Suosituimmat salasanat julkaistu

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mistähän kummasta IT -viikko oli saanut selville käyttämäni salasanat? Ja julkaisivat ne vielä netissä. Törkeää toimintaa! Kertakaikkiaan!

author="<a href="http://www.itviikko.fi/tietoturva/2010/01/21/tassa-huonoimmat-salasanat/2010998/7?rss=8">itviikko.fi</a>" kirjoitti:

Tässä huonoimmat salasanat

123456, 12345, 123456789. Siinä kolme yleistä salasanaa, joiden käyttäminen vaarantaa tietosi.

Toisin kuin moni luulee, salasanan varastaminen ei vaadi usein kovinkaan kummoisia tietoteknisiä taitoja. Tämä johtuu siitä, että moni käyttää liian yleistä tai liian helposti arvattavaa salasanaa.

Tietoturvayhtiö Imperva analysoi 32 miljoonaa verkkovorojen haltuun joutunutta salasanaa ja etsi niistä yleisimmät. Niiden käyttämistä on syytä välttää.

Impervan listan mukaan kaikkein yleisin salasana on 123456. Kakkossijaa pitää hallussaan 12345, kun taas 123456789 on kolmanneksi suosituin. Numerosarjojen ohella suosittuja ovat myös sanat: Password, iloveyou, princess ja rockyou.

Yleisimpien salasanojen lista poikkeaa hieman tietoturva-asiantuntija Mark Burnettin kokoamasta listasta, jonka kärjestä löytyvät muun muassa sellaiset mielikuvitukselliset salasanat kuin ja pussy. Molempien listojen mukaan yleisin sanasana on 123456.

Raportissaan (pdf) yhtiö suosittelee, että salasana on vähintään kahdeksan merkkiä pitkä. Lisäksi siinä kannattaa käyttää isoja ja pieniä kirjaimia, numeroita ja erikoismerkkejä. Salasanaksi ei myöskään kannata valita omaa nimeään tai mitään muuta tunnettua sanaa.

No ei suinkaan, en minä noita salasanoina käytä, toivotavasti ette tekään. Yleensä minä käytän kuutta asteriskia ****** tai jopa kahdeksaa ********* täällä on käytössä kaksitoista *************** tai jotain.

Mihin listasta on muuten qwerty unohtunut? Se oli joskus ainakin minulla käytössä ihan oikeasti ja julkisesti jaossa. Ei toki tänne, vaan työpaikan koneessa.

Sivut

Kommentit (38)

o_turunen
Seuraa 
Viestejä10596
Liittynyt16.3.2005

Lainaus:
"Mihin listasta on muuten qwerty unohtunut?"

Voihan olla niinkin, että tuo salasana ei ole kovin yleinen. Kaikki eivät ole niin yksinkertaisia, että aloittaisivat suoraan vasemmasta laidasta naputtelun, niinkuin qwerty, asdf jne. Esimerkiksi 123... ei ala vasemmasta laidasta, ja on näin ollen huomattavasti järkiperäisempi. Vasemmasta laidasta alkaa §123...

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.
Korant: Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Vierailija

Entä tämä?
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/71004-taysi-mysteeri-miksi-%E2%80%9D5140...

1. Salasana
2. 123456
3. p------
4. 12345
5. qwerty
6. 514007
7. k----
8. moikka
9. p----
10. koira
11. tietokone
12. jeejee
13. k------
14. juhani
15. jokerit
16. killer
17. joonas
18. 123456789
19. petteri
20. password
21. hevonen
22. s------
23. p----
24. moimoi
25. jalkapallo
26. apina
27. antti
28. pokemon
29. asdasd
30. akuankka

Nuo ---:t voi täydentää sopivasti omalla mielikuvituksellaan.

Joko tärppää?

edit: onhan se qwerty:kin siellä...

Stinger
Seuraa 
Viestejä4719
Liittynyt18.2.2006

Hmmm...Minä käytän kahden tai kolmen eri kielen sanayhdistelmää mielummin kuin numeroita tai yksittäisiä sanoja. Vaikeammaksi, jos haluaa tehdä, niin osatessaan voi yhtenä tai kahtenakin kielenä käyttää täysin erilaisten kirjoitusjärjestelmien kieliä, jolloin hakkerinörtillä taitaa pukata hikeä salasanaa etsiessä.

