Sivut

Kommentit (185)

Oliko se derkkulan se miggi jonka ohjaaja hyppäsi öljyvalon sytyttyä ja kone jatkoi länteen jossa polttoaineen loputtua syöksyi taloa päin. Länsihävittäjät eivät jostain syystä ampuneet sitä alas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615

Pudonnut kone oli HN-468, toisin sanoen "ihkauusi" Patrian kokoama aikaisemmin yhteentörmäyksessä vaurioituneen koneen takarungosta ja Kanadasta hankitusta kaksipaikkaisen eturungosta. Oli ilmeisesti koelennolla...

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

kairamo
Seuraa 
Viestejä1517
Oletko paikalla? Saitko kuvan? Soita heti IS:n toimitukseen 09-1223491



Hyeenat haistoivat verta, mutta taisivat pettyä.

Koneessa olleet kaksi lentäjää pelastautuivat heittoistuimen ja laskuvarjojen avulla ennen maahansyöksyä.



Heitä ei pelastuslaitoksen mukaan ole vielä löydetty.



Ehkä sudet raatelevat mahdolliset henkiinjääneet, jolloin oma kuvaajakin ehtii paikalle.

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.
(Axel Oxenstierna)

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Hannu Tanskanen
On noita Migejäkin tullut tonttiin aika tiheään tai saattoivat olla Suhoitakin.



Ei saattaneet olla Sukhoitakin. Suomen Ilmavoimilla on ollut ainoastaan MiG-21 -kalustoa eri versioina hävittäjinä, ja kyllä niitä on putoillutkin määrään nähden aika runsaasti.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Socrates
Seuraa 
Viestejä8971

Hornet-turmaa edelsi rankka virheliiketesti
julkaistu tänään klo 15:18, päivitetty tänään klo 15:21
Torstaina Juupajoella maahan syöksynyt Hornet-hävittäjä oli rankalla koelennolla, kun se syöksyi maahan. Kyseessä oli niin sanottu virheliikekoelento, jossa testattiin erilaisia virheliikkeitä.
Lentäjät menettivät koneen hallinnan, kun konetta yritettiin kääntää 10 kilometrin korkeudessa jyrkästi ylöspäin suuntautuneesta pystylennosta pystysyöksyyn.
Pystysyöksyä edelsi niin sanottu pyrstöluisu - eli kone putosi alaspäin perä edellä. Kone syöksyi aina 4,5 kilometrin korkeuteen, kunnes pilotit päättivät pelastautua koneesta.
Onnettomuus tapahtui aivan koelennon loppuvaiheessa viimeisen, 16. testin aikana.
Pelastautuminen tapahtui suuressa nopeudessa, jonka vuoksi lentäjille tuli ruhjeita. Heidät vietiin hoidettavaksi Tampereen yliopistollisen sairaalaan.
Hävittäjä putosi pellolle eikä sivullisia ollut vaarassa. Hävittäjä tuhoutui täysin.
Koneen joutuessa onnettomuuteen sen läheisyydessä lensi myös toinen Hornet-hävittäjä.
Ilmavoimat kertoi turman syistä tiedotustilaisuudessa Tikkakoskella.
YLE Uutiset

Socrates
Seuraa 
Viestejä8971
Seppo_Pietikainen
Hannu Tanskanen
On noita Migejäkin tullut tonttiin aika tiheään tai saattoivat olla Suhoitakin.



Ei saattaneet olla Sukhoitakin. Suomen Ilmavoimilla on ollut ainoastaan MiG-21 -kalustoa eri versioina hävittäjinä, ja kyllä niitä on putoillutkin määrään nähden aika runsaasti.



Tiedän, kiitos !

En tarkoittanut pelkästään Suomea, mm. Venäjällä näitä on
sattunut aivan äskettäin.

