietojen menettäminen, mikä ei liene kovin merkittävää tälle porukalle. (jos on, niin täytyy katsoa ettei kaikilta mene, osamaksusopimukset ja pikavipit voi sitten hakea jollain puhtaalla sotulla)
Isä Aurinkoinen totesi: Romania ei ole kansakunta, se on ammatti.

Vierailija

Kuinka moni muuten uskoo vakavissaan että U.K. Kekkonen muuttui muutamassa kuukaudessa vuodesta 1942 vuoteen 1943 "perkeleestä enkeliksi"? Eli mitä mieltä kaljupää todellisuudessa oli maailman menosta ja ihmisryhmistä sinänsä? Ja pitäisikö poliitikoillemme perustaa jokin oma Seiska-lehti jossa se saisivat vaipaina (nimimerkkien suojissa) poliittisen korrektiuden ahdistamatta tuulettaa ajatuksiaan ja mielipiteitään.

Vierailija

Työleirien ongelma on siinä että ne polkevat työn hintaa koska leiriläisille on pakko järjestää töitä. Jos töitä ei ole niin hintaa pitää laskea niin paljon että töitä löytyy.

Tämä taas vie leivän suusta niiltä jotka sitä samaa työtä aikaisemmin tekivät leirin ulkopuolella.

Kaikenlaisten käpyjen keräily ja ojien kaivuu pelkästään sen itsensä vuoksi taas ei ole työtä vaan pelleilyä ja veronmaksajien rahojen tuhlausta.

Tietenkin rehabilisoimismielessä turhankin työn teettäminen saattaa olla oikeutettua pelkän sosiaalituen maksamisen sijaan mikäli työn tekijä kokee sen itse hyödylliseksi oman psyykensä kannalta. Helposti voi olla päinvastoinkin, ja tempputyöllistetyn omanarvontunto laskee kun ei koe työllään olevan oikeaa merkitystä.

Vierailija

Pertti Sarjasen teoksesta Tuntematon Rokka – Antti Rokan esikuvan Viljami Pylkkään vaiheet talvi- ja jatkosodassa. Sivuilla 64-65 todetaan seuraavaa

"Eräs kuudenteen komppaniaan sijoitettu mustalaispoika ampui eräässä hyökkäyksessä selkään lukuisia omia miehiään. Tulitaistelun tiimellyksessä teliotuksia ei aluksi huomattu, kunnes aseeseensa häiriöin saanut sotamies näki mustalaisen ampuvan syöksyyn nousevia aseveljiään kylmäverisesti takaapäin. Järkkyttyneenä hän alkoi huutaa ystävilleen näkemästään, mutta valtavassa tulimyrskyssä oli vaikea saada asiaa kenenkään tietoon. Huomattuaan teollaan olleen silminnäkijän romani ryntäsi linjojen väliin, jossa hän lymyili iltaan asti. Hämärän laskeuduttua mies ryntäsi viimein armoa pyytäen, kädet kohotettuna takaisin, mutta juuri sen porukan kohdalle, jossa oli verityönsä tehnyt. Tuomio oli jo langetettu, jäiset silmät katsoivat tähtäimien läpi armoa pyytävää murhaajaa. Useat kiväärinlaukaukset kajahtivat samanaikaisesti. Kun mustalaisen taskut sitten tutkittiin, häneltä löytyi edellisenä päivänä korttipelissä voittaneen miehen lompakko ja kello. "



Pitäneekö paikkaansa vai onko tämä niitä muistinvaraisia rintamalegendoja? Jos tarina on totta se muistuttaa kiinnostavalla tavalla muslimisotilaiden epäluotettavuutta USA:n armeijassa.

Vierailija
Veikko
Työleirien ongelma on siinä että ne polkevat työn hintaa koska leiriläisille on pakko järjestää töitä. Jos töitä ei ole niin hintaa pitää laskea niin paljon että töitä löytyy.

Tämä taas vie leivän suusta niiltä jotka sitä samaa työtä aikaisemmin tekivät leirin ulkopuolella.

Kaikenlaisten käpyjen keräily ja ojien kaivuu pelkästään sen itsensä vuoksi taas ei ole työtä vaan pelleilyä ja veronmaksajien rahojen tuhlausta.

Tietenkin rehabilisoimismielessä turhankin työn teettäminen saattaa olla oikeutettua pelkän sosiaalituen maksamisen sijaan mikäli työn tekijä kokee sen itse hyödylliseksi oman psyykensä kannalta. Helposti voi olla päinvastoinkin, ja tempputyöllistetyn omanarvontunto laskee kun ei koe työllään olevan oikeaa merkitystä.




Työleireillä ei tietenkään pidä tehdä kilpailijaa vapaille markinoille. Leirin pitäisi pyrkiä olemaan olla omavarainen.
Esimerkiksi 500-1000 ihmisen leiri kainuun korvesssa, sinne pitää rakentaa talot, järjestää elitarvikkeiden tuotanto samoin kuin lämmön ja sähkönkin. Tarkoittaa sitä että puita pitää hakea, "käpyjäkin" kerätä, ainakin energian tuotantoon kantoja, risuja, yms.

Tarvitaan keittäjät, siivojat, asentajat, työnjohtajat jotka kaikki löytyisivät asukkaista..
Johtajat, vartijat sekä lääkärit pitäisi tietenkin tuoda ulkopuolelta.
Kysymyksessä ei olisi vankila, muttei sieltä poistuakkaan saisi kuin lomille, silloinkin lääkärin sekä muiden viranomaisten harkinnan mukaan.Tämä kun olisi kohtuullisen varmaa että henkilö pärjää yhteiskunnassa.

Samanlaista mutta tiukempaa systeemiä kannattaisi harkita myös niille jotka ovat paruntumattomissa(pedot yms), mutta voisi heillekkin olla parempi kun saisivat tehdä jotain, turhaan niitä mömmöillä turrutetaan mielisairaalassa, leiri olisi inhimillisempi.
Edit: Tuli mieleen Paasilinnan "hirttämättömien lurjusten yrttitarha", jotain sellasta

Uusimmat

Suosituimmat