Syöttäisitkö lapsillesi fytokemikaaleja?

Seuraa 
Viestejä451
Liittynyt18.3.2008

Uusi tutkimus väittää, että fytokemikaalit voisivat parantaa vanhusten muistia, ja näin vähentää vanhushoidon tarvetta vanhusten muistin pysyessä kunnossa. Mutta onko oikein, että vanhuksille aletaan syöttämään fytokemikaaleja, joiden kaikkia mahdollisia haittavaikutuksia ei tunneta eikä niitä ole selvitetty?

Syöttäisitkö sinä fytokemikaaleja, esimerkiksi anthosyaniinia, omille lapsillesi esimerkiksi ylivilkkauden torjumiseksi ja muistin parantamiseksi.

Viittaan tällä tutkimukseen, jossa mustikassa olevien fytokemikaalien on todettu vaikuttaneen vanhusten muistiin.

http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/jf9 ... ode=jafcau

Kommentit (8)

Vierailija

..joo, kasviksien syömisen ei ainakaan ole todettu olevan haitallista, toisin kuin purkista saatujen vitamiinien ym. ravintolisien. Päin vastoin, on selvää näyttöä että kasvikset ja kasvikunnan tuotteet parantavat terveydentilaa.

mm.

Kaalikasvit (parsa-, kukka-, ruusu-, kyssä-, lehti-, kerä-, punakaalit ym.) ja hapankaali

Sipulikasvit (ruoka/kelta-, puna-, salotti-, jätti-, purjo-, ruoho-, valkosipulit ym.)

Tuoreyrtit (persilja, tilli, basilika, oregano, pinaatti, ruohosipuli, rucola, vesikrassi, mangoldi, kähäräendiivi, nokkonen, vehnänoras ym.)

Maustekasvit (tuore inkivääri, pippurit, pepperonit ym.)

Tomaatti (myös tomaattipyre ja paseerattu tomaatti)

Salaatit

Muut vihannekset (paprika, kurkku, kesäkurpitsa, munakoiso jne.),

Juurekset (porkkana, punajuuri, lanttu, nauris, palsternakka, retiisi, retikka, mukulaselleri, uuniperuna kuorineen jne.)

Palkokasvit (herneet, pavut, linssit ja soijatuotteet)

Marjat (mustikka, musta- ja punaherukka, aronia, variksenmarja, puolukka, karpalo, tyrnimarja, lakka, ruusunmarja, mansikka, vadelma, pihlajanmarja, karhunvatukka ym.)

Rypäleet (erityisesti tummat rypäleet), luumut ja kirsikat

Hedelmät (sitrushedelmät, omena, granaattiomena, kiivi, banaani ym.)

Pähkinät (hassel-, pekaani-, cashew-, maa-, pistaasi-, saksanpähkinä ja manteli ym.)

Siemenet (pellavansiemen ym.)

Kylmäpuristetut kasvisöljyt (erityisesti neitsytoliiviöljy)

Sienet

Makean veden levät (chorella, spiruliina) ja merilevä

Raakakaakao, vihreä tee, suodatinkahvi (edelliset ilman maitoa) ja vaikka gojimarjat sekä maca-juuri

Noista ryhmistä kun lisää päivittäiseen ruokavalioon tuotteita, niin ruuan ravintoainearvo paranee huomattavasti (superfood/superfruit). Ja kun vielä saman verran poistaa muita ruoka-aineita, niin painokin pysyy alhaalla ihan luonnostaan.

Tietenkin myös viljavalmisteet: täysjyväleipä, -pasta, -couscous, -hiutaleet -riisi & tumma riisi ja alkiot sekä leseet kuuluvat terveellisten kasvikunnan tuotteiden joukkoon, joista saa fytokemikaaleja luonnollisessa muodossa.

Emotion Science
Seuraa 
Viestejä451
Liittynyt18.3.2008

Kasvit (fyto=kasvi) eivät pysty liikkumaan, niin kuin eläimet, ja siksi niiden täytyy puolustautua kasvissyöjiä ja stressitekijöitä vastaan kemiallisesti. Kasvit ovat oikeastaan varsinaisia kemiantehtaita.