”Tietämättömyys antaa ihmiselle paljon luultavaa.”
-George Eliot

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

paria poikkeusta lukuunottamatta lista on kopio edellisvuosista.

listakin julkastiin hauskasti oikeassa ajassa kun vanhasen intiimikuvat lähtivät salamyhkäisesti koneelta.

itsellä on vähän ongelmia muistaa salasanoja kun pruukan hassata ne...

toisen polven pilkkuvirhe

kairamo
Seuraa 
Viestejä1517
Liittynyt13.12.2006
Stinger
Hmmm...Minä käytän kahden tai kolmen eri kielen sanayhdistelmää mielummin kuin numeroita tai yksittäisiä sanoja. Vaikeammaksi, jos haluaa tehdä, niin osatessaan voi yhtenä tai kahtenakin kielenä käyttää täysin erilaisten kirjoitusjärjestelmien kieliä, jolloin hakkerinörtillä taitaa pukata hikeä salasanaa etsiessä.

Jos hakkerinörtit oikein otsa hiessä tavoittelevat top-secret -tiedostojasi, kannattaa harkita tällaista:

http://www.mulletoi.com/shop/haku/prod_ ... itunnistin

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.
(Axel Oxenstierna)

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Mulla on noin kolme erilaista "salasanapohjaa" joista yksikään ei ole ns. oikea sana. Niissä vaihtuvat vain numerot ja isojen kirjainten paikat, jolloin muistamiseen riittää vain kryptinen koodi "d5" (esmetteen; ei aito koodi.) Niitä uskaltaa kanniskella mukanaan kaupungillakin. Ja luonnollisesti jokaisessa vähintään kahdeksan merkkiä.

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

salai
Seuraa 
Viestejä7264
Liittynyt17.3.2005
1. Salasana
2. 123456
3. p------
4. 12345
5. qwerty
6. 514007
7. k----
8. moikka
9. p----
10. koira
11. tietokone
12. jeejee
13. k------
14. juhani
15. jokerit
16. killer
17. joonas
18. 123456789
19. petteri
20. password
21. hevonen
22. s------
23. p----
24. moimoi
25. jalkapallo
26. apina
27. antti
28. pokemon
29. asdasd
30. akuankka

tiäremiäs
Mikäs kirjotus tämä on?, onkohan joku hakkeroinut mun salasanat?

Täytyy muistella vähän.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Vierailija

Vaaransa on persoonallisessakin salasanassa. Aikoinaan työpaikalla vaadittiin joka koneelta (olivat yhteydessä keskuskoneeseen - se oli sitä aikaa) kerran kuussa uusi salasana. Toteutin tiseäni kärsivällisesti pistämällä aina kuun alussa salasanaksi sillä hetkellä lukemani kirjan tekijän nimen (Hambly, Topelius jne.)

Siten onnistuivat säpeltämään koko systeemin ja minulle ilmoitettiin, että minun ei tarvitse ilmoittaa uudelleen salasanaani. "Sinulla on aina se omituinen, se me kyllä huomataan." Suivaannuin lievästi ja aloin käyttää kulloisenkin kuukauden nimeä. Että siitäs saitte.

Vierailija
Pikku Gen
Mulla on noin kolme erilaista "salasanapohjaa" joista yksikään ei ole ns. oikea sana. Niissä vaihtuvat vain numerot ja isojen kirjainten paikat, jolloin muistamiseen riittää vain kryptinen koodi "d5" (esmetteen; ei aito koodi.) Niitä uskaltaa kanniskella mukanaan kaupungillakin. Ja luonnollisesti jokaisessa vähintään kahdeksan merkkiä.

Mulla on jotain parikymmentä internet-rekisteröintiä ja jokaisella niistä on oma vähintään kymmen-merkkinen salasana ja mää voin uudelleen muistaa ne, jos vain muistan sanan moottori, tai jonkun sen johdannaisen. Mitään kryptologiaa niissä ei ole.

Kanga
Seuraa 
Viestejä1327
Liittynyt26.4.2009

Aikanaan käytin salasanan runkona numerosarjaa, joka tuli tietystä syystä opeteltua niin hyvin, että 'vaikka keskellä yötä herätettäisiin ja kysyttäisiin niin sen pitää tulla kuin apteekin hyllyltä'. Siihen kun ymppäsi jonnekin päin lisämerkkejä niin pärjäsi aika monella variaatiolla. Nyttemmin on pitänyt hakea inspiraatiota muualta, mutta on niitä vanhasta muistista vielä joku käytössä.

Kumma kyllä, vastaavia numerosarjoja piti sittemmin opetella kolme muutakin, mutta eivät ne ole mieleenjääneet, vaikka varsinkin kolmas oli paljon pitempään 'käytössäkin'

Riso abundat in ore stultorum

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009
Lepakko
Mitäköhän salasanaa moderaattorimme asdf käyttää...?
jköl?

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Vierailija
Kanga
Aikanaan käytin salasanan runkona numerosarjaa, joka tuli tietystä syystä opeteltua niin hyvin, että 'vaikka keskellä yötä herätettäisiin ja kysyttäisiin niin sen pitää tulla kuin apteekin hyllyltä'.

Rynkyn sarjanumero?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat