Voiko ihmisen luonteen päätellä...

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

hänen lähimmästä ystävästään ?

Toisesta ketjusta sain tämän ajatuksen. Kuvitellaan että tunnet jonkun ihmisen huonosti, mutta hänen lähimmän ystävänsä hyvin. Voiko tämän ystävän kautta oppia ?

Jos taas käytän itseäni esimerkkinä, niin läheisin ystäväni on nainen, naimisissa ja kolmen lapsen äiti, mua noin vuoden nuorempi. Perusolemus on kuitenkin enemmän hyvä jätkä kuin naisellinen.

Mitä musta voisi päätellä tuon perusteella ? Haluanko esimerkiksi kaljalla käydessä ottaa rennosti, mutta puhua muustakin kuin autoista, metsästyksestä ja armeija-ajoista ?

Tuo nyt yhtenä esimerkkinä, heitelkääpä lisää.

Kommentit (8)

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
AvunTarpeessa
Kuvitellaan että tunnet jonkun ihmisen huonosti, mutta hänen lähimmän ystävänsä hyvin. Voiko tämän ystävän kautta oppia ?

No ainakin sen olen huomannut, että minulla yleensä synkkaa myös ystävieni ystävien kanssa. Minulla on niin hyviä ystäviä että jos tulee heidän kanssaan juttuun niin pitää itsenkin olla melko hyvä tyyppi. Siitä voi päätellä, että yleensä ystävieni ystävät ovat saman henkisiä kuin itse ja ystäväni.

Hämmentää.

Wiisas
Seuraa 
Viestejä3197
Liittynyt22.11.2007
Vatkain
AvunTarpeessa
Kuvitellaan että tunnet jonkun ihmisen huonosti, mutta hänen lähimmän ystävänsä hyvin. Voiko tämän ystävän kautta oppia ?

No ainakin sen olen huomannut, että minulla yleensä synkkaa myös ystävieni ystävien kanssa.

Kun taas ystävien puolisot, miehet ja vaimot, voivat olla ihan toisesta maailmasta.

"kyllä kaikki vielä iloksi muuttuu"

Vierailija
AvunTarpeessa
hänen lähimmästä ystävästään ?

Toisesta ketjusta sain tämän ajatuksen. Kuvitellaan että tunnet jonkun ihmisen huonosti, mutta hänen lähimmän ystävänsä hyvin. Voiko tämän ystävän kautta oppia ?

Eiköhän suurimmalla osalla ne ystävät ole tarttuneet mukaan jostain yhteisöstä, jossa ollaan yhdessä vaikutettu. Niinpä ystävien koulutus tai ammatti on usein lähellä omaa. Tai jokin harrastus yhdistää. Eniten randomia taitaa olla niiden lapsuudenystävien kanssa. Tutustumisen syystä voi siis päätellä, mitä ominaisuuksia voi ystävästä päätellä.

Varmasti ystävissä on joitakin ominaisuuksia, jotka komppaavat tai täydentävät omiasi. Mutta kun ihmisessä on hirveän paljon ominaisuuksia, on vaikeaa päätellä, mitkä juuri kunkin ystävän kohdalla ovat ne komppaavat ja täydentävät. Voit osua päätelmissäsi oikeaan - tai mennä täysillä metsään.

Varsinkin ne lapsuudenystävät saattavat kyllä olla suurelta osin päällisin puolin aivan eri planeetalta, mutta sitten on jotain yhteistä kokemustaustaa yhdistettynä synkkaaviin persoonallisuuspiirteisiin. Persoonallisuus on kuitenkin niin monipuolinen ominaisuuksien kimppu, että juuri niitä kussakin tapauksessa merkittäviä taitaa olla mahdotonta luotettavasti poimia.

Vierailija
Vatkain

No ainakin sen olen huomannut, että minulla yleensä synkkaa myös ystävieni ystävien kanssa. Minulla on niin hyviä ystäviä että jos tulee heidän kanssaan juttuun niin pitää itsenkin olla melko hyvä tyyppi. Siitä voi päätellä, että yleensä ystävieni ystävät ovat saman henkisiä kuin itse ja ystäväni.

Sama täällä. Toisaalta nyt lähdin mielessäni spekuloimaan .. hyvien ystävien ystävät tulevat kai psykologisesti helpommin hyväksytyiksi myös omiksi ystävikseen ja samalla pienet, sellaisetkin näkemyserot jotka voisivat johtaa vaikka "tyhmänä pitämiseen" ( ) suodattuvat pois helposti..

Vastaus aloitukseen on, että Ei. Voidaan kyllä luulla ja päätellä, mutta oikeassa oleminen on sattumaa tai sopeutumista.

Vierailija

No, jos sinänsä kunnollisen oloinen tyyppi kaveeraa alkoholistien, mielenterveysongelmaisten ja narkkareiden kanssa, niin kyllähän se ennen pitkää ongelmia tietää kaveripiirin kautta. Yhden sukulaistytön poikaystävien laatu näyttää syöksyvän kovaa vauhtia alaspäin; jokaisen uuden tuttavuuden lähipiiri on edellistä arveluttavampi. Vaan ei se kuuntele järkipuhetta...

KKHS
Seuraa 
Viestejä368
Liittynyt23.11.2005

Luonne on vähän sellainen "ei mitään" tarkoittava termi, ,tai jos se jotain tarkoittaa, se on riippuvainen ihmissuhteesta. Eli ei sitä voi oikein päätellä kuin omakohtaisesta kokemuksesta.

Vaari
Seuraa 
Viestejä3330
Liittynyt22.3.2005
AvunTarpeessa

Todennäköisempi tilanne on, ettet tunne jotakuta lainkaan. Niitä on muuten sikana. Yhtä todennäköistä on, ettet tunne sen lähintä ystävääkään.

Tästä, jos jostain, on johdettavissa se päätös, että niiden molempien kautta on mahdollista oppia — se ettei luonnettaan voi päätellä kuin itsellään.

Muussa tapauksessa päättelylle ei ole loppua.

"Jos sanon olevani väärässä siinä että Jumala on olemassa, väitän samalla Jumalan olevan väärässä, mitä hän taas ei voi olla. Olen siis oikeassa m.o.t." (LivingHeart)

Vierailija

Jos kaikki tuntisivat minut yhtä hyvin, kuin minä, rakastaisivat kaikki minua yhtä paljon, kuin minä.

Silloin, kun lähimmäiseni antavat minulle neuvoja:"Jos minä olisin sinun tilanteessasi..." sitä yleensä huomaa, kuinka vähän ne loppujen lopuksi minua tuntevatkaan.

Uusimmat

Suosituimmat