Kasvi ei pysty väistämään esimerkiksi auringon säteilyä, ja siksi kasvisolut altistuvat auringon UV-säteilyn haittavaikutuksille, jonka aiheuttamien vaurioiden korjaamiseksi kasvit tuottavat erilaisia kemikaaleja. Voidaan tietyssä mielessä olettaa, että jos nämä kasvien kemikaalit korjaavat stressitekijöiden haittavaikutuksia kasvin soluissa, niin syötynä ne voisivat vaikuttaa jossain määrin edullisesti myös eläinten soluissa.

Kuitenkin kemikaalit ovat aina kemikaaleja, ja niillä voi olla myös kielteisiä vaikutuksia terveyteen. Asiaa ei voida varmuudella sanoa, ennen kuin se on tutkittu. Esimerkiksi monet terveysintoilijat syövät länsimaissa tofua ja soijatuotteita runsaasti, uskoen mm. soijan isoflavonoidien positiivisiin vaikutuksiin. Aasialaiset ovat toki syöneet soijaa vuosisatoja, mutta eivät samanlaisia määriä, kuin terveysintoilijat nykyisin. Soijaa on syöty vain lisäkkeenä. Ei ole selvää, miten soijan naishormoonin kaltaiset aineet voisivat vaikuttaa esimerkiksi lasten kehitykseen, kun soijasta voi saada näitä aineita ehkäisypillerin hormonimäärää vastaavan annoksen.

Vierailija

Syöttäisin lapsilleni rotanmyrkkyä tai vähintäänkin jotakin rauhoittavia, että ovat hiljaa. Kirkuvat sikiöt ovat rasittavia.

Minulla ei ole lapsia.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14020
Liittynyt23.6.2005
Emotion Science
Kasvit (fyto=kasvi) eivät pysty liikkumaan, niin kuin eläimet, ja siksi niiden täytyy puolustautua kasvissyöjiä ja stressitekijöitä vastaan kemiallisesti. Kasvit ovat oikeastaan varsinaisia kemiantehtaita.

Kasvi ei pysty väistämään esimerkiksi auringon säteilyä, ja siksi kasvisolut altistuvat auringon UV-säteilyn haittavaikutuksille, jonka aiheuttamien vaurioiden korjaamiseksi kasvit tuottavat erilaisia kemikaaleja. Voidaan tietyssä mielessä olettaa, että jos nämä kasvien kemikaalit korjaavat stressitekijöiden haittavaikutuksia kasvin soluissa, niin syötynä ne voisivat vaikuttaa jossain määrin edullisesti myös eläinten soluissa.


Pitää lisätä tähän vielä hedelmien fruktoosi, joka on niiden tuottama voimakas glykaatiota aiheuttava agentti jota vastaan ne tarvitsevat antioksidantteja. Tämä lienee kuidun ja vesipitoisuuden ohella yksi syy, miksi hedelmistä saatava fruktoosi ei vaikuta olevan yhtä haitallista kuin makeutusainena saatuna.

Emotion Science
Ei ole selvää, miten soijan naishormoonin kaltaiset aineet voisivat vaikuttaa esimerkiksi lasten kehitykseen, kun soijasta voi saada näitä aineita ehkäisypillerin hormonimäärää vastaavan annoksen.

Monet soijan hyödyllisistä vaikutuksista on todettufuulaksi tai kapean alueen eduksi.

Jenkeissä äidinmaidonkorvikkeissa voi olla niin paljon soijaa, että poikalapset saavat normaalista päiväannoksesta monen E-pillerin verran naishormoneja.

Pienet kivekset taitavatkin olla tulossa muotiin.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14020
Liittynyt23.6.2005
Ulmas
Tietenkin myös viljavalmisteet: täysjyväleipä, -pasta, -couscous, -hiutaleet -riisi & tumma riisi ja alkiot sekä leseet kuuluvat terveellisten kasvikunnan tuotteiden joukkoon, joista saa fytokemikaaleja luonnollisessa muodossa.

Höpö höpö.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Vierailija

Kaikissa näkemissäni epidemiologisissa tutkimuksissa Koreassa, Japanissa ja Kiinassa runsain soijatuotteiden syöminen on yhdistynyt parhaimpaan terveyteen.

Vierailija
Neonomide
Jenkeissä äidinmaidonkorvikkeissa voi olla niin paljon soijaa, että poikalapset saavat normaalista päiväannoksesta monen E-pillerin verran naishormoneja.

Pienet kivekset taitavatkin olla tulossa muotiin.


Löytyisikö tästä tarkempaa tietoa tai linkkiä?

Uusimmat

Suosituimmat