Vähän hyvitystä kuolleelle

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mattiesko Hytönen valoi balsamia Hazardin kolumnin haavoittamien sielujen ylle. "Minä ja Tony" -turinassa (la 23.1) Iltalehdessä hän kertoi kuinka Halme pimensi auringon mahtavalla kehollaan ja puhui kielillä kuin enkeli (tosin vaatimattomana ei puhunut, mutta olisi voinut).

Halme oli yleensä kohtaamisissa ylävartalo paljaana, "kuivan kesän orava" Hytönen vain kerran. Halme joi nimikko-oluttaan ja päihitti Hytösen (rivien välistä: melkein) tietokilvassakin.

Kehässä Halme näyttäytyi oravan silmiin Muhammad Alin kaltaisena sankarina. Matsin jälkeen oli rattoisaa, t-paita vaihtoi omistajaa. Orava sai sitoa mestaruusvyön, ööö, mestarille. Lopussa tarinan kliimaksi: orava (Hytönen) leikataan irti Halmeen pakarasta - loittoneva Halme ontuu kuin Leonidas.

Kommentit (10)

Vierailija

Tässä kolumnissa on mukavaa se, että kirjoittaja asettaa sen oman persoonansa ja habituksensa epäedulliseen valoon - antautuu siis itse alttiiksi. Lukijalle jätetään mahdollisuus päättää itse, ovatko Halmeen saamat kehut sellaisesta aiheesta, että ne voi laskea hänen arvoaan kohottaviksi. Lopputulema riippuukin lukijan omista arvostuksista ja niitä voi itsekseen miettiä. Päähän ei väkisin tungeta mielipidettä, vaan mielikuvien annetaan kulkea omaan suuntaansa vapaasti.

Mutta ei tämäkään nyt mitään huippulaatuista kirjoittamista ole. Parempaa kuitenkin kuin Hazardin itseriittoinen oman sananokkeluutensa esittely, jossa itse asia jäi sivuosaan.

Vierailija
Feminine
Tässä kolumnissa on mukavaa se, että kirjoittaja asettaa sen oman persoonansa ja habituksensa epäedulliseen valoon - antautuu siis itse alttiiksi. Lukijalle jätetään mahdollisuus päättää itse, ovatko Halmeen saamat kehut sellaisesta aiheesta, että ne voi laskea hänen arvoaan kohottaviksi. Lopputulema riippuukin lukijan omista arvostuksista ja niitä voi itsekseen miettiä. Päähän ei väkisin tungeta mielipidettä, vaan mielikuvien annetaan kulkea omaan suuntaansa vapaasti.

Mutta ei tämäkään nyt mitään huippulaatuista kirjoittamista ole. Parempaa kuitenkin kuin Hazardin itseriittoinen oman sananokkeluutensa esittely, jossa itse asia jäi sivuosaan.

Luettelit hyvän kolumnin ominaisuuksia, lisäisin tähän vielä, että parasta Hytösen tekstissä on se, ettei siinä yleistetä mitään toisten ajatuksista tai arvostuksista.

Vierailija

Aamutelkussa oli nettikeskustelun laadusta ja mahdollisuuksista mediakentässä jossa sitä on tietoisesti väheksytty pitääkseen perinteiset asemissaan.
"Liian suoraa ja räväkkää" on monien kommenttien sisältö, mennen natsilinjallekin (R Stiller). Todellisuus hiipii myös noihin bunkkereihin joissa lukuisat suojatyöpaikat ovat.

Vierailija

Mattiesko Hytönen kirjoittaa joskus hauskasti, aina tyylikkäästi. Hänen kolumniensa kohteet vain ovat liian usein avuttomia pintajulkisuuden vaahtopärskeitä, kuten vaikka Viivi Avellan tai Saimi (who?) Hoyer.

Nämä heikkomieliset pöydillätanssijat tai kulmakarvanhukkaajat saavat tuta Hytösen pistävän ivan. Jos Hazard "koulukiusasi" (jotenkin ihmeellisesti) vainaja Tony Halmetta kolumnillaan Ludvig Borga, niin Hytönen kiusaa vähempiosaisia, lähes imbesillin tasoisia tyrkkyjä. Jotka sitten hädin tuskin pystyvät puolustautumaan blogeissaan tai sanallisesti vip-loosheissaan.

Oikeastaan huomaan olevani sitä mieltä, että kolumneja saa kirjoittaa elävistä ja kuolleista, mediakriittisesti tai satiirisesti, sarkastisesti ja selkään ihanasti puukottaen. Vastuu tulkinnasta jää meille lukijoille. Kestäkäämme.

Vierailija
Olin saattamassa Tonya Helsinki-Vantaan lentoasemalla, kun hänen vasemmasta pakarastaan oli leikattu nyrkin kokoinen kyhmy. En koskaan unohda, kun jäähyväisten jälkeen katsoin loittonevaa Tonya. Hän oli kuin haavoittunut Leonidas. Hän yritti kävellä normaalisti, mutta aina välillä hän joutui antamaan periksi ja kipu sai hänet ontumaan.

Tietääkseni siinä kohtaa luki EXIT ONLY.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

minun muistin mukaan nuoli osoitti alaselässä persvakoon ja sen yllä sitten "exit only" teksti. joku häneltä taisi jossain haastattelussa kysyä että onko hän sitten "kielimiehiä"... englanti kuulema sujuu.

toisen polven pilkkuvirhe

Uusimmat

Suosituimmat