Tuo pyrstöluisu, josta tämänkertainen onnettomuus johtui; venäläiset esittivät sen ensi kerran Sukhoilla Pariisin ilmailunäyttelyssä, en muista enää vuotta (kävin siellä puolen tusinaa kertaa eri vuosina, show on joka toinen vuosi, seuraava 2011). Olin paikalla. Kone nousi jälkipolttimet päällä
lähes pystysuoraan 900 metriin, veti moottorit idlelle ja hetken noustuaan pysähtyi ja alkoi pudota alas pyrstö edellä.
Kansa ( n. 100 000 ) kohahti. Pudottuaan sata-parisataa metriä pilotti väänsi kaasun päälle ja muljautti koneen vaakasyöksyyn. Moni asiantuntija piti sitä alkuun mahdottomana.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Seppo_Pietikainen

Ei saattaneet olla Sukhoitakin. Suomen Ilmavoimilla on ollut ainoastaan MiG-21 -kalustoa eri versioina hävittäjinä, ja kyllä niitä on putoillutkin määrään nähden aika runsaasti.



Onhan myös MiG-15 ollut käytössä Suomen Ilmavoimilla.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Volitans
Seppo_Pietikainen

Ei saattaneet olla Sukhoitakin. Suomen Ilmavoimilla on ollut ainoastaan MiG-21 -kalustoa eri versioina hävittäjinä, ja kyllä niitä on putoillutkin määrään nähden aika runsaasti.



Onhan myös MiG-15 ollut käytössä Suomen Ilmavoimilla.



Ei hävittäjänä. MiG-15 UTI (Mukelo) on ollut käytössä ainoastaan kaksipaikkaisena koulukoneena.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615

Kone oli ollut koelennolla, jolla testattiin koneen käyttäytymistä epänormaaleissa lentotiloissa. Kone ei oijennut testiohjelmaan kuuluneesta pyrstöluisusta, ja lentäjät jättivät koneen n. 4500 m. korkeudessa koneen ollessa hallitsemattomassa tilassa.

Herää kysymys, oliko ko. lentoliikkeen testaus asiallista? Yhdysvalloissa on menetetty parikymmentä F/A-18 konetta vastaavanlaisisissa kokeissa, suurimman osan ollessa kaksipaikkaisia F/A-18D -malleja.

F/A-18 out of control:

http://www.youtube.com/watch?v=pdftTMpXXCQ

Aikaisempaa keskustelua aiheesta FlightForum -keskustelupalstalla:

http://www.flightforum.fi/forum/index.php/topic,90518.msg1108269.html#ms...

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7232
Seppo_Pietikainen
Herää kysymys, oliko ko. lentoliikkeen testaus asiallista? Yhdysvalloissa on menetetty parikymmentä F/A-18 konetta vastaavanlaisisissa kokeissa, suurimman osan ollessa kaksipaikkaisia F/A-18D -malleja.

Herää kysymys, että onko Hornetissa suunnitteluvirhe ? Miksei Hornettiin ole laitettu ylimääräistä korkeusperäsintä eteen, kuten Gripenissä on ?

Eiköhän ne vielä parsi tuonkin koneen kasaan. Sinänsä tuo pahoinkin vaurioituneiden koneiden korjaaminen on ihan järkevää hommaa, vaikka rahaa toki palaa. Sota-aikana niitä hornetteja ei niin vain Amerikasta tilailla vaurioituneiden tilalle.

Socrates
Seuraa 
Viestejä8971
Ertsu
Seppo_Pietikainen
Herää kysymys, oliko ko. lentoliikkeen testaus asiallista? Yhdysvalloissa on menetetty parikymmentä F/A-18 konetta vastaavanlaisisissa kokeissa, suurimman osan ollessa kaksipaikkaisia F/A-18D -malleja.

Herää kysymys, että onko Hornetissa suunnitteluvirhe ? Miksei Hornettiin ole laitettu ylimääräistä korkeusperäsintä eteen, kuten Gripenissä on ?



Ei tuota canardia ole Sukhoissakaan, jolla temppu tehdään. Ja hyvin Gripenkin tippuu, viimeksi Tukholman keskuspuistoon !

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Ertsu
Seppo_Pietikainen
Herää kysymys, oliko ko. lentoliikkeen testaus asiallista? Yhdysvalloissa on menetetty parikymmentä F/A-18 konetta vastaavanlaisisissa kokeissa, suurimman osan ollessa kaksipaikkaisia F/A-18D -malleja.

Herää kysymys, että onko Hornetissa suunnitteluvirhe ? Miksei Hornettiin ole laitettu ylimääräistä korkeusperäsintä eteen, kuten Gripenissä on ?



Todennäköisesti ei. Koelennoilla joudutaan tekemään liikkeitä, joihin lento-oppilas mahdollisesti voi joutua. Tällä kertaa siitä ei selvitty. Oliko liikkeen aloituskorkeus mahdollisesti liian alhainen?

Toinen merkittävä asia on se, että F/A-18 on ns. "Fly-By-Wire" -kone, jonka ohjaus tapahtuu puhtaasti tietokoneen ohjelman välityksellä (samoin kuin Gripen, F-16 ja käytännöllisesti katsoen kaikki muutkin nykyaikaiset sotilaskoneet). Onnettomuustutkintarportti tulee valmistuttuaan varmasti olemaan mielenkiintoinen...

Gripenissä ei ole "ylimääräistä" korkeusvakaajaa edessä. Siinä on ainoastaan edessä oleva korkeusvakaaja, eikä Gripenit ole suinkaan olleet onnettomuusvapaita.

Hornetit ovat sen sijaan olleet Yhdysvaltain laivastossa ja merijalkaväen käytössä poikkeuksellisen "turvallisia" (jos sotilaskoneista voi tuota termiä käyttää).

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

hyrrä
Seuraa 
Viestejä834
Seppo_Pietikainen
Todennäköisesti ei. Koelennoilla joudutaan tekemään liikkeitä, joihin lento-oppilas mahdollisesti voi joutua. Tällä kertaa siitä ei selvitty. Oliko liikkeen aloituskorkeus mahdollisesti liian alhainen?



"...Lentäjät menettivät koneen hallinnan, kun kone käännettiin 10 kilometrin korkeudessa jyrkästi ylöspäin suuntautuneesta pystylennosta alaspäin suuntautuvaan pystysyöksyyn.

Pystysyöksystä konetta ei saatu enää oikaistua. Kone syöksyi aina 4,5 kilometrin korkeuteen, kunnes pilotit päättivät pelastautua koneesta.

Oikaisuliikkeen ei pitäisi olla ilmavoimien mukaan vaativa toimenpide kokeneille lentäjille. Turman saattoi aiheuttaa ohjausjärjestelmän vika,..."

Linkki

Aika kovaa ovat tulleet alaspäin.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7232
Seppo_Pietikainen
Gripenissä ei ole "ylimääräistä" korkeusvakaajaa edessä. Siinä on ainoastaan edessä oleva korkeusvakaaja, eikä Gripenit ole suinkaan olleet onnettomuusvapaita.

Noinhan se näyttäsi kuvista päätellen olevan. Kun tuota Hornetin kuvaa katsoo, voi kuvitella, että sitä täytyy painaa pyrstöllä alaspäin, jotta nokka pysyy ylhäällä. Siinä on siis tavallaan pitkä etuylitys. Liekö vain kuvitelmaa ?

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Ertsu
Seppo_Pietikainen
Gripenissä ei ole "ylimääräistä" korkeusvakaajaa edessä. Siinä on ainoastaan edessä oleva korkeusvakaaja, eikä Gripenit ole suinkaan olleet onnettomuusvapaita.

Noinhan se näyttäsi kuvista päätellen olevan. Kun tuota Hornetin kuvaa katsoo, voi kuvitella, että sitä täytyy painaa pyrstöllä alaspäin, jotta nokka pysyy ylhäällä. Siinä on siis tavallaan pitkä etuylitys. Liekö vain kuvitelmaa ?



Takana on raskaat moottorit, kone on suunnittelultaan luonnollisesti epävakaa, seurauksena parempi ketteryys ja ohjattavuus, siksi Fly-By-Wire ja ohjaustietokoneet.

Ohjeet hallinnan menettämisessä on lyhennettynä: Kädet irti ohjaimista ja odota kunnes ilmanopeus nousee 180 solmuun. Tietokone yrittää ottaa koneen hallintaan. Jos ei onnistu, niin siirryttävä laskuvarjokantaan.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Hornet on vakaa jos lennetään nokka menosuuntaan. Takaperin saattaa olla epävakaa, mutta tällä kertaa olikin vakaa, kun ei itsestään kääntynyt.

Ilmajarrulla tai laskutelineillä olisi kyllä kääntynyt. En tiedä miksei ohjaaja tehnyt näin. Tuli kai paniikki, ja jätti koneen 4.5km:ssa. Olisi ollut 2-3 minuuttia vielä aikaa kokeilla kaikenlaista.